Apua, uhmäikäinen vie järjen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulenhulluksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänks "minä vuoan". Joku sentään ymmärsi pointtini ;)

Monet vanhemmat tuntuvat pelkäävän että lapsi "särkyy" jos sitä komentaa jämäkästi. Ollaan kauhean varovaisia ja pelätään, että joka toisesta asiasta tulee lapselle traumoja. Mitä sitten, jos lapsi alkaa itkeä (tai tekoitkeä..) kun sitä komennetaan. Voi voi, elämä on joskus tosi ikävää kun kaikkea ei saa mitä haluaa. Koko maailma ei pyörikään yhden ihmisen ympärillä, vaan sen yhden ihmisen opittava elämään täällä maailmassa yhteisillä säännöillä. Vanhemmat ovat sitä varten - opettamassa turvallisesti sitä, miten muiden kanssa toimitaan. Vanhempien pitää vain joskus olla vähän tylsiäkin.

Eniten hankaluuksia musta tulee siitä, että pelataan lapsen kanssa "curlingia" tai että lapsi ei saa mitään kunnon vastusta ikävien tunteiden purkamisessa. Vanhemmat levittelevät käsiään avuttomina tai reagoivat joka kerta erilailla esim uhmakohtaukseen.

Väkivaltaiseksi ei saa tietenkään ryhtyä eikä hulluksi komentajanatsiksi, vaan kun asiat sujuvat hyvin, jutellaan lapsen kanssa niitä näitä, pelleillään, halaillaan, osoitetaan hellyyttä ja kehutaan. Meillä on suurimman osan ajasta tosi hauskaa muksujen kanssa. On huumoria jne kun ei ole tarvinnut tuhlata energiaa ylettömästi ylimääräisiin uhmakohtauksiin. Uhmaa on aina jonkin verran normaalina kehitysvaiheena, mutta rajansa silläkin miten paljon ja miten se ilmenee.

Pitää vain tietää, mitkä ovat ne asiat jotka vanhemmat päättää ja mitkä ne, joihin lapsella on jotain sanomista. Lapsi saa esim valita iltasatukirjan tai ottaako se keltaisen vai vihreän pillimehun, mutta ei sitä mitä koko perhe syö tänään tai mitkä perheen päivän suunnitelmat ovat.

Kun on kyse asioista joita vain pitää tehdä (lähteä ulos, syödä ym), niin ne vain tehdään ja tehdään selväksi, ettei niitä kyseenalaisteta eikä lapsella ole niihin sanomista. Mä esim joskus sanon, että "ei sulta kysytä" :) kun lapsi yrittää hangoitella vastaan. Sitten meidän uhmaikäinen voi sanoa siihen, että "kysy vaan" tai "älä taas komenna mua". Ja mä sanon, että "totta kai me komennetaan, se on meidän tehtävä"/ "sä olet pikkuinen lapsi, äiti määrää mitä tehdään". Keskustelua ei siitä jatketa eikä yleensä tuon jälkeen tule mitään kohtauksia. Tilanne laukeaa, ollaan hyvällä tuulella (tai uhmaikäinen joskus hetken murjottavalla tuulella) ja tehdään mitä pitikin tehdä.

Se tietenkin auttaa, että lapsi on huomannut vauvasta asti, että suurin osa asioista tehdään niin kuin vanhemmat sanovat. Hänellä sen sijaan on valtuuksia valita millä lelulla leikkii ja millaisen lego-tornin rakentaa ;) Ne ovat lapselle niitä tärkeitä juttuja tuossa iässä.. Saakin keskittyä niihin eikä perheen arjen pyörittämiseen!

Eikä musta vanhempien tarvitse olla jotain yli-ihmisiä, jotka pystyvät tilanteessa kuin tilanteessa ottamaan objektiivisen asenteen ja toimimaan kuin kone. Totta kai kiukun tunteet nousevat pintaan ja saavatkin nousta. Kyllä lapsen pitää oppia siihen, että tietyt teot ovat toisten mielestä inhottavia, ikäviä ja ärsyttäviä (= sosialistamista). Jos silloin vain lässytetään ja keskustellaan pitkän kaavan mukaan (joka menee yli hilseen niin sanotusti) niin ei lapsi opi, miten toisten kanssa toimitaan ja että pitää ottaa huomioon muidenkin tunteita.

