apuja,mitä teen,oon neuvoton (koskee lasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fantsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Fantsu

Jäsen
29.09.2005
324
0
16
Joo on ehkä aika pieni ongelma, mut kuitenkin lyhyesti:
Meillä poika 2v10kk (nuorin 11kk), jonka kaa on nyt taisteltu siitä syökö itse vai ei?!
Osaa syödä itse, oppi sen taidon 1v1kk, mutta nyt on täytynyt syöttää kun vauva tuli ja ollaankin syötettykkin, mutta eilen päätin et poika syö ruuat itse (syötän puurit aamu/ilta), no eilen taisteltiin 3h ja multa meni hermo ja syötin ruuan ja nyt on istunut jo tunnin pöydässä eikä suostu syömään vaikka itse halusi ruuan, vein lempilelut takavarikkoon, vastaus oli et vie muutkin, oon uhannu jopa aresteillä, nurkilla, jäähypenkillä jne. ei mitään tehoa;haluaa itse mennä niihin, oon yrittänyt lahjoa jätskillä ja tie millä, muta ei kuulemma halua, en tiedä mitä tehä, pitäskö luovuttaa ja mennä syöttämään vai ei, mut sittenhän mun yritykset menee ihan hukkan vai kuinka????
Vai annanko istua keittiössä (siinä ei näytä olevan mitään ongelmaa pojalla)???

Joo, tiedän, et voisin syöttää toista, mut tää on nyt joku mun periaate kysymys, tyhmää kenties!!!????
Luovutanko ja syötän vaan poikaa????

Kiitos jos joku jakso lukea mun turhat vuodatukset :ashamed: :/

sitkeesti, alkaa syömään kun on nälkä! äläkä syötä niitä aamu ja iltapuurojakaan. sinnittele, vaikka pahalta tuntuisikin, mutta alkaa varmasti syömään kun on tarpeeksi kova nälkä!

voisit kertoa kuinka isot pojat syö ite, vauvat ei.. ja ei muutkaan sun ikäiset enään oo vauvoja, eikä niitä syötetä... meillä toi "isopoika" juttu toimi aina. tai sit tarra aina reippailusta, ja paljonki vaikka viikossa on tullut tarroja, niin saa jonkun pienen lelun vaikka =) yks tarra/onnistunut ruokailu ;)

älä anna periksi, anna esim. puoli tuntia aikaa syödä ja korjaa sitten rauhallisesti ruoka pöydästä. sano, että osaa varmaan syödä itsekin. äläkä muuta mieltäsi, lapsihan menee sekaisin kun joskus syötetään, joskus ei! älä uhkaile äläkä muutenkaan tee numeroa syömisestä. lapsi ei kuole nälkään ruokapöydässä.

istu vain pöydässä, syö tai lue lehteä. hyvin se onnistuu :)

muutaman kerran kun viet ruuat pois nenän alta ja passitat muualle pöydän äärestä niin alkaa soosit maistua. Poika vain testaa mitä olet valmis tekemään hänen ravitsemisensa eteen ja sinähän näytät tekevän lopulta juuri niinkuin hän haluaa... Palvelu seis niin alkaa omatoimisuutta löytyä, joskus jopa äidiltä sääli on sairautta! Kokemusta vastaavasta tilanteesta löytyy.

toisaalta jos ajattelet sen niin että kyllä se syö kun oikein nälkä on kun keran osaa...siinä voi mennä muutama päiväkin ja ehkä se yö voi olla hankala jos ei ole syöny ekana päivänä mitään mutta eiköhän se sitten ala syömään jos ei kukaan suostu syöttämään.
(meillä ei onneksi tuota ongelmaa tullu kun vauva tuli tai ei ainakaan vielä!!)
mutta sitten tulee mieleen että kun poikasi tahtoisi kans samanlaista huomioo kuin se vauvakin tai no pikku taaperohan se melkein on enemmän kuin vauva!! niin sun tarvii keksiä miten muuten saisit lisättyä niitä huomion osotuksia sille vanhemmalle!!
ite ainakin oon koko ajan halimassa ja pusuttamassa poikaa ja koitan myös höpötellä sen kanssa siinä vauvan ohella vaikka vauva siinä taitaa toiseksi jäädä huomion saannissa mutta eipä se sitä ole kauheesti imetyksen ohessa kaivannutkaan...

mutta noin minä luultavasti tekisin (ja sit kiroisin yöllä kun isompi ei nuku kun on nälkä....)

