Apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AkateeminenMamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AkateeminenMamma

Vieras
Minä liikuskelen täälä palstalla, vaikka olen painonhallinnassani itse siinä vaiheessa, että saavutettu normaalipaino on pysynyt jo pitkän aikaa ja ilman suurempia ponnisteluja. Palstailen, koska kuitenkin on kyse asiasta, joka on läsnä elämässäni kaiken aikaa, johtuen aiemmasta syömishäiriötaustastani (ahmimishäiriö, bulimiaoireita, pakonomaista liikuntaa). Nyt toista lasta odottaessani mietin paljon ruokavalio/liikunta-asioita, jotta painonnousu pysyy normaalin rajoissa mutta myös siksi, etten lipsahda häiriökäyttäytymisen puolelle raskauteen kuuluvan normaalin painonnousun vuoksi. Minua auttaa pitämään järkevän otteen asiasta se, että täällä tarjoan hankkimaani tietoa ja kokemusta sekä tietoa siitä, mistä asiallisista lähteistä kannattaa itse tietoa hakea.

Tunnen myötätuntoa jokaista kilojensa kanssa epätoivoista kohtaan ja samalla tunnen turhautumista, kun luen nälkäkuureista, joita aiotaan aloittaa, vaikka samalla sanottaisiin, että tietää ettei kyseessä ole terveellinen tapa.

Nälkää ei todellakaan ole pakko nähdä! Laihduttaminen on todellakin niin yksinkertaista kuin : kuluta enemmän kuin syöt. Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa miten voi laihduttaa niin, että saa syödä itsensä kylläiseksi monipuolisella ruokavaliolla ja vielä ilman ylimääräistä rahanmenoa niin lueskelkaa vaikka ensin noita vastauksia, joita olen kirjoittanut esim. kalorikaisalle ja aloitukseen imettäjän laihduttamisesta.

Minä olen elävä esimerkki siitä että nämä lääketieteen ja liikunta-alan ammattilaisten joka tuutissa markkinoima ihmisen kehon normaaliin toimintaan perustuvat elämäntavat ovat miellyttävä ja toimiva tapa laihduttaa pysyvästi (henkilökohtaisesti pidän kaikilla muilla tavoilla PYSYVÄSTI onnistuneita poikkeuksina, jotka ovat tarpeettomasti itseään kiduttaneet ja/tai rahojaan tuhlanneet). Kyllä minäkin aluksi lahdutin liki 20kg "väärillä" tavoilla ja kärsin sitten kilojen tullessa takaisin ja vasta sitten ryhdyin järkevästi ja pudotin 23kg lopullisesti. Geenit eivät myöskään ole puolellani (suvun naiset lihovat, kun katsovat ruokaa), en ole luonnostani liikunnallinen vaan liikunnasta on tullut osa elämääni vasta tämän elämäntaparemontin myötä - eli minuun ei kyllä päde mikään "helppohan tuon on sanoa" juttu. Ei painon pudotus ollut minullekaan helppoa ennenkuin ryhdyin siihen järkevillä keinoilla.

Onnea painonhallintaan kaikille ja tukea tai virtuaalista (amatööri)personaltraineria tarvitseville kerron mielelläni omista kokemuksistani ja jaan hankkimiani tietoja :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2005 klo 12:59 vieras kirjoitti:
No, kerron pää piirteitttäin viikko ohjelma! B)

Vaikea sanoa viikko-ohjelmaa, koska on vain yksi ohjelma, joka elää kunkin laihduttajan oman tilanteen mukaan. Eli:

Askel yksi: Selvitä kuinka paljon kulutat energiaa.
Askel kaksi: Syö päivän aikana 200-1000kcla vähemmän kuin kulutat (kuitenkin niin, että syöt ehdottomasti vähintään 1200kcla)
Askel kolme (jos haluat, että homma on mahdollisimman miellyttävää nimittäin 1200kcla on kyllä vaikea koostaa niin, että saa kaiken tarvittavan, ei ylimääräistä eikä tule nälkä): Hoida energiankulutuksesi liikuntaa lisäämällä sille tasolle, että 1000kcla/pvä alijäämällä syötäväksi jää 1600 - 1800kcla.

