Ärsyttää kun rahat on aina loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Psaahnaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tavallisesta työstä pitäis saada kunnon palkka. Siivoojaksi en voi mennä kun on pesuaineallergia enkä muutenkaan menisi jollain 8 euron tuntipalkalla. Mitä sitten pitäisi opiskella? Mä olen niin masentunut etten jaksa mitään opiskeluita ja mihin mä noi lapset laitan jos opiskelen ja käyn töissä? Isällen ne ei voi mennä.

[QUOTE="eeee";23540265]Putkimiehen palkoista en tiedä. Ei se aina ole kyse siitä ettei halua opiskella tms. Minulla meni vajaa 5-vuotta että sain suoritettua merkonomin opinnot. Eikä se johtunut opiskelu haluttomuudesta tai laiskuudesta.[/QUOTE]

Oletko siis tyhmä. Sitäkö yrität meille kertoa?

Tavallisesta työstä pitäis saada kunnon palkka. Siivoojaksi en voi mennä kun on pesuaineallergia enkä muutenkaan menisi jollain 8 euron tuntipalkalla. Mitä sitten pitäisi opiskella? Mä olen niin masentunut etten jaksa mitään opiskeluita ja mihin mä noi lapset laitan jos opiskelen ja käyn töissä? Isällen ne ei voi mennä.

Olisko vaikka ollut syytä miettiä näitä asioita ENNEN kuin lisääntyy?

En minäkään käsitä sitä, että maristaan perseaukisena olosta, jos ei edes ole valmis tekemään mitään sen eteen, että joskus ois paremmin. Eikä ne tulot siitä todellakaan tule nousemaan, ellei sinne töihin mene. Mitä enemmän työkokemusta, sitä paremmat mahdollisuudet saada vaikkapa vähän parempi työpaikka.

Ma olen tehnyt monta vuotta pienipalkkaista tyota ( alle 1500e kk) , sitten raskasta vuorotyota, sitten "toimisto"hommia ja tanaan mun palkka on 2900euroa. Jos ma olisin viimeset 6-7 vuotta maannut kotona odottaen etta joku suoraan mulle toisi taman palkan, olisin siella vielakin. Pitaa tehda toita ja HYVIN, kayttaa mahdollisuudet kouluttautua ja solmia suhteita, kokemuksen karttuessa voi pyytaa palkankorotusta tai hakea toista tyota paremmalla palkalla.

Ja kylla, haen lapset tarhasta, teen kotityot ja nautin elamasta

Ma olen tehnyt monta vuotta pienipalkkaista tyota ( alle 1500e kk) , sitten raskasta vuorotyota, sitten "toimisto"hommia ja tanaan mun palkka on 2900euroa. Jos ma olisin viimeset 6-7 vuotta maannut kotona odottaen etta joku suoraan mulle toisi taman palkan, olisin siella vielakin. Pitaa tehda toita ja HYVIN, kayttaa mahdollisuudet kouluttautua ja solmia suhteita, kokemuksen karttuessa voi pyytaa palkankorotusta tai hakea toista tyota paremmalla palkalla.

Ja kylla, haen lapset tarhasta, teen kotityot ja nautin elamasta

Just tätä mä ajoin takaa tuossa aiemmassa tekstissäni. =)

Toisilla on mahdollisuus tollaisiin uraputkiin. Helppoa se on jos saa hyvän paikan ja etenee. Mihin mä menen kun mulla on peruaineallergia, migreenioireyhtymä etten voi tehdä toimistotöitä ja selässä välilevy leikattu 2 kertaa? Ei niitä hyvä töitä vaan ole kaikille.

No ei käynyt mielessä, että lasten isä häipyy uuden vosun perään ja me jäädään kolmisteen. Pikkasen oli muut suunnitelmat. Töihin piti mennä kun lapset on vähän isommat. Eikä kaikkien tarvitse opiskella juristiksi tai lääkäriksi. Kaikille pitäis olla työtä millä pärjää.

Niin, eli sä olet rakentanut omaa elämääsi miehesi varaan, ja tämä suunnitelma sitten petti. Erittäin väärä ratkaisu. Jokaisen pitää huolehtia siitä, että on ammatti, jolla voi elättää itsensä ja mahdollisen jälkikasvunsa. Ein puhu todellakaan mistään yliopistokoulutuksesta, vaan ihan "normaaleista" ammateista. Kuitenkin käsittääkseni useimmat ammatit ovat sellaisia, että niiden edustajat tulevat kohtuullisesti toimeen. Ja lasten määrääkin voi säädellä ehkäisyllä.

