Rintaraivo - apua kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollepa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollepa

Vieras
Hei,

tarvitsisin kipeästi asiallisia neuvoja - tai edes vertaistukea.

Minulla on 3 kk vanha vauva, joka on nyt viimeisen viikon-parin aikana saanut ihan kamalia rintaraivareita. Vauva on hyvällä tuulella (ja nälkäinen) ja kun nostan sen rinnalle, alkaa ihan kamala itku ja huuto, joka ei taltu millään muulla kuin lopettamalla koko syötön yrittäminen.

Tähän asti menty ihan vaan rintamaidolla, jota olen luullut tulleen hyvin. Syö myös pullosta lypsettyä maitoa - olen tottutanut pulloon pienestä pitäen ja tähän asti molemmat tavat on toimineet.

Viimeks neuvolassa paino ei ollut noussut ihan toiveiden mukaisesti, ja sovimme että annamme vauvalle kerran päivässä korviketta normaaliruokinnan lisäksi. Tämä toki helpottaa, sillä pulloa neiti kyllä syö eikä saa raivaria. Olen juu lypsänyt kyllä sitten pulloon myös, mutta en saa lypsämällä kuin korkeintaan desin kerralla puserrettua, ja sehän ei riitä.

Neuvolatätikään ei osannut oikein sanoa mitään tähän tilanteeseen, hän kyllä todisti yhtä raivokohtausta ihan paikan päällä... Alan olla epätoivoinen. Tuntuu niin kurjalta kun vauva raivooa rinnan nähdessään, ja pelkään ettei se saa tarpeeksi sapuskaa mutta en millään haluaisi siirtyä korvikkeisiin. Mainittakoon siis että illalla, yöllä ja aamulla tissi kelpaa hyvin mutta päivisin ei sitten millään.

Olen kokeillut kaikkia mahdollisia asentoja ja sitä, että yritän tutilla houkutella imemään. Joskus se toimii, tänään taas ei sekään toiminut ollenkaan.

En ole vaihtanut mitään kosmetiikka-aineita tai ruokavaliotani, joten mistään sellaisestakaan tässä ei varmaan ole kyse.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Kaikki tieto ja kokemukset varmasti auttavat, sillä alan todellakin olla vähän väsynyt tähän tilanteeseen. Eikä sitä helpota kaikkien sukulaisten ynnä muiden päivittelyt kun ei sieltä saa kuitenkaan muuta kuin läjän toimimattomia neuvoja osakseen...

Tuttuja noi rintaraivarit, vaan ihan kamalia!
Raivarien kesto riippuu kamalasti lapsen tempperamentistä, mulla tyttö raivosi monta päivää ja poitsu kaksi kertaa :)

Kokeile huijata eri imetysasentoja; imetä kainalosta, lapsi makaa lattialla sinä kontallasi päällä, lapsi pystyssä sylissä ja siitä tissi suuhun, mies kantaa ja hytkyttää, sinä tarjoat samalla rintaa...

Mä muistan hyvin kun itse itkin ja itkin kun lapsi imasi kerran ja kirkui. Ihan kun myrkkyä olisi juottanut. Kamalaa aikaa. Se kuitenkin meni ohi kun sitkeästi hyssytti lapsen rauhalliseksi ja taas tarjosi sitä rintaa. Jos nyt annat pulloa joka raivoon, niin varmasti maidon tulo vähenee ja pullo maistuu ja imetys jää siihen.

Voimia tuohon todella ikävään ja stressaavaan vaiheeseen.

Minulla oli pojan kanssa samaa noin kolmen kuukauden iässä. Kesää oli vielä, ja tiesin että nestettä tarvitsee kovasti. Mutta rinta ei kelvannut. Päädyin lopulta huijaamaan vauvaa, ja syötin kun hän oli puoliunessa. Hivuttauduin vierelle ja tissi suuhun. Kyllä hän silloin söi. Jos havahtui liikaa, niin alkoi itkeämään. Mutta sitten vain uutta unta odotellessa. Olin siihenkin saakka imettänyt aina makuullani öisin, joten asento oli tuttu, piti vain ottaa se käyttöön päivälläkin ja nukuttaa vauva isoon sänkyyn.

En muista kuinka kauan kesti, ikuisuudelta tuntui! Todennäköisesti vain muutaman päivän tai viikon verran. Neuvolasta epäilivät ikenien kutiamista, mutta eka hammas tuli vasta aika paljon myöhemmin. Tuon kauden jälkeen söi rintaa vielä tyytyväisenä lähes vuoden ikään ja jatkoi peukalon imemistä vielä pidempään.

Ohi menevää silti, toivon että teilläkin :)

Molempien lasten kanssa ollut myös juuri 3kk iän kohdalla. Meillä lapset eivät juurikaan syöneet päivällä, mutta yöllä kelpasi. Yleensä syöttäminen onnistui päivällä heti päikkäreiden jälkeen kun lapsi oli vielä hiukan tokkurassa ja tosiaan siis öisin söi hyvin. Meillä kesti jokusen viikon (1-3?) en muista enää tarkasti. Nuoremman kohdalla sain syömään kun kannoin ja kävelin samalla. Oli vain aika raskasta hommaan käsille ja hartioille.

Pulloa kannattaa käyttää niin vähän kuin mahdollista. Pullosta kun saa helpommin maitoa, niin rinnan syrjointä voi lisääntyä. Esikoisen kohdalla raivari aikaa joutui pullo pannaan. Kuopus teki itsestään lakon myös pullolle juuri tuolloin.

Ikävä tilanne, mutta onneksi ohimenevä (tosin voi toistua myöhemminkin). Toivottavasti teillä menisi tilanne pian ohi, jottei paino laske.

Jaksamista!

Tsemppiä kovasti ap:lle! Niin tutulta kuullostaa!

Meillä oli rintaraivareita, välillä enemmän ja välillä vähemmän, 3-5kk iässä. Sitten loppuivat ihan yhtäkkiä kokonaan. Poika on nyt 7,5kk ja imetys on tosi helppoa ja vaivatonta *kop, kop*. Meillä poika söi vain jos kävelin tai istuin jumppapallon päällä. Televisio tms. häiriötekijä piti myös poistaa. Tosi raskasta aikaa. Öisin ei onneksi ollut mitään ongelmia. Uumoilin raivareiden johtuvan siitä, että vauva ei malttanut keskittyä syömiseen, kun oli niin paljon muutakin tutkittavaa ja opittavaa. Maailma ikäänkuin avautuu siinä 3 kk iässä. Meillä poika oppi mm. kääntymään juuri tuolloin. Sitkeästi vaan imetin ja välillä itkin vauvan kanssa, kun otti niin päähän!

en osaa auttaa mutta ymmärrän! meillä on just alkanut raivarikausi! tutulta kuulostaa, meillä se oikeestaan alkoi kun opittiin just rintakumeista eroon ja nyt tasapainoilen milloin kelpaa niiden kaa ja milloin ilman..

ei muuta kun haleja ja tsemppiä, kerro mullekin jos keksit hyviä kikkoja =)

Mulla on molempien lasten imetys loppunut juuri tuohon 3kk rintaraivarikauteen. Meillä esikoisella jatkui yli kuukauden, en tiedä olisiko jatkunut vielä kauankin, mutta itsellä ei riittänyt hermo ja niin siirryttiin pulloon, joka sekään ei oikein ollut neidin mieleen. Siis sekin oli vauvalle välttämätön pakko, taisi huokaista helpotuksesta 1,5vuotiaana kun jätin pulloilla pelaamisen pois. Kuopus aloitti noi samat rintaraivarit 2,5kk iässä ja täysimetys loppui seinään kahdessa viikossa. Tällä neidillä taas on tota temperamenttia vaikka muille jakaa ja päätti sit kun sai ekan kerran pullosta, et se on hänen juttu ja tisseistä viis. Sain sen kaksi viikkoa kituuteltua lisäimetystä vain öisin ja sit loppui sekin. Jos joskus vielä saan sen kolmannen lapsen, niin pulloa en anna vaikka mikä ois. Tosin omat hermot ovat aika paljon kehittyneet, eli varmaan pystyisin olemaan paljon rauhallisempi nyt vastaavassa tilanteessa. Silloin luulin (molempien kohdalla) että kyse oli siitä, ettei maitoa tullut tarpeeksi ja siksi rupesivat hylkimään rintaa. Näin luulin siksi, kun kuitenkin pullosta maito kelpasi. Nyt olen paljon viisaampi. Eli yritä vain sinnitellä ja keksiä kaikki mahdolliset konstit jatkaaksesi imetystä, jos se sinusta vain tuntuu hyvältä.

moi - kiitos kovasti kaikille vastauksista. On todella helpottavaa kuulla että tilanne on monille tuttu; ihme juttu että neuvolatäti oli niinkin ulalla asiasta!

Tänään olen onnistunut "huijaamaan" tytön rinnalle niin että hiivin hänen viereensä leikkimatolle ja alan siinä imettää. Näky on varmaan melkoinen kun meitä on kaksi niiden lelukaarien alla, mutta samapa tuo kunhan toimii!

Yritän itse ottaa tilanteen rauhallisemmin (ja olla ottamatta asiaa henkilökohtaisesti) niin ehkä tämä tästä...

Todella erikoista ettei teillä neuvolassa tiedetty rintaraivareista. Ei sen puoleen, ilman nettiä ja tiivistä yhteisöä niin olisin varmaan ollut esikoisen kanssa ihan paniikissa raivareiden ilmaannuttua. Mutta kun meillä oli oma yhteisö samanikäisistä vauvoista, niin siellä selvisi että lähes kaikilla muillakin oli vastaavaa. JOten siitä tiedettiin että kuuluu ikään.

Ja muuten, jos lapsi on pelkästään pulloruokinnalla, niin silloinkin voi samaan ikään ajoittua raivarit pullolle. Tällaisia kokemuksia kuulin kuopuksen kohdalla.

Hienoa että olet saanut huijattua. Toisinaan vaatii keksiliäisyyttä että saa rintaraivarivauvan syömään. Meillä siis auttoi kantelu ja hytkyttely samalla kuin syötti...

mii

Meillä on raivottu 3kk-6kk melkein joka kerta. Aluks siis just semmosia hysteerisiä huutokohtauksia sai kun yritti alkaa syöttää. Sitten on muuttunu lievemmäks ja siis nyt lähes joka syötöllä huutaa äkäsenä ja imee vähän ja päästää irti, kääntää pään ja maitoo roiskuu ja taas sama uudestaan...siis järkyttävää taistelua on tää rintaruokinta. Tyttö haluais juoda vaan pullosta.
Mutta ihanalta kuulosti Hoppu että rintaraivo on loppunu vaikka on kestäny pitkäänkin!

Joo, kyllä siinä kysyttiin hermoja ja kärsivällisyyttä. Moneen kertaan ajattelin itkua tihrustaen lopettavani imettämisen kokonaan. Täytyy nyt vielä sanoa, että edelleenkin imetettäessä, vaikka raivoamista ei enää esiinny, pojan huomio kiinnittyy melko herkästi toisaalle. Maito ei onneksi enää roisku, kun kiinteiden aloituksen jälkeen määrä sekä paine on selkeästi vähentynyt.

Kaverillani oli samanlainen tilanne ja hänen vauvansa vierotti itsensä rinnasta kokonaan 9 kk iässä. Ei suostunut enää ottamaan rinnasta kiinni ollenkaan. Aika näyttää miten meillä.

Tsemppiä kaikille asian kanssa kamppaileville!

Kylläpä kuulostaa niiiin tutulta! Mulla myös neiti nyt 3kk ja risat päälle. Hän alotti kauheat lakkoilut/rintaraivarit jo n. 6vko ikäisenä. En edes alkuun ymmärtänyt, mikä hällä oli. Monta monituista iltaa tapeltiin. Rintaraivarit alkoi päikkäreiden jälkeen n. klo 16-17 ja koko ilta klo 23 asti oli useimmin huutoa. Mies kantoi ja rauhoitteli, minä koitin imettää ja imettää... Se oli niin kummallista, kun aamulla, yöllä ja ennen päikkäreitä kaikki toimi loistavasti. Aloin sitten tehdä sitä, että otin tytön päikkäreiltä sisään nukkuvana, riisuin vähän vaatetta ja puoliunisena tissille. Se toimi, mutta vain vähän aikaa. Nyt tilanne on se, että neiti on vieroittanut itsensä rinnalta kaikkina muina aikoina paitsi yöllä. Yöllä syö rintaa. Itse koitan pumppailla ja pitää maidontuotantoa yllä, mutta täytyypä myöntää, että kun se ottaa joka kerta vaan enemmän päähän, niin joka kerta myös lypsetyt maitomäärät vähenee...

Meillä sama juttu 3-4kk iässä, kesti jokusen päivän tai viikon, en muista. Meillä auttoi kun olin valmiina imetysasennossa (tuolissa tai sängyllä) ja mies kantoi vauvan siihen samalla kokoajan pussaten vauvan poskea ja hyssyttäen. Meillä siis imi aina hyvin jos suostui aloittamaan. Sittemmin ollut oikea tissitakiainen ja imetän edelleen 3krt vuorokaudessa, poika nyt 14kk. Ja tosiaan tuossa 3-7kk iässä ei saanut olla mitään häiriötekijöitä, imeminen loppui heti jos kuului joku ääni tai oli jotain mielenkiintoista katsottavaa ym.

Yhteistyössä