Ärsyttää!!!! (pienten lasten hoitoonviennistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutettu kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja koulutettu kotiäiti:
Juttuhan on niin, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona. Alle 2-vuotiaan paikka on ehdottomasti kotona. Minua ärsyttää äärettömästi se, että pieniä lapsia viedään päivohoitoon ja ratkaisua perustellaan pakolla: että ei oltaisi "haluttu" viedä, mutta on "ihan pakko" rahatilanteen takia. Ei kuulkaas ole! Elämä on valintoja. Jos nyt sitten valitsette alle vuosikkaan hoitoonviennin, niin ottakaa siitä edes vastuu älkääkä paetko pakkojen taakse. Kiitos!

Ja sinullehan ei kuulu pätkääkään muiden syyt viedä lapsiaan hoitoon. Joten lopeta tämä keskustelu jo alkuunsa! Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Ei se lasten kanssa touhuaminen oo aina rahastakaan riippuvaista. Ei nykyajan vanhempia kiinnosta viettää aikaa lastensa kanssa...oli töissä tai ei. On harrastuksia ja kaiken maailman menoja...ja sit se ikuinen KIIRE. En mä ainakaan ihan kaikkee pistäis sen töissä olemisen piikkiin....

Nimenomaan. Me käydään päivittäin perheen kesken metsäretkellä koiran kanssa. Tehdään pieniä arkisia asioita. Ei ole tarvettä käydä baarissa yms. Tai roikkua puhelimessa päivät pitkät. Ok, tunnustan, että päikkäriaikaan netti on pyykkikassaa houkuttelevampi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Olen samaa mieltä. Olen kuullut monen työäidin ihmettelevän, miten joku pystyy olemaan esim. lasten kanssa 5-vuotta kotona ja uhraamaan esim. työkokemustansa noihin vuosiin. Minä taas ajattelen, että minulla on kaksi lasta, vain kaksi lasta, he ovat minulle tärkeintä maailmassa ja heidän varhaisvuotensa vaikuttavat heidän perusturvallisuuteen ja niin ollen koko elämäänsä. Täten siis yksi viisi vuotta pois työelämästä on yksi paskanhailea noin tärkeän asian rinnalla.
Jännä kun se on ainoastaan se lasten varhaisvuodet jotka vaikuttaa lasten elämänlaatuun. Ei se, että pitkään kotona ollu äiti ei vaikkapa enää työllistykään, tai työllistyy huonoon paikkaan eikä ole siellä onnellinen. Tämähän ei millään lailla vaikuta esim. lapsen elämään ikävuosina 5-50?

Onhan se kiva ettei kotiin voida mitään hankkia, kun äiskä on nyt pitkäaikaistyötön. Onhan se kiva, kun äiskä marisee miten "uhrasi" parhaat työvuotensa lasten onnellisuuden takia, vaikka lapselle se oli yks ja lysti.

Ja onhan se lapsen onnellisuuden takia todella tärkeää, että vanha äitimuori kituuttaa naurettavalla eläkkeellä vanhoja päiviään, kun työeläkäettä ei juurikaan ole kertynyt, ja lapsi saa sitten isompana painaa niska limassa duunia avustaakseen sekä omia lapsiaan että äitiään?

Sitten ihmetellään miksi niin monella naisella on "tyhjän pesän syndrooma", kun ne piiperoiset elämän tarkoitukset lentävät pesästä, ja äiskä ei pääsekään enää leijumaan kotonaolemisellaan. Pitäisi hommata ihan oma elämä.

Oon muuten kotiäidin kasvatti. On muuten työttömänä nyt.

Niimpä, ja katella stressaantunutta kotiäitiä joka koettaa päivästä toiseen repiä ruoan ja vaatteet perheelleen murehtien aina sitä mistä ottaa rahaa. Tätäkin on tuttavapiirissä ja sekään elämä ei ole hyvä. Koskaan voi mitään tehdä ja ostaa.
Itselläkin on tosi tiukkaa ja kokoajan saa olla miettimässä millä ruokkii ja vaatettaa pojan, mistä repii rahaa omiin tarpeisiin jne. Tosi kiikkakaakka että pärjätään. Jos tän vuoden selviää niin hyvä, 3v saakka tuskin jaksan tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Otan täyden vastuun lapsistani muutenkin, joten tottakai otan vastuun myös siitä, että vien lapseni hoitoon. Meillä ei edes olisi ollut pakko, mutta HALUSIN mennä töihin, koska en ole kotona viihtyvää tyyppiä (tämähän on joillekin todella käsittämätön asia ) en kyllä ymmärrä mikä siinä on niin käsittämätöntä. Rakastan lapsiani ja siksi haluan heille parasta, joka ei TODELLAKAAN olisi ollut se, että ERITTÄIN kiukkuinen äiti huutaa päivittäin ja tappelee miehen kanssa ja lapset elää sellaisessa ympäristössä. Olisi lasten TODELLA mukavaa 3v sellaisen äidin kanssa. Minusta on erittäin fiksua tuntea omat rajansa ja oma jaksamisensa. Tehdä valinnat niiden pohjalta eikä muiden mielipiteiden. Minulle on ihan sama mitä joku kotiäiti ajattelee minun ratkaisustani kunhan MEIDÄN PERHEELLÄ ON HYVÄ OLLA! Piste!

