Apua!- Rintaraivoako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemusta kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemusta kaivataan

Vieras
Onko kellään kokemusta vauvan ns. rintaraivosta? En siis tiedä, onko tämä sitä, mutta 2kk vanha poikani ei suostu ottamaan tisua. Siis ei millään. Ihan mahdoton huuto alkaa, kun yritän edes tarjota. Tänään oli edistyksellistä, kun "vahingossa" otti tissin suuhunsa ja aloitti imemään, mutta siihen se sitten jäikin. Maidontulo on tietysti heikentynyt ja kohta siitä tulee uusi ongelma jos poju alkaakin imemään uudestaan.
Tätä on jatkunut neljä päivää. On saanut synnäriltä asti tissiä ja pulloa, eikä moista ole aikaisemmin ollut. Aina on imettäminen ennen onnistunut, paitsi nyt.
Kysynkin siis, että mitä te muut, vastaavan kokeneet olette tehneet ja kauan tämä vaihe on kestänyt vai onko pysyvää?
En siis aio lasta nälässä pitää ja olla antamatta pulloa ja imetystukilistan ohjeita olen käynyt selaamassa. Mielelläni kuulisin juuri sen, että onko mahdollista, että tämä on vain väliaikaista.
Jos vain sopii, niin imetys vs korvike- keskustelua ei tarvitse nyt tähän hätään käydä :)

En osaa kyllä kysymykseesi vastata, mutta mites jos lypsät maidon pullon silloin kun vauva ei suostu imemään ja annat sitten pullosta. Ei tyrehtyisi maidon tulo jos imetys vaikka vielä onnistuukin?

Meillä tuollaista oli keskimmäisellä pojalla ja siihen tyssäs imetys, ei ollut väliaikaista vaan todellakin pysyvästi loppu! Mutta yksilöllistä kai sekin...

Kuulostaa tutulta. Minusta tuntuu, että vauva raivoaa, jos rinnasta ei tule tarpeeksi maitoa. Nälkä on kova ja pullosta saisi huomattavasti nopeammin mahan täyteen - vauvan mielestä. Minulla tilanne helpotti, kun annoin välillä sitä pulloa ja samalla pumppasin sähkökäyttöisellä rintapumpulla niin, että maitoa alkoi tulla rinnoista kunnolla. Maidon tulo voi hyvinkin vielä lisääntyä, joten jos vielä haluat jatkaa imettämistä, kokeile ihmeessä.

Jaksamista sinulle ja nauti vauvastasi! :)

Meillä oli noita rintaraivareita tasaseen n 3 kk, puolen vuoden ja 8 kk ikäsenä. Itse en tuolloin pulloa tarjonnut, koska oli pelkällä imetyksellä, vaan sitkeästi tarjosin rintaa usein, mut kun meni huudoks niin parempi rauhoitella lapsi ensin. Nämä raivarikaudet kesti noin viikon verran ja aiheuttivat todella turhautumisen tunteita äidille. Vinkkinä ap:lle et meidän poika suostui ottamaan tissiä sit ihan vahingossa esim kun kävelin lapsi kainalossa, välillä suihkussa, välillä saunassa ja usein seisten vähän "hytkytellen" hämääntyi imemään. Eli täysin erilaisissa olosuhteissa kuin normaalisti. Ja silloin kun tunsin maidon herumisen alkavan, niin tissi äkkiä suuhun, jolloin vauvan ei tarvinnut tehdä juurikaan työtä maidon saamiseksi. Toi pumppaaminen ja maidon pullosta antaminen on myös hyvä, kun olet kerran antanutkin jo pullosta. Toivon sulle tsemppiä ja varmaan tosiaan riippuu pitkälti myös lapsesta meneekö raivarikausi ohi ja ennenkaikkea sun omasta halusta ja sitkeydestä jatkaa imetystä. Meillä imetys loppui sit niihin 8 kk raivoamisiin, kun en enää jaksanut taistella imetyksen puolesta ja maitokin rupes selkeesti vähenemään.

Meillä on ollut ihan samanlaista. Välillä on auttanut imetyspaikan ja -asennon vaihto. Välillä olen imetysasennossa laittanut tutin suuhun, ja kun on 'tajunnut' tutin suussaan kesken itkun ja alkanut imeä, olen vaihtanut rinnan tilalle. Joskus taas on tehonnut maidon lypsäminen käsin ensilusikkaan, josta olen kipannut suuhun ja on alkanut imeä maistaessaan maidon. Myös helistintä ja leluja on heiluteltu nenän edessä ja sitten rinta suuhun.

Meillä tuo kiukuttelu on mielestäni liittynyt yliväsymykseen, ja jos edellä mainituista ei mikään ole auttanut niin olen illalla nukuttanut syliin laulamalla kehtolaulua ja heijaamalla. Kun on nukkunut n. 10-15 min sylissä (jos laitan sänkyyn, niin on taas kiukkuinen herätessään) niin herää ja jatkaa syömistä. Välillä rauhoittui jo pelkkään kehtolauluun ja alkoi syödä.

Tuo on vaihe, mutta meillä on kestänyt jonkin aikaa. Nyt ei niinkään kiukuttele enää päivällä, mutta illalla saattaa väsyessään kiukutella. Mutta tosiaan syliin nukahtaminen on auttanut. Ja tietty olisi hyvä saada maito herumaan heti, kun vauva alkaa imeä, lämpimällä vedellä huuhtelu voisi auttaa. Jos tuntuu, että maito on vähentynyt, niin pumppaa hieman. Tiheän syömisen kausi n. 2 kk iässä korjasi meillä maidon tuotannon. Voimia sinulle, kyllä se siitä helpottaa!

Niin ennen kuin laittaa maitoa lusikalla suuhun (tai lypsää käsin) vauva pitäisi saada rauhoitettua; itkiessään vetää helposti henkeen ja suuttuu lisää...

Meillä myös on tyttö 2½kk ja rintaraivarikausi käytiin juuri läpi. Ehkä noin puolitoista viikkoa sitten rinta ei vaan kelvannut, vaikka nälkä näytti olevan. Nälästä seurasi kamala huuto ja huudosta seurasi kamala vatsakipu ja ilmaa vatsaan. Aina sitten kun vauva yritti röyhtäisyä tai pieraisua vatsaan sattui kamalasti ja koko aika oli kyllä yhtä hyssyttelyä ja kantamista. Rinta kelpasi aina vähän vahingossa ja kaikista parhaiten kun otin vauvan syliin ja imetin kävellessä. Ilmavaivoihin piti lisäksi aloittaa vielä cuplatonit. Kannattaa vaan kokeilla kaikessa rauhassa ja itse ei kannata hermostua. Hämärä ja rauhallinen huone on ihan hyvä paikka kokeilla imettää vauvaa. Minullakin maito väheni selvästi rintaraivarijakson aikana, mutta vauva on kyläl nyt sitten viihtynyt tosi paljon rinnalla ja aivan selvästi heruttelee maitoa riittäväksi. Itsekin olen sitä mieltä että rintaraivarit jotenkin liittyy yliväsymiseen.Vauva on ilmeisesti siinä iässä että alkaa hoksata kaikkia asiaoita mitä ympäristössä tapahtuu ja siitä tulee jonkulainen "ylikuormitus" eikä vauva sitten oiken osaa keskittyä ja rauhoittua esim. syömiseen. Kiukuttelu, itku ja huuto sitten lisää väsymistä. Kannattaa kokeilla vaikkapa vauvan nukuttamista iltaunille aikaisemmin ja pitkiä vaunulenkkejä. Siitä voisi olla myös apua :)
Tsemppiä vaa ap:lle. Kyllä ne raivarit joskus loppuu....

joo, meilläkin ´tällä toisella on ollut enemmän ja vähemmän rintaraivaria jostain 2-3 kuisesta. En tiedä mistä johtuu, välillä tuntuu ettei osaa "rauhottua" rinnalle kun on esikoinen, välillä tuntuu et ei saa tarpeeksi nopeasti maitoa ja välillä tuntuu ettei oo edes nälkänen. Mut vaikka takkua on ollut paljon niin nyt on päästy jo 7kk ikään ja edelleen imetän. Äidin hermoja tuo riivaa kyllä, etenkin kyläpaikoissa tmv. kun ottaa ja imasee parikertaa että saa herumaan ja sit alkaa huuto ja maito valuu mihin sattuu.

EN osaa oikein auttaa sinua, meillä on välillä auttanu toi kävellen syöttön alotus, välillä syöttöhetken rauhotus, välillä menee paremmin kun antaa heti herättyä tai sit vasta väsyneenä, mut ite vaan tarjoan usein. Se on kummallista mut rinta saattaa kelvata sit viiden minuutin päästä kummasti. Ja joskus vaan annan lötkötellä imetysasennossa (kun tietenkin katselee ihan muualle kuin rintaan) niin sit yhtäkkiä päättääkin syödä kunnolla. Meillä ei uppoa pullosta mikään, ehkä se on auttanu meillä ton imetyksen kuitenki onnistumaan koska pakkohan vauvan on joskus syödä.

Kiitos paljon hyvistä neuvoista!
Täytyykin tuota kävelyimetystä kokeilla. Itse olen vain tähän asti imettänyt joko istualtaan, vauva sylissä, tai makuuasennossa sängyllä. Katsotaan miten käy. Eilen jo "vahingossa" otti tissin suuhun ja alkoi imemään- nukahti siihen paikkaan :). Sama tänään aamulla, väsyneenä nukahti tissi suussa, ei kyllä imenyt yhtään. Vielä ei vaan haluaisi näistä läheisistä hetkistä luopua, vaikka pullosta onkin syönyt alusta lähtien korviketta ja tissimaitoa. Toivotaan, että tämä vaihe menee ohi!

Yhteistyössä