Apuja! Kumman valitsen, amk vai yliopisto vai ei kumpaakaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hiinni:
No meillä ainakin trdenomit tekee ihan samoja hommia kuin ekonomitkin ja osaavat ne jopa paremmin, että se siitä ekonomien paremmasta koulutuksesta... Eli amk:hon vaan, sama asia, mutta viisas pääsee vähemmällä;)

Palkkapussissa viimeistään näkee sen eron...
 
en arvosta kumpaakaan. talousalan ihmiset ihmiskunna jätettä. palkat ovat heillä valtavat mutta mitään vastuun tapaista eivät ole nähneetkään. tärkeintä elämässä kahmia itselle rahaa, toisten kärsimyksestä piittaamatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hiinni:
No meillä ainakin trdenomit tekee ihan samoja hommia kuin ekonomitkin ja osaavat ne jopa paremmin, että se siitä ekonomien paremmasta koulutuksesta... Eli amk:hon vaan, sama asia, mutta viisas pääsee vähemmällä;)

Palkkapussissa viimeistään näkee sen eron...

Riippuu vähän... Moni trade tienaa paremmin kuin ekonomit.

 
Alkuperäinen kirjoittaja juuf:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hiinni:
No meillä ainakin trdenomit tekee ihan samoja hommia kuin ekonomitkin ja osaavat ne jopa paremmin, että se siitä ekonomien paremmasta koulutuksesta... Eli amk:hon vaan, sama asia, mutta viisas pääsee vähemmällä;)

Palkkapussissa viimeistään näkee sen eron...

Riippuu vähän... Moni trade tienaa paremmin kuin ekonomit.

Vaikea uskoa, ekonomit ovat perinteisesti olleet kovapalkkaista väkeä...

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2008/03/04/tradenomi-tienaa-jo-2-600-euroa/20086538/12
 
Itsellä oli puolitoista vuotta sitten sama tilanne. Olin jo etukäteen varautunut amk-opintoihin juuri sen takia, että ne ovat lyhyemmät. Olin tuore äiti, jäämässä hoitovapaalta opintovapaalle ja ikää oli jo 38. Kokeilin kuitenkin onnea yliopistonkin kanssa ja suureksi yllätykseksi pääsin sisään molempiin.

Siinä sitten hetken mietin mikä olisi viisasta ja päätin aloittaa yliopiston. Laskeskelin, että pärjään kyllä kunhan tekisin töitä välillä enemmän ja opiskelisin vähemmän. Toisekseen opinnot yliopistossa kiehtoivat enemmän ja maisterin papereilla saa paljon laajemmat työllistymismahdollisuudet.

Riippuu mielestäni paljon siitä miten haluaa opiskella. Amk:n kerran jo käyneenä sanoisin, että siellä painotetaan enemmän käytäntöä ja opiskelu on koulumaisempaa. Yliopisto opettaa teorian lisäksi käytäntöä, mutta on myös todella yleissivistävä.

Päivääkään en ole itse katunut. Varsinkaan kun huomaan mikä tunku saman alan sosionomeilla on yliopistoon lukemaan lisää.
 
Yliopisto-opiskelu ei ole sitovaa, voit käydä luennoilla ja tenttiä omaan tahtiisi. AMK opiskelu on luokkamuitoisempaa ja läsnäolopakkoja on enemmän. Yliopistoa voi käydä "sivutoimisesti" ja siinä ohessa menee se ravintola-alan työkin tai perheen perustaminen. Itse olin 23-vuotias kun aloitin yliopiston ja valmistuin 28-vuotiaana diplomi-insinööriksi, olisi tosiaan ehtinyt tehdä vaikka mitä opiskelun ohella, niin paljon siinä oli luppoaikaa :D
 