Niin. Puhuinkin aloitusviestissäni siitä, kuinka ärsyttää, kun hoitoonvientiä perustellaan pakolla. Sinä et perustele sitä pakolla, vaan reilusti kerrot, että halusit tehdä sen ratkaisun. Olen kyllä sitäkin mieltä, että asenne ratkaisee paljon ja kotona viihtyvyyttään voi toki parantaa. ihmetyttää ylipäätään, jos jotenkin haluaa tavata pieniä lapsiaan vain muutaman tunnin iltaisin..?

Siis lapsia viedään hoitoon jo yhdeksänkuisina, mä en tajua mitä niiden vanhempien päässä liikkuu! järkyttävää, enkä todellakaan oo mikään kiihko kotiäiti, mutta lapseni menee hoitoon vasta kaksi vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja uhraudu lapsen puolesta:
Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Onneksi pääsen töihin kun isä jää isäkuukaudelle lapsen ollessa 8,5kk. Oikeasti.

Muuten katkeroituisin osaani niin pahasti että kuvittelisin sen olevan ainoa oikea ja hengailisin jossain nettipalstalla tekimisen puutteessa syyttelemässä muita.

Kaikkihan on vain kiinni SINUN hyvinvoinnistasi!

Vai uhraudu lapsen puolesta! Sitä sitten lapsi saisikin kuulla lopun ikäänsä - kuinka äiti uhrautui. Mulla on kaksi kaveria, jotka ovat kuulleet tätä, ja olo äidin kanssa kotona oli kauheaa, siis todella kammottavaa. Mutta olivatpa lapset kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Siis lapsia viedään hoitoon jo yhdeksänkuisina, mä en tajua mitä niiden vanhempien päässä liikkuu! järkyttävää, enkä todellakaan oo mikään kiihko kotiäiti, mutta lapseni menee hoitoon vasta kaksi vuotiaana.

Katsos kun joidenkin on aikuisten oikeesti pakko!

Miksi sun pitäisikään ymmärtää muitten ratkaisuja?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihan vaan minä:
Kyllä se meilläkin vaan tulee eteen että alle vuotiaana tuo vauveli on hoitoon vietävä. Meilläkään ei lainat lyhene itsestään, eikä ruoka marssi kaupasta kotiin. Oisko se sitten parempi, että olisin kotona lapsen kanssa ja kitkuteltaisiin? Niin ettei lapsi sai välttämättä kunnon ruokaa tai muita tarpeitaan täytetyksi? Meillä kun ei täällä makseta mitään muuta kuin tuo pienen pieni tuki. Olisin ihan varmasti kotona jos se vaan olisi rahallisesti mahdollista. Mutta tämähän on jokaisen oma asia miten asiat hoitaa ja pystyykö olemaan kotona vai ei. Meillä valitettavasti näin. Mutta en silti usko että lapsi tulee kärsimään vaikka aikaisin joutuukin hoitoon!

No te siis valitsette korkeahkon elintason ennen lasten kotihoitoa, arvotatte sen siis korkeammalle. Ei siinä mitään. Minun arvomaailmani vain on toinen. Mutta sen voin kertoa, että kyllä vaan sitä ruokaa saa ja hyvää ruokaa ja hyviä vaatteitakin ja ihan kaikkea tarpeellista kotihoidon tuella elellessäkin :) Että niiden taakse älä mene.

Alkuperäinen kirjoittaja revi siitä:
koulutettu. Sielä kotona se sun koulutuksesi vanhenee vauhdilla. Että eipä oo koulutuksesta hyötyä.
Äijälläs jää varmaan yli tonni kuussa käteen, ja ehkäpä saatte myös kunta lisää Näin ei ole kaikilla, Joten turha mahtailla, kun et elämästä mitään tiedä.
Haluatko, että kaikki heittäytyy yhteiskunnantukien varaan vai mitä ajat takaa??? Ja voin kertoa, että ei sieltä sossusta rahaa tipu kaikille, koska avustuksiin vaikuttaa muukin, kuin pelkät tulot. Meillä jäisi vuokran jälkeen 160?/hlö.

