Apuja 11-vuotiaan pojan kanssa? Karkin syönti, lihominen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Netta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25271442]No noillakin saa aika tehokkaasti itsensä lihotettua. Jotakin muuta tekemistä syömisen tilalle. Kannatan kanssa kaveripiirin ja harrastusten osittaista vaihtamista. Jos on esim. niin, että ei liikuta ja pelataan vaan tietokoneella, niin se on todella huono juttu.[/QUOTE]

Kaveripiirin vaihtaminen on kyllä aika haastellista noin käytännön tasolla. Ettei enää voi koulun jälkeen olla luokkakavereiden kanssa? Miten se onnistuu paitsi kevätlukukauden kestävällä arestilla?

Lapsi harrastaa kyllä liikuntaa, on harrastuksessa kolme kertaa viikossa ja minun mielestäni enempää ei ole tarvetta jotta jää aikaa myös koululle.
Tietokonetta ei pelaa.

[QUOTE="a p";25271467]Mä tiedostan nuo ravintoasiat kyllä, eli karppauksesta kokemusta monta vuotta itsellä ja pasta ja perunat ollaan vuosia sitten vaihdettu monipuolisesti kasviksiin. Ei kevyttuotteita vaan aitoa/ oikeaa ruokaa. Jugurtit maustamttomia eism. pähkinärouheen ja golimarjojen kera tai mustikan ja banaanin kanssa sekä joukkoon vehnänorasta tms. viherjauhetta sekä yleensä vielä vaikka tammenlehtisalaattia, parsaa jne. Leivällä ei meillä nälkää hoideta vaan ruualla, aamupalaksi mm. munakas vihersalaatilla jne.[/QUOTE]
Siis lapsikin karppaa muka? En suosittele, koska jos syö kuitenkin karkkia, niin sellainen epätäydellinen muka karppaus on kaikkein haitallisinta. Kasvava poika tarvitsee hiilihydraatteja ja voi olla, että kompensoi sitä herkuttelulla.

[QUOTE="a p";25271489]Kaveripiirin vaihtaminen on kyllä aika haastellista noin käytännön tasolla. Ettei enää voi koulun jälkeen olla luokkakavereiden kanssa? Miten se onnistuu paitsi kevätlukukauden kestävällä arestilla?

Lapsi harrastaa kyllä liikuntaa, on harrastuksessa kolme kertaa viikossa ja minun mielestäni enempää ei ole tarvetta jotta jää aikaa myös koululle.
Tietokonetta ei pelaa.[/QUOTE]
No siinä tapaulsessa siihen ei ole syytä. Enemmin ottaisin sitten yhteyttä lapsen vanhempiin.

Niin, tuossapa on kehittymässä pelkkä tapa ja yhdessäolon muoto. Ei varmasti edes mietitä tekeekö varsinaisesti mieli makeaa, kun joka päivä palkitsee itsensä nameilla, ja vielä runsaalla kädellä. Osaako kohta olla lainkaan ilman? Vaikeampi se on opetella tavoista pois.

Ei kai se välipala kotona mitään auta kun ei ehkä edes varsinainen nälkä ole.

Luulen että koulun jälkeen on nälkä, onhan välipalan aika. Lapsille pitäisi vain saada jotain muuta tekemistä kuin herkuttelua koulun jälkeen. Vaikka ap:n kotiin tekemään läksyjä ja pelaamaan. Onko heillä lupaa mennä jonkun kotiin porukkana koulun jälkeen? Osallahan on sääntö paljonko ottavat kerralla kotiinsa silloin kun vanhemmat eivät ole paikalla.

Oma lapseni käy välillä herkkuja kaverinsa kanssa koulun jälkeen ja he tulevat sitten tänne syömään kahdestaan. En kuitenkaan ole puuttunut asiaan vaikka hampaiden kannalta tilanne ei ole välttämättä paras. Painon suhteen hänelle voisi tulla lisääkin enkä missään nimessä halua hänen ajattelevan että hänen pitäisi olla hoikka. Tyttö siis kyseessä.

