ARGH. Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei asiakkaat tajua kun kaupat menee kiinni!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myyjä

Vieras
Tuskin tulee kenellekään yllätyksenä, että lauantaisin kaupat menee kiinni klo 18. Eilen oli taas sellainen ilta...hohhoijaa. Musiikki laitetaan pois 15 min ennen sulkemista..Kauppakeskus kuuluttaa hyvissä ajoin, että suljemme kohta. Tasan klo 18 joku älykääpiö haluaa vielä sovitella vaatteita. Eräs asiakas kyselee eri malleista ja pitäisi vielä alkaa soittelemaan eri liikkeisiin.
Sanon, että valitettavasti suljemme nyt ja tervetuloa uudestaan. Ikinä ei kuule pahoitteluja, sen vielä ymmärtäisin että asiakas itse tajuaisi, että liike menee kiinni. Olisi siis "pahoillaan" tilanteesta. Meilläkin on 5 kassaa joten tilittämisessä menee aikaa. Miksi pitää lähteä viime tipassa ostoksille????
Eikä edes tajuta ja haluta ymmärtää että myyjilläkin on työaika!

Kiitos kun sain purkautua, vituttaa.

koska asiakas on aina oikeassa :kieh: :kieh: tai niin ne kuvittelee..meilläkin joskus joku tunkee sisään tasan 21.00 "ihan vaan muutamaa" juttua hakemaan..kestää sit sen 15 min..

En ole ollut kaupassa töissä joten ei omakohtaista kokemusta mutta en kans ymmärrä yhtään tollasta. Eilen lähdin Ideaparkista hiukan ennen kuutta ja Euromarketiin jäi melkoiset kassajonot. Ei siis todellakaan kauppa tyhjentynyt kuudelta.
Miks ihmeessä tarvii mennä viime tipassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
koska asiakas on aina oikeassa :kieh: :kieh: tai niin ne kuvittelee..meilläkin joskus joku tunkee sisään tasan 21.00 "ihan vaan muutamaa" juttua hakemaan..kestää sit sen 15 min..

Joo...en tajua miten ihmisillä on pokkaa jos myyjä sanoo että anteeksi suljemme nyt...asiakas sanoo, mä katselen vielä, tai parhaimmassa tapauksessa yrittää mennä sovitukseen...

Alkuperäinen kirjoittaja jennuli:
olen miettinyt et pitäisiköhän ovien sulkeutua 15 min. ennen ja vain ulos pääsisi.. en siis ole kaupan alalla, mutta varmaan on tosi ärsyttävää.... :/

Se olis hyvä juttu, ettei liikkeeseen pääsisi enää sisään 15min ennen sulkemista. Olis kaikille osapuolille hyvä asia.

Onhan se toisaalta niinkin, että aukioloaika on aukioloaika, kyllä vartissa ehtii maitopurkin hakea tai muuta pientä, asiakkaan itse pitäisi kyllä tajuta, ettei silloin aleta enää sovitella ja neuvotella.

Alkuperäinen kirjoittaja Palvelkaa vaikka keskellä yötä:
No mulle kauppias antoi potkut kun sanoin asiakkaalle YSTÄVÄLLISESTI että valitettavasti olemme jo sulkeneet kaupan...

Olisin selvittänyt liiton kautta voiko työnantaja tosiaan toimia näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onhan se toisaalta niinkin, että aukioloaika on aukioloaika, kyllä vartissa ehtii maitopurkin hakea tai muuta pientä, asiakkaan itse pitäisi kyllä tajuta, ettei silloin aleta enää sovitella ja neuvotella.

Aivan. Aika moni asiakas ei tajua ja mulle tulee sellainen olo, ettei mun työtä arvosteta pätkääkään.

