miksi aina rahat loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaantunut kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressaantunut kahden äiti

Vieras
en ymmärrä meidän perheen menoja.joka kuukauden loppu saa lainata tai elää jauhelihalla se loppuviikko ennenkun pelastus eli lapsilisät kolahtaa tilille.
emme osta/tilaile mitään jos e välttämättä tarvi ja silti tilanne joka kuukausi sama.
ja kun rahaa tulee niin saa silloin jo miettiä kaikki ruuat etukäteen,mua niin stressaa tää :(
oon ettiny töitä ja hakenut mut mihinkään ei tunnu pääsevän.

mies on töissä,paskapalkka.asumistukea ei saada joten vuokra on sen 600 euroa jonkin mies maksaa palkastaan.
sähkölasku on 2 kk 60-80 euroa.
nettilasku 39,95? ja puhelimen laskut on sen 40 euroa yhteensä.
lehtiä meille ei tule eikä muitakaan ylimääräisiä laskuja,en ymmärrä mihin ne rahat menee kun loppuviikko on aina yhtä kituuttamista :(
ei tupakoida,eikä juodakkaan,mies joskus pari kaljaa..karkkia syödään joskus ja aina vain lauantaisin.muuten ei ostella herkkuja.

nytkin odottelen et lapsilisät tulisi kun jääkaappi on niiiin tyhjillään :(
haluaisin jotain hedelmiä,vihanneksia..mut kun ei ole rahaa.

Sähkölaskua pidän kohtalaisen suurena. Jauheliha taas ei ole mielestäni mitenkään huonoa ruokaa verrattuna siihen, että jotkut täällä tuntuvat elävän ilman proteiinia kokonaan. Palstan vaahtoamista hedelmistä en ymmärrä. Mikä tekee hedelmistä ylivertaisen, mutta kotimaiset marjat mätänevät metsiin? Sieniäkin saa vielä kerättyä ja marjojen osalta mustikkaa, puolukkaa on metsässä ja karpalot vasta myöhemmin tulossa. K-supermarketeissa on viime aikoina ollut hedelmiä euron per kg.

Tarkempaa ruokasuunnittelua tarjoukset ja ravintosisältö huomioiden. Pidä kirjaa kaikista menoista, voi olla yllättäviä rahareikiä jossain kohtaa ja siitä voi sitten parantaa seuraavassa kuussa.

Kotona voi itse idättää esim. herneenversoja ja muuta, ei ole niin kallista kuin kaupasta ostaa. Kukkaruukussa voi myös yrttejä kasvattaa ikkunalaudalla.

Kyllä meillä jauheliha on ihan normiruokaa, eikä semmosta jota ostetaan kun ei ole enää yhtään rahaa?? Juurekset on edullisia. Yritä pitää yksi kuukausi kirjaa ihan kaikista menoista niin näet mihin se raha häviää. Pikkuisista ostoista kertyy yllättävän paljon.

Vertailkaapa kauppojen hintoja oman ostoskorinne kanssa.
Eli ne mitä te kulutatte niin ostakaapa jokaisesta mahdollisesta kaupasta...,tai tsekatkaa vaan hinnat läpi ja vaihtakaa kauppaa.
Me oltiin ennen s-kaupan asiakkaita mutta meillepä tulikin halvin ruokakori k-kaupasta joten vaihdettiin sinne ja ruokalaskusta tippui satanen kuussa pois !

kaali on nyt halpaa. tee kaalilaatikkoa (kun teillä on sitä jauhelihaa) ja laita osa pakastimeen. meillä on jääkaapissa kuukauden viimeiseksi viikoksi odottamassa etikkapunajuuria, joita voidaan syödä lisukkeena, jos salaattia en tee. porkkanaraastekin on edullista ja lapset tykkää. Osaatko tehdä käsillä jotain, mitä vois myydä? kohta saa joka paikasta omenia ilmaiseksi, kun alkaa sato kypsyä. katsele vähän ympärillesi ja jos jostain omppuja saat niin sitten satoa säilömään.

Ei voi olla noin vaikeaa tasata niitä menoja koko kuukaudelle. Olen jo vuosikausia ihmetellyt muutamia tuttuja jotka ovat sipissä joka ikinen kuukausi ja vippaavat rahaa. Mitä jos sitä pikkuisen ajattelisi rahan käyttöä jo silloin kun sitä siellä pussissa vielä on?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Pankaa kuukaudelta kaikki menot ja tulot ylös. Mä ainakin opin näkemään, mihin rahat meni, ja missä pystyi säästää.

Tätä kannatan minäkin. Jokainen kuitti talteen ja johan alkaa syy rahattomuuteen selvitä.

Minäkin kyllä vähän ihmettelen tuota, että jauhelihaa on pakko syödä. Meillä jauheliha on ihan normaalia ruokaa, jota käytetään keittoihin, patoihin laatikoihin jne. Joskus sitä vielä jatketaan soijarouheella. Mita te sitten kuun alussa syötte?

Mullakin oli tuollainen tilanne, kun olin lasten kanssa kotona melkein minimiäitiyspäivärahalla. Puseroakaan ei voinut itselle ostaa, vaan aina kuljin haalsituneissa vanhoissa vaatteissa.
Väliaikaista kaikki on vain!
Tilanne koheni, kun sain vakituisen työpaikan.

