Apua, juurihoitoon hammaslääkärille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satu

Vieras
Kukaan käynyt? Itselläni paikattiin tavallisella amalgaamipaikalla hammas
eilen ja kun puuduta lakkasi vaikuttamasta, alkoi särky ja kamalat sähköiskumaiset tuikkaukset hampaassa. Särkylääke auttoi ja yö meni hyvin, mut nyt kun yritän syödä vihloo kamalasti.
Lääkäri sano eilen,että jos hammasta alkaa särkeä, joudutaan tekemään juurihoito.
Olen jostain kuullut, ettei puudute aina auta juurihoidossa, pitääkö paikkansa? Vai voikohan kipu johtua eilisestä, hampaassa oli todella syvä reikä ja jouduttiin poraamaan aivan hermon vierestä? No, tänään uudestaa lääkäriin, pelottaa.

Juurihoito on ihan simppeli homma.:) Tietysti joutuu tekemään sitä pari kolme kertaa ennen kuin on valmis. Mutta kyllä mulla on aina puudute tehonnut ja jos tuntuu että sattuu niin laittaa kyllä lisää puudutusta. Ja jos ei sittenkään puudu niin sit se on tulehtunut pahasti ja antaa siihen kyllä antibioottikuurin ennen kuin alkaa edes juurihoitoa tekemään.

Itsellä juurihoito sattui puudutuksesta huolimatta, mutta kyllä sen kivun kestää ennemmin kuin jatkuvan hampaan säryn ja vihlomisen. Mutta kuten sanoit, voihan se hammas olla ärtynyt eilisestä käsittelystä että kipu johtuu siitä

:hug: ite käyn tässä juurihoitoa justiinsa lävitte... maanantaina eka käynti, porattiin paikka pois ja siittä sitte juurikanavia rukkaamaan. vaan olipas niin tulehtunu että yks kohta hampaasta ei ollu puutunu kolomen puudutuspiikin avittamanakaan ja kylläpäs vihlas niin että meinas taju lähteä. noh, lekuri eteni sitte varoen ja ne muut kaks kanavaa ei oirehtineet onneksi nuin ja niitä saatiin sitte vähän paremmin auki. ei muutaku lääkepaikka päälle ja kotiin.

kipu helvetillinen, ei pystyny syömään, ei nukkumaan. eiku tiistaina uuelleen särkypäivystykseen. taas kolome puudutuspiikkiä, tujumpia tällä kertaa. ja lekuri alotti juurikanavien laajentamisen niillä neuloilla. ei tuntunu missään ei vaikka kuinka rukkas. laittoi semmoset "piikit" juurikanaviin ja antibiootit jokaiseen kanavaan ja sitte vielä lääkepaikka päälle. ja antibioottiresepti mukaan, niitä oon nyt sitte tiistaista syöny...

ti-ke yö meni ihan ok mutta eilen alko se jomottava särky ja vihlonta hampaassa eikä sillä voi purra... koko leukapieli on ns. turtana ku koskee siis kokoajan... en tiiä mikä auttais... panadolia oon ottanu muttei sekään kunnolla auta. antibiootit kaheksan tunnin välein... ei näytä niistäkään olevan apuja, vielä ainakaan... viimeyönä tuli valvottua viiteen ku ei vaan pystyny nukkumaan :(

jos ei tänään iltaan mennessä oo helpottanu niin huomena uuestaan särkypäivystykseen.

vetäisivät vittuun koko hampaan tai juuret ja hermot niin ei koskis! |O |O |O |O

muokkaan sen verran että ne kuus puudutuspiikkiä teki leukaperät niin helliksi että senki takia koskee... |O |O |O

Oon käyny, ja ihan piece of cake!
4käyntiä, joista kolme meni ilman puudutusta ja ilman minkäänlaista kipua! Ihan turha pelätä sitä, mä ainakin pelkäsin ihan hullun lailla ja ihan turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Oon käyny, ja ihan piece of cake!
4käyntiä, joista kolme meni ilman puudutusta ja ilman minkäänlaista kipua! Ihan turha pelätä sitä, mä ainakin pelkäsin ihan hullun lailla ja ihan turhaan.

kiitoksia vastauksista, ehkäpä mäkin pelkään aivan turhaan.

Mulla kans on paraillaan juurihoito kesken. 4 kertaa nyt känynyt ja vielä ainakin kerran pitäs mennä. Mulla hampaan viereen ikeneen tuli mätäpatti jonka takia ylipäätä menin kyseleen hammaslääkäriltä että mahtasko hampaalle jotakin voida tehdä, eli todella paha tulehdus oli käynnissä. Heinäkuun puolessa välissä alettiin hoitaan ja vielä oli tulehdusta päällä.