[QUOTE="vieras";25271497]Siis lapsikin karppaa muka? En suosittele, koska jos syö kuitenkin karkkia, niin sellainen epätäydellinen muka karppaus on kaikkein haitallisinta. Kasvava poika tarvitsee hiilihydraatteja ja voi olla, että kompensoi sitä herkuttelulla.[/QUOTE]

??
En todellakaan jaksa alkaa tästä vääntämään. Kerro mulle yksi syy, miksi lapselle pitäis syöttää muroja tai normaalina arkipäivänä maustettuja sokerijugurtteja? Ei ymmärrä. Lapsi ei karppaa, mutta syömme terveellisesti kotona, vältämme turhia lisäaineita jne. Emme syö valkoista sokeria tai turhia valkaistuja jauhojoa, tämä on kai ihan virallisterveellinen ohjeistus?! Koulussa toki lapsi syö niitä yllin kyllin, joten miksi vielä kotona pitäisi.
Tämä palsta on todellakin tätä, halutaan ehdottomasti kärjistää ja ymmärtää väärin, kunhan päästään kinaamaan.

Lapset ja nuoret lihovat keskimäärin vuosi vuodelta. Eli kyseessä on laajempi kuin teidän perheen "ongelma". Itse olen kiinnittänyt siihen huomiota, että meidänkin kylällä samat nuoret ovat lähes joka päivä kaupalla ostamassa jotain pientä makeaa ja usein mukana on myös energiajuoma.

Meidän pojilla ostamista säännöstelee raha eli he eivät saa mistään ilmaista rahaa, joten tienatakseen sitä joka päivälle, he joutuisiva tekemään joka päivä jotain hommia ja ovat liian laiskoja siihen.

Voisin ajatella tekeväni lapsen kanssa yhteisen rahankäytön diilin. Eli yhdessä päätettäisiin, mikä olisi sopiva summa makeisiin yms. koulun jälkeen ostettaviin herkkuihin viikossa ja vain se raha olisi kukkarossa mukana. Kuitenkin se sopimus pitäisi tehdä niin, että lapsi olisi asiasta samaa mieltä ja hän ymmärtäisi mitä hallaa jatkuva mässääminen tekee hänen kehoonsa ja mielialaansa.

Voisitko keksiä pojalle lisää tekemistä heti koulun jälkeen, niin nuo sosiaaliset syömisetkin jäisivät vähemmälle? Kerta tai kaksi viikkoon olisi vielä siedettävän rajoissa, mutta muille päiville sitten joku homma tuon tilalle! Harrastus on hyvä juttu, saisitko pojalle vielä toisenkin tuohon alkuiltapäivään? Tai jokin kotityö, esim. ruokaostokset ja kotiin suoraan?

Edelleenkään AP:tä ei kiinnosta pojan rahankäyttö, kehuu vain omaa ruoanlaittoaan kotona. Noh, kodin ruokavaliolla ei paljon ole merkitystä kun poika saa imuroitua valkoiset sokerit ja höttöhiilarit itseensä muualla aivan vapaasti.

Porvoossa tosin kyllä asuu aika varakasta väkeä. Kohta myös tuhtia.

Onko lapsi oikeasti ylipainoinen vai onko tämä nyt terveysintoisten vanhempien hysterisointia? Kerran viikossa suklaapatukka on aika karua jos muuten litkutään viherpirtelöitä. Ei ihme että lapsi syö varkain. Mitkä mitat, pituus ja paino?

Olen sitä mieltä, että en marmattaisi herkutteluista, ennemmin herkut kuin se tupakka. Monille vanhemmille tuntuu tulevan yllätyksenä, minkä ikäisenä se tupakointi aloitetaan nykyään. Aina vain nuorempina.
Ja tosiaan, kyllä se herkuttelukausi ohi menee...

[QUOTE="jooh";25271768]Olen sitä mieltä, että en marmattaisi herkutteluista, ennemmin herkut kuin se tupakka. Monille vanhemmille tuntuu tulevan yllätyksenä, minkä ikäisenä se tupakointi aloitetaan nykyään. Aina vain nuorempina.
Ja tosiaan, kyllä se herkuttelukausi ohi menee...[/QUOTE]

Mitä jos ei mene?

Edelleenkään AP:tä ei kiinnosta pojan rahankäyttö, kehuu vain omaa ruoanlaittoaan kotona. Noh, kodin ruokavaliolla ei paljon ole merkitystä kun poika saa imuroitua valkoiset sokerit ja höttöhiilarit itseensä muualla aivan vapaasti.

Porvoossa tosin kyllä asuu aika varakasta väkeä. Kohta myös tuhtia.

