Armeijassa olevien lomista!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lara--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22696625:
Itseasiassa, itsekin samassa tilanteessa olleena, ei. Kyse on kuitenkin armeijasta joka on jo loppusuoralla, meille ei olisi tullut mieleenkään alkaa lomista valittelemaan. Toki ymmärrän, että joillekin se on ylitsepääsemättömän vaikeaa ja raskasta olla yksin vauvan kanssa.

vauvan kanssa ei ole raskasta vaan 3kk:n univelka painaa.

älä nyt kuuntele näiden höpötyksiä, että nyt on sun miehen vuoro olla ym soopaa. Todellakin armeijalle on ihan sama oikeesti vaikka siellä ei olis ketään jouluna kiinni...kun nyt ei missään sodassa olla, kuhan vaan periaatteesta pitävät miehiä siellä että riittää osalle kantahenkilöstöäkin työtä jouluksi. Ja sinulla on täysi oikeus ajatella omaa, lapsesi ja perheesi parasta. 3 viikkoa on ihan liian pitkä aika olla tuollasen syyn takia erossa omasta perheestään. Ja oikeus ja kohtuus on että saatte viettää joulun yhdessä perheenä. Eli pyydä nyt neuvolasta tai lääkäriltä se paperi niin asia järjestyy.

olisihan mun pitänyt arvata, että täällä ruvetaan tuomitsemaan.. kysymys oli, voiko perheellistä pitää jouluna kiinni, eikä narisenko minä turhasta... mutta kiitos vastauksista kaikille!

Molemmat... Tai ei siinä mitään ongelmaa ole muuta kun oma jaksaminen... Vauvan hoito on helppoa ja ihanaa, mutta valvominen ja univelka ei... Ja ei, mulla ei ole yhtikäs ketään joka auttaisi, siksipä vielä joulun kaksin vauvan kanssa viettäminen tuntuu pahalta...

no sitä univelkaa on vasta muutama kuukausi. ja mies pääsee kotiin muutaman viikon päästä, sit on kotona kaikki illat teidän kanssa. meillä ainakaan miehen kotona oleminen oo mun yöheräilyihin vaikuttanu ku vauva on pelkästään tissillä niin ei se isi niitä heräilyjä voi hoitaa. kuopus nyt 9kk ja edelleen herää tissille yöllä. vauvalla ei ole vielä hampaita jotka yömaito pilaisi niin on tuo vierotus jäänyt. kyllä sitä jaksaa, kaikkeen tottuu..
kurjahan se joulu on "yksin" viettää, mutta tehän voitte juhlistaa perheen kesken sitten samassa myöhäistä joulua ja armeijan päättymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä;22696676:
älä nyt kuuntele näiden höpötyksiä, että nyt on sun miehen vuoro olla ym soopaa. Todellakin armeijalle on ihan sama oikeesti vaikka siellä ei olis ketään jouluna kiinni...kun nyt ei missään sodassa olla, kuhan vaan periaatteesta pitävät miehiä siellä että riittää osalle kantahenkilöstöäkin työtä jouluksi. Ja sinulla on täysi oikeus ajatella omaa, lapsesi ja perheesi parasta. 3 viikkoa on ihan liian pitkä aika olla tuollasen syyn takia erossa omasta perheestään. Ja oikeus ja kohtuus on että saatte viettää joulun yhdessä perheenä. Eli pyydä nyt neuvolasta tai lääkäriltä se paperi niin asia järjestyy.

Kiitos <3 Mutta just mies ilmotti, että hsl:lää ei voi hakea jos on valmiusosastossa... Eli kestettävä vaan on... Kaikista eniten mua tässä koko jutussa harmittaa se, että mun mies ei nää poikaansa ja kolme viikkoa on kolmen kuun ikäisen elämästä iso viipale...

Joku muuten sanoi, että tiedettiin armeijan alkaessa raskaudesta niin se ei pidä paikkaansa... Raskaus varmistui vasta seuraavalla viikolla, kun mies aloitti armeijan... Ja lykkäystä haettiin ja ei saatu...