Älä syö enempää kuin 25% päivän energiasta rasvana (mutta syö kuitenkin vähintään 10-15%).
Älä syö pelkästään valkoisista jauhoista valmistettuja viljatuotteita lainkaan, jätä pois myös valkoinen riisi (vaihda ne täysjyväversioihin)
Syö päivän aikana 70-90g proteiinia (hankittuna vähärasvaisista eläinproteiinilähteistä, vähärasvaisista maitotuotteista, soijasta, palkokasveista)
Syö YLI puoli kiloa päivässä kasviksia
Syö 1-3 hedelmää (mutta älä enempää
Älä käytä sokeroituja mehuja tai täysmehuja kuin korkeintaan herkkupäivänä.
Syö 6-7 ateriaa päivässä jaettuna siten, että aamiainen, lounas ja päivällinen kukin sisältävät n. 400kcla ja loput (olettaen, että energiankulutus on sillä tasolla, että 1000kcla alijäämällä päädytään 1600-1800kcla, jotka on varaa syödä) 400 - 600kcla jaettuna 3 -4 välipalalle (= esim. välipala1. 2dl vähä rasvaista jugua välipala2. 2 ruisleipää vihannespäällysteillä, välipala3. hedelmä ja vihanneksia, välipala 4. vihanneksia).
Pidä viikossa yksi herkkupäivä, jolloin ei lasketa mitään mutta silloinkin muista että ei kaikkia aterioita ole tarkoitus rasvasta, sokerista ja valkoisesta jauhosta eikä ole tarkoitus syödä joka aterialla arkeen verrattuna kolminkertaisia annoksia.

Siinä nyt on pääpiirteet.

mä en pysty syömään tota vaadittua ½ kiloo päivässä vihanneksia /kasviksia joka päivä...haittaako se painon pudotukseen kun muuten syön terveellisesti.aloitin pv:ssä 2 viikkoo sitten ja paino nyt tippun reilu kilon.mun mitat on 170cm ja 76,9kg eli lievästi ylipainoinen.aloitin pv:että opin syömään säännöllisesti ja terveellisesti kun en siihen itsekseni pystynyt.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2005 klo 21:39 mirkku27 kirjoitti:
mä en pysty syömään tota vaadittua ½ kiloo päivässä vihanneksia /kasviksia joka päivä...haittaako se painon pudotukseen kun muuten syön terveellisesti.aloitin pv:ssä 2 viikkoo sitten ja paino nyt tippun reilu kilon.mun mitat on 170cm ja 76,9kg eli lievästi ylipainoinen.aloitin pv:että opin syömään säännöllisesti ja terveellisesti kun en siihen itsekseni pystynyt.

Puoli kiloa on oikeasti aika vähän.
Mieti oikeasti lista kasviksista ja hedelmistä, joista pidät (ja yritä vielä kasvattaa listaa tutustumalla avoimin mielin uusiin ja vanhoihin tuttavuuksiin).

Puoli kiloa tulee jo, kun syöt esim:
pari porkkanaa
tomaatin
pätkän kurkkua
omenan
sipulia ja muita kasviksia, joita olet lisännyt kastikkeeseen/soppaan
joku muu hedelmä

Aika hyvä malli on, että syö joka aterialla vähän jotain tuoretta niin kyllä se puoli kiloa siitä tulee ja omaa kylläisyyttä siinä vaan lisää ilman turhia kaloreita!

Arvoisa akateeminen Mamma

Arvostan todella yritystäsi auttaa ihmisiä heidän ongelmissaan.
Muistuttaisinpa vain että kaikille ei ole helppoa toteüttaa periaatetta syö vähemmän kuin kulutat. Ihmettelen kovasti tätä neuvoasi kun olet Bulimian kokenut.
jos asia olisi niin yksinkertainen ei mitään laihdutusvalmisteita olisi, eikä niitä tarvittaisi. Maailma on kuitenkin täynnä ihmisiä jotka kärsivät ylipainosta sairaudeksi asti..Tuskinpa syynä on se ettei heille ole tullut mieleen liikkua enemmän ja syödä vähemmän.
Myös jutut ihmisten rahojen ja ajan hukkaamisesta ei aina ole osuneet kohdalleen. Jos itse et ole saanut apua laihdutusvalmisteista, voi joku muu kuitenkin saada. minusta ei ole reilua tavallaan mollata ihmisiä jotka niillä yrittävät painoaan hallita ja ehkä onnistuvatkin.