Porvoosta taisi tämä viesti tulla. Miten niin edelleenkään? Et siis lukenut edes aloitustani :)

[QUOTE="Hei";25271757]Onko lapsi oikeasti ylipainoinen vai onko tämä nyt terveysintoisten vanhempien hysterisointia? Kerran viikossa suklaapatukka on aika karua jos muuten litkutään viherpirtelöitä. Ei ihme että lapsi syö varkain. Mitkä mitat, pituus ja paino?[/QUOTE]

Ajatteletko oikeastikin noin kärjistetysti ja mustavalkoisesti vai palstako sen saa aikaan?

Turha edes vastata kysymyksiisi, koska teidän mitä haet.

[QUOTE="a p";25271890]Porvoosta taisi tämä viesti tulla. Miten niin edelleenkään? Et siis lukenut edes aloitustani :)[/QUOTE]

Huomaat varmasti ensimmäisellä sivulla vastaukseni koskien ensisijaisesti rahankäyttöä. Myös muut kommentit ensimmäisellä sivulla käsittelevät pojan rahankäytön opettelua.

Itseäsi tuntuu kiinnostavan vain leikkikarppauksesi esittely ja ruoanlaittajan sädekehän kiillotus.

[QUOTE="a p";25271920]Ajatteletko oikeastikin noin kärjistetysti ja mustavalkoisesti vai palstako sen saa aikaan?

Turha edes vastata kysymyksiisi, koska teidän mitä haet.[/QUOTE]

Ei ole tarvetta olla Einstein ymmärtääkseen mitä haen. Juuri sitä mistä kirjoitinkin: onko lapsi oikeasti ylipainoinen, jolloin jotain täytyy asian eteen tehdä. Vai onko lapsi terveysintoilija-vanhempien makuun pyöreä vaikka sitä ei oikeasti ole. Siinä tapauksessa tarvittavat toimenpiteet liittyy ihan muuhun kuin lapseen.

[QUOTE="Hei";25272015]Ei ole tarvetta olla Einstein ymmärtääkseen mitä haen. Juuri sitä mistä kirjoitinkin: onko lapsi oikeasti ylipainoinen, jolloin jotain täytyy asian eteen tehdä. Vai onko lapsi terveysintoilija-vanhempien makuun pyöreä vaikka sitä ei oikeasti ole. Siinä tapauksessa tarvittavat toimenpiteet liittyy ihan muuhun kuin lapseen.[/QUOTE]

Kyllä hän on oikeasti ylipainoinen. Riittääkö sinulle se, että terv.tarkastuksessa lääkärikin jo asiasta mainitsi ja toivoi kiinnittävämme huomiota asiaan.

Tosin taidan olla tyhmä, että edes vastaan kaltaisellesi riidan haastaajalle.

[QUOTE="a p";25272051]Kyllä hän on oikeasti ylipainoinen. Riittääkö sinulle se, että terv.tarkastuksessa lääkärikin jo asiasta mainitsi ja toivoi kiinnittävämme huomiota asiaan.

Tosin taidan olla tyhmä, että edes vastaan kaltaisellesi riidan haastaajalle.[/QUOTE]

Tämä riittää. Tiedätkö paljonko täällä palstallakin on ihmisiä jotka hysterisoivat olemattomasta ylipainostaan ja ihannoivat laihuutta?

Asiaan: kotona jatkatte samaan malliin ja lapsi saa rahaa ainoastaan säästöpossuunsa jotain isompaa hankintaa varten. Ei omaa rahaa taskuihin karkkiin tuhlattavaksi.

[QUOTE="Hei";25272107]Tämä riittää. Tiedätkö paljonko täällä palstallakin on ihmisiä jotka hysterisoivat olemattomasta ylipainostaan ja ihannoivat laihuutta?

Asiaan: kotona jatkatte samaan malliin ja lapsi saa rahaa ainoastaan säästöpossuunsa jotain isompaa hankintaa varten. Ei omaa rahaa taskuihin karkkiin tuhlattavaksi.[/QUOTE]

Kyllähän niitä tosiaan taitaa olla, jotka ovat hysteerisiä omasta ja lapsensa painosta turhaankin. Itse juuri yritin tuoda sitä puolta esiin etten halua altistaa lastani syömishäiriölle tai ulkonäkökomplekseihin huomauttelemalla painosta joten siksi ole vaivihkaa kiinnittänyt kotona huomiota lapsen syömisiin ja lisännyt liikuntaa hänen arjessaan.