Arvaa huvittaako viettää koko joulua ollenkaan?? Voisi varmaan anoa, mutta kapteeni on niin mu***u että ei saletisti myönnä... Kohta on vuosi täynnä!! Tammikuussa kotiutuu...

Joo, ja se ei oo yksin kapteenista kiinni. Jonkun on siellä oltava.
Ja itseasiassa aika monella miehellä on tossa vaiheessa jo lapsia. Eksä ku oli intissä niin hänen tuvassaan taisi olla vain KAKSI, joilla ei ollut lapsia. Jos kaikki sais lomaa, niin eihän siellä ketään olis.
Kurjaahan tuo on...

no tässä taas näkee senkin miten eriarvoisesti esim sivareita kohdellaan (eli että kaikkien kannalta olisi järkevämpää kun miehet menis vaan sivariin). Yksi tuttuni esim oli sivarina, sai tehdä sitä työtä mihin oli jo koulutus (lasketaan työkokemukseen), ei ainuttakaan viikonloppua kiinni...ilmaiset lomamatkat eli junaliput joka viikonlopulle, oman asunnon vuokra maksettiin yhteiskunnan toimesta ja jaksoi jopa siinä ohessa tehdä lisätöitä kun sivaripäivät oli lyhyitä. Ja ennenkaikkea teki vielä työtä joka hyödytti oikeesti yhteiskuntaa (hoitotyö) En ihmettele että oli sitä mieltä että hölmöt menee armeijaan ja kökkii siellä kaikki illat ja viikonloput...hänellä ei palveluksen aikana omaa elämää tarvinnu muuttaa oikeesti mihinkään suuntaan...erona vaan että armeija makso kaiken.

[QUOTE="vieras";22696685]no sitä univelkaa on vasta muutama kuukausi. ja mies pääsee kotiin muutaman viikon päästä, sit on kotona kaikki illat teidän kanssa. meillä ainakaan miehen kotona oleminen oo mun yöheräilyihin vaikuttanu ku vauva on pelkästään tissillä niin ei se isi niitä heräilyjä voi hoitaa. kuopus nyt 9kk ja edelleen herää tissille yöllä. vauvalla ei ole vielä hampaita jotka yömaito pilaisi niin on tuo vierotus jäänyt. kyllä sitä jaksaa, kaikkeen tottuu..
kurjahan se joulu on "yksin" viettää, mutta tehän voitte juhlistaa perheen kesken sitten samassa myöhäistä joulua ja armeijan päättymistä.[/QUOTE]

Todella ikävää, jos sun tilanne on ollut noin. Mutta mun mies syöttää vauvaa pullosta öisin ja saan aina nukkua pitkät unet, kun hän tulee kotiin.

Sähän sait näin aamusta heti säpinää tänne.. :p

Njoo, paskamainen nakki, mut niin mäkin oon ymmärtäny et eipä siellä ylempi taso ole kiinnostunu siitä onko jollakulla perhe vai ei.. Eli nyt ei auta kun odottaa, pitkähän se aika on, mutta kohtahan se on kokonaan ohitte! :)

Mutta onhan hyvä puoli asiassa, että nyt se asevelvollisuus on pian suoritettu, eikä ole jossain tulevasuudessa edessä. Voisin kuvitella, että silloinkin harmittaisi miehen poissaolo.

Tässä asiassa on paljonkin hyviä puolia jos haluaa ettiä.. Esim, että mieheni inhoaa joulua :D heh heh... Kohta se on ohi kokonaan ja voidaan aloittaa normaali elämä... Mutta näin taas huono yö takana, kun pojalle annettiin rokotukset ja ripuli vaivaa niin ei jaksa nähdä asioita valoisammalta kantilta...