No mä ymmärrän että kauppa menee kiinni klo 18 ja olisi suotavaa siihen mennessä tehdä ostokset. Mutta sitä mä en ymmärrä että jos kaupan tarkoituksena on PALVELLA ASIAKKAITA, voidaan asiassa sen verran joustaa että esim. ennen sulkemisaikaa sisään tulleet asiakkaat hoidetaan jotakuinkin normaalisti. Olen itsekin ollut palvelualalla useammassa paikassa (kauppa, erikoisliike, apteekki) ja mun mielestä kuuluu hyvää palveluun palvella asiakas kunnolla vaikka kello olisikin jo sen 18.02. Puolikin tuntia olen ollut monesti ylitöissä ja palkanhan siitä saa ja jos tiedät meneväsi sulkuvuoroon, niin ei varmaan tule yllätyksenä että yli menee. Useassa paikassa työaika on ollut esim. 10.30-18.30 just ton takia. Jos paikan omistaja on ollut asiakkaiden palvelua suosiva ja haluaa myydä mahdollisimman paljon, ei asia ole ollut mikään ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
No mulle kauppias antoi potkut kun sanoin asiakkaalle YSTÄVÄLLISESTI että valitettavasti olemme jo sulkeneet kaupan...

Olisin selvittänyt liiton kautta voiko työnantaja tosiaan toimia näin.

Olin koeajalla joten en alkanut tappelemaan. Mutta potkut tulivat välittömästi tämän tapauksen jälkeen kun samainen asiakas teki minusta valituksen. Eli ei jäänyt epäselväksi potkujen todellinen syy. Olin jo kassankin ehtinyt sulkea.

Alkuperäinen kirjoittaja mä taas en ymmärrä myyjää..:
No mä ymmärrän että kauppa menee kiinni klo 18 ja olisi suotavaa siihen mennessä tehdä ostokset. Mutta sitä mä en ymmärrä että jos kaupan tarkoituksena on PALVELLA ASIAKKAITA, voidaan asiassa sen verran joustaa että esim. ennen sulkemisaikaa sisään tulleet asiakkaat hoidetaan jotakuinkin normaalisti. Olen itsekin ollut palvelualalla useammassa paikassa (kauppa, erikoisliike, apteekki) ja mun mielestä kuuluu hyvää palveluun palvella asiakas kunnolla vaikka kello olisikin jo sen 18.02. Puolikin tuntia olen ollut monesti ylitöissä ja palkanhan siitä saa ja jos tiedät meneväsi sulkuvuoroon, niin ei varmaan tule yllätyksenä että yli menee. Useassa paikassa työaika on ollut esim. 10.30-18.30 just ton takia. Jos paikan omistaja on ollut asiakkaiden palvelua suosiva ja haluaa myydä mahdollisimman paljon, ei asia ole ollut mikään ongelma.

Saa palkkaa joo, muttei ole kiva päästä kotiin klo 19-19.30 jos työaika on merkitty 18.30 tai 18.15. Ihan sama vaikka palkkaa tuleekin, silti se vituttaa.
Itse en ole erikoisliikkeessä töissä.

Meilläkään (pieni erikoisliike) ei olisi saanut kuulemma hätistää asiakkaita pois.

Kerran pariskunta tuli juuri sulkemisaikaan, pyörivät siellä kaikessa rauhassa katselemassa, eivät tarvinneet kysyttäessä apua, mutta eivät olleet mitään ostamassakaan. Viisitoista yli kävin sitten sanomassa, että pitäisi pikkuhiljaa alkaa sulkemaan, mutta katselkaa vaan rauhassa, jos jotain on kesken.

Asiakkaat lähtivät saman tien, sanoivat vaan "me tullaan sitten paremmalla ajalla - tai siis ei todellakaan tulla enää". Ilmeisesti oli suorastaan hävytöntä, että heidät "häädettiin" pois liikkeestä.. Varmaan tuli reklamaatiot perässä. :D

Mutta myyjäthän elävät ihan vain työnsä takia ja olemme mielellämme töissä työajan päätyttyäkin. Totta kai!