Toisilla on mahdollisuus tollaisiin uraputkiin. Helppoa se on jos saa hyvän paikan ja etenee. Mihin mä menen kun mulla on peruaineallergia, migreenioireyhtymä etten voi tehdä toimistotöitä ja selässä välilevy leikattu 2 kertaa? Ei niitä hyvä töitä vaan ole kaikille.

No, jos taas olet yksi heistä, joille tuet tulevat oikeaan osoitteeseen? Eikö olekin hienoa, että Suomessa on (ainakin toistaiseksi) niin hyvä sosiaaliturva, että saa työkyvyttömyyseläkettä/ työmarkkinatukea, tukea asumiseen, lapsilisää, kunnan maksamaa elatusapua (jos eroneen toinen vanhempi elatuskyvytön tai maksuhaluton) ja usein vielä asunnon kaupungilta sekä pisteenä iin päälle viimesijaista toimeentuloturvaa, jos em. tuet ei riitä?

Mitä muuta vielä pyydetään? Kuka ihme maksaa ja millä rahalla vielä lisää tukia??? Edelleen; olisiko kiva, jos suomalainenkin työtön joutuisi lähtemään monen romanikerjäläisen tavoin kauas vihamieliseen vieraaseen maahan kerjäämään elatoaan kun ei ole töitä?

Pyydän etukäteen anteeksi tätä trollina tehtyä vedätystä. Jäin miettimään eilistä aloitustani ja sen aiheuttamaa myrskyä. Jos siis katsotte tuota nicciäni niin se muodostuu sanojen Paha sana (eilen käyttämäni nicci) vuorotellen asetelluista kirjaimista lopputuloksella Psaahnaa.

Eilen oltiin vahvasti sitä mieltä, että nyt esittämäni tyypin kaltaisen ihmisen taloudelliseen ahdinkoon on syynä yhteiskunta ja sen eri ilmiöt - ei niinkään yksilön omat valinnat.

Tänään, kun sama asia esitetään eri tavalla, asenne onkin vahvasti ihan toinen. Nyt tämän yksilön tulisi itse ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä asialle jotain.

Toki molemmissa keskusteluissa oli ja on puolesta ja vastaan puhujia, mutta asenne on tänään kovin erilainen. Pahoittelen siis mahdollista mielipahaa tästä vedätyksestä, mutta asia jäi mietityttämään. Olin melko varma siitä, että asennemuutos saattaisi tulla jos esittäisin asiani kuvitteellista rahapulaa valittelevana eilen puolustetun yksilön äänellä.

Erityisesti pyydän anteeksi Rieputarallaalta, joka osallistui keskusteluun ymmärrettävän ärsyyntyneenä vastaten kuvitteelliselle tyypille, joka ei suostu ottamaan mitään vastuuta omasta tilanteestaan.

Psaahnaa alias eilisen Paha Sana

Olisko vaikka ollut syytä miettiä näitä asioita ENNEN kuin lisääntyy?

Tavallisesta työstä pitäisi saada kunnon palkka, oli ihminen sitten lisääntynyt tai ei. En käsitä että sinä joka mainostat täällä omaa koulutustasi, et tajua tuota yksinkertaista asiaa. En ota kantaa millainen ihminen ap on, mutta kun ihan totta kaikista ei voi tulla maistereita. Joku siivoaa koko ikänsä ja usko pois, sekin ihmiselämä voi olla aivan loistava, mitä nyt joutuu tinkimään tavallisissa asioissa.

Tukien ei pitäisikään riittää luksukseen, mutta voisiko joku teistä itseään fiksuna pitävistä edes joskus miettiä missä vika että työtä tehdessä ei elä?

Huh, miten Rieputarallaa tyhmyydellään saa veren kiehumaan, voi puistatus.

Tää on ihan faktaa. Mulla putosi kuukaudessa käteen jäävä osa kun menin töihin - enkä saanut mitään toimeentulotukea ennen töihinmenoa. Asumistuki loppui - puolet tuloista meni vuokraan, vaikka meillä on "halpa" kaupungin vuokrakämppä. Matkakortti maksoi, lasten hoitomaksut piti maksaa, ruokaa ei enää ehtinyt/jaksanut tehdä alusta asti itse, välillä oli pakko ottaa lapsenvahti kun työpäivät venyi jne.

Et varmasti maksanut täysiä hoitomaksuja. Meillä tulot reilu 5000 e/kk ja ollaan siinä rajoilla, että joudutaan juuri maksamaan täydet maksut. Kun mies oli työttömänä ja sai ansiosidonnaista, niin maksut putosivat heti.

Tavallisesta työstä pitäisi saada kunnon palkka, oli ihminen sitten lisääntynyt tai ei. En käsitä että sinä joka mainostat täällä omaa koulutustasi, et tajua tuota yksinkertaista asiaa. En ota kantaa millainen ihminen ap on, mutta kun ihan totta kaikista ei voi tulla maistereita. Joku siivoaa koko ikänsä ja usko pois, sekin ihmiselämä voi olla aivan loistava, mitä nyt joutuu tinkimään tavallisissa asioissa.

