Apua imetykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vidia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vidia

Uusi jäsen
11.07.2007
15
0
1
Hei!
Synnytin maanantaina 10.5.Kaikki meni hyvin ja ensikontakti ja muut imetyksen alkuun vaikuttavat tekijät menivät nappiin, mutta toisena päivänä lapsi alkoi itkeä usein, minä tietenkin tissitin sairaalassa minkä ehdin, mutta vauva sai todella raivokohtauksia ja niinpä jo sairaalassa lisämaitoa tarvittiin joka syötön jälkeen.Määrät sairaalassa oli jo 50-70ml luokkaa.Kotiin tultua tahti on jatkunut samana, tosin sillä erolla että maito on alkanut ehkä nyt vasta nousta kunnolla, mutta vauva ei kauaa tissitä vaam sylkee kikin suusta ja alkaa huitoa käsillään ja saa raivareita.Tilanne päätyy siihen, että lisämaitoa lämmitetään ja sitä menee aina se 60-80 ml eli kyllä vauva nälkäinen on.Minkä uskotte olevan ongelmana?Liian pieni ja hidas maidonmäärä omasta tissistä?Väärä imetysasento?ONko vauva jo oppinut juomaan pullosta, kun huomaa että sieltä saa ruoan helpommalla?Olisin kiitollinen vastauksistanne, koska jos jotain on vielä tehtävissä tekisin sen:)Kiitos jo etukäteen.

Kokeile rintakumia, vauvan syöttämistä jo ennen kuin sillä on niin kova nälkä et itkee ja jos rinnat on liian "pinkeet" niin vauvan on vaikea saada niistä otetta. Ehkä maidon hörpyttäminenkin voisi auttaa.
Toisaalta myös omaan ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota, se mitä syöt maistuu maidossa. Ite jättäisin voimakkaat mausteet ja ruoat pois, rajoittasin kahvia jne...

Meillä esikoista sain imetettyä 2 kk:tta ja sit en saanut sitä enää imemään ollenkaan, edes yöllä. Koitin myös "huijata" syöttämällä ensin pullosta ja sitten vaihdoin vaivihkaa rintaan rintakumin kanssa tai ilman. Yöllä onnistu jonkin aikaa. Ehkä noista joku toimii sulla.

Eli itsekkin voisin vinkkejä vastaanottaa tämän toisen kohdalle. Toiveissa imetys hieman pidemmälle...

Ensinnä paljon onnea äidille =)

Mielestäni, siis todella vain oma mielipiteeni on, että vauva on havainnut jo pullosta saatavan pienellä vaivalla vatsaan täytettä ja siksi protestoi työläämpää rintaruokailua.

Uskoisin ja siis tämä on aika radikaali temppu, mutta voisit jättää korvikkeen pois. Kehottaisin lypsämään käsin tai pumppaamaan rintapumpulla hätävaraksi maitoa pulloon, jos aivan täysin mahdottomaksi menee.
Vauva voi saada raivareita hyvinkin, sitä en tohdi epäillä, mutta ehkäpä sitkeys palkitaan, jos vain sydämesi heltiää kuunnella protesti itkua tässä seikassa =)

Itse suosin lypsämistä käsin, sillä silloin heruminen ainakin omalla kohdalla on paljon voimakkaampaa ja rinnan saa tyhjennettyä kauttaaltaan tyhjäksi.

Muista, että on olemassa myös imetystukilista, josta saa paljon enemmän vinkkejä imetyksen tuomiin haasteisiin.

Mutta joskushan tilanne vain on se, että vauva tahtoo pullon. Se ei tee sinusta millään tapaa huonoa tai huonompaa äitiä, lapsesihan sen määrittää, ei ulkopuoliset ihanteet. Kova paikka sen myöntäminen on äidille, mutta ainahan voi pyrkiä pumppaamaan omaa maitoa ja jos se ei riitä, on korvike ravitsevaa myös, ainoa, joka korvikkeesta puuttuu on vasta aineet, mutta sehän on tosi seikka, että nuo äidin vasta aineet suojaavat vain suhteellisen pienen ajan lapsen elämästä ja kun 1v tulee täyteen alkaa imetyksestä huolimatta viimeistään lapsen oma elimistö "hankkimaan" omat vasta-aineensa.