Mutta tosiaan kontrollin alle nyt joutuu hänen rahankäyttönsä eli tietty määrä viikossa ns. taskurahaa käyttöön eli selvästikään hän ei enää voi vapaasti päättää rahoistaan.

Hienoa tietysti olisi jos kaverinsa vanhemmat olisivat huolissaan samasta asiasta eli ehkä asiaa voisi koittaa ottaa puheeksi myös heidän kanssaan. Osa vanhemmista vaan sellaisia joita en juuri tunne eli vain vanh.illoissa tms. tapaamme.

Minusta 11-vuotias on jo todella sen ikäinen, että painoasioista voi keskustella rehellisesti. Sillä ei aiheuta syömishäiriötä, vaan kaikenlaisella epäsuoralla vihjailulla ja sillä, että kotona ei ole muuten asiat hyvin.

[QUOTE="a p";25272787]
Hienoa tietysti olisi jos kaverinsa vanhemmat olisivat huolissaan samasta asiasta eli ehkä asiaa voisi koittaa ottaa puheeksi myös heidän kanssaan. Osa vanhemmista vaan sellaisia joita en juuri tunne eli vain vanh.illoissa tms. tapaamme.[/QUOTE]

Eiköhän tuossa olisi jo aihetta vanhempainilloissakin käsiteltäväksi, jos pyytäisi opettajaa ottamaan asian siellä esille kun kerran tällainen tapa luokan poikiin on pesiytynyt.

en oo koskaan käsittänyt, miksi lapsilla on sitä rahaa mielinmäärin käyttää, varsinkin jos sillä ostellaan karkkia, energiajuomia yms. soopaa. Jospa pojalle antais vaan herkkupäivänä esim. 2e ja sillä sais ostaa omat karkkinsa. Muut rahat talteen vanhempien taakse. Pikkuisen turhalta tuntuis sotkea vanhempainiltoja ja kaveripiiriä lapsen ylipaino-ongelmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25273109:
en oo koskaan käsittänyt, miksi lapsilla on sitä rahaa mielinmäärin käyttää, varsinkin jos sillä ostellaan karkkia, energiajuomia yms. soopaa. Jospa pojalle antais vaan herkkupäivänä esim. 2e ja sillä sais ostaa omat karkkinsa. Muut rahat talteen vanhempien taakse. Pikkuisen turhalta tuntuis sotkea vanhempainiltoja ja kaveripiiriä lapsen ylipaino-ongelmaan.

Olen ihan samaa mieltä enkä ole itsekään sitä käsittänyt, muttta kuten alussa jo kerroin, että olen ollut soeka oman poikani suhteen, mulle tuli tosiaan ihan yllätyksenä nuo kauppareissut. Lapsella on ollut se karkkipäivä ja siitä ollaan puhuttu eli asia yhdessä sovittu, mutta näköjään tilanteet muuttuu ja lapset kasvaa eli päivitystä säänötihin, rahankäyttöön jne. nyt tarvitaan. Mä olen tosiaan sokeana kuvitellut, että lapsi säästää (esim. tällä hetkellä kännykkään) rahaa ja se siitä. Ja samalla olen hämmästellyt, että eikö vanhemmat yhtään välitä jatkuvasta karkin syönnistä kun olen törmännyt usein lähikaupassa luokkakavereihinsa.

Energiajuomia nämä pojat eivät kyllä vielä juo, mutta limsoja kyllä. Lähikauppa ei onneksi niitä enää myy alle 15-vuotiaille ja niiden haitoista ollaan kyllä kotona useasti puhuttu.

Siski tämän aloituksen teinkin, että asian selviäminen kuohutti mieltäni ja tiedostin, että toimeinpiteitä nyt tarvitaan.

[QUOTE="a p";25273157
Energiajuomia nämä pojat eivät kyllä vielä juo, mutta limsoja kyllä. Lähikauppa ei onneksi niitä enää myy alle 15-vuotiaille ja niiden haitoista ollaan kyllä kotona useasti puhuttu.

[/QUOTE]

Hieno homma, että lähikauppa on lopettanut energiajuomien myymisen pienille. Oma 9v jäi viimekesänä eli 8 vuotiaana kiinni energiajuoman juomisesta. Oli vissiin kotoa salaa palauttanut pulloja, joiden tuotolla sen oli ostanut. Mä en ymmärrä, miksi ei joka kaupassa voisi selvästi alakouluikäisilta ainakin kieltää niiden osto.

Yhteistyössä