Tukien ei pitäisikään riittää luksukseen, mutta voisiko joku teistä itseään fiksuna pitävistä edes joskus miettiä missä vika että työtä tehdessä ei elä?

Huh, miten Rieputarallaa tyhmyydellään saa veren kiehumaan, voi puistatus.

Mä en itseäni tuohon fiksujen ryhmään miellä. :D Totta tuo, että Suomessa ei työtä tekemällä rikastumaan pääse. Mun pointti oli lähinnä se, että jotkut jäävät kotiin vain rahan takia, koska töihin meno kannata. Hyväksyn täysin heidän ratkaisunsa, mutta se että tyytyy osaansa siinä määrin, ettei edes halua yrittää muuta.

Viimeksi muokattu:
Mä en itseäni tuohon fiksujen ryhmään miellä. :D Totta tuo, että Suomessa ei työtä tekemällä rikastumaan pääse. Mun pointti oli lähinnä se, että jotkut jäävät kotiin vain rahan takia. Ettei töihin meno kannata. Hyväksyn täysin heidän ratkaisunsa, mutta se että tyytyy osaansa siinä määrin, ettei edes halua yrittää muuta.

Kyllä minuakin se ärsyttää toisinaan, mutta toisaalta kun katsoo monen asennetta pienipalkkaisia töitä kohtaan, ja kun miettii mitä siitä saa itselleen päivän päätteeksi.. niin ei mikään ihme että 150e kuussa enemmän ei houkuta. Vaikka työstä saisi kokemusta, saisi paperit, saisi ehkä uusia ystäviä, saisi muuta tekemistä ja olisi "enemmän osa yhteiskuntaa", niin Rieputarallaan tapaisten kommentit saattaa lannistaa jo valmiiksi maassa olevaa ihmistä.

Mitä, jos päivähoitopaikka on kaukana tai lapset eri päiväkodeissa? Jos liikkuu julkisilla ja matkaan menee pari tuntia per päivä? Mitä, jos on sellainen ihminen että väsyy helpommin kuin muut?

En tiedä. Tuilla eläjät halutaan töihin, mutta he eivät saisi sanoa puolikastakaan sanaan työstä, sen laadusta tai palkasta.

En ole eilen osallistunut yhteenkään palstan keskusteluun, eikä mielipiteeni näistä asioista vaihtele esitystavan mukaan. En ole niin tyhmä.

Trolli tai ei, täällä oli jengiä paasaamassa kovasti työttömänä makoilun puolesta tänäänkin. Vai voitko väittää muuta?

Mä oikein innolla odotan kun olen nyt viettänyt lapsia (joita on siunaantunut 4)hoitaen kotona 9 vuotta koulun penkille pääsyä...ja aattelin jos vain päätä riittää niin opiskella niin pitkälle ku vaan mahdollista. ja toivottavasti sitten töihinkin ja tienaamaan.

Kyllä minuakin se ärsyttää toisinaan, mutta toisaalta kun katsoo monen asennetta pienipalkkaisia töitä kohtaan, ja kun miettii mitä siitä saa itselleen päivän päätteeksi.. niin ei mikään ihme että 150e kuussa enemmän ei houkuta. Vaikka työstä saisi kokemusta, saisi paperit, saisi ehkä uusia ystäviä, saisi muuta tekemistä ja olisi "enemmän osa yhteiskuntaa", niin Rieputarallaan tapaisten kommentit saattaa lannistaa jo valmiiksi maassa olevaa ihmistä.

Mitä, jos päivähoitopaikka on kaukana tai lapset eri päiväkodeissa? Jos liikkuu julkisilla ja matkaan menee pari tuntia per päivä? Mitä, jos on sellainen ihminen että väsyy helpommin kuin muut?

En tiedä. Tuilla eläjät halutaan töihin, mutta he eivät saisi sanoa puolikastakaan sanaan työstä, sen laadusta tai palkasta.

Onhan se ristiriitaista. Ja varmuuden vuoksi, ettei kukaan ajattele mun täältä helpolla vain kirjottavan miten pitäisi edetä uralla yms. haluan kertoa itse työskenteleväni aika matalapalkkaisessa työssä. Ehkä juuri siitä tämä mun mielipide. Tuntuu välillä "epäreilulta" tehdä töitä, jotta saa ruokaa pöytään, asutolainan ja muut laskut maksettua. Puo ruvella välillä. Sitten joku muu saa lähes saman rahan kotonaolosta ja valittaa siitä. Ymmärtääkö joku mitä ajan takaa?
Ennenkuin joku tulee sanomaan, että opiskele; harkinnassa on! :D

Viimeksi muokattu:
En ole eilen osallistunut yhteenkään palstan keskusteluun, eikä mielipiteeni näistä asioista vaihtele esitystavan mukaan. En ole niin tyhmä.