Suhtautukaa siihen pari-kolmevuotiaaseen lapseen kuin LAPSEEN, ei kuten aikuisen kanssa tasavertaiseen ihmiseen. Lapsen pitää saada leikkiä suht huolettomana ilman, että hänen täytyy tehdä mitään päätöksiä tai valintoja perheen tekemisistä. Ja vaikka asioista kysyisi retorisesti, lapsi voi silti ymmärtää sen kysymykseksi johon hänen tulisi osata vastata. Olen huomannut, että monilla vanhemmilla on tuo tapa puhua, vaikkeivat sitä tarkoitakaan, että lapselta asiaa suoranaisesti kysyy.

Alkuperäinen kirjoittaja koirankouluttaja:
Suhtautukaa siihen pari-kolmevuotiaaseen lapseen kuin LAPSEEN, ei kuten aikuisen kanssa tasavertaiseen ihmiseen. Lapsen pitää saada leikkiä suht huolettomana ilman, että hänen täytyy tehdä mitään päätöksiä tai valintoja perheen tekemisistä.

AAMEN! Ja juuri uhmaikä on sitä, että etsitään rajoja joiden sisällä omaa luonnetta voi turvallisesti kasvattaa. Silti 3-vuotias ei kestä sitä, että äiti kyselee koko ajan "Haluatko syödä tätä? Vai tuota? Mitä haluaisit? Lähdetäänkö nyt? Etkö halua vielä lähteä? Ollaanko vielä vähän aikaa?" jne.
Se antaa lapselle kuvan, että hänen pitäisi tehdä päätöksiä aikuisenkin puolesta, ja kun uhmaikään kuuluu vielä se että kaikkeen sanotaan EI!!!! niin siinähän sitten vanhemmat pyörii ihmeissään lapsen ympärillä, kun "mikään ei kelpaa".

Tästähän joku lastenpsykologi kirjoitti kirjankin, hän oli ihmettellen havainnut kuinka moni vanhempi myöhästyy töistä, lääkärin vastaanotolta, luennolta, mistä tahansa tärkeästä aikuisten menosta "Koska lapsi ei suostunut lähtemään hiekkalaatikolta, vaikka kysyin monta kertaa..."

Vertaus koirankoulutukseen on erinomainen. Ei se ole lapsen ja koiran vertaamista, vaan keinojen: Molempiin pätee johdonmukaisuus, jämäkkyys, säännöistä kiinnipitäminen - sekä turvallisuus, rakkaus ja huolenpito.

"Turvattomasti kasvaneesta lapsesta tulee mahdollisesti narsisti."

Turvattomuutta tulee luonnollisesti vakavista hylkäämiskokemuksista tai väkivallasta. Mutta myös siitä, että kasvaa pumpulissa, kaikki vain lässyttää ympärillä, kukaan ei koskaan sano jämäkästi EI. Jos on pienenä kotona oppinut, että hänen sanansa ja mielipiteensä ovat ne jotka ratkaisevat, lapselle on vaikeaa myöhemmin oppia ottamaan toistenkin tunteet huomioon (narsistin piirteitä) - sitä, ettei saa käyttäyä aina vain niin kuin ITSE haluaa.

Monissa perheissä sen pikkuprinsessan tai -prinssin annetaan ottaa valta perheessä ja jälki on ikävää katsottavaa. Hyvää monet vanhemmat tarkoittavat, ja luulevat näin osoittavansa suurta rakkautta ja huolenpitoa. Tosiasiassa tekevät karhunpalveluksen sekä itselleen että lapselleen. Molemmat osapuolet nauttivat toisistaan paljon enemmän kun roolit ovat selvät: Lapsi leikkii ja vanhemmat määräävät :)

Kiitti "vihdoinkin maalaisjärkeä! :) ". Olivat hyviä esimerkkejä nuo kysymyksesi joita vanhemmat kysyvät lapsiltaan ja laittavat molempien päät pyörälle "kun mikään ei kelpaa". Juuri tuota tarkoitan :)

Ja pelkällä maalaisjärjellä olenkin pärjännyt. Ainuttakaan kasvatuskirjaa en ole ikinä lukenut enkä ole kokenut olevani "eksyksissä" lasten kanssa. Päinvastoin. Lapsen kasvaessa täytyy suhtautua lapseen ja kunkin iän kehityshaasteisiin eri tavalla, mutta tällä hetkellä uhmaikäisen kanssa näin.

