Apua! Papa-kokeesta!

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Kävin joukkoseulonnassa kesäkuussa ja nyt sain vastauksen. Minulle suositellaan kontrollinäytettä 6 kk:n kuluttua, papa luokka on 2 (hyvälaatuisia solumuutoksia). Silti lausunnossa sanotaan yleisen luokituksen olevan epiteelisoluatypia. Tarkoittaa kohdunkauöan pintasolukon poikkeavuutta, joka voi liittyä esiastemuutokseen tai syöpään...

Onko kellään muulla tullut tälläistä vastausta? Itsellä on aina ollut papa puhdas, ei mitään muutoksia koskaan. Nyt alkoi kieltämättä pelottaa...
 
toinen vieras
Näitä on tässä viime aikoina ollut useampia alotuksia samasa aiheesta. Ei ole aihetta huoleen. Saattaa itsestään ne muutokset hävitä seuraavaan kontrolliin mennessä. Tai sit voi luokitus pysyä samana vaikka 3 vuotta eikä siltikään välttämättä tehdä mitään ellet itse halua.
 
Minulla on sama homma ollut synnytyksen jälkeen..olin ihan sokissa ja soitin terveyskeskukseen heti kysyäkseni että mitä se on niin sanoivat että solumuutoksia voi tulla synnytyksestä että ei ole hätää...
en sitten tiedä kun en ole vielä käynyt sen jälkeen kontrollinäytteessä että mitähän se näyttää...en ole uskaltanut tilata aikaa... :ashamed:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
Näitä on tässä viime aikoina ollut useampia alotuksia samasa aiheesta. Ei ole aihetta huoleen. Saattaa itsestään ne muutokset hävitä seuraavaan kontrolliin mennessä. Tai sit voi luokitus pysyä samana vaikka 3 vuotta eikä siltikään välttämättä tehdä mitään ellet itse halua.
Siis tehdä mitä??? Pitäisikö mun haluta että jotain tehdään, vaikken edes tiedä mikä on vikana? Mitä tuollaisille solumuutoksille voi tehdä?
Synnyttänyt olen viimeeksi 5 vuotta sitten, joten ei pitäisi senkään häiritä tutkimusta.
En ole huomannut aiempia aloituksia aiheesta, voisiko joku nostaa ne?
 
Miuski harmailee
Mulla on 2 kertaa ollut 2-luokka papassa. Ei ole mitään syytä huoleen, mutta kannattaa käydä otattamassa uusi papa 6kk kuluttua. Jos tilanne etenee 3. luokkaan, sitten ruvetaan hoitamaan. Muuten ei huolta! Mä otatan papan joka vuosi juuri noiden olleiden muutosten takia. Viimeksi muutos oli varmaan 4 vuotta sitten ja sen jälkeen ei mitään..
 

Yhteistyössä