Mutta silti koko homma ei oo sattunut yhtään. Tai no, kerran pari on pikkasen kirpassu, mutta muuten on ollu oikeen lepposta puuhaa. enkä oo tarttenu mitään puudutuksia. Kauheinta koko hommassa on ollu röntgenkuvien otto kun se pahuksen liuska piti tunkea niin alas ikenen että sattu.

aloitettiin eilen juurihoito, kolme puudutusta ja silti tuntu ku oli niin tulehtunnu. laitto lääkkeet sinne ja tilapäisen paikan ja 2 viikon päästä uudestaan. särkee helvetisti syön nyt penisiliiniä ja 800 buranaa. kyllä se tästä.

Ensimmäinen kerta kun minulle tehtiin juurihoito ei ollut ollenkaa ongelmallinen yhtää..
mutta nyt tämä toinen..
kävin ekan kerran tossa 3viikkoa sitten hammaslääkärissä hirveän kivun ja paineen takia, ja lääkäri sitten puudutti.. laitettiin ensimmäinen piikki ja alettiin porata, sattui aivan helvetisti.. laitettiin toinen piikki ja edelleen sattui aivan helvetisti.. noh lääkäri totesi että tämä on todella pahasti tulehtunut.. että nyt lääkepaikka siihen hampaaseen ja kotio.. ja kahen viikon päähän uusi aika.. ihan hyvin meni se kaks viikkoa ainoastaan hampaaseen sattui jos siihen vaikka vahingossa osui lusikalla tai jne..
Menin nyt sitten maanantaina hammaslääkäriin, että aloitetaan se juurihoito.. Laitettiin heti suoraan jo kaksi puudutusta.. voin kertoa ei auttanut...
itkin kirjaimellisesti kivusta siinä tuolissa.. sitten porailua jatkettiin ja miä kärsin kovasta kivusta siinä.. sitten se lääkäri oli että tämä on nyt tehtävä että laitetaan suoraan hermoon se puudutus.. NO EI AUTTANUT (ja voin kertoa että se oli yks hemmetin kipeä kokemus) siinä oli sitten jo kolme puudutusta jotka eivät olleet tehonneet.. sitten lekuri päätti että laitetaan siihe hampaaseen sellainen vanhan ajan myrkky mikä saa olla hampaassa 1-2 viikkoa että sen pitäisi kuollettaa ne hermot.. mulla on aika nyt 1,5 viikon päästä.. ja tänään hammas lakoi taas oireilla.. välillä se muistuttelee olemassa olostaan pienellä tykytyksellä.. ja pureminen noh.. on hiukan erikoinen juttu.. ensimmäinen puraisu tai kovempi paine esim. purkan syönti.. ni sattuu vain sillä ekalla kerralla pahasti ja siitä seuraavat kerrat se kipu hälvenee ja jossain vaiheessa se pureskelu ei satu.. ja sama rundi joka kerta kun siihen hampaaseen ei ole osunut hetkeen...

Ihmettelen suuresti ettei hammaslääkäri ole kuvannut hammasta kertaakaan.. tai ettei se ole määrännyt minulle suun kautta otettavia lääkkeitä.. ainoa lääke joka hampaassa on niin oli se lääkepaikka joka oli n.2 viikkoa..

Huomen aamulla ois tarkotus soittaa taas lekuriin ja et jos sais jotain nappei.. mutta sen päätin penkkiin en huomenna istu.. tämän ihanan hampaan takia olen alkanut kärsimään hammaslääkäripelosta.. että näillä eväillä mennään..

Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas pikku hiljaa:
Ensimmäinen kerta kun minulle tehtiin juurihoito ei ollut ollenkaa ongelmallinen yhtää..
mutta nyt tämä toinen..
kävin ekan kerran tossa 3viikkoa sitten hammaslääkärissä hirveän kivun ja paineen takia, ja lääkäri sitten puudutti.. laitettiin ensimmäinen piikki ja alettiin porata, sattui aivan helvetisti.. laitettiin toinen piikki ja edelleen sattui aivan helvetisti.. noh lääkäri totesi että tämä on todella pahasti tulehtunut.. että nyt lääkepaikka siihen hampaaseen ja kotio.. ja kahen viikon päähän uusi aika.. ihan hyvin meni se kaks viikkoa ainoastaan hampaaseen sattui jos siihen vaikka vahingossa osui lusikalla tai jne..
Menin nyt sitten maanantaina hammaslääkäriin, että aloitetaan se juurihoito.. Laitettiin heti suoraan jo kaksi puudutusta.. voin kertoa ei auttanut...
itkin kirjaimellisesti kivusta siinä tuolissa.. sitten porailua jatkettiin ja miä kärsin kovasta kivusta siinä.. sitten se lääkäri oli että tämä on nyt tehtävä että laitetaan suoraan hermoon se puudutus.. NO EI AUTTANUT (ja voin kertoa että se oli yks hemmetin kipeä kokemus) siinä oli sitten jo kolme puudutusta jotka eivät olleet tehonneet.. sitten lekuri päätti että laitetaan siihe hampaaseen sellainen vanhan ajan myrkky mikä saa olla hampaassa 1-2 viikkoa että sen pitäisi kuollettaa ne hermot.. mulla on aika nyt 1,5 viikon päästä.. ja tänään hammas lakoi taas oireilla.. välillä se muistuttelee olemassa olostaan pienellä tykytyksellä.. ja pureminen noh.. on hiukan erikoinen juttu.. ensimmäinen puraisu tai kovempi paine esim. purkan syönti.. ni sattuu vain sillä ekalla kerralla pahasti ja siitä seuraavat kerrat se kipu hälvenee ja jossain vaiheessa se pureskelu ei satu.. ja sama rundi joka kerta kun siihen hampaaseen ei ole osunut hetkeen...

