Armeijassa olevien lomista!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lara--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vieras, joka puhui tuosta lomien anomisesta ajoissa... Nykyään ainakin lomaa voi anoa aikaisintaan viikkoa ennen ja mun mies on merkitty valmius vuoroon eilen, eli ei ole voinut anoa ensi viikolle lomaa... Missäs kohtaa mä olen valittanut ja itkenyt, että on raskasta? Puhun nyt ainoastaan tästä joulun ajasta ja kolmen viikon kiinniolosta...

Mistä teitä kylmiä ja kyynisiä aina löytyy tänne huutelemaan...

En mä tiedä ymmärsinkö mä oikein mutta siis mun mies teki niin että aina heti kun sai anoa lomaa niin anoi. Vaikka ei tiennyt joutuuko olemaan kiinni vai ei tai mitään. Vaan siis aina kun oli mahdollista ja joka välissä pisti niitä papereita menemään. En tiedä tarkemmin miten se toimi tai miten nykyään toimii mutta tolla taktiikalla oli lopulta hyvin vähän kiinni.
Ei se mun mielestä ole kylmyyttä tai kyynisyyttä jos vasta sulle realistisesti. Ok, voihan niitä sanoja kaunistella ja halitella ja voivotella, mutta sanoma on sama. Ja kyllä sä tuolla valitit kuinka on raskasta ja kohtuutonta että joutuu yksin hoitamaan vauvaa ja valvomaan. Eikä se ole mun mielestä mitään pätemistäkään jos toteaa että sellaista se vaan on. Voihan siihen taas lisätä niitä tsemppailuja ja haleja mutta totuus pysyy samana. Vauvan hoitaminen on raskasta nimenomaan koska siihen kuuluu myös noita sairasteluja, lapsen ja omia, siihen kuuluu valvominen, kiukun kestäminen, loputon kantaminen ja hyssyttely. Kaikki tuo on juurikin sitä vauvan hoitamista. Mun mielestä se vaan on lapsellista surkutella omaa tilannetta kun se on kuitenkin tietoisesti valinnut. Ja säkin nyt surkuttelet ja voivottelet etukäteen. Sullahan voi mennä vaikka kuinka loistavasti ja ihanasti joulu kaksin pojan kanssa. Ja jos sun mies kerran muutenkin vihaa joulua niin ihan päivä muiden joukossa se sitten on.

Mä toisaalta ymmärrän aloittajaa ja toisaalta en. On varmasti raskas tilanne olla vauvan kanssa kahden ja jouluun liittyy odotuksia perhejuhlana, joten se vielä korostaa sitä miehen ja isän poissaolon ikävyyttä. Vauva on kuitenkin vielä niin pieni, ettei ymmärrä joulusta mitään, ja vieläpä mieskin inhoaa joulua, joten tämä jouluasia on pelkästään ap:n omaa murhetta - ei murhetta siitä, ettei lapsi saa kokea perhejoulua eikä murhetta siitä, ettei mies saa viettää ihanaa joulua. Ei sillä, etteikö sekin voisi olla tärkeä murhe, mutta tuo jouluasia ei ole se keskeisin juttu, vaan se kolmen viikon kiinniolo ja äidin väsymys ja univelka.

Koita jaksaa ja keksiä jostain jotain pieniä apuja! Ota yhteyttä ystäviin ja kerro, että olet lopen uupunut ja kysy, jos heistä olisi kuitenkin seuraksi. Nukuthan myös päivisin univelkojasi pois, kun vauvakin nukkuu? Jos tiskit tai pyykit jää hoitamatta hetkeksi, se on ihan yks hailee, kunhan saisit omaa oloasi nukuttua paremmaksi. Univelkaisena maailma näyttäytyy kauhean paljon synkempänä. Jos vain jaksat, niin käythän ulkona ja liikut, sekin vaikuttaa mielialaan ihmeesti. En tiedä, kuinka suuret vaatimukset sulla on, mutta jos sulla on kovat odotukset kodin siistinä pitämisen, oikeanlaisen joulun viettämisen jne. suhteen, niin vaatimustason laskeminen voisi helpottaa oloa myös. Unohdat vaikka koko joulun, tai juhlistat sitä vain tosi pienimuotoisesti, ei sen tarvitse olla mikään spektaakkeli.

Tsemppiä ja jaksamista, uskon että pärjäät kyllä, vaikka mies ei vapaita saisikaan! Eikä miehen loma välttämättä kaikkea ratkaisisi muutenkaan, on nimittäin aika kovat odotukset miehelle, joka on itsekin raskaassa elämäntilanteessa: armeija vie paljon henkistä ja fyysistä jaksamista ja samanaikaisesti kotoa tulee suuret odotukset ja siellä odottaa lapsiperhe-elämä, jonka arkea ei ole koskaan vielä elänyt. Tammikuussahan tuo jo sitten helpottaakin toden teolla - vaikka kolmin eläminenkin vaatinee taas totuttelua ja tuo omat haasteensa.

Kyllä se siitä, jaksamista!

olisihan mun pitänyt arvata, että täällä ruvetaan tuomitsemaan.. kysymys oli, voiko perheellistä pitää jouluna kiinni, eikä narisenko minä turhasta... mutta kiitos vastauksista kaikille!

Tottahelvetissä perheellisen isänkin pitää suorittaa velvollisuutensa, oli sitten joulu tai juhannus. Jos sota-aikana isien olisi pitänyt olla kotona silloinkun akka sitä halusi niin nyt täällä olisi vallassa ryssät.

Alkuperäinen kirjoittaja apua sentään;22697159:
Siis minkä ikäisiä te olette, jos miehenne on vasta armeijaiässä?:o:D Vai ovatko myöhemmällä iällä menneet suorittamaan palvelusta?

Olethan tietoinen, että täällä kirjoittelevien ikähaarukka on melko suuri? :) Toiset nuorempia ja toiset taas jo mummeleita.:xmas:

Harmittaa jo valmiiksi teidän puolesta kun tulee aika milloin lapset ovat isompia ja molemmat töissä..lomat eriaikaan ja mahdollisesti kiertävän systeemin mukaan jolloinka joudutte pohtimaan lapshoitajat, lomamatkat ja yhteisen ajan mahdollisesti vuosien ajan hyvinkin hankalasti..se vana on hyväksyttävä koska kaiki meistä ovat samassa veneessä..niin lapsettomat kuin perheelliset..jokaisella on tarpeensa :)