Kaikki ei saa palkkaa ylimenevältä ajalta joten turha yleistää.
Enpä menisi kauppaan sulkemisajan jälkeen ajatellen että palkan saavat kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:

Enpä menisi kauppaan sulkemisajan jälkeen ajatellen että palkan saavat kuitenkin.

Nimenomaan. Itelläni ei olis pokkaa (eikä tarvetta) jäädä hengailemaan kauppaan jos mulle sanottais että liike menee nyt kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:

No ei tietenkään voi ajatella että menen 18.05 koska saavat kuitenkin palkkaa. Tarkoitan sitä että jos menet kauppaan esim. 17.30 ja innostut vaikka sovittaman vaatteita ja aika meneekin nopsaan, niin on minusta ihan kohtuullista olla se 15 min. ylimääräistä että kerkee tehdä ostokst loppuun. Toki asiakkaan täytyy kunnioittaa kaupan aukioloaikoja ja yrittää hoitaa asiansa mahd. nopsaan. Mutta se että muutaman minuutin menee yli, ei ole minusta mikään metelin nostamisen aihe.

Ja aika harvoin asiakkaat ovat vielä klo 19 kaupassa, jos on mennyt klo 18 kiinni. Jos tekevät isot ostokset, voin toki olla noinkin pitkään. Pelisilmää siis peliin. Jos kauppias ei maksa yliajasta, silloin sitä ei tietenkään tehdä ja kassa laitetaan kiinni tasalta. Pakkohan asiakkaiden on poistua kun mitään ei voi ostaa ja poiskin ajetaan. Mutta silloin varmasti kauppiaskin tajuaa että homma ei toimi näin, joustoa on myös sieltä puolelta oltava. En usko että kovin moni kauppias haluaa suututtaa asiakkaitaan tällaisella asialla. Tietty nykyisin aika monessa kaupassa kauppias on ketjun renki eikä varsinainen omistaja, jolloin ajatus kaupanteosta ja palvelusta voi olla hämärtynyt.

Mie huoltoasemamyyjänä vein kassan pois tasan 21, kun huoltsikka meni kiinni ja suljin kassan, jos ketään ei ollu maksamassa. Jos joku onnistu vielä pääsee sisään toisesta ovesta, kun ulostin porukkaa, ja yritti saada sitä yhtä maitotölkkiään mökille, niin sanoin vaan, ettei oo enää kassaa ja valitettavasti en pysty myymään mitään enää. Vika tunti oltiin aina yksin ja siks en voinut aina ensin lukita ovia. Kahvinjuojia kun saatto vielä olla sisällä. Pomo ei maksanut palkkaa klo 21 jälkeen ja silti piti viedä kassat pois, laittaa kahvileivät pois, sulkea bensanmyynti, sulkea valot, tsekata vessat... no joka tapauksessa matti myöhäset ei saanu mitään klo 21 jälkeen :D

meillä on merkattu työaika 18.15 asti ja jos nyt joku törppö asiakas sinne tulee minuuttia ennen sulkemista ja on siellä kaupassa jonkin aikaa niin me saadaan palkka vain siihen klo 18.15 asti joten mä ainakin hätistän ulos asiakkaat koska omalla ajallani en töitä tee.

En saa palkkaa ylitöistä eli jokainen min uutti mikä menee yli sen 17.30 menee omasta ajasta.
Harmittaa :( en ole kaupassa töissä mutta "asiakaspalvelussa". Osa asiakkaista tulee tasan 17.30 ja olettaa että palvelen heitä ja saavat rauhassa vetkutella.

joo, ärsyttää kun ei haluta ymmärtää aukioloaikoja. Jotkut roikkuu varttia ennen avaamisaikaa ovenkahvassa ja sitten, kun avataan pulju niin kehtaavat vielä valittaa, kun ei olla avattu aikaisemmin tai sitten kuuluu kommentta tyyliin "sitä ollaan herätty"... Pistää ärsyttään tuollaiset aasiakkaat =)

Yhteistyössä