Ihmettelen suuresti ettei hammaslääkäri ole kuvannut hammasta kertaakaan.. tai ettei se ole määrännyt minulle suun kautta otettavia lääkkeitä.. ainoa lääke joka hampaassa on niin oli se lääkepaikka joka oli n.2 viikkoa..

Huomen aamulla ois tarkotus soittaa taas lekuriin ja et jos sais jotain nappei.. mutta sen päätin penkkiin en huomenna istu.. tämän ihanan hampaan takia olen alkanut kärsimään hammaslääkäripelosta.. että näillä eväillä mennään..

Tuo kipukuvaus on tuttua juttua. Mulla oli pari vuotta sitten juurihoidossa yksi hammas.
Juurihoito aloitettiin (ei sattunut yhtään). Pari hoitokertaa ja hammas paikattiin.
Pari kuukautta myöhemmin alkoi jomotus. Hampaaseen sattui just syödessä niin, että eka puraisu sattui kunnolla, sitten lievemmin ja lopuksi niin, että sai lopun ruuan syödä kivuitta. Muutoin hampaassa tuntui pieni tykytys (ei kipua) ihan kuin pulssi tuntuisi hampaassa.
Hammas kuvattiin (odotin kuopusta tuolloin), todettiin että juuri tulehtunut. Eikun hammas auki :o Yli tunnin rassasi tuolla kerralla. Selvisi, että hampaassa oli ylimääräinen juurikanava, joka ekalla kerralla jäi huomaamatta ja tulehdus pääsi uudestaan tuota kautta.
Yhteen juureen katkesi viila ja jäi siihen. Hoitopaikka ja antibioottikuuri.
5 kk aikana kävin noin 8X lääkärissä, kun hoitopaikka irtosi vähän väliä.
Kuopuksen syntymisen jälkeen kuvattiin uudestaan (tuota tykytystä ja puruarkuutta oli koko ajan). Tulehdus oli levinnyt ja hammas onneksi lopulta poistettiin!! Mä sitä toivoin useaan otteeseen, mutta yrittivät epätoivoisesti sitä pelastaa.

Tuo jälkimmäinen yli puolen vuoden juurihoito+poisto ei maksanut sitten mitään! :attn: Jos eka hoito epäonnistuu, niin asiakkaan
eitarvitse maksaa mitään.

Huolellinen hampaiden harjaus säännöllisesti on paras keino säästyä hammaslääkärissä käynnin tuottamalta tuskalta.. tosin itelläki alkaa huomenna juurihoito et hittojakos tässä viisastelen. Ja kyllä.. pelottaa niin s*****asti se mahdollinen kipu. ehkä pikanen aamukänni vois auttaa :D

Juurihoidossa ei ole muuta pelättävää kuin että leuat väsyy kun joutuu pitkään pitämään suuta auksi. Monta hammasta multa juurihoidettu, kahden eri hammaslääkärin toimesta - eikä sattunut lainkaan.

Ei juurihoito oo yhhtään niin kamalaa kuin ihmiset väittää :D Kamalampaa on se kun haljennutta hammasta "rakennetaan" jurihoidon jälkeen :whistle:

Nimim. bulimialla ja kahdella raskaudella hampaansa pilannut :kieh:

