Apuja 3,5-vuotiaan yövalvomisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna

Vieras
Meillä on poika alkanut valvomaan öitä, nukahtaa kyllä illalla hyvin mutta herää n. 01.00 ja valvoo enempi tai vähempi sinne 05 asti. Kitisee ja natisee, kehittelee tikusta asiaa ym.
Toinen ongelma on se, ettei poika uskalla (tai siis ei tule) tulla pois sängystä esim. aamulla sanomaan minulle että on herännyt. Yöllähän tämä on hyvä, ettei juoksentele makuuhuoneiden väliä, mutta aamulla se olisi kiva. Ei tarvitsisi arvuutella milloin poika herää (nyt olen laittanut aina kellon soimaan 12 tunnin päähän siitä kun poika on nukahtanut, kun herää lähes kellon tarkasti 12 tunnin päästä nukahtamisesta)
Näihin tarvitsisin nyt vähän neuvoja. Onko yöt muilla tuollaisia? Ja millä saisin pojan tulemaan ilmoittamaan heräämisestään, ettei tarvitse turhan kauan odotella omassa sängyssä "hakijaa"?!

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
No eihän pelkää pimeetä, meillä on tuolla 3v8kk ikäsellä oma yövalo kun pelkää muuten pimeetä.

on yövalo, kun on kyllä arka lapsi ja aina vähän sitä pimeää arastellut. Muutenkin koko ajan varmistelee, että "tulethan sitten aamulla herättämään" ja "hengitäthän äiti sitten yöllä, vaikka se ei minun huoneeseen kuulukaan"

meillä samanikäinen poitsu. yöt on alkanu mennä siihen et 12-2välillä herää hirveen itkun kanssa pissalle ja huutaa kaveria vessaan eikä pissaa ennenkuin joku menee mukaan. tämän jällkeen ei enää suostu menemää omaan sänkyyn (kaikki tiedossa olevat keinot testattu tuloksetta) joten tulee meidän väliin. sitten jää omat unet nukkumatta. yävalot on ja vessassakin valot, joten pääsee kyllä "valoalueella" liikkumaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä samanikäinen poitsu. yöt on alkanu mennä siihen et 12-2välillä herää hirveen itkun kanssa pissalle ja huutaa kaveria vessaan eikä pissaa ennenkuin joku menee mukaan. tämän jällkeen ei enää suostu menemää omaan sänkyyn (kaikki tiedossa olevat keinot testattu tuloksetta) joten tulee meidän väliin. sitten jää omat unet nukkumatta. yävalot on ja vessassakin valot, joten pääsee kyllä "valoalueella" liikkumaan..

meillä on vielä yöllä vaippa, kun ei tosiaan uskalla sieltä sängystä tulla pois joten pissaa sitten sinne ja jatkaa tyytyväisenä unia. Meillä poika ei edes niin huuda/itke, vaan kitisee eikä selvästikään saa uudestaan unta kun herää.

onko lapsi turvaton yöllä? Jos ei pissallekaan uskalla tai epäilee hengitätkö sinä? En tiedä, tuli vain mieleen, että lapsi pelkää mutta ei kovin kovasti halua sitä näyttää..

Mites ois sitten joku tämmönen unilevy? Meillä on sellanenkii käytössä, tai ihan tavallisia lastenlauluja siinä on vähän rauhallisempia ehkä vaan jotain ti-ti nallee jne. Nyt taitaa pyöriä muksujen musaboxi tuolla. Saisko paremmin unen päästä kiinni rauhottus, joskus mekin jouduttu yöllä laittamaan uudelleen soimaan että rauhottuu takasi sinne omaan sänkyyn.. kai jotenkii tuttu ja turvallinen tapa

onko lapsi turvaton yöllä? Jos ei pissallekaan uskalla tai epäilee hengitätkö sinä? En tiedä, tuli vain mieleen, että lapsi pelkää mutta ei kovin kovasti halua sitä näyttää..

Mutta, siis tämä on alkanut vasta nyt parin viikon sisään. Ja sitä ennen on nukkunut yön läpi omassa sängyssä. Ja aina olen sinne mennyt, kun on huudellut sieltä eli en ole koskaan jättänyt sinne itsekseen kitisemään tai huutamaan.
Tuota hengittämistä en tiedä, mistä on tullut. Hänellä itsellään oli vasta nielurisatulehdus ja tuli välillä sellaisia pieniä katkoja hengitykseen, voisiko siitä johtua tuo varmistelu?

Mites ois sitten joku tämmönen unilevy? Meillä on sellanenkii käytössä, tai ihan tavallisia lastenlauluja siinä on vähän rauhallisempia ehkä vaan jotain ti-ti nallee jne. Nyt taitaa pyöriä muksujen musaboxi tuolla. Saisko paremmin unen päästä kiinni rauhottus, joskus mekin jouduttu yöllä laittamaan uudelleen soimaan että rauhottuu takasi sinne omaan sänkyyn.. kai jotenkii tuttu ja turvallinen tapa

no kun tätäkään ei voi tehdä, inhoaa ns. hiljaisempia lauluja kun ne on niin surullisia. Ja "pelkää" levyn loppumista. Siis poika on oikeasti todella arka ja herkkä joka asiassa. :(

No voihan harmi, ompa ikävä tilanne teillä sitten. Pitäskö kysyä vaikka neuvolasta apuja?

niiden kommentit on, että vie kerhoon tms. että saa rohkeutta ja kyllä itse tiedät parhaiten miten lapsesi kanssa pitää toimia.
Juu, lapsi käy kerhossa ja on tosi reipas siellä. On vaan tosi arka ja sellainen, että pitää vähän "tuuppia" sitä puuhiin.
Mietin tässä, voisiko tuohon valvomiseen vielä vaikuttaa se, että olen viimeisilläni raskaana ja poika toki sen tietää. Vaikka kovasti odottaakin sisarusta, mutta onko se sitten kuitenkin se valvottava asia (ei kyllä itse osaa nimetä syytä valvomiselle)

Voihan se tietty vaikuttaa, jos sitä jännittää millanen vauva sieltä tulee jne. Itekkii ootan viimosillani kolmatta ja kyllähän noita tyttöjä jännittää.. nuorempi on 2v3kk.