Mahtaistko itse elää tuolla summalla 2-3 vuotta?? Kaks kolmakuutautta mekin pystyttiin, mutta ei enmpää.

Mä arvaan, ap ei oo nähnytkään sitä että tosissaan pitää laskea joka hemmetin sentti eikä riitä sittenkään. Se vähän on luopunu jostain ja asuu kaupungissa jossa busseja menee jokapaikkaa usein, ei tarvi edes autoa. Meillä on aikaan isä ollu kotona ja äiti koittanu elättää koko perheen tekemällä töitä niskalimassa. Hyvä kun selvittiin ja samanlaista en halua lapselleni jos katson että parempi mennä itse töihin ja poika hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Ei ole !! MIKSI NIITÄ LAPSIA SITTEN TEHDÄÄN??? se pitää miettiä jo kun alkaa suunnittelemaan lasta. Vie sitten vaikka vuosikkaan, mutta ei alle.

Eli teidän kuntalisä loppuu 2-vuotiaana?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Tai oikEAsti en edes halua, koska sellaista objektiivista pakkoa ei ole, on vaan erilaisia tapoja ratkaista ongelmia- jokainen tekee ne omasta arvopohjasta ponnahtaen.

Ei se näin mustavalkosta ole. Moni työssä käyvä vanhempi voi olla paljon parempi äiti/isä lapsilleen, kuin se kotona makaava/hiekkalaatikolla juoruava. Eiköhän toi kaikki ole aika tapauskohtasta.

koulutettu. Sielä kotona se sun koulutuksesi vanhenee vauhdilla. Että eipä oo koulutuksesta hyötyä.
Äijälläs jää varmaan yli tonni kuussa käteen, ja ehkäpä saatte myös kunta lisää Näin ei ole kaikilla, Joten turha mahtailla, kun et elämästä mitään tiedä.
Haluatko, että kaikki heittäytyy yhteiskunnantukien varaan vai mitä ajat takaa??? Ja voin kertoa, että ei sieltä sossusta rahaa tipu kaikille, koska avustuksiin vaikuttaa muukin, kuin pelkät tulot. Meillä jäisi vuokran jälkeen 160?/hlö.

Mahtaistko itse elää tuolla summalla 2-3 vuotta?? Kaks kolmakuutautta mekin pystyttiin, mutta ei enmpää.

meillä ei jääny edes noin paljon. Tukea saadaan vain läpsilisä yhdestä, toinen lukiolainen. Me myytiin auto , ei reissata eikä juuri mitään erikoista osteta. Nyt tulee kaksi vuotta kotona, enkä vaihtais päivääkään. Ja tiukilla ollaan!

Ennen vanhaan, kun kaikki oli paremmin ja lapset hyväkäytöksisiä, oli äitiysloma lyhyt, ja moni meni hoitoon jo puolivuotiaana, jopa aikaisemmin.

Nykyään, kun hoitovapaalla voi olla kunnes lapsi täyttää 3 v, on yhä enemmän häiriintyneitä lapsia, ylivilkkautta, jne.

Tästä voimme tehdä sen johtopäätöksen, että mitä pienemmän lapsen vie hoitoon, sen parempi :saint:

Tiedän perheen jossa lapset hoidettu kouluikään asti kotona koska kukaan muu ei heidän lapsiaan osaa hoitaa ja lasten kuuluu olla kotona. Nämä lapset ovat tällä hetkellä niitä luokkiensa pahimpia häiriköitä koska eivät osaa olla ryhmässä ja käyttäytyä sosiaalisesti. Sitten taas toisen perheen lapset jotka ovat menneet pienenä hoitoon ovat erittäin sosiaalisia ja "kilttejä" lapsia, että älä yleistä. On se lapsi hoidossa tai kotona, jokainen on yksilö ja vanhemmat antaa sen esikuvan. Opetatko sä lapsillesi, että sun ratkasu pitää lapset kotihoidossa on se ainut ja oikea jolloin lapsi oppii, että ei muiden mielipiteillä ole mitään merkitystä.

Kun ap pakeni. Näytätte olevam samaa mieltä. Lainaakaan ei saada, joten mikä on se ratkaisu. Ei suomessa elä 5? päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saanko arvata:

Eli teidän kuntalisä loppuu 2-vuotiaana?

kuuleppa, ei ole mitään kuntalisiä, eikä mitään muitakaan lisiä. Tiukkaa on!