Alkuperäinen kirjoittaja just shoot me.:
Täällä äiti joka on epäonnistunut sekä koiransa kouluttamisessa, että uhmaikäisen lapsen kanssa olemisessa.

No mutta silloinhan kantsii ottaa niistä omista kokemuksistaan oppia.

Mä olen vähän sitä mieltä, että monelta hämärtyy maalaisjärki kasvatusasioissa nykyajan joka puolelta tulvivien "faktojen" ja "tutkimustiedon" alla. Onhan se hyvä että on tietoa, mutta kun jokainen lapsi on erilainen ja jokainen vanhempikin on erilainen, ja niistä seuraa loputtomasti erilaisia yhdistelmiä ja tilanteita, niin sekaisin siinä menee jos yrittää joka opuksen ohjeita seurata.. Semminkin kun kahdessa oppaassa voi olla ihan vastakkaisia ohjeita, riippuen mitä tutkimuksia on syynätty.

Alkuperäinen kirjoittaja just shoot me.:
Täällä äiti joka on epäonnistunut sekä koiransa kouluttamisessa, että uhmaikäisen lapsen kanssa olemisessa.

Ei kai se mitään, ellei sinua haittaa.. Oleellista onkin, haluaako muutosta. Se on aina mahdollista jos haluaa.

Mun olisi ainakin vaikeaa nauttia lasten kanssa olemisesta jos se olisi jatkuvaa raivontaa, itkua ja uhmakohtauksia. Eli kyllä tässä omaa elämänlaatuakin ajattelee kun niitä rajoja laittaa. En halua muistaa tätä n viittä vuotta kun lapset ovat uhmaiässä peräkkäin ihan kamalana ja uuvuttavana aikana. Uhmaikäisenkin kanssa elämä voi olla mukavaa kun hoitaa oman tonttinsa vanhempana.

Olen samaa mieltä "liikaa tietoa":n kanssa, että lukemalla ei välttämättä näissä asioissa viisastu yhtään. Monet hyvin älykkäät ja korkeastikoulutet ihmiset ovat ihan eksyksissä lasten kanssa ja yrittävät korjata tilannetta tankkaamalla kirjoista taas lisää ja lisää tietoa lasten kasvatuksesta mennen enemmän ja enemmän sekaisin ja eksyksiin..

Mun puolesta voisi unohtaa kaikki vauvalehdet ja kasvatusoppaat. Kyllä niissäkin jotain hyvää on, mutta on varmaan tosi vaikeaa poimia niistä _konkreettisia_ ja _käytännöllisiä_ keinoja.

Kertokaa viisaammat miten saan uhmaikäiseltä lapselta kitkettyä pois tönimisen. Kohdistuu leikkikentällä vain yhteen lapseen, vielä hänelle läheiseen lapseen. Tiedän, että osaksi perustuu huomionhakemiseen, mutta hermot menee kun en saa lastani tottelemaan. Pidän hänelle joka kerta puhuttelun, pyytää anteeksi yms mutta sama jatkuu silti. Kun joutuu jäähylle, huutaa niin että naapuripitäjäkin raikuu.

Alkuperäinen kirjoittaja just shoot me:
Kun joutuu jäähylle, huutaa niin että naapuripitäjäkin raikuu.