Mä en tajua että miksi sun pitäisi edes lopettaa sun nykyisessä työpoaikassa? Ainakin yliopisto-opiskelut mahdollistaa työnteon ihan täysin. Sinuna menisin yliopistoon ja jatkaisin työpaikassa ja esim. vähentäisin vuoroja jos tarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain:
Yliopisto-opiskelu ei ole sitovaa, voit käydä luennoilla ja tenttiä omaan tahtiisi. AMK opiskelu on luokkamuitoisempaa ja läsnäolopakkoja on enemmän. Yliopistoa voi käydä "sivutoimisesti" ja siinä ohessa menee se ravintola-alan työkin tai perheen perustaminen. Itse olin 23-vuotias kun aloitin yliopiston ja valmistuin 28-vuotiaana diplomi-insinööriksi, olisi tosiaan ehtinyt tehdä vaikka mitä opiskelun ohella, niin paljon siinä oli luppoaikaa :D

Ai yo:ta voi käydä "sivutoimisesti"? En allekirjoita, tai no, riippunee hieman alastakin. Jos haluaa saada hyviä arvosanoja ja todella oppia asiat, niin aika raskaaksi käy vakityö siinä ohessa, saati perheen perustaminen. Tai edes viikonlopputyö joka vkonloppu. Millä ajalla sitten opiskellaan jos illat ja viikonloput menee töissä. Luennot ovat aika pieni osa opiskelusta.

Toki riippuu jaksaminen myös ihmisestä, itse en olisi kyennyt edes töihin joka viikonloppu ja vielä vähemmän viikolla. Mutta mun ala onkin biokemia, ja labroissa mm. läsnäolopakko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chemm:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vain:
Yliopisto-opiskelu ei ole sitovaa, voit käydä luennoilla ja tenttiä omaan tahtiisi. AMK opiskelu on luokkamuitoisempaa ja läsnäolopakkoja on enemmän. Yliopistoa voi käydä "sivutoimisesti" ja siinä ohessa menee se ravintola-alan työkin tai perheen perustaminen. Itse olin 23-vuotias kun aloitin yliopiston ja valmistuin 28-vuotiaana diplomi-insinööriksi, olisi tosiaan ehtinyt tehdä vaikka mitä opiskelun ohella, niin paljon siinä oli luppoaikaa :D

Ai yo:ta voi käydä "sivutoimisesti"? En allekirjoita, tai no, riippunee hieman alastakin. Jos haluaa saada hyviä arvosanoja ja todella oppia asiat, niin aika raskaaksi käy vakityö siinä ohessa, saati perheen perustaminen. Tai edes viikonlopputyö joka vkonloppu. Millä ajalla sitten opiskellaan jos illat ja viikonloput menee töissä. Luennot ovat aika pieni osa opiskelusta.

Toki riippuu jaksaminen myös ihmisestä, itse en olisi kyennyt edes töihin joka viikonloppu ja vielä vähemmän viikolla. Mutta mun ala onkin biokemia, ja labroissa mm. läsnäolopakko.

Samaa mieltä opintojen vaativuudesta. Itse en pystyisi samaan aikaan tekemään molempia täysipainoisesti. Meilläkin muutama perheellinen lopetti tämän takia jo ensimmäisenä syksynä. Opintojen ajankohtaa voi kuitenkin säädellä enemmän ja välillä voi tehdä töitä ja pitää paussi opinnoissa. Luennot ovat vain noin puolet siitä tuntimäärästä mitä opiskelu vaatii.
 
Jatkaisin töitä ja opiskelisin siinä ohessa. Vakituisesta työstä ei todellakaan kannata nyt luopua, ja vaikka opinnot venyisivät vuoden-pari, niin mitä´sitten, kun ei tarvitse rahasta huolehtia.
 