Tässä asiassa on paljonkin hyviä puolia jos haluaa ettiä.. Esim, että mieheni inhoaa joulua :D heh heh... Kohta se on ohi kokonaan ja voidaan aloittaa normaali elämä... Mutta näin taas huono yö takana, kun pojalle annettiin rokotukset ja ripuli vaivaa niin ei jaksa nähdä asioita valoisammalta kantilta...
Kyllä se siitä. Tästä juttelusta on usein se apu, että näissä mennään niin laidasta laitaan, tulee kaikki ääripäät esiin ja lopuksi voi itse ajatella, että hei ei tää nyt maailmanloppu ollutkaan:D

[QUOTE="vieras";22696734]Oisko sun pitänyt ajatella tota asiaa ennen kuin aloit lisääntymään?[/QUOTE]

Siis tottakaihan mun ois! Kiitos kun valaisit maailmaani tällä suurella tietämykselläsi! :)

Kylmiä olette suurin osa. Kyllä mä muistan kuinka hukassa olin pienen vauvan kanssa silloin ekana jouluna kun tyttö oli juurikin tuon ikäinen. Ja mä väitän että siellä intissä on niitä teinipoikia joita ei ees kiinnosta kovin joulu. Eiköhän sieltä ois löytynyt 30 semmosta jota ei paljoo kiinnosta joulua vietellä.
Mun mielestä on kylmää teiltä muilta jotenkin ajatella, että jos tekin selviitte sen satapäisen katraanne kera ilman miestä, niin toistenkin pitäs selvitä.
Ilman tukiverkkoa on oikeesti aika kamalaa olla pitkiä pätkiä yksin, joten miettisitte mitä toisen mielelle teette kun rupeette pätemään.
Mun mielestä aloittaja harmitteli ihan asiallisesti sitä, että hän olisi tahtonut viettää joulua miehensä ja lapsensa isän kanssa, ja että varmasti olisi löytynyt isosta palveluspaikasta myös niitä joilla ei olisi vastaavaa tilannetta.
Kohtuus kaikessa.
Saako aloittajalta kysellä missä asut, ja voisiko sinua jotenkin auttaa? (siis jos satut asumaan täällä lähistöllä)

Ku mun mies oli armeijassa, niin se puhui monesti tupakaveristaan, joka pääsi useammin lomille ja iltavapaille, kun hänellä oli pieni lapsi. Joku oma nimensä sillä lomalla vielä oli, ja oli juuri tarkoitettu perheellisille...

Todella ikävää, jos sun tilanne on ollut noin. Mutta mun mies syöttää vauvaa pullosta öisin ja saan aina nukkua pitkät unet, kun hän tulee kotiin.

No olethan sä sitten saanut nukuttua. Mistä ihmeen univelasta sä puhut? Ja yhden lapsen kanssa nukut aina päivällä kun vauvakin nukkuu. Siivoukset yms voi jäädä. Se ei ehkä ole kivaa hoitaa yksin vauvaa mutta ei se ole kohtuutonta. Elämässä pitää osata ajatella asioita vähän pidemmällekin eli jos vauvan tekee pitää ottaa huomioon että siitä tosiaan voi joutua olemaan vastuussa yksin seuraavat 18 vuotta.
Kyllähän sulle sanottiin sillon kun yrititte että kannattaako tuossa vaiheessa, muistatko? Sä vaan nakkelit niskoja kaikille kommenteille jossa varoitettiin että voi olla raskasta. Ja nyt tällä itket ja valitat kun on raskasta. Te olette aikuisia, teidän kuuluu kestää välillä ikäviä, tiedän mielestä epäreiluja tilanteita ilman että poljette jalkaa ja kiukuttelette kuinka teitä nyt niin väärin kohdellaan.
Anoiko sun mies hyissä ajoin lomia? Muistan kun oma mies oli armeijassa niin käytännössä lomat myönnettiin aina niille jotka ensimmäisinä sai hakemuksen sisälle. Ne ketkä jäi viimeiseksi yleensä joutui sitten jäämään kiinni. Mutta vastaus sun kysymykseen: kyllä, armeija voi pitää kiinni ihan kenet tahansa, jopa sen miehen jonka isä on sairaalassa kuolemassa, sen miehen jonka mummon hautajaiset on, sen miehen jonka vaimo on synnyttämässä, sen miehen jonka lapsi joutui onnettomuuteen. Ne voi pitää kiinni ihan kenet tahansa. Noissa mun esimerkeissä voidaan tosin mun mielestä puhua jo kohtuuttomuudesta, sun tapauksessa ei.