Anna huutaa ja pistä vaan jäähylle. Joku taisi jo todetakin, että vanhemmat pelkää nykyään kuollakseen sitä, että aiheuttavat pettymyksiä lapselleen ja joutuvat kuuntelemaan itkua. KAIKKI lapset itkee, joskus aiheesta ja tietyssä iässä usein kiukkuaan tai vaan show-mielessä saadakseen tahtonsa läpi. Ja mitä useammin parku pistää vanhemmat polvilleen, sen useammin sitä tietysti tapahtuu. Jos itkua pelkää niin että suostuu mihin vaan ettei tarvitse sitä kuunnella, ei sovi vanhemmaksi ennen kun asenne on korjattu (tai ainakin kasvatustyöstä tulee pirun vaikeaa..)

Lapset on kieroja, juonikkaita ja laskelmoivia, ne oppivat vilauksessa mistä narusta vetäminen tepsii. Ja jos antaa periksi, sitten onkin vaikea oppia huonosta tavasta pois.

Kinkkinen juttu on se, että ikinä ei saisi näyttää epävarmuuttaan.. Jos muksu alkaa huutaa ja vanhemmat pelästyneinä hyssyttelevät, se huomaa että siinäpä mahtava ase saada ne polvilleen. Pitäisi alusta asti kitkeä esim kirkuminen pois näyttämällä itse itsevarmalta ja ettei se pelota. Mä sanoin aina vihaisesti, että "Äidin korvat sattuu. Ei saa kiljua." Ja huom, äänenpaino on tosi tärkeä. Jos noin sanoo kiltillä ja lässyttävällä äänellä, niin se ei varmasti vaikuta mitään. Eikä tietenkään saa itse huutaa hysteerisenä ;) Tasapainoilua..

Jos lapsi saisi itkuraivarit kaupassa, nappaisin lapsen määrätietoisesti kainaloon ja lähtisin siitä paikasta autoon. Jäisi sitten sillä kertaa ostokset tekemättä, mitä siitä. Jos oltaisiin "lähikaupassamme", jättäisi vaikka sitten autoon yksin huutamaan hetkeksi. Sitten tekisin myös selväksi, ettei kauppaan ole asiaa jos siellä aletaan huutaa.

Enkä mä sano, että meidän lapset mitään täydellisiä enkeleitä on. KAIKKI lapset itkevät, huutavat ja koettelevat vanhempiaan välillä. Mutta että sellainen uhma, joka alkaa haitata normaalia elämää ja uuvuttaa vanhemmat, pitää kitkeä. Kyllä sitä itelläkin on vaikeita päiviä lasten kanssa välillä, mutta eivät ne kuitenkaan ole niskan päälle päässeet vaikka aina yrittävät :)

Lyhyitä lauseita ja yksinkertaista kieltä. Kannattaisi puhua vain kolmen, neljän sanan lauseita etenkin näissä "kriisitilanteissa". Moni alkaa sönköttää hermostuneena sitä sun tätä mukana vielä outoja abstrakteja sanojakin ja lapsi menee ihan pihalle. Välillä vanhempi kysy hermostuneella ja kiihtyneellä äänensävyllä "Ymmärrätkö??" ja lapsi nyökkää pelästyneenä vaikkei ymmärrä mitään tai alkaa kahta kauheamman metakan. Lyhyitä yksinkertaisia lauseita "auktoriteettiäänellä" kun on hankala tilanne. Ja joskus voi olla hyvä, ettei ala liikaa puhumaan. Selkeät viestit ja sitten hiljaa tai tosiaan pahimmissa tapauksissa raahaa muksun kainalossa johonkin rauhoittumaan. Pois siitä tilanteesta. Lievemmissä tapauksissa huomion kiinnittäminen jonnekin muuallekin voi auttaa.

Ja korostan vielä, että jokaisella lapsellla on joskus uhmaa ja itkua ym. Jokaisen lapsi on sellainen, ettei se joskus tottele. Se olisi jo epänormaalia ellei niin olisi. Mutta puhun sellaisesta elämää häiritsevästä uhmasta.

Hei! Minulla on sama ongelma 17v siskon kanssa koska olen vasta 8v nyt hän huusi minulle hän pistää minulle kaikki kotitytöt ja on pahin painajaiseni APUA! Hirveetä! T:Hulluksi tuleva pikkusisko.

Yhteistyössä