Olin toissa vuonna jo hammaslääkärin hoidossa (siis sain 9kk päähän hoitoajan, niin siis täällä Turussa) ja jo oli tarkastettu missä reijät mutta sitten alkoi hammas josta ei ollut reikää löytynyt vaivata ja joka toinen päivä ravasin hlääkärissä kun ne väitti vastaan ettei se hammas voinut särkeä. No pari päivää myöhemmin söin en edes kuumaa ruokaa ja kamala särky alkoi johon mikään muu kuin jääpalan pito hampaan päällä auttoi. Seuraavana päivänä oli onneksi hlääkäri jo etukäteen tavalliselle paikkaukselle hankittu (etukäteen sain monta aikaa) ja onneksi koska kun suussa ei ollut mitään särky tuli heti takaisin ja kun se puudutus tuli niin ette usko miten se helpotti ja koskaan ei sellaista kipua ollut. 4-5 kertaa piti hammas avata ja laittaa antibiotti ja lopulta hlääkäri lähetti erikoishlääkäriin joka erikoistunut juurihoitoihin hellästi tehden ja se sai sen tehtyä loppuun ja siis puudutus aineet ei onnistunu ennen sitä viimeistä kertaa vaikka kuinka laittoi puudutusta. Kyllä oli kallis lysti mutta onneksi silloin olin työttömänä ja sossu kustansi sen. Ja ihmettelen miten ensimmäinen hlääkäri ei huomannut hampaassa pientä reikää vaikka juuri tarkasti ne ja otti vielä kuvatkin ja avasivat vielä väärän viereisen hampaan turhaan johon piti sitten tehdä myös juurihoito ja siis intin että mikä hammas se särkee ja jos olisi ennen sitä kunnon kipua vaan löytäneet :(.

Mulla sattui ekan puudutusampullin jälkeen, mutta pyysin lisää puudutetta niin kipu lakkasi. Ei ollut pahakaan homma. Toki eka kerta kesti tunnin ajan ja kolmesti sitä hammasta hoidettiin.
Ja Turussa minuakin.

Itselläni tässä perjantaina aloitettiin juurihoito yhteen kulmahampaaseen ja tällä hetkellä tuo kipu on hirveä. Itse juurihoito ei niinkään hirveesti sattunut, vaikka laitettiin vain yksi puudutuspiikki ja enemmän se puudutus sattui, kun juurihoidon aloitus.
Nyt pitää kärsiä tämän hampaan kanssa heinäkuun alkuun asti, että on seuraava käynti.

Aikasemmin mulle on tehty muistaakseni kahesti juurihoito ja en kyllä muista, että silloin olisi niin paljon särkenyt kuin nytten. Ja mulla ne juurihoidot on kyllä kestänyt yleensä vain kaksi hammaslääkäri käyntiä. Ja juurihoidon aloitus ja loppu operaatio on yleensä kestänyt jotain 30min/kerta, jos oikein muistan.

En muista, että ois koskaan tunnin kestänyt.

Itse juurihoito ei lopuksi ole kamalaa välttämättä, mutta leuat siinä kyllä väsyy ja sitten hoidon jälkeinen kipu voi olla yhtä tuskaa.

Kaikenlisäksi itselläni on myös pieni hammaslääkäripelko tai oikeastaan en hammaslääkäriä pelkää vaan siellä käymistä.

mulla varmaan alkaa juurihoita ens kuussa :S mua pelottaa ihan sairaasti se, mulla on toinen kulmahammas ja se on vielä lohennu. Oon kuullu et jos on lohennu hammas niin se koskee ihan vitus..... onko se totta ? Ja voiko joku selottaa miten se ees tapahtuu, eli selittäis vaihe vaiheelta mitä lääkäri tekee! MUA PELOTTAAA !!!!

Ei se juurihoito tunnu juuri sen kummemmmalta kuin hampaan paikkaus. Kunhan ensimmäinen kerta on käyty, et edes tarvitse puudutusta, koska hampaassa ei enää ole tuntoa. Kulmahampaaseen juurihoito on vielä helpompi, koska kulmassa on vain 2 juurta.

Hmaaslääkäri puuduttaa, avaa hampaan ja aukaisee neuloilla juuren (jos puudutus toimii, ei nämä toimenpiteet satu) ja puhdistaa ne juuret (tuntuu kuin pienellä pulloharjalla rassaisi) SAitten juuri täytetääm ja hampaaseen varmaan laitetaan alkuun väliaikainen paikka. Myöhemmin tavallinen paikka.

Juurihoidosta on tehty kauhea peikko ja minuakin pelotti todella paljon, mutta ei se oikeasti ole niin kamalaa!!!!!! Kauhu tarinat taitaa juontaa juuri tuohon puudutukseen, sillä jos hammas on pahasti tulehtunut, se puutuu huonommin. Ei mullakaan alkuun hammas puutunut, mutta lopulta kun kanava saatiin näkyviin, laitettiin sinne suoraan puudutusainetta ja se tepsi lopulta.

Mulla oli hammas niin tulehtunu ettei puutunu. Parilla ensimmäisellä kerralla sattui niin perkeleesti! Hammaslääkäri kivusta huolimatta rassas niitä kanavia että niihin saatiin jotku lääkkeet. Siitä parin viikon päästä hammas puutui eikä tuntunut missään.
Eli jos hammas ei puudu niin kipu on ihan helvetillistä! Mä oikeesti melkein itkin, niin paljon se sattui.

Uusimmat

Yhteistyössä