mä tekisin samoin kun sinä eli anna istuu vaan pöydässä syö jos on nälkä. ei ne nälkään kuole. voit kyllä kertoa että vauvakin syö itse kun on yhtä iso kun hän. ja voit sitten syödä siinä ite ja sanoa että syöhän äitikin ite ja isi.. pitkäjänteisyyttä kehiin.. tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja elisa:
tai sit tarra aina reippailusta, ja paljonki vaikka viikossa on tullut tarroja, niin saa jonkun pienen lelun vaikka =) yks tarra/onnistunut ruokailu ;)

toi tarrajuttu on hyvä, meillä oli kiukuttelusta. 5 tarraa viikossa, ja sai kivan pienen lelun. joka perjantai katsottiin tarrat ja mentiin kaupoille =)

Alkuperäinen kirjoittaja Fantsu:
Meillä poika 2v10kk (nuorin 11kk), jonka kaa on nyt taisteltu siitä syökö itse vai ei?!
Osaa syödä itse, oppi sen taidon 1v1kk, mutta nyt on täytynyt syöttää kun vauva tuli ja ollaankin syötettykkin, mutta eilen päätin et poika syö ruuat itse (syötän puurit aamu/ilta), no eilen taisteltiin 3h ja multa meni hermo ja syötin ruuan ja nyt on istunut jo tunnin pöydässä eikä suostu syömään vaikka itse halusi ruuan, vein lempilelut takavarikkoon, vastaus oli et vie muutkin, oon uhannu jopa aresteillä, nurkilla, jäähypenkillä jne. ei mitään tehoa;haluaa itse mennä niihin, oon yrittänyt lahjoa jätskillä ja tie millä, muta ei kuulemma halua, en tiedä mitä tehä, pitäskö luovuttaa ja mennä syöttämään vai ei, mut sittenhän mun yritykset menee ihan hukkan vai kuinka????

Joo, tiedän, et voisin syöttää toista, mut tää on nyt joku mun periaate kysymys, tyhmää kenties!!!????

Kokemusta en liiemmin ko.asiasta omaa, mutta itse tekisin niin, että antaisin lusikan hälle käteen ja syöttäisin kuitenkin itse samalla sen kummemmin asiasta riitelemättä. Toinen vaihtoehto olisi ottaa vain tyynesti lautanen pois, jos ei ala syömään. Siis systemaattisesti sen kummempia riitelemättä. Mutta...Jos lapsi jää ilman ruokaa, niin meillä poika on ainakin niiiin pahalla tuulella, ettei oikein mikään onnistu ja sit on teillä vielä se kuopuskin joka oppii käyttämään syömättömyyttään hallintakeinona kun kattelee mallia isosta sisaruksestaan. Eli tuskinpa "iso" poika jaksaa kovin kauan vaavia leikkiä. Tuntuu, että olisko hiukka huomionkipee ja tuolla tavalla saa kyllä tehokkaasti KAIKEN sun huomion itelleen.
Voimia ja kerrothan miten kävi? =)

Kokemusta en liiemmin ko.asiasta omaa, mutta itse tekisin niin, että antaisin lusikan hälle käteen ja syöttäisin kuitenkin itse samalla sen kummemmin asiasta riitelemättä. Toinen vaihtoehto olisi ottaa vain tyynesti lautanen pois, jos ei ala syömään. Siis systemaattisesti sen kummempia riitelemättä. Mutta...Jos lapsi jää ilman ruokaa, niin meillä poika on ainakin niiiin pahalla tuulella, ettei oikein mikään onnistu ja sit on teillä vielä se kuopuskin joka oppii käyttämään syömättömyyttään hallintakeinona kun kattelee mallia isosta sisaruksestaan. Eli tuskinpa "iso" poika jaksaa kovin kauan vaavia leikkiä. Tuntuu, että olisko hiukka huomionkipee ja tuolla tavalla saa kyllä tehokkaasti KAIKEN sun huomion itelleen.
Voimia ja kerrothan miten kävi? =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja elisa:
tai sit tarra aina reippailusta, ja paljonki vaikka viikossa on tullut tarroja, niin saa jonkun pienen lelun vaikka =) yks tarra/onnistunut ruokailu ;)

toi tarrajuttu on hyvä, meillä oli kiukuttelusta. 5 tarraa viikossa, ja sai kivan pienen lelun. joka perjantai katsottiin tarrat ja mentiin kaupoille =)
Mä en oo ikinä ymmärtänyt että miks lasta pitää tarroilla ja lahjoilla palkita jos käyttäytyy hyvin(niinkuin kuuluisi käyttäytyä ilmankin)? Sen ymmärrän jos palkitaan jostain konkreettisesta, esim. auttamisesta jossain hommassa. Tolla menolla lapsi oppii että hyvä käytös kannattaa vain jos siitä hyötyy, sanallinen kiitos varmasti riittäisi!