Toisaalta vaikuttaahan se itelläkii yöuniin jos oikein innoissaan oottaa jotakin isoa juttua :)

meidän vanhempi poika on samantyyppinen arka lapsonen. kun tulee näitä "pelkäysvaiheita", mennään pojalle unikaveriksi. muutama yö yleensä riittää, sen jälkeen uskaltaa taas nukkua omassa huoneessaan :) siis minä tai mies nukkuu pojan kanssa samassa huoneessa.

Voihan se tietty vaikuttaa, jos sitä jännittää millanen vauva sieltä tulee jne. Itekkii ootan viimosillani kolmatta ja kyllähän noita tyttöjä jännittää.. nuorempi on 2v3kk.

Toisaalta vaikuttaahan se itelläkii yöuniin jos oikein innoissaan oottaa jotakin isoa juttua :)

totta tuokin. Ehkäpä tämä tästä... Harmittaa vaan silleen, kun poika on ollut aina huono nukkumaan (allergioita ja korvakierteitä ym.) ja nyt yli puolivuotta nukkunut omassa sängyssä sen 12 tuntia putkeen, eikä siis hingu mitenkään meidän viereen tms. Nyt viimeisen mummilareissun jälkeen alkoi tämä kukkuminen (tai oikeastaan viikon sen jälkeen kun tuli kotiin sieltä)

meidän vanhempi poika on samantyyppinen arka lapsonen. kun tulee näitä "pelkäysvaiheita", mennään pojalle unikaveriksi. muutama yö yleensä riittää, sen jälkeen uskaltaa taas nukkua omassa huoneessaan :) siis minä tai mies nukkuu pojan kanssa samassa huoneessa.

täytyy varmaan miettiä tätä, jos ei ala tolkkua tulemaan näihin öihin. Itselläni on vaan tosi vaikea siellä lattialla patjan kanssa olla, mutta kun tuntuu että se olen juuri minä jota poika nyt vahtii.
Ihanaa muuten kuulla että on muillakin arkoja ja herkkiä lapsia, kun mä oon jo miettiny että onko tuo ainut laatuaan. Kuitenkin sitten saattaa luisteluradalla jutella ihan vieraillekin, ettei silloin paljon arkuutta näy. Mutta sitten "pelkää" cd:n tai kasetin loppumista tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

täytyy varmaan miettiä tätä, jos ei ala tolkkua tulemaan näihin öihin. Itselläni on vaan tosi vaikea siellä lattialla patjan kanssa olla, mutta kun tuntuu että se olen juuri minä jota poika nyt vahtii.
Ihanaa muuten kuulla että on muillakin arkoja ja herkkiä lapsia, kun mä oon jo miettiny että onko tuo ainut laatuaan. Kuitenkin sitten saattaa luisteluradalla jutella ihan vieraillekin, ettei silloin paljon arkuutta näy. Mutta sitten "pelkää" cd:n tai kasetin loppumista tms.

just! siis meidän poika on just samanlainen! juttelee vieraille ummet ja lammet sillä tuulella ollessaan, mutta sitten tosiaan pelkää mm. kärpäsiä, outoja ääniä (siis tyyliin jääkaapin narahdusta, jos kuulostaa erilaiselta kuin yleensä) ja tosiaan nukkumista välillä. yövalokin on luokkaa 100 watin työvalo :D tsemppiä teille, kai se joskus helpottaa... meidän ukko on tosin jo 5 v., ja vieläkin tulee välillä näitä pelkokausia. voisko poika muuten nukkua patjalla teidän huoneessa? helpompi sulle varmaan niin päin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

just! siis meidän poika on just samanlainen! juttelee vieraille ummet ja lammet sillä tuulella ollessaan, mutta sitten tosiaan pelkää mm. kärpäsiä, outoja ääniä (siis tyyliin jääkaapin narahdusta, jos kuulostaa erilaiselta kuin yleensä) ja tosiaan nukkumista välillä. yövalokin on luokkaa 100 watin työvalo :D tsemppiä teille, kai se joskus helpottaa... meidän ukko on tosin jo 5 v., ja vieläkin tulee välillä näitä pelkokausia. voisko poika muuten nukkua patjalla teidän huoneessa? helpompi sulle varmaan niin päin :)

voi ei, se ei siis helpotakkaan iän myötä ;)
Mä en viitsis sitä meidän viereen (edes patjalle ottaa), kun kohta sinne huoneeseen pitäis vauvan sänkykin mahtua ja huone on tosi pieni. Se on äitin vaan kärvisteltävä ;)
Kyllä tää varmaan taas tästä. Kiitoksia vertaistuesta, kun tosiaan ajattelin että ei varmaan ole muita lapsia olemassakaan, jotka olisi tälläisiä arkajalkoja.

Yhteistyössä