Toivottavasti imetys alkaa sujumaan nopeasti hyvin, mutta jos ei, niin pullotellen saa myös yhteiset hellittely hetket aikaan siinä missä imettäessäkin =)

Tuommosta määrää lisämaitoa ei voi jättää kyllä kertaheitolla pois :o Jos sairaalasta asti on saanut 50-70ml mikä on PALJON noin pienelle kerta-annoksena. Sanoisin että mahalaukku on niin venynyt jo ettei rintamaitoa ehdi tulla niin paljoa mitä pieni jo tarttis ja hermo ei riitä imemiseen. Vähennä lisämaidon määrää hiljalleen jos aiot vähentää, mutta monesti se vaan ikävä kyllä on niin että tuosta on tosi vaikea saada enää täysimetykselle. Onnistuu, mutta vaatii äärettömästi työtä ja yhteistyökykyisen vauvan. Eipä siinä paljoa äidin mielipiteet paina jos vauva päättää ettei hän ota.

Me jouduttiin antamaan tytölle sairaalassa myöskin lisämaitoa, sillä rinnalla oleminen oli yhtä tappelua. Mun maito nous vasta kotona ja mitä ilmeisemmin tyttö herpaantui siitä, kun ei rinnoista mitään saanut. Kotona sit maito nous ja kunnolla nouskin, itku silmässä sai imettää ja samalla pumpata ylimääräisiä maitoja pois. Voi olla, ettei vauva myöskään saa kunnon imuotetta, joten kannattaakin alkuun kokeilla rintakumeja.

Muistathan syödä, levätä ja juoda tarpeeksi! :)

Kiitos ihanat ihmiset vastauksistanne.Minä niitä lueskelin itku silmässä..Sitä kun haluaisi lapselleen vaan parasta eli tässä tapauksessa sitä olis halunnut että lapsi saa vain äidinmaitoa, mutta sen verran olen tässä nyt itkenyt ja asiaa pohtinut imetystukihenkilöidenkin kanssa, että on aika antaa periksi.Täysimetykselle en lastani saa, koska tarjonta ei vastaa kysyntää...maitoa vaan ei tule tarpeeksi että vauva tulisi tyytyväinen.
Olen imettänyt nyt aina ensin ja sitten lisämaito päälle.Olen tyytyväinen kun pystyisin tähän osittaisimetykseen tästä eteenpäin.Toisaalta on hullua, kun miettii että sain terveen sopevan tyttövauvan ,joka on tyytyväinen kun vaan saa ruokaa ja mä itkeä pillitän että kun en voi imettää kokonaan.Ongelmat voisivat olla oikeasti suurempia, jolloin tämän asian näkisi olemattomana, mutta minkäs sitä näille äitiyden jutuille mahtaa.Kai tämä hormonimyrskykin tekee asioista välillä vaikeita.....Ihanaa kesää kaikille, minä taidan ruveta nauttimaan äitiydestäni ei niin täysin rinnoin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Tuommosta määrää lisämaitoa ei voi jättää kyllä kertaheitolla pois :o Jos sairaalasta asti on saanut 50-70ml mikä on PALJON noin pienelle kerta-annoksena. Sanoisin että mahalaukku on niin venynyt jo ettei rintamaitoa ehdi tulla niin paljoa mitä pieni jo tarttis ja hermo ei riitä imemiseen. Vähennä lisämaidon määrää hiljalleen jos aiot vähentää, mutta monesti se vaan ikävä kyllä on niin että tuosta on tosi vaikea saada enää täysimetykselle. Onnistuu, mutta vaatii äärettömästi työtä ja yhteistyökykyisen vauvan. Eipä siinä paljoa äidin mielipiteet paina jos vauva päättää ettei hän ota.

Mä taas en ymmärrä miksi on alunperinkään annettu noin isoa määrää lisämaitoa? Vastasyntyneen masu on marmorikuulan kokoinen, sinne ei mahdu puolta desiä edes tavaraa.
Tiedän monia joilla ei ole edes sairaalassa kunnolla tullut maitoa, mutta joiden lapset ovat saaneet tilata tuota maitoa (eli imeä niitä tyhjiä tissejä, jotta tissit tietävät tuottaa tulevaisuudessa lisää). Mutta jos lapsi ei tilaa tuota maitoa lisää, niin sitä ei kyllä lisää sitten tule. Joten mäkin suosittelen rohkeasti tuota lisämaidon poisjättämistä, tai vaihtoehtoisesti hörpyttämistä, en suosisi sitä pulloa, jos meinaat saada imetyksen käyntiin.
Kuten joku jo sanoikin, jos oppii pullolle ja sen helpolle herumiselle, on vaikea saada lapsi huolimaan vaikeampaa tissiä.

Yhteistyössä