Itse heittäydyin 25-vuotiaana opintotuelle kohtuupalkkaisesta vakityöstä, tai oikeastaan työstä, jonne jäin, kun välivuodet vähän venähti. Mutta katunut en ole. Satunnaisesti teen viikonloppuisin töitä jos oikein tiukka tilanne, mutta opintotuella ja lainalla pärjää kyllä mainiosti muuten, jos siis tarvitsee elättää vain itsensä. Ja jos/kun ekonomiksi valmistut, niin tulet luultavasti sijoittumaan kivuttomasti työelämään ja palkkakin lienee kohdillaan, joten lainan maksat helposti pois. Kannattaa miettiä asioita myös pitemmällä tähtäimellä:) Opintomenestystä ei kannata uhrata jonkun sellaisen työn takia, jota et tulevaisuudessa tule edes enää tekemään.

Niin, ja 25-vuotias ei ole kyllä vanhaa nähnytkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jee:
No, me ihmiset ollaan niin erinlaisia. Mun mielestä 25 on jo aika vanha noin pitkään kouluun. Olisi hyvä valmistua alle 25.

Mä olen pian 40 enkä todellakaan vanha meidän yliopistolla :laugh: Taitaa keski-ikä huidella juuri tuossa 30-40 välillä ja muutama huomattavasti vanhempikin opiskelija löytyy talosta :D
 
ota myöskin huomioon että se on ihan itsestä kiinni miten nopeasti sieltä yliopistosta valmistuu, nimittäin sieltä pääsee hyvinkin nopeasti ulos jos vaan jaksaa puurtaa.. itselläni on sekä ammattikorkeakoulututkinto että korkeakoulututkinto, ja yhden amk-tutkinnon suorittamisen jätin kesken kun ilmeni että sitä markkinoitiin muuna kuin se käytännössä oli.. vuoden katselin sitä kun koululla puhuttiin että teistä tulee yritysjohtajia yms, mutta kuitenkin valmistuneet päätyi kaupan kassoille..
 
Valitsisin yliopiston itse.. olen amk:n käynyt ja juurikin mainitsemallasi alalla.. työtilanne koulutusta vastaavassa työssä ei seudullamme kovin hyvältä vaikuta. AMK:t mielestäni markkinoivat itseään melko ruusuisin kuvin verrattuna siihen miten valmistuneet tosiasiassa sijoittuvat työmarkkinoille. Nyt opiskelen yliopistossa, ja toivon että työmarkkinoille löytyisi potkua tätä kautta. Toki itsellänikin on halu kehittyä ammatillisesti ja sijoittua vaativampiin tehtäviin. Mieti millaisissa tehtävissä itse uskoisit viihtyväsi. Mielestäni sinun ei kannata miettiä miten pitkään koulutus kestää, ja minkä ikäinen olisit valmistuessani, vaikka ymmärrän että varmasti etukäteen sellaista tulee mietittyä.. Loppujen lopuksi se on aika toisarvoista. Nykyään on ihan tavallista että ihmiset kouluttautuvat uudelleen, ja siksi koulunpenkiltä löytyy monen ikäistä väkeä. Yliopisto-opinnot joustavat enemmän ja mahdollistavat paremmin työnteon ja elämänmuutokset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja itsekkin trade:
Hmm, no sinuna jäisin nykyiseen työpaikkaan, ravintola-alallakin voi olla ihan hyvät etenemismahdollisuudet ja jos tarjoavat vakivirkaakin, niin miksi lähteä opiskelemaan?:O Mut jos pakko lähteä koulunpenkille niin sitten ehdottomasti amk!

Tradenomeilla on enemmän työpaikkoja joista valita, koulutus osaavampaa ja käytännöllisempää ja tutkinnon arvostus menemässä jopa ekonomien ohi, lähivuosina siis hyvät mahdollisuudet trdenomeilla. Ja valmistut amk:sta nopeammin ja ehdit hyvin perustamaan vielä perhettäkin. Yliopistoon jos menet niin siellä saattaa venähtää, ja se 5 vuottakin on kyllä jo paljon, saattaa perhe jäädä haaveeksi siinä vaiheessa. Näitä kannattaa miettiä, mutta mielestäni sulla on asiat hyvin nykyisessä työpaikassa. Vaikka täälä ihmiset kannustaa yliopistoon niin ei se yliopisto onnea takaa, muistutuksena vain.

