Apua ei sitten saa yhtään mistään, ei edes lastensuojelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt nimettömänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lapland";23975698]Tässä on se ongelma että sen jälkeen ne voi tehdä mitä huvittaa,jopa harkita lasten sijoitusta jne.
Ja tähän on turha tulla sanomaan etteihän ne sellaista tekisi,sosku on virasto mihin en itse tekisi mitään suojeluilmoitusta elle ole todella hätä tai näe naapurissa yms tapahtuvan jotain kamalaa.[/QUOTE]

mä voin sanoa omasta kokemuksesta että en hakis lastensuojelusta apua. sen jälkeen jos saat apua olet silmätikku. haluatko sellaista..sellanen elämä on ihan kamalaa että jokaiseen asiaan puututaan ja jokaiseen asiaan pitää lopulta saada lastensuojelun siunaus..ne vie meinaan sulta päätäntävallan.. itse hain apua vaikka tilanteeni ei ollut edes niin paha..jos oisin tiennyt mihin joudun niin en ois koskaan erehtynyt apua hakemaan.

mä voin sanoa omasta kokemuksesta että en hakis lastensuojelusta apua. sen jälkeen jos saat apua olet silmätikku. haluatko sellaista..sellanen elämä on ihan kamalaa että jokaiseen asiaan puututaan ja jokaiseen asiaan pitää lopulta saada lastensuojelun siunaus..ne vie meinaan sulta päätäntävallan.. itse hain apua vaikka tilanteeni ei ollut edes niin paha..jos oisin tiennyt mihin joudun niin en ois koskaan erehtynyt apua hakemaan.

Ihan totta? No sitten on parempi etteivät otakkaan yhteyttä. Lastensuojelulakia käydessäni läpi selvisi ettei minun tarvitse suostua mahdolliseen lapsen tukihenkilöön. Laissa määritelty vain huoltajan suostumuksella ja minä olen se huoltaja joten en aio suostua. Ja sitä paitsi aikaa on kulunut jo liian kauan.

Hei taas! Kesä on kulunut nopeaan ja syksyä kohti mennään. Kaikki hyvin, mitä nyt olen ollut itse sairaana miltei koko kesän mutta lapset ovat olleet terveenä. Edelleenkään mitään ei ole kuulunut joten toivottavasti olemme päässeet soskun tantoista eroon. Tai siis ollaanhan me, avohuollon tukitoimiin tarvitaan 12 v lapsen suostumus ja huoltajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt nimettömänä;24303196:
Hei taas! Kesä on kulunut nopeaan ja syksyä kohti mennään. Kaikki hyvin, mitä nyt olen ollut itse sairaana miltei koko kesän mutta lapset ovat olleet terveenä. Edelleenkään mitään ei ole kuulunut joten toivottavasti olemme päässeet soskun tantoista eroon. Tai siis ollaanhan me, avohuollon tukitoimiin tarvitaan 12 v lapsen suostumus ja huoltajan.

Ellei lapsi ole vaarakis itselleen ja muille, jolloin ei enää avohuollon tukitoimet riitä. Joo, en tiedä siis tapaustanne kun en ole ketjua lukenut vielä, mutta näin sivuhuomautuksena.

Toiseksi; miksi se on niin vaikeaa ottaa sitä apua vastaan ja myöntää sitä jopa tarvitsevansa?

[QUOTE="hmmm";24303205]Ellei lapsi ole vaarakis itselleen ja muille, jolloin ei enää avohuollon tukitoimet riitä. Joo, en tiedä siis tapaustanne kun en ole ketjua lukenut vielä, mutta näin sivuhuomautuksena.

Toiseksi; miksi se on niin vaikeaa ottaa sitä apua vastaan ja myöntää sitä jopa tarvitsevansa?[/QUOTE]

Lapsi ei ole vaaraksi itselleen eikä muille. Lue ketjua jos jaksat niin ymmärrät miksen halua apua ottaa jos sitä joskus tarjottaisiin. Nyt odotettu sitä "apua" ensi viikolla 7 kk. tässä ajassa meidän tai lapsen asiat ovat paremmin tai minusta hyvin. Ihmeellisintä on että luvattiin kaikkea apua mutta mitään ei tyttö saanut. Parempi niin etteivät hengitä niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt nimettömänä;24303196:

Luin nyt ketjusi läpi. Mutta mutta... nyt toivot että olette päässeet tantoista eroon ja kuitenkin olet kauan odottanut heidän yhteydenottoa?

hohhoijaa. Alapa itsekin käyttää huumeita niin eiköhän sullekin apua tule ja sille teinillesi. Kuka kehtaa kadehtia jotain narkkarin lasta?
sinä olet kakarasi tehnyt ja sinä tuet jos sossu sitä mieltä on.