[QUOTE="just";22696711]no tässä taas näkee senkin miten eriarvoisesti esim sivareita kohdellaan (eli että kaikkien kannalta olisi järkevämpää kun miehet menis vaan sivariin). Yksi tuttuni esim oli sivarina, sai tehdä sitä työtä mihin oli jo koulutus (lasketaan työkokemukseen), ei ainuttakaan viikonloppua kiinni...ilmaiset lomamatkat eli junaliput joka viikonlopulle, oman asunnon vuokra maksettiin yhteiskunnan toimesta ja jaksoi jopa siinä ohessa tehdä lisätöitä kun sivaripäivät oli lyhyitä. Ja ennenkaikkea teki vielä työtä joka hyödytti oikeesti yhteiskuntaa (hoitotyö) En ihmettele että oli sitä mieltä että hölmöt menee armeijaan ja kökkii siellä kaikki illat ja viikonloput...hänellä ei palveluksen aikana omaa elämää tarvinnu muuttaa oikeesti mihinkään suuntaan...erona vaan että armeija makso kaiken.[/QUOTE]

Itse en olisi mennyt ikinä sivariksi vaikka olisin saanut mitä!

Onhan se kurjaa mutta mikä pakko joulua on viettää. Ja perhe se on useimmilla varusmiehillä vaikkei olisi puolisoa tai lapsia, on silti vanhempia, sisaruksia, isovanhempia jne.

Saako aloittajalta kysellä missä asut, ja voisiko sinua jotenkin auttaa? (siis jos satut asumaan täällä lähistöllä)

Kiva, että joku ymmärtää mitä tarkoitin. Mä asun Kanta-Hämeessä. Toisin kun täällä nyt kuvitellaan, mä pärjään ihan hyvin yksin... Tässä nyt vaan on ollu kaikkia muutujia kuten, että olen itse kipeänä ollut ja nuo pojan rokotukset... Jos mua haluaa auttaa niin varmaan ihan seurana olo olis semmonen mikä auttais... :) Kaverit on kaikki kanssa pienten lasten kanssa, joten eivät usein kerkeä ja sitten on nää korvatulehdukset ja muut sairaudet ettei voi tavata...

Vieras, joka puhui tuosta lomien anomisesta ajoissa... Nykyään ainakin lomaa voi anoa aikaisintaan viikkoa ennen ja mun mies on merkitty valmius vuoroon eilen, eli ei ole voinut anoa ensi viikolle lomaa... Missäs kohtaa mä olen valittanut ja itkenyt, että on raskasta? Puhun nyt ainoastaan tästä joulun ajasta ja kolmen viikon kiinniolosta...

Mistä teitä kylmiä ja kyynisiä aina löytyy tänne huutelemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Räpä;22696773:
Ku mun mies oli armeijassa, niin se puhui monesti tupakaveristaan, joka pääsi useammin lomille ja iltavapaille, kun hänellä oli pieni lapsi. Joku oma nimensä sillä lomalla vielä oli, ja oli juuri tarkoitettu perheellisille...

Yövapaat. Mies pääsis siis yöksi kotiin, mutta meillä ei ole sitä autoa millä mennä edestakasin.

Arvaa huvittaako viettää koko joulua ollenkaan?? Voisi varmaan anoa, mutta kapteeni on niin mu***u että ei saletisti myönnä... Kohta on vuosi täynnä!! Tammikuussa kotiutuu...

Niin tai sitten voisit vain hyväksyä tilanteen.
On moni muunkin ollut vastaavassa tilanteessa eikä siinä oikein itkut ja nurinat auta.
Minuakin vitutti suunnattomasti kun mies oli kiinni, ja joutui olemaan vuoden vaikka olisi halunnut olla sen puoli vuotta.
Kyllä siinä mietti että miksi joku teinipoika ei voisi olla sen vuoden, kun toisella kuitenkin jo oma perhe ja lapsi joka kaipaa,mutta niin se menee.
Pitihän niiden teinipoikien päästä oman äidin ruokapöytään ja baareilemaan(okei,asiatonta mutta v*tuttaa edelleen muistella).
Vaikka onhan tuossa omaakin syytä,mitäs ollaan lapsemme "hankittu" niin nuorena että on pitänyt inttikin käydä välissä.