Armeijassa olevien lomista!!

Mieheni on armeijassa ja meille syntyi vauva syyskuussa. Nyt hänelle ilmoitettiin, että on joulun kiinni kasarmilla. On kiinni myös tämän viikonlopun, sillä kaikki ovat. Kiinnioloa tulee siis kolme viikkoa ja se on jo sinäänsä todella ikävää, koska minulla ei ole ketään täällä auttamassa. Kiinniolo ei ole rästiä tai rangaistusta mistään, on vaan yksi onnekas kolmestakymmenestä, jotka joutuvat jäämään...

Nyt kysynkin teiltä, jos joku sattuisi asiasta tietämään, että voiko perheellisen pitää joulun kiinni?? Meillä siis 3kk vauva ja olen hänen kanssaan sitten kaksin joulun... Tuntuu kohtuuttomalta ja epäreilulta ja päätöstä ei ole mitenkään perusteltu... Ei armeijassa muutenkaan mitään perustella tietenkään, mutta ihmettelen kovin, että valitsivat perheellisen miehen hommaan...

Haluaisin ottaa asiasta enemmän selvää, mutta en tiedä oikein mistä...
 
Voi miten harmillista :( Tulee paha mieli kun ajattelee että hän ei saa kokea yhteistä joulua kanssanne, ja että te joudutte viettämään kahden lapsen kanssa pitkän joulun.
Voisikohan miehesi kysyä/anoa vapaata vedoten perhesyihin?
Onko hän kuinka kauan ollut intissä jo??
 
Ehkä silloin olisi "kohtuutonta" jos lapsi olisi jo yli 3 v ja ymmärtäis joulun päälle jotain. Mutta tommosta se on. Oma mies oli heinäkuussa reilu kaks viikkoa armeijassa mut halus pois ja tuli kotiin. Nytten odotellaan(edelleen) sivarin alkamiseesta päätöstä.
 
Voi miten harmillista :( Tulee paha mieli kun ajattelee että hän ei saa kokea yhteistä joulua kanssanne, ja että te joudutte viettämään kahden lapsen kanssa pitkän joulun.
Voisikohan miehesi kysyä/anoa vapaata vedoten perhesyihin?
Onko hän kuinka kauan ollut intissä jo??
Arvaa huvittaako viettää koko joulua ollenkaan?? Voisi varmaan anoa, mutta kapteeni on niin mu***u että ei saletisti myönnä... Kohta on vuosi täynnä!! Tammikuussa kotiutuu...
 
Ehkä silloin olisi "kohtuutonta" jos lapsi olisi jo yli 3 v ja ymmärtäis joulun päälle jotain. Mutta tommosta se on. Oma mies oli heinäkuussa reilu kaks viikkoa armeijassa mut halus pois ja tuli kotiin. Nytten odotellaan(edelleen) sivarin alkamiseesta päätöstä.
Ai sun mielestä ei sitten ole "kohtuutonta", että mä joudun hoitamaan vauvaa yksin kolme viikkoa?
 
[QUOTE="vieras";22696563]Voi aina yrittää, jos ei myönnä niin sitten ei. Ja pianhan mies pääsee jo pois.[/QUOTE]

Totta. Pistinkin juuri viestiä miehelle, että kokeilis... Kohta pääsee kokonaan pois, se on ainut valopilkku koko hommassa tällä hetkellä... On ollutkin ihan tarpeeksi rankka vuosi...
 
tsemppiä
hei, jos pyydät neuvolasta/lääkäriltä sellaisen todistuksen, että äidin jaksamisen vuoksi (ja tuollaisen 2 kk vanhan hoito yötä päiväähän vaatii paljon jaksuja) on tärkeää että isä on mahdollisimman paljon kotona niin eipä ne kuule ukise siellä armeijassa vastaankaan vaan loman saatte varmasti helpommin kun omilla selityksillä. Lääkäriä ja neuvolaa uskotaan kyllä. Mun siskolla oli synnytyksenjälkeistä masennusta ja mies oli silloin armeijassa ja sai sellaisien todistuksen että mies oli viikonloput kotona vauvanhoitoapuna.
 
Ai sun mielestä ei sitten ole "kohtuutonta", että mä joudun hoitamaan vauvaa yksin kolme viikkoa?
Itseasiassa, itsekin samassa tilanteessa olleena, ei. Kyse on kuitenkin armeijasta joka on jo loppusuoralla, meille ei olisi tullut mieleenkään alkaa lomista valittelemaan. Toki ymmärrän, että joillekin se on ylitsepääsemättömän vaikeaa ja raskasta olla yksin vauvan kanssa.
 
Siis mikä on ongelma, se joulu vai vauvan hoitaminen yleensä? Eikö sinulla ole ketään ystävää tai perheenjäsentä, jos olet uupunut ja tarvitset apua?
Molemmat... Tai ei siinä mitään ongelmaa ole muuta kun oma jaksaminen... Vauvan hoito on helppoa ja ihanaa, mutta valvominen ja univelka ei... Ja ei, mulla ei ole yhtikäs ketään joka auttaisi, siksipä vielä joulun kaksin vauvan kanssa viettäminen tuntuu pahalta...
 
no ei kohtuutonta, etköhän siitä selviä ihan hyvin. ja voittehan käydä katsomassa miestä iltavapaiden aikaan kasarmilla.

eikö sun mies ole säästellyt loppua kohden omia lomia ( kuntsareita ja mitä niitä on ) ja hakenut niitä ?
KOHTUUTON sana tulee mulla käyttöön sen takia, että se voisi olla siellä armeijassa ihan kuka tahansa muu, kun mun aviomies ja poikani isä. Se mitä hän siellä tekee ei ole tärkeää armeijalle, koska sen voisi hoitaa kuka tahansa muu. Se, että olen yksin on siis "turhaa" ja hänen kiinniolo vailla tarkoitusta...