Jälkeenpäin ajateltuna harmittaa, miten ahtaalle lapsiperheet laitetaan nykyään, kun kaikki lapsivähennykset on poistettu, lapsilisät on jälkeenjääneet, ja tuki ei tule, koska puoliso on töissä.
Maksa siinä sitten lainaa tai vuokraa!
Muistan hyvin kun laskimme euroja, välillä oli jotain 14 euroa koko viikon ruokiin.
Kyllä itkin itsekseni välillä, ja päätin että heti menen töihin, kun mahdollista.
Toivottavasti Nina Mikkonen lukee tämän.
Monelle ainut vaihtoehto on mennä töihin, jotta perhe saa ruokaa, katon päälle sekä vielä vaatteitakin.

me ollaan kanssa päädytty vaihtamaan s-kaupasta k-kauppaan, siihen vaikutti mm. tuotevalikoima joka k-puoella paljon laajempi. pirkat on ihan mainioita.

nykyään tehdään myös niin että mistä tahansa ikinä jääkin pikkuhiluja, ne kaikki kerätään ja kyllä niillä vielä käy kaupassa ennen lapsilisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tätä kannatan minäkin. Jokainen kuitti talteen ja johan alkaa syy rahattomuuteen selvitä.

Minäkin kyllä vähän ihmettelen tuota, että jauhelihaa on pakko syödä. Meillä jauheliha on ihan normaalia ruokaa, jota käytetään keittoihin, patoihin laatikoihin jne. Joskus sitä vielä jatketaan soijarouheella. Mita te sitten kuun alussa syötte?

Mä laitoin kalenteriin ylös, päivät jollain rahaa tulee, paljonko sitä tulee, ja joka päivä kirjasin ylös, paljonko rahaa meni, ja mihinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tätä minäkin jäin miettimään.. Me syödään myös paljon kasvisruokaa. Onhan kasvikset edullisempia kuin liha kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja stressaantunut kahden äiti :
en ymmärrä meidän perheen menoja.joka kuukauden loppu saa lainata tai elää jauhelihalla se loppuviikko ennenkun pelastus eli lapsilisät kolahtaa tilille.
emme osta/tilaile mitään jos e välttämättä tarvi ja silti tilanne joka kuukausi sama.
ja kun rahaa tulee niin saa silloin jo miettiä kaikki ruuat etukäteen,mua niin stressaa tää :(
oon ettiny töitä ja hakenut mut mihinkään ei tunnu pääsevän.

mies on töissä,paskapalkka.asumistukea ei saada joten vuokra on sen 600 euroa jonkin mies maksaa palkastaan.
sähkölasku on 2 kk 60-80 euroa.
nettilasku 39,95? ja puhelimen laskut on sen 40 euroa yhteensä.
lehtiä meille ei tule eikä muitakaan ylimääräisiä laskuja,en ymmärrä mihin ne rahat menee kun loppuviikko on aina yhtä kituuttamista :(
ei tupakoida,eikä juodakkaan,mies joskus pari kaljaa..karkkia syödään joskus ja aina vain lauantaisin.muuten ei ostella herkkuja.

nytkin odottelen et lapsilisät tulisi kun jääkaappi on niiiin tyhjillään :(
haluaisin jotain hedelmiä,vihanneksia..mut kun ei ole rahaa.

Voi kuule.. sinä et ole yksin noiden asioiden kanssa. Meitä on paljon tänä päivänä, joilla on tiukkaa. :hug:

Me poimittiin viikonloppuna sankoittain mustikoita ja vadelmia. Lisäksi poimittiin sieniä niin, että sain valmiita suolasieniä useamman litra sekä monta pussia paistettuja haperoita pakasteeseen.

Juuri äsken söimme lounaaksi pojan kanssa keitettyjä perunoita, porkkanoita ja punajuuria. Nämä kaikki kaupassa alle euron/kilo. Näille tein kaveriksi haperokastikkeen (paistettujen haperoiden sekaan suolaa ja ruokakermapurkki). En ole vielä ehtinyt tehdä mitään uusista marjoista, mutta illalla teen niistä piirakkaa pullataikinaan.

Edullista, vai mitä? Vaatii tosin vähän vaivaa, mutta usein rahaa pystyy hyvin säästämäään juuri itse tekemällä ja toimimalla.

Ei voi olla noin vaikeaa tasata niitä menoja koko kuukaudelle. Olen jo vuosikausia ihmetellyt muutamia tuttuja jotka ovat sipissä joka ikinen kuukausi ja vippaavat rahaa. Mitä jos sitä pikkuisen ajattelisi rahan käyttöä jo silloin kun sitä siellä pussissa vielä on?

No kun se polttaa siellä taskussa. Olen ihmetellyt samaa, kuinka voi olla niin helkkarin vaikeaa saada rahat riittämään. Pitäisi olla pankissa joku palvelu, että palkka/sosiaalietuus maksettaisiin noille rahankäyttöongelmaisille neljässä osassa, maanantaina tulisi aina rahaa, ei tarttis täällä marista kun ei ole rahaa ostaa ruokaa lapsosille....

Me poimittiin viikonloppuna sankoittain mustikoita ja vadelmia. Lisäksi poimittiin sieniä niin, että sain valmiita suolasieniä useamman litra sekä monta pussia paistettuja haperoita pakasteeseen.

Juuri äsken söimme lounaaksi pojan kanssa keitettyjä perunoita, porkkanoita ja punajuuria. Nämä kaikki kaupassa alle euron/kilo. Näille tein kaveriksi haperokastikkeen (paistettujen haperoiden sekaan suolaa ja ruokakermapurkki). En ole vielä ehtinyt tehdä mitään uusista marjoista, mutta illalla teen niistä piirakkaa pullataikinaan.

Edullista, vai mitä? Vaatii tosin vähän vaivaa, mutta usein rahaa pystyy hyvin säästämäään juuri itse tekemällä ja toimimalla.

Joo edullista mutta missä liha/muu proteiininlähde?Proteiinia nääs tarvitaan, toivottavasti ette syö noin joka päivä!