Kiitos kaikille :hug:
Tuntuu vaan niin turhauttavalta ja julmalta.
Oon yrittänyt et vauvoja syötetään ja et näytäppäs siskolle mallia miten syödään,että siskokin oppis, ei tehoa :/
Eilenkin heitin yhen ruuan roskiin tuon 3h aikana kun ei syönyt, mutta ei sekään auttanut, tarroja kokeiltiin kun opeteltiin kuivaksi, ei tehoa meillä, oppi sitten ihan itse.
Toisaalta eikai siitä haittaa oo jos syöttäsin, kun tiedän että osaa syödä, mutta eikö tuosta oo haittaa jos ensin päätän jotain ja sitten annankin periksi????
Esim välipalat sun muut herkut syödään ite, pyytää vaan kaapimaan loput, mut nää syömiset :headwall:
Oliko multa ihan tyhmää ees alkaa tämmöseen, onkohan toinen vielä liian pieni??? :ashamed:
Nyt alkaa jo tuntua tosi pahalta :(

Meillä 5v(!!) muuttu vauvaksi vähäks aikaa kun pikkusisko synty!! Halus, että äiti syöttää ym. ym., parin ruokailun ajan syötin ja pidin tyttöä muutenkin "vauvana" sai mm. haluamansa tutin!
Sit totesi ite, että onkin kivempaa olla iso tyttö! ja vauvailut loppu siihen paikkaan!

Meillä toimi tämä, mut en tiiä toimiiko 3v kanssa

Kiitos kaikille :hug:
Tuntuu vaan niin turhauttavalta ja julmalta.
Oon yrittänyt et vauvoja syötetään ja et näytäppäs siskolle mallia miten syödään,että siskokin oppis, ei tehoa :/
Eilenkin heitin yhen ruuan roskiin tuon 3h aikana kun ei syönyt, mutta ei sekään auttanut, tarroja kokeiltiin kun opeteltiin kuivaksi, ei tehoa meillä, oppi sitten ihan itse.
Toisaalta eikai siitä haittaa oo jos syöttäsin, kun tiedän että osaa syödä, mutta eikö tuosta oo haittaa jos ensin päätän jotain ja sitten annankin periksi????
Esim välipalat sun muut herkut syödään ite, pyytää vaan kaapimaan loput, mut nää syömiset :headwall:
Oliko multa ihan tyhmää ees alkaa tämmöseen, onkohan toinen vielä liian pieni??? :ashamed:
Nyt alkaa jo tuntua tosi pahalta :(
no ei todellakaan ole liian pieni! Noin niitä curlinglapsia syntyy...

"...Toisaalta eikai siitä haittaa oo jos syöttäsin, kun tiedän että osaa syödä, mutta eikö tuosta oo haittaa jos ensin päätän jotain ja sitten annankin periksi???? ..."

Kyllä meillä äideilläkin on lupa erehtyä. ;). Ei mun mielestä ole haittaa siitä, että huomaa toimineensa ehä jollaintapaa kohtuuttomasti tai pieleen oman lapsensa kohdalla ja sitten muuttaa toimintamallia lapselle sopivammaksi. Tee niinkuin sun syrän sanoo. Johdonmukaisuus on kuitenkin laajempi käsite, kuin tuollaiset yksittäiset"periksiantamiset" .

Kiitos vielä kaikille :hug:
No ei siinä mennyt kun 1.5h (vaan) :D
Menin pojan luo ja pari lusikallista syötiin ns yhdessä ja sitten tuli stoppi, yritin taan maanitella ties mitä ja sit poju todella vasten tahtoaan söi itse lusikallisen ja me tytön kanssa hurrattiin ja tuulettettin ja ylitsevuotavat kehut päälle ja siitäkös poju innostu ja alko syödä,jeeeeee!!!
En tiedä oliko tuo kovin fiksua, mutta toimi =)
Ja sitten annoin palkinnon pojalle kun söi niin hienosti :ashamed: ja sitten lupasi syödä aina itse, mutta saa nyt nähdä kun tulee seuraava ruoka aika :/
Mutta nuo kehut tepsi kun alkuun päästiin ja se kun kerroin äidin olevan todella iloine noin reippaasta pojasta :D :heart:

Kuumimmat

Yhteistyössä