Apuja tarvitaan pikaisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsetonko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lapsetonko?

Uusi jäsen
04.01.2011
5
0
1
Hei,

Kävin lääkärillä gynekologisessa ultraäänitutkimuksessa ja lääkäri epäilee, että lapsettomuus johtuisi melko varmasti endometrioosista. Oikeassa munasarjassa kysta ja lääkäri katsoi ultraäänellä, että vasen munasarja olisi kohdun takana ja kertoi, että vähän vaikessa paikassa. Yritystä takana jo yli 1 v. ja 7 kk.

Määräsi minut nyt verikokeisiin, mutta paniikissa unohdin nyt ohjeet näihin kokeisiin.

3 hormooni verikoetta määrättiin otettavaksi kp 3-5 (S-TSH, S-PRL ja S-FSH). Onko näitä otettaessa joku tietty kellonaika milloin pitää ottaa ja mitä näistä mitataan?

Lisäksi pitäisi ottaa S-PROG 6-7 päivää ovulaation jälkeen . Mitä tämä mittaa ja pitääkö tämä ottaa joskus tiettyyn aikaan? Entä jos en bongaa ovista. Kävin lekurilla kp 12 pvänä ja arveli, että ovis olisi kp 19 kohdalla, mutta haluaisin olla varma asiasta tietysti.

Pitääkö olla syömättä ja juomatta tai tietää jotain ennen kuin menen verikokeisiin?

Kertoi,että otetaan verikokeet ja sen jälkeen lähete eteenpäin. Naisten klinikalle vai mihin lie? Ollessani sen verran sekaisin asiasta, en osannut kysyä, että miten eteenpäin kokeiden jälkeen. Mitä on odotettavissa? Asun pääkaupunkiseudulla ja en tiedä, missä täällä hoidetaan/tutkitaan tälläisiä asioita. Tietääkö joku millaiset jonot kunnalliseen on?

Auttakaa joku, joka tietää asiasta. Hermostuttaa, että en mene oikean aikaan kokeisiin enkä viitsisi soittaa lekurille/ajanvaraukseen.

Minä kyllä ainakin soittaisin. Toki voit myös soittaa sinne laboratorioon minne olet menossa, siellä myös tiedetään hyvin tarkkaan miten pitää toimia. Minä en ainakaan enää muista miten nuo ohjeet menee, vaikka olen kyllä saanut ne kirjallisina aikoinaan. Joku koe piti ottaa ennen klo kymmentä, mutta en muista mikä. Missään ei muistaakseni ollut mitään juomis- tai syömismääräyksiä... En kyllä itse luottaisi näin keskustelupalstaan, vaan soittaisin ja kysyisin. Onhan se tärkeää hoitaa homma oikein ja toisekseen lääkäri olisi kyllä voinut laittaa ne sinulle paperille kuten mielestäni kuuluu, joten hänen vikansa, ei sinun...

Niin siis kysyit vielä että mitä nuo on ja mitä niillä mitataan... Eka, eli S-TSH, sillä ainakin mitataan kilpirauhashormoniarvot. Eli onko kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaa. Tämä on lääkkeillä hoidettava vaiva, joka aiheuttaa lapsettomuutta. En ole varma koskeeko tuo toinen samaa juttu? Olin itse viime viikolla tuossa TSH-mittauksessa ja se ainakin piti ottaa ennen klo kymmentä ja syödä/juoda sai normaalisti.
Kolmas, eli FSH mittaa sitä lähteekö munasolu kypsymään, eli siis tuleeko ovulaatiota. Käsittääkseni näin. Tämä otetaan kierron alkuvaiheessa ja sitten S-PROG mittaa sitä onko ovulaatio tapahtunut / erittyykö keltarauhashormonia. Käsittääkseni se ei ole niin päivän päälle, että jos et ovulaatiota bongaa tikuttamalla, voit luottaa tuohon lääkärin ilmoittamaan kiertopäivään. Jos ovulaatio tapahtuu normaalisti, sitä keltarauhashormonia kyllä erittyy kuukautisten alkamiseen saakka, joten ei ole päivän päälle onko se tosiaan 6 vai 8 päivää oviksesta kun se mitataan. Mielellään toki silloin kun lääkäri on määrännyt, niin pystytään vertaamaan viitearvoihin.

Helsingin tilanteesta en osaa sanoa mitään kun asustelen täällä Pohjanmaalla itse. :)

Ekassa verikokeessa käyty, jossa mitattiin siis tuota progesteronia.

nyt ensi viikolla pitää sitten mennä mittautaan ne arvot alkukierrosta. Labrassa sanoi, että se kilpirauhashormoni pitää ottaa ennen klo 12 ja toi yks noista voidaan ottaa 2h heräämisen jälkeen.Eli taidan suunnistaa 10ksi ottamaan verikokeet sitten.

Sitten alkaakin jännitys tulosten osalta...

Yhteistyössä