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihan vaan minä:
Kyllä se meilläkin vaan tulee eteen että alle vuotiaana tuo vauveli on hoitoon vietävä. Meilläkään ei lainat lyhene itsestään, eikä ruoka marssi kaupasta kotiin. Oisko se sitten parempi, että olisin kotona lapsen kanssa ja kitkuteltaisiin? Niin ettei lapsi sai välttämättä kunnon ruokaa tai muita tarpeitaan täytetyksi? Meillä kun ei täällä makseta mitään muuta kuin tuo pienen pieni tuki. Olisin ihan varmasti kotona jos se vaan olisi rahallisesti mahdollista. Mutta tämähän on jokaisen oma asia miten asiat hoitaa ja pystyykö olemaan kotona vai ei. Meillä valitettavasti näin. Mutta en silti usko että lapsi tulee kärsimään vaikka aikaisin joutuukin hoitoon!

No te siis valitsette korkeahkon elintason ennen lasten kotihoitoa, arvotatte sen siis korkeammalle. Ei siinä mitään. Minun arvomaailmani vain on toinen. Mutta sen voin kertoa, että kyllä vaan sitä ruokaa saa ja hyvää ruokaa ja hyviä vaatteitakin ja ihan kaikkea tarpeellista kotihoidon tuella elellessäkin :) Että niiden taakse älä mene.

Mitkä mahtaa olla sun miehesi tulot? :whistle: Saatko kuntalisää? :whistle: Paljonko vanhempanne auttavat teitä? :whistle: Tai muut sukulaiset? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Olen samaa mieltä. Olen kuullut monen työäidin ihmettelevän, miten joku pystyy olemaan esim. lasten kanssa 5-vuotta kotona ja uhraamaan esim. työkokemustansa noihin vuosiin. Minä taas ajattelen, että minulla on kaksi lasta, vain kaksi lasta, he ovat minulle tärkeintä maailmassa ja heidän varhaisvuotensa vaikuttavat heidän perusturvallisuuteen ja niin ollen koko elämäänsä. Täten siis yksi viisi vuotta pois työelämästä on yksi paskanhailea noin tärkeän asian rinnalla.
Jännä kun se on ainoastaan se lasten varhaisvuodet jotka vaikuttaa lasten elämänlaatuun. Ei se, että pitkään kotona ollu äiti ei vaikkapa enää työllistykään, tai työllistyy huonoon paikkaan eikä ole siellä onnellinen. Tämähän ei millään lailla vaikuta esim. lapsen elämään ikävuosina 5-50?

Onhan se kiva ettei kotiin voida mitään hankkia, kun äiskä on nyt pitkäaikaistyötön. Onhan se kiva, kun äiskä marisee miten "uhrasi" parhaat työvuotensa lasten onnellisuuden takia, vaikka lapselle se oli yks ja lysti.

Ja onhan se lapsen onnellisuuden takia todella tärkeää, että vanha äitimuori kituuttaa naurettavalla eläkkeellä vanhoja päiviään, kun työeläkäettä ei juurikaan ole kertynyt, ja lapsi saa sitten isompana painaa niska limassa duunia avustaakseen sekä omia lapsiaan että äitiään?

Sitten ihmetellään miksi niin monella naisella on "tyhjän pesän syndrooma", kun ne piiperoiset elämän tarkoitukset lentävät pesästä, ja äiskä ei pääsekään enää leijumaan kotonaolemisellaan. Pitäisi hommata ihan oma elämä.

Oon muuten kotiäidin kasvatti. On muuten työttömänä nyt.

No sehän on valitettavaa, että oma äitisi ilmeisesti katkeroitui kotonaoloonsa ja sen seurauksiin. En tiedä äidistäsi sen enempää, joten en kommentoikaan enempää. Yleisellä tasolla en ymmärrä, miten voisi katkeroitua valinnastaan. Itse en voisi koskaan katua sitä, että "uhrasin" vuosia lapsilleni, en edes koe sitä uhrauksena. Kenellekään muulle en mieluummin lahjoittaisi vuosia elämästäni :heart: . On vähän väkisinrakennettu kauhuskenaario sinulla tuo kotiäiti - pitkäaikaistyötön -kuvio. Perustuuko stakesin tuoreeseen tutkimukseen? Tottahan "yhteiskunta" patistaa nykyään äitejä nopeasti töihin "talouskasvun" nimissä. Mutta niin se vaan on, että kukaan ei lapsiamme ajattele tai heistä välitä, pidä heidän puoliaan, ellemme me itse!

Yhteistyössä