Trolli tai ei, täällä oli jengiä paasaamassa kovasti työttömänä makoilun puolesta tänäänkin. Vai voitko väittää muuta?

Tuskimpa monikaan tämän päivän työtön on ollut mukana luomassa Suomen monimutkaista tukiviidakkoa.

Työtä pitäisi tehdä, ihan mitä vain työtä, mutta siihen ei kuitenkaan kannusteta. En minäkään paasaa kotona makoilun puolesta, mutta joskus voisitte miettiä että se työtön on ihminen. Asenneilmasto on se, että vain työtätekevä on hyvä ihminen, paitsi jos se tekee paskatyötä. Kaikki pitäisi myös saada halvalla ja kaikkialta pitäisi saada hyvää palvelua ja mielellään myös paljon ilmaiseksi, mutta palkkaa ei haluta maksaa kenellekään. Tämä siis tavisihmisten suusta, tai näppiksiltä, kuultua.

Onhan se ristiriitaista. Ja varmuuden vuoksi, ettei kukaan ajattele mun täältä helpolla vain kirjottavan miten pitäisi edetä uralla yms. haluan kertoa itse työskenteleväni aika matalapalkkaisessa työssä. Ehkä juuri siitä tämä mun mielipide. Tuntuu välillä "epäreilulta" tehdä töitä, jotta saa ruokaa pöytään, asutolainan ja muut laskut maksettua. Puo ruvella välillä. Sitten joku muu saa lähes saman rahan kotonaolosta ja valittaa siitä. Ymmärtääkö joku mitä ajan takaa?
Ennenkuin joku tulee sanomaan, että opiskele; harkinnassa on! :D

Kyllä ymmärrän.

Sitten, kun joku matalapalkka-alalla oleva on tehnyt pari lasta ja haluaisi opiskella paremman ammatin että voisi ehkä ostaa oman kodin ja vaikka matkustaa, hän huomaa että opiskelu onkin aika kallista (ilmaista se ei ole). Sitten hänelle nauretaan että olisiko kannattanut miettiä tuota ennen lapsia. Mikään ei ole hyvä, ei saa edes yrittää parantaa omaa tilannettaan.

Ja sitten mietin niitä, joille opiskelu on vaikeaa syystä tai toisesta. Kylmä rätti vasten kasvoja on varmaan se, että "miksi et opiskellut?" jonkun sellaisen suusta, jolle se puoli elämästä on ollut suht helppoa. Jos ei osaa opiskella? Jos ei jaksa, on psyykkisiä ongelmia tai oli silloin aikanaan? Ei ole lukupäätä ja silti haluaisi ainakin tulla elämässään toimeen?

Tuskimpa monikaan tämän päivän työtön on ollut mukana luomassa Suomen monimutkaista tukiviidakkoa.

Työtä pitäisi tehdä, ihan mitä vain työtä, mutta siihen ei kuitenkaan kannusteta. En minäkään paasaa kotona makoilun puolesta, mutta joskus voisitte miettiä että se työtön on ihminen. Asenneilmasto on se, että vain työtätekevä on hyvä ihminen, paitsi jos se tekee paskatyötä. Kaikki pitäisi myös saada halvalla ja kaikkialta pitäisi saada hyvää palvelua ja mielellään myös paljon ilmaiseksi, mutta palkkaa ei haluta maksaa kenellekään. Tämä siis tavisihmisten suusta, tai näppiksiltä, kuultua.

Esitänsinulle yhden yksinkertaisen kysymyksen: mistä riittää rahaa maksaa ihan kaikille tosi hyvää palkkaa tai tosi hyvän elintason takaavat sosiaalietuudet? Eikö ole hienoa, että Suomessa on asiat niinkin hyvin moneen eurooppalaiseenkin valtioon verrattuna?

Kukaan ei ole taitanut ainakaan tässä ketjussa väittää, että työtön ei ole ihminen? Tai että jonkun ihmisarvo määräytyy ammatin perusteella?

Jos olisi rajattomasti rahaa, tottakai kaikille pitäisi sitä jakaa, palkkoja nostaa ja sosiaaliturvaa parantaa. Mutta kun sitä rahaa ei ole! Ysilö voi omilla valinnoillaan todellakin vaikuttaa tulevaisuuteensa, paitsi jos on työkyvytön jne. Ehkä työkyvyttömillekin olisi varaa maksaa paremmat etuudet, jos ne kaikki töihin kykenevät menisivät kanssa töihin! Vaikka matalapalkkaisiin.