Meillä ei ole autoa, eikä mulla edes korttia ja kasarmille on n.120km matkaa.. Useinkaan mun miehellä ei ole edes iltavaapaita, eilenkin pääsi nukkumaan vasta 00... Ja lomia ei ole voinut säästää, kun joutui mun raskaus aikana niitä käyttämään, sillä olin vuodelevossa ja en saanut tehdä mitään... Kriittisimmässä vaiheessa olin toki sairaalassa, mutta en voinut esim käydä edes kaupassa itse... Niin lomat on aikalailla käytetty jo... :(
 
Olin aivan samanlainen sillon heinäkuus. Tuntui niiiiiin väärältä herätä joka aamu ja tehdä kaikki ite. Nukuttaa ja syöttää, kylvettää jne. kun ennen armeijaa mies oli ollut kotona n. 5kk joten oli se aikamoinen shokki kun ei ollut ketään kenen kaa jakaa hoitovastuuta. Suihkussa oli hankala käydä, kaupassa en ikinä ollu käyny ku kolmiste, pelkäsin et vauva rupee karjuu ja mulla ei riitä kädet kaikkeen(onneks ei oo kahta tai useampaa lasta).
Kyllä se siitä, vaikka perheenne eka joulu ei ole aivan hurjan iloinen juttu. Mutta tiesittehän että mies on menossa armeijaan kun vauvaa odotitte. Kyllä näin vaan voi käydä. Hän sen armeijan valitsi.
 
Ei niitä kuntoisuuslomiakaan ole pakko myöntää. Eikä lomia oikein voi säästellä.
ok.kiitos tarkennuksesta :) muistelin vain kun oma mies kävi, niin hän kyllä jätti niitä "omia lomia" loppuun päin ja piteli niitä sitten siellä päässä pois.
meillä oli puolitoista vuotias lapsi tuolloin.tiedä sitten vaikuttiko miten. paljon hällä oli kyl lomia. kerran oli kiinni 3viikkoa putkeen, joskus suht alkuaikana.
 
"vieras"
Mä ymmärrän että olette nuoria ja siitä syystä on vaikeaa välillä hahmottaa kokonaisuutta, mutta yritä kuitenkin. Ette varmasti ole ainoa perheellinen joka on tuossa tilanteessa. Joillain voi olla vielä pahempi tilanne, vauva vaikka sairaalassa hengenvaarassa, lapsia voi olla 7 joita äiti joutuu yksin hoitamaan. Jonkun on jäätävä. Joskus sunkin mies on saanut olla kotona kun joku muu on ollut kiinni.
 
KOHTUUTON sana tulee mulla käyttöön sen takia, että se voisi olla siellä armeijassa ihan kuka tahansa muu, kun mun aviomies ja poikani isä. Se mitä hän siellä tekee ei ole tärkeää armeijalle, koska sen voisi hoitaa kuka tahansa muu. Se, että olen yksin on siis "turhaa" ja hänen kiinniolo vailla tarkoitusta...

Meillä ei ole autoa, eikä mulla edes korttia ja kasarmille on n.120km matkaa.. Useinkaan mun miehellä ei ole edes iltavaapaita, eilenkin pääsi nukkumaan vasta 00... Ja lomia ei ole voinut säästää, kun joutui mun raskaus aikana niitä käyttämään, sillä olin vuodelevossa ja en saanut tehdä mitään... Kriittisimmässä vaiheessa olin toki sairaalassa, mutta en voinut esim käydä edes kaupassa itse... Niin lomat on aikalailla käytetty jo... :(
no hei. kyllä siellä on muitakin lasten isejä ja äitien poikia ja enoja ja setiä ja parhaita ystäviä kiinni pyhäisin.kuin myös heitä on vapaalla ja heidän läheiset varmasti siitä kiitollisia ja iloisia :) . joskus se paska nakki napsahtaa jollekin,minkäs teet. mutta koitanyt nainen nauttia siltikin täysin rinnoin ekasta joulusta pienen vauvanne kanssa.
 
Ai sun mielestä ei sitten ole "kohtuutonta", että mä joudun hoitamaan vauvaa yksin kolme viikkoa?
Mietipä kun on olemassa totaaliyksinhuoltajia joilla ei ole yksinkertaisesti ketään apua ja silti jaksavat päivästä, viikosta kuukaudesta toiseen. Mun mielestä sä nariset ihan turhasta, koska tämä on vaan yksi joulu jolloin joudutte olemaan erossa... Tulevaisuuden jouluina saatte olla yhdessä ilman pelkoa siitä että joku määräis iskän pois kotoa juhlapyhiksi.
 

Yhteistyössä