Apua soijarouhekokeiluun, help!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokki

Vieras
Ensimmäistä kertaa kokeilen soijarouhetta ja käyttäisin sitä jauhelihan korvikkeena. Ohjeessa jauhelihaa laitetaan 400g ja nyt olen ymmälläni että paljonko käytän tummaa soijarouhetta. Voisiko joku auttaa?? Kiitos

mä olen lihansyöjä. Ja korvaan usein esim. makaronilaatikossa noin puolet jauhelihasta soijarouheella. Ruokaan jää vielä lihan maku ja tuntu. Niin, ja jos kokonaan korvaat, niin tosiaan soijarouhe tarvii sitä nestettä.

Alkuperäinen kirjoittaja rintintin:
mä olen lihansyöjä. Ja korvaan usein esim. makaronilaatikossa noin puolet jauhelihasta soijarouheella. Ruokaan jää vielä lihan maku ja tuntu. Niin, ja jos kokonaan korvaat, niin tosiaan soijarouhe tarvii sitä nestettä.

Olen myös lihansyöjä, mutta päätin kokeilla tätä rouhetta. Ja ettei aivan mauttomaksi kokeilu menisi, aloitan knorrin lasagnettella. Siinä kastike keitetään, joten täytyy lisätä ilmeisesti runsaasti vettä..

Alkuperäinen kirjoittaja kokki:

Olen myös lihansyöjä, mutta päätin kokeilla tätä rouhetta. Ja ettei aivan mauttomaksi kokeilu menisi, aloitan knorrin lasagnettella. Siinä kastike keitetään, joten täytyy lisätä ilmeisesti runsaasti vettä..

liotat pari dl rouhetta samas määräs nestettä ja sen jälkeen ruskistat pannulla.,eli käytät niinku jauhelihaakin,sit teet vaan kastikkeen ohjeen mukaan loppuun

Alkuperäinen kirjoittaja m:

liotat pari dl rouhetta samas määräs nestettä ja sen jälkeen ruskistat pannulla.,eli käytät niinku jauhelihaakin,sit teet vaan kastikkeen ohjeen mukaan loppuun

ja sanoisitko vielä, että kauanko liotan?? t. tomppeli

Monta desiä 400g jauhelihaa on? 1dl kuivaa rouhetta turpoaa puolella eli siitä tulee 2dl. En ole ikinä kokannut liharuokaa joten ei tietoa jauheliha määristä..

oon lukenu että parikymmentä minuuttia mut ite en oo ihan niin kauaa liotellu....

Mä olen kuullut että jos mausteet lisää jo liotusvaiheesa tai sen alussa, niin soijan "huokoset" menevät tukkoon eikä se turpoakaan toivotunlaisesti - pitääkö paikkaansa? Eli missä vaiheessa soija sitten maustetaan ja millä?

En koskaan mittaa vaan heitän summassa turpoamaan. kokemus opettaa nopeasti. Laitan itse osan jauhelihaa ja osan soijarouhetta. Turvotan soijarouheet lihaliemessä ja muuten maustan normaalisti myöhemmin paistinpannussa. Käytän yleensä sipulia, valkosipulia, paprikaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiku:
Mä olen kuullut että jos mausteet lisää jo liotusvaiheesa tai sen alussa, niin soijan "huokoset" menevät tukkoon eikä se turpoakaan toivotunlaisesti - pitääkö paikkaansa? Eli missä vaiheessa soija sitten maustetaan ja millä?

sen voi maustaa niinkuin jauhelihankin,siinä vaiheessa kun "ruskistat" sitä pannulla,eli tosiaan niinku jauhelihan. ite käytän sitä jauhelihan korvikkeena joten maustanki siis samaan tapaan juuri siksi...

liota 20minsaa kiehuvaksi keitetyssä vedessä/kasvisliemessä, ja tuo saman verran nestettä kuin rouhetta ei riitä, nestettä' melkein puolet enemmän
Niin ja tuo on höpöhöpöä että huokoset(?) menevät tukkoon. Liotus vaiheessa reippaammin mausteita, soija imee hyvin makuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
liota 20minsaa kiehuvaksi keitetyssä vedessä/kasvisliemessä, ja tuo saman verran nestettä kuin rouhetta ei riitä, nestettä' melkein puolet enemmän
Niin ja tuo on höpöhöpöä että huokoset(?) menevät tukkoon. Liotus vaiheessa reippaammin mausteita, soija imee hyvin makuja.

soijarouhe pussissa minkä kaapistani löydän niin ohjeena on nestettä saman verran että kyllä sen pitäisi riittää,ja mulla ainakin hyvin riittänyt.

oon lukenu että parikymmentä minuuttia mut ite en oo ihan niin kauaa liotellu....

Olen aivan täpinöissäni kokkailemassa. Teen tämän klassisen etten kerro miehelle mistä lasagnette on tehty ja sitten nähdään huomaako hän.. Hän ei pidä sinihomejuustosta, mutta kehui vuolaasti Citymarketin aurajuustopatonkia, kun ei tiennyt tarkempaa sisältöä...
Kerron myöhemmin miten kävi.
Jösses, nuo imee nestettä nopeasti!

mäkin kokeilen parhaillaan! oon vaan niin laiska, että heitin suoraan kastikeainesten kanssa kiehumaan. Laitoin vaan maitoa ja vettä enempi. jonkun puoli litraa enempi ehkä. saas nähdä miten mun sörsselin käy.

en nyt muista paljonko toi puolen kilon pussi maksaa. jotain 5e? ja noita 2dl annoksia siitä tulis ainakin 10? on edullista ja ravintorikasta. Mä harvoin teen ruokaa pelkästä rouheesta, yleensä jatkan sillä jauheliharuokia (kastikkeita ja patoja lähinnä ) . Nyt lasagnette uunissa!

Mun soijarouhepussissa lukee niin, että vettä 4 dl ja rouhetta 2 dl kattilaan. Annat kiehua 5 minuuttia. Vesi miltei haihtuu pois. Sitten saat tilalle jauhelihamaista mössöä, jota siis sitten käytät jauhelihan tapaan, eli kaadat sen vaikka paistinpannulle.

Missä kaikessa se rouhe on parempaa kuin nautajauheliha? Halvempaa? Rasvattomampaa? Vähemmän kaloreita? Olen myös aikeissa et alan käyttämään sitä, aluks jauhelian lisänä ja ehkä jopa joskus pelkästään soijaa. Ja minä jos kuka olen vannoutunut lihansyöjä :D

Yhteistyössä