Ei todellakaan ole tarkoitus loukata, ja kuten sanoin olet varmasti auttanut ja tulet varmasti jatkossakin auttamaan monia ihmisiä ongelmissaan. Asioissa on kuitenkin aina se kääntöpuolikin..

Itse olen toiminut aivan kuten Akateeminen Mamma ja paino putoaa vauhdilla. Olen vain jättänyt annoksiani pienemmiksi ja lisännyt kasvisten ja hedelmien osuutta. Vaaleaa leipää en syö, näkkileipä ja ruileipä ovat hyviä. Iltapalaksi omenoita, appelsiiniä ym. hedelmiä. Itse pidän kanssa laihdutusvalmisteita humpuukina, joilla paino voi pudota nopeasti, mutta tulee takaisin yhtä nopeasti ellei muuta ravintotottumuksiaan. Minua rupesi ottamaan päähän ihmiset jotka jatkuvasti valittavat, että pitäisi laihduttaa, itse en halunnut tuohon valitteluun ryhtyä vaan rupesin tositoimiin ja olen ylpeä itsestäni! =) Kiitos minua kannustaneille! Herkkupäiviä en muuten ole pitänyt kuin vasta nyt eli ensimmäisen kuukauden olin ilman herkkuja, jotta sain syömiseni hallintaan.

onnea sinulle Piiukka kun voit jättää herkkupäivät väliin.kaikki siihen eivät pysty. Ruoka voi todellakin olla pakkomielle jopa niin että kaapissa oleva ruoka esim kermajuusto tai hapankorppu milloin mikäkin pitää sinua hereillä. unen saat vasta kun olet syönyt kaapin tyhjäksi. Tarkoitukseni oli muistuttaa että on olemassa hyvin paljon erilaisia painonhallinan kanssa kamppailevia ihmisiä, eivät kaikki vaan voi itselleen mitään. Silloin voi tosiaan olla apua jostain valmisteesta joka hillitsee ruokahalua tai vähentää makeanhimoa. Toki jos kyse on asiasta joka on näin "korvienvälistä" kiinni on myös lääkärin apu tarpeen, lääkkeiden lisäksi neuvoksi saa myös saman fraasin "älä hyvä ihminen syö niin kovasti"
Sanon nyt vielä että tarkoitus ei tosiaankaa ollut loukata vaan muistuttaa että kaikille ei asia ole ihan niin yksinkertainen. Jatkakaa vaan Mamman ohjeilla, ne jotka voitte, ja Onnea painon hallintaan!

Niinpä, jos haluaa laihduttaa siihen on tasan ja varmasti yksi ainoa keino: ruoan energiamäärän on oltava pienempi, kuin mitä kuluttaa.

Ja kun on päässyt tavoitepainoonsa, on nostettava hieman päivittäistä energiamääräänsä, jotta painon lasku loppuu, muttei ala taas nousta.

Ei siinä ole ihmisellä nokan koputtamista, näin se homma toimii!

=)

Joo, kaikkihan sen tietää että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa jos meinaa laihtua. Tuossa nyt ei tartte paljon minkäänmoisia koulutuksia, riittää sisälukutaito ja joku naistenlehti ;)

Mut esim. mun kohdalla ei nuo ohjeet, ett jätä makeat pois, jätä vaalea leipä pois, vaihda vähärasvaisiin tuotteisiin jne. ei yksinkertaisesti toimi, koska minä en ole syönyt niitä ennenkään! Eli mun ongelma on ollut vain isot annokset terveellistä ja vähärasvaista ruokaa. Kyllä silläkin saa painon nousemaan.. ehkä tän vuoksi mulla on painonvartijat toiminu ihan OK, koska ruokavalion kanssa ei ole ollut ongelmia. Ainoastaan annosten kokoon on pitänyt kiinnittää huomiota.