Sun ekassa viestissä sä sanot et selvitys on tehty ja kun soitit ja kysyit sanottiin et "kansiot on suljettu". Oletko varma että teidän asiakkuutta ei ole lopetettu? Niiden kyllä pitäisi siitä kirjallisesti ilmoittaa mutta... Eihän sieltä mitään sitten kuulukaan jos ettei ole asiakkaita.
Tukihenkilön saaminen teini-ikäiselle kestää kauan. Tukihenkilöistä on huutava pula, ja useammat haluavat pieniä lapsia. Teinille sellainen ei järjesty välttämättä koskaan, niin surullista kuin se onkin. Kerrottiinhan teille että jonot on pitkät? Meinaan 7kk odottaa tukihenkilöä ei ole vielä tavattoman pitkä aika. Kohtuutontahan se on jos perheessä on hätä ja apua tarvitaan, mutta tällainen se tilanne on. Voithan sä kirjallisesti lähestyä sossua, eli ilmoittaa vaikka vaan et tilanne muuttunut ja avuntarvetta ei enää ole, pyydä yhteydenottoa. Siihen on pakko sitten jonkun jotain vastata.

[QUOTE="vieras";24305435]Sun ekassa viestissä sä sanot et selvitys on tehty ja kun soitit ja kysyit sanottiin et "kansiot on suljettu". Oletko varma että teidän asiakkuutta ei ole lopetettu? Niiden kyllä pitäisi siitä kirjallisesti ilmoittaa mutta... Eihän sieltä mitään sitten kuulukaan jos ettei ole asiakkaita.
Tukihenkilön saaminen teini-ikäiselle kestää kauan. Tukihenkilöistä on huutava pula, ja useammat haluavat pieniä lapsia. Teinille sellainen ei järjesty välttämättä koskaan, niin surullista kuin se onkin. Kerrottiinhan teille että jonot on pitkät? Meinaan 7kk odottaa tukihenkilöä ei ole vielä tavattoman pitkä aika. Kohtuutontahan se on jos perheessä on hätä ja apua tarvitaan, mutta tällainen se tilanne on. Voithan sä kirjallisesti lähestyä sossua, eli ilmoittaa vaikka vaan et tilanne muuttunut ja avuntarvetta ei enää ole, pyydä yhteydenottoa. Siihen on pakko sitten jonkun jotain vastata.[/QUOTE]

Mutta jos ap ei nyt yllättäen haluakkaan tanttoja hegittämään niskaan, niin mikä tässä nyt oli se ongelma?

[QUOTE="hmmm";24305681]Mutta jos ap ei nyt yllättäen haluakkaan tanttoja hegittämään niskaan, niin mikä tässä nyt oli se ongelma?[/QUOTE]

No ainakin nyt se vaan et jos ap yhä pyörii siellä asiakkaana, niin se yhteydenotto voi tulla joskus myöhemmin. Ja mun mielestä jos avuntarvetta ei enää ole, niin se on kohteliasta ja kypsän aikuisen toimintaa ilmoittaa muuttuneesta tilanteesta. Ihan vaan sen takia. Ei tule sitten turhaa yhteydenottoa ja se paikka jonossa voidaan luovuttaa sellaiselle joka sitä oikeesti tarvitsee.

Lukematta ketjua. Itse olen ollut kerran sosiaalitoimistossa.. Mies lähti kesken remontin, oli pressu seinänpeittona, kaksi pientä lasta, hometalo, sitten tuli tulipalo. Sanotaanko, että hiukan oli vastoinkäymisiä. Menin siis sosiaalitoimeen pyytämään konkreettista apua omaan jaksamiseen tai jotain. Olin ihan loppu... Vastaus oli "ei voida auttaa, kun et ole sosiaalitapaus" Siis oli oma koti ja työ, ei alkoholiongelmaa vain elämäntilanteesta johtuva uupumus.
No sitten muutama vuosi eteenpäin... Minusta tehtiin lastensuojeluilmoitus. Sitten soittivat ja olisin saanut kotiapua, rahallista apua mitä vaan... Olivat selvitelleet lasten päiväkodista ja koulusta tilannettani. Kaikki kunnossa vastasivat sossulle. Sanoin että kiitos kovasti, mutta EI KIITOS, olisimpa sen tajunnut tiennyt silloin kun apua tarvitsin. Naapuri vaan tekemään ilmoitus nin johan aukeaa apuhanat ja rahahanat.

Jos kansio on suljettu niin sitten teillä ei ole asiakkuutta enää lastensuojeluun, joten miksi ihmeessä he ottaisivat yhteyttä perheeseen joka ei ole asiakkaana? Ja miksi ihmeessä mitään yhteydenottoa odotat kun kerran asiakkuutta ei ole?

[QUOTE="Lapland";23975698]Tässä on se ongelma että sen jälkeen ne voi tehdä mitä huvittaa,jopa harkita lasten sijoitusta jne.
Ja tähän on turha tulla sanomaan etteihän ne sellaista tekisi,sosku on virasto mihin en itse tekisi mitään suojeluilmoitusta elle ole todella hätä tai näe naapurissa yms tapahtuvan jotain kamalaa.[/QUOTE]

Mutta onhan se jo aiemmin tehty, jos kerran on tehty jo selvityskin. Lastensuojelutarpeen selvitys tehdään, kun joku on tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Siinä arvioidaan mihin toimiin tulisi ryhtyä.

Huom. Lain mukaan lastensuojelutarpeen selvityksen tulisi valmistua kolmessa kuukaudessa! