Apua pyydän! Mitä ihmettä teen läheisen kanssa joka on alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omainen

Vieras
Itse tietää, ja myöntääkin että on alkoholisti, mutta kovasti siltin vähättelee asiaa.
Apua ei itse hae.
Olen jo ihan neuvoton... mihin kannattaisi ottaa yhteyttä? Yritin AA:n sivuilta katsoa mutta ei siellä ollut omaisille mitään omaa "ryhmää" tai mitään mistä olisi ollut apua!

Olen monesti sanonut mitä mieltä olen, mutta nyt alan olemaan todella huolissani... on tullut kaikenlaisia oireita hänelle. Ei syö enään, ei ole ainakaan neljään päivään syönyt, juonut vain. Laihtuu ihan silmissä, käsien vapina, muistamattomuus...
Eilen viimeksi sanoin hänelle että tota menoa et elä kauan. Sanoi vain että tietää.
=/

Olen monesti sanonut mitä mieltä olen, mutta nyt alan olemaan todella huolissani... on tullut kaikenlaisia oireita hänelle. Ei syö enään, ei ole ainakaan neljään päivään syönyt, juonut vain. Laihtuu ihan silmissä, käsien vapina, muistamattomuus...
Eilen viimeksi sanoin hänelle että tota menoa et elä kauan. Sanoi vain että tietää.
=/

Rankkaa :(
Ilmeisesti ei enää ole mitään joka havahduttaisi hänet ja saisi haluamaan apua... Onko hänellä elämänhalu tallella? Tai no, ei ilmeisesti.

Rankkaa :(
Ilmeisesti ei enää ole mitään joka havahduttaisi hänet ja saisi haluamaan apua... Onko hänellä elämänhalu tallella? Tai no, ei ilmeisesti.

Ei ole, ei!:(
Hänestä tuntuu että kaikki on häntä vastaan ja kaikki menee päin peetä.
Nyt on sairaslomalla jo 3kk (ennen pystyi vielä jotenkin käymään töissä) kun sai alkoholisteille ominaisen pohjehermon halvauksen eikä luultavasti koskaan ole enään työkykyinen.

=/

Itse olen vuosien saatossa sen verran kovettunut ja kylmettynyt, etten enää useinmiten jaksa välittää sanoista ja teoista, toisinaan kuitenkin tekisimieli huutaa "Etkö vi**u tajua, että itsesi lisäksi tuhoat meidät läheiset ihmiset".

Minkäikäinen hän on? Mutta niin surullista se onkin, niin mitään et voi hänen vuokseen tehdä, tai ainakaan hoitoon laittaa, jos hän ei sitä itse halua. Itsesi poltat loppuun tuolla asialla kaikista pahiten, usko, tiedän mistä puhun. Laita yvtä jos haluat jutella.

Eipä sille mitään voi,jos itse ei halua apua. Itselläni on äiti,isäpuoli sekä veli alkoholisteja.
Veljeni on ollut katkaisussa monet kerrat,turhaan.Ei ole ollut mitään hyötyä,kun ei ole halua muuttaa kaveripiiriä eikä asuinpaikkaa.
Isäpuoli sai juuri keväällä aivoinfarktin,kävely oli jo ennen sitä huonoa,mut nyt on sitten todella huonoa ja lääkärit sanoivat että kerran jos vielä tulee infarkti,niin kävelykyky on mennyttä.
Äitillä on myös terveysongelmia,muistamattomuutta,epilepsia joka puhkesi aivoverenvuodon jälkeen. Eipä pysäyttänyt äitiäkään,kun sai tuon verenvuodon,juominen jatkunut samaanmalliin kuin aiemmin.

Et yksinkertaisesti mahda mitään. Parantumisen tahto on lähdettävä itse alkoholistista. Jos homma on vasta "aluillaan" niin toivotaan että hän havahtuisi ja saisi elämänhalunsa takaisin. Olet tukena jos haluat ja jaksat, mutta kyllä kannattaa luovuttaa jos homma ei muutu- muutoin kärsit vaan itse.
Oma äitini ollut sillä tiellä jo rapiat 20vuotta, lapsilleen antoi tyhjiä lupauksia ja ei tänä päivänä senkään vertaa olisi selvänä että tapaisi mun lapsia, sääli että yksi mummo "poissa". Menee viikkoja ja hän soittaa kuulumisia- yleensä juonut.

Mä olen nähny anopin selvänä vaan 2 kertaa 7 vuoden aikana. Ja se on ryypänny päivittäin siitä asti kun mies oli ihan pieni n.3-v :( Nykyään ei voida paljoa kylässäkään käydä, kun anoppi käyttäytyy kännissä todella huonmosti ja sellanen ei sovi ihan pienen lapsen korville ja silmille. Hoitoon ei suostu ja nyt sitten mies joutuu murheissaan odottamaan koska tuo kuolee tohon ryyppäämiseen...

Kaiken lisäksi anopilla on keuhkoahtauma ja silti vetää röökiä pari askia päivässä. Tuntuu kamalalta kun ei itse voi asialle tehdä mitään, en tiedä miten on jos henkilöllä on vielä itsetuhoisia ajatuksia ja uhkailee itsemurhalla jne. voiko tässä tilanteessa ihminen joutua pakkohoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24302386:
Mä olen nähny anopin selvänä vaan 2 kertaa 7 vuoden aikana. Ja se on ryypänny päivittäin siitä asti kun mies oli ihan pieni n.3-v :( Nykyään ei voida paljoa kylässäkään käydä, kun anoppi käyttäytyy kännissä todella huonmosti ja sellanen ei sovi ihan pienen lapsen korville ja silmille. Hoitoon ei suostu ja nyt sitten mies joutuu murheissaan odottamaan koska tuo kuolee tohon ryyppäämiseen...

Kaiken lisäksi anopilla on keuhkoahtauma ja silti vetää röökiä pari askia päivässä. Tuntuu kamalalta kun ei itse voi asialle tehdä mitään, en tiedä miten on jos henkilöllä on vielä itsetuhoisia ajatuksia ja uhkailee itsemurhalla jne. voiko tässä tilanteessa ihminen joutua pakkohoitoon?

:(
Se menee vissiin niin että ihminen voidaan laittaa pakkohoitoon jos:
- Hän on vaaraksi muille tai vaaraksi itselleen
- Mikään muu hoitomuoto ei auta.

Minun vanhemmat myös alkoholisteja. Aikaisemmin sain sen katkeamaan ottamalla yht. lastensuojeluun kun pienemmät sisarukset oli silloin pieniä. Tukitoimenpiteet ja "tarkkailu" hillitsi hommaa ja olivat useamman vuoden juomatta. Nyt nuorin sisko 17-vuotta ja ainut kotona. '

Vanhemmat alkaneet taas juomaan ja elävät sellaista juoppojen kiertolaiselämää aina muutaman päivän viikosta. Siis asunnosta toiseen toisten juoppojen kanssa. Ovat noin 50-vuotiaita molemmat. Ja ihan alkoholisoituneita ja sen tosiaan näkee ulkomuodosta! Olen tuota koko ikäni katellut. Ei tuolle mitään ulkopuolinen voi. Minun puolesta saa olla.

En uskalla päästää miehiä lähelle kun nuo asiat taustalla pelottaa. Itse käytön alkoholia tod. harvoin. Viim. kolmisen vuotta sitten jotain. Koskaan en ole omaan kotiin mitään ostanu ja se tulee pitämään tulevassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24302386:

Minkä ikäinen anoppisi on ?

Tämä suomalaisten kansantauti alkoholismi on kyllä järkyttävä sairaus. Usein he eivät itse halua apua, koska luultavasti alkoholi on jo siihen mennessä tuhonnut aivoista ymmärtämisen kohdan, joten ei mene jakeluun. Juomista hillitsisi varmaankin jonkin verran se, että menisi kävelykyky. Tosin kyllä alkkari aina jostakin saa diilattua juomaa.

Läheisille tilanne on sietämätön, koska he näkevät selvästi, että aikaa on jäljellä enää minimaalisesti. Luonnollisesti ihmisen kroppa tuhoutuu päivittäisestä myrkyttämisestä nopeaan tahtiin. Sitä olen monesti miettinyt, että onkohan moni hyvällä itsekurilla varustettu tyyppi alkkari, vai liittyykö se mm. löysään luonteeseen ym.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24302502:

Jotenkin niin surullista kun ajattelee, että hänellä olisi elämässä varmasti vielä monia ihania vuosia edessä jos elämäntapa olisi toisenlainen ja myöskin harmi lastenlasten puolesta kun eivät voi mummin kanssa viettää aikaa =(

Minunkin sukulaiseni oli "piilojuoppo" kaikille tuli yllätyksenä kun hän joutui sairaalaan juomisen takia, mutta hän ei ole sen reissun jälkeen juonut tippaakaan moneen vuoteen =) Sanoi että toistakertaa hän ei tämän asian takia sairaalaan joudu ja lopetti juomisen sekä alkoi kuntoilemaan. Hänellä on selkärankaa !!

Veljeni taas =( Odotan vain, että koska se viimeinen puhelinsoitto tulee...

Eivät ota pakkohoitoon vaikka niin jossain lukeekin. Kuultu on äidin suusta kymmenet kerrat kuinka aikoo tappaa itsensä mutta ei ole siinä vielä onnistunut. Ei suostu sossut, poliisit, ambulanssikuskit tai kukaan muukaan sitä hakemaan vaikka on kuinka sekaisin viinasta ja diapameista ja huutaa että nyt juo ittensä hengiltä. Sitäpä sitten odotellessa kun muutakaan ei voi. Takana on 20 vuotta tätä eli kaikki keinot on kyllä jo kokeiltu.

Yhteistyössä