Onko sinut aivopesty :D

Mitä? Tosiasioita kerroin. Kun fakta on, että kaikkea ei voi saada. Ja jos vastakkain on perhe ja yliopisto, niin tuskimpa se yo niin hieno paikka on että menisi edelle perheen. Ja onhan ap jo 25, vuosia ei ole monia jäljellä. Minusta tuon ikäisen kannattaisi keskittyä jo nykyiseen työhön tai kouluttautua oppisopimuksella tai amk, jotka ei vie aikaa niinpaljon. Pidemmät koulut tulisi suorittaa aiemmin, jos niin haluaa.

Sanoisin että vasta 25 v. Ennen muinoin yliopistosta valmistuttiin nopeimmin nimenomaan ekonomipuolelta, miehen serkkupoika valmistui muistaakseni n. 3-4 vuodessa.

Haha, kuka sanoo että pidemmät koulut tulisi suorittaa aiemmin?
Itse aloitin yliopistolla opiskelun 27-vuotiaana ja olenpa nähnyt siellä sellaisiakin, jotka ovat minua kevyesti 15 vuotta vanhempia.

Ap:lle sanoisin, että keskity sen miettimiseen mitä haluat. Älä pohdi sitä, mikä on "oikea" ikä valmistua jo oletko jo liian myöhässä. Oikea ikä aloittaa on nyt, koska nuoremmaksi et pääse. ja nyt aloittaminen on joka tapauksessa parempi kuin 5 vuoden päästä.

Eihän noiden tutkintojen ero edes ole kuin muutama vuosi ja yliopisto-opiskelun ohella pystyt varsinkin viimeisinä vuosina tekemään halutessasi myös niitä töitä.

Tsemppiä ja rohkeutta valintaan!
 
TURHAA KOULUTTAUTUA. TÄSSÄ SOSSUYHTEISKUNNASSA KOTONA MAKOILEMALLA SAA YHTÄ HYVÄN TULOTASON. VIELÄ KUN TEKEE PIMEITÄ HOMMIA TAI KERÄÄ SYKSYLLÄ SIENIÄ NIIN HYVIN PÄRJÄÄ.
 
Oho, tännehän tuli paljon vastauksia. Mul ois siis nyt pari viikkoa aikaa päättää. Mä en ole seurannut mitään koulutusjuttuja yhtään, joten en tiedä kumpi ois oikeasti parempi. Pääsykokeisiin menin vain kokeilemaan, että josko onnistuisi. Yllätyksenä tuli, tosin oon aina ollut matikassa hyvä ja tehtävät oli loogista päättelyä ja laskuja.

En tiedä pystyykö pääsykokeista päättelemään kumpi olisi parempi paikka, mutta nuo amk:n kokeet oli ainakin huomattavasti helpommat ja niistä sai vajaan tunnin istumisella melkein täydet, yliopiston kokeissa istuin neljä tuntia ja ihan ok pisteet...

Mutta, toisaalta kun amk on markkinoinut itseään paremmin ja ahkerammin ja opiskelijat ovat ihan kivasti työllistyneetkin, mutta yliopistosta samalta alalta ovat työllistyneet ehkä pikkaisen "parempiin" tehtäviin. Vaikea päättää mitään,kun molemmat laitokset ymmärrettävästi kehuvat itseään ja en tiedä kumpi oikeasti parempi. Mutta se on varma, että jomman kumman paikan otan ja irtisanon itseni nykyisestä työstä, sillä en jaksa sitä p*skaa ja se ei ole sitä mitä haluan tehdä. Ja jos opiskelen, niin keskityn sitten vain siihen. Niin, ja haluan myös kokea opiskelijaelämän.
 

Yhteistyössä