Kyllä se laihtuminen remontin elämäntapoihin tarvitsee, laihdutusvalmisteilla, paastolla jne. voi saada hyvän spurtin niin sen vuoksi minä en niitä tuomitse. Ei sitä kaalikeittoa kuiten loppuelämäänsä voi syödä, niin vaikeimman kautta se pitää aina mennä :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2005 klo 23:19 Syön ja syön ja syön kirjoitti:
Arvoisa akateeminen Mamma

Arvostan todella yritystäsi auttaa ihmisiä heidän ongelmissaan.
Muistuttaisinpa vain että kaikille ei ole helppoa toteüttaa periaatetta syö vähemmän kuin kulutat. Ihmettelen kovasti tätä neuvoasi kun olet Bulimian kokenut.
jos asia olisi niin yksinkertainen ei mitään laihdutusvalmisteita olisi, eikä niitä tarvittaisi. Maailma on kuitenkin täynnä ihmisiä jotka kärsivät ylipainosta sairaudeksi asti..Tuskinpa syynä on se ettei heille ole tullut mieleen liikkua enemmän ja syödä vähemmän.
Myös jutut ihmisten rahojen ja ajan hukkaamisesta ei aina ole osuneet kohdalleen. Jos itse et ole saanut apua laihdutusvalmisteista, voi joku muu kuitenkin saada. minusta ei ole reilua tavallaan mollata ihmisiä jotka niillä yrittävät painoaan hallita ja ehkä onnistuvatkin.

Ei todellakaan ole tarkoitus loukata, ja kuten sanoin olet varmasti auttanut ja tulet varmasti jatkossakin auttamaan monia ihmisiä ongelmissaan. Asioissa on kuitenkin aina se kääntöpuolikin..

Missään vaiheessa en ole yrittänytkään väittää, että kaikissa olosuhteissa olisi helppoa ohjetta noudattaa. Ohje kuitenkin on yksinkertainen - sitä olen yrittänyt painottaa. Kyllä se bulimikollekin pätee, vaikka bulimikon on sairautensa johdosta sitä vaikea noudattaa. MUISTUTTAISIN: sairauden ei ole tarkoitus olla pysyvä perustelu virheelliselle käytökselle - sairaudesta on lienee aina tarkoitus parantua ja ohjeiden todellinen yksinkertaisuus koskeekin elämää tasapainon löytämisen jälkeen. Siihen asti ne ovat väline, jolla pyrkiä tervehtymiseen. Itse olen onnellisesti nyt hyvässä kunnossa mutta elän tietenkin jatkuvassa sairauksieni uusiutumisen pelossa - se on minulle varsin hyvä syy jatkuvasti muistuttaa itseäni siitä, mikä on järkevää. Samoin se on motiivi tarjota sitä painokkaasti vaihtoehdoksi toisille kilojensa kanssa painiville.

Jos lukee tarkaan kirjoitukseni niin huomaa, että aina korostan kyseessä olevan minun mielipiteeni ei universaali totuus. Kaikissa laihdutusvalmisteita koskevissa kirjoituksissani (lukuunottamatta niitä, jotka ovat koskeneet aidosti humpuukituotteita) olen aina maininnut, että ei ole minulta pois, jos joku niillä laihduttaa. Rahanhaaskausta MINUN MIELESTÄNI ei tarkoita, että laihdutusvalmisteen ostaminen olisi ollut rahanhaaskausta ihmiselle, joka niillä on onnistunut eikä todellakaan olisi mitenkään voinut onnistua ilman. Olemme toki yksilöitä ja mielipiteeni onkin tarkennettuna se, että asialliset laihdutusvalmisteet eivät ketään estä saavuttamasta pysyvää painonhallintaa, kunhan muistaa opetella ne normaalitkin tavat. Valitettavasti läheskään kaikki valmisteet eivät vain kovin ihanteellisesti tue normaalien tapojen opettelua ja siksi niin monilla kilot palaavat ja ainoa mikä paloi lopullisesti oli raha.

Yritän kaikkeni, että kirjoituksistani kävisi mahdollisimman hyvin selväksi, että en yritä väittää mielipiteitäni absoluuttiseksi totuudeksi ja enkä missään nimessä yritä vaittää, että henkilökohtaisesti heikompina pitämäni metodit eivät kenenkään kohdalla toimisi.

Mietipä nyt: Jos joka väliin pitäisi muistaa kirjoittaa jokainen mahdollinen poikkeustapaus ja vaihtoehto niin saisi olla täyspäiväinen palstailija, vaikka kuinka nopeasti kirjoittaisi :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2005 klo 11:01 Ihaa kirjoitti:
Akateeminen tai ei, yksikkö on kcal... ja on olemassa myös termi "terveysterrorismi".

Terveisin ei akateeminen mutta mm. Kuortaneen urheiluopiston käynyt

Kyllä LYHENNE on kcal (YKSIKKÖ on kalori) - PAHOITTELEN SYVÄSTI systemaattista kirjoitusvirhettä kirjoituksissani. Urheiluopiston käyneenä termi lihasmuisti lienee tuttu - sovelletaanko sitä vaikka tähän niin, että sanotaan minun tuon KARMEASTI virheellisen lyhenteen toistuneen siksi, että sormet ovat tottuneet sen virheellisessä järjestyksessä naputtelemaan. :laugh:

Ja vielä kerran nimimerkistäni:

Oletan, että aloitus "Akateeminen tai ei" oli taasen tarkoitettu vihjaamaan, että nimimerkilläni olisi tarkoitus jotenkin korostaa sen takaa löytyvän ihmisen älykkyyttä. KYSE EI OLE SIITÄ. Etuliite akateeminen tahtoo sanoa, että minulla on tai on tulossa akateeminen koulutus (tulossa) ja, että kyseessä on elämänalue, joka tuottaa minulle suurta iloa ja nautintoa - niinpä se kertoo minusta pienen siivun persoonana. Akateeminen koulutus lisää kirjanoppineisuutta ja sitäkin vain silloin, jos opintoihinsa suhtautuu riittävän vakavasti. Älykkyys kasvaa, jos sen kasvattamiseen on rahkeita - koulutuksesta riippumatta. Viisaaksi ihminen ei koulutuksen kautta tule. Minulla on oma arvioni niin kirjanoppineisuudestani, älykkyydetäni kuin viisaudestanikin ja lähipiirini käsiin jätän sen kuinka osuvia arvioni ovat - tässä en halua puuttua sen enempää siihen pidänkö itseäni viisaana vai tyhmänä ja mihin verraten.

Moneen kertaan olen myös yrittänyt sisällyttää kirjoituksiini kommentteja ja tarkennuksia, joista kävisi selville, että ote esittelemieni elämäntapojen noudattamiseen tulee ainakin yrittää pitää rentona, jos haluaa parhaan ilon niistä irti. Samoin toistuvasti korostan, että en yritä väittää sanomaani totuudeksi vaan minun mielipiteikseni tai muualta kopioiduiksi tiedoiksi. Sille en mitään voi, jos kirjoitustaitoni eivät riitä tarkoittamani ajatuksen välittämiseen vaan joku ne onnistuu "terveysfasismiksi tulkitsemaan".

LUPAAN JA VANNON ETTEN ENÄÄ IKINÄ KIRJOITA KALORIN LYHENNETTÄ VÄÄRIN - häpeän rikostani suuresti ja olen järjettömän kiitollinen rakentavasta kritiikistä, joka puuttui erittäin olennaiseen seikkaan.

Akateeminen mamma!
Rauhoitupa nyt hyvä ihminen.
Kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseensä, olet sen varmasti ymmärtänyt kun olet alkanut tänne kirjoittelemaan. Et voi ottaa kaikkea noin henkilökohtaisesti, ehkä olisi hyvä jätää huomioimatta ne ikävät kommentit, eikä kiihdyttää itseään tuollaiseen vimmaan. Häpeän itseäni...tyyliin. kannattaako moista todella hävetä..?
Edelleen vielä.. kaikilla, sinullakin on oikeus mielipiteeseensä, EIKÄ ole tarkoitus aina yrittää kumota toisen väittämää 2000sanan esseellä aiheesta,sen historiasta ja mahdollisesta kehityksestä.
Mielipide-erot tekevät tästä palstasta mukavan lukea!! Paasaaminen onkin jo asia erikseen.
OLet varmasti todella auttanut monia ihmisiä neuvoillasi ja siitä sinun kannattaa olla ylpeä. En aio tulla lukemaan mahdollista vastaustasi, koska en halua hukata aikaasi faktojen etsimiseen.
Hyvää kevättä, otetaan iisisti eikä hermoilla!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2005 klo 18:37 Liina kirjoitti:
Akateeminen mamma!
Rauhoitupa nyt hyvä ihminen.
Kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseensä, olet sen varmasti ymmärtänyt kun olet alkanut tänne kirjoittelemaan. Et voi ottaa kaikkea noin henkilökohtaisesti, ehkä olisi hyvä jätää huomioimatta ne ikävät kommentit, eikä kiihdyttää itseään tuollaiseen vimmaan. Häpeän itseäni...tyyliin. kannattaako moista todella hävetä..?
Edelleen vielä.. kaikilla, sinullakin on oikeus mielipiteeseensä, EIKÄ ole tarkoitus aina yrittää kumota toisen väittämää 2000sanan esseellä aiheesta,sen historiasta ja mahdollisesta kehityksestä.
Mielipide-erot tekevät tästä palstasta mukavan lukea!! Paasaaminen onkin jo asia erikseen.
OLet varmasti todella auttanut monia ihmisiä neuvoillasi ja siitä sinun kannattaa olla ylpeä. En aio tulla lukemaan mahdollista vastaustasi, koska en halua hukata aikaasi faktojen etsimiseen.
Hyvää kevättä, otetaan iisisti eikä hermoilla!!

Tämän kirjoittaja ei siis vastausta halua mutta kirjoitankin tähän sitten muille :)

"Esseeni" kirjoitan nopeasti ja pitkiksi ne venyvät sen vuoksi, että kirjoitan mielelläni tyhjentävästi, jotta minut ymmärrettäisiin mahdollisimman vähän väärin. Taas kuitenkin joku onnistui :D

Tuo ensimmäinen kritiikki, johon vastasin oli mielestäni asiallisesti annettu ja koska ymmärrän, että kritiikin on tarkoitus herättää keskustelua, niin siksi siihen vastasin selventämällä omaa näkemystäni - keskustelu on mielestäni tätä. Mielipiteen ilmaisu on minunkin oikeuteni - ja valitettavasti joku nyt ymmärsi monisanaisuuteni ja sanomisieni tarkentamisen "vimmaantumiseksi" :laugh: Voin vakuuttaa, että vastasin ihan tarkoituksenani osallistua keskusteluun :flower:

Mitä tulee toiseen kritiikkiin (annettu nikillä "ihaa") niin se taas oli mielestäni tuntemattoman ihmisen nikistä vedettyjen johtopäätösten motivoimaa tahallista pilkun rakastelua, joka ei antanut keskusteluun mitään uutta eikä hyödyllistä, joten katsoin sarkasmin sopivaksi lähestymistavaksi siihen :D Se kuitenkin sai minut ajattelemaan asian vierestä (tämä nikki asia) ja halusin siitä sanottavani sanoa en vain vastauksena ihaalle vaan ihan kaikkien luettavaksi.

Pahoittelen syvästi, jos ilmaisuni vaikuttaa "vimmaiselta" - näin minä vain itseäni ilmaisen :)

Piis änd laav kaikille - rajoitan puhumisiani tästedes hyvin paljon sillä satun vain olemaan ihminen, joka ei halua tulla ymmärretyksi väärin ja siksi vastaan saamaani kritiikkiin. Vastaamista pidän keskusteluna ja rakentavan kritiikin ymmärrän siihen tähtäävänkin. En ole vastuussa siitä, jos joku odottaa kritiikkinsä olevan viimeinen sana asiassa X. Itse olen valmis muuttamaan näkemyksiäni keskustelun kautta ja siksipä oletan, että minulla on oikeus omia näkemyksiäni jakamalla pyrkiä vaikuttamaan toisten ajatteluun.

Voi zsiisus sentään että tännekin saadaan taistoa aikaiseksi. Eikös se nyt ole kaikille selvää että me ollaan erilaisia eli toiset laihtuu helposti ja toisille se on elämän vaikein urakka. Toisilla ei käy herkut mielessäkään ja toiset ei saa nukuttua ennen kuin viimeinenkin sokerinmuru on talosta syöty. Vaan tavoite on kaikilla sama. Joten todellakin lav änd piis tälle palstalle ja antaa läskin sulaa niin että tirinä käy !!!

Luettu ja ymmärretty.

Opisto- ja toisenasteen Ihaa lupaa olla saivartelematta keskittyä tosielämään ja jättää nämä virtuaalimammat rauhaan. Mukavaa jatkoa vain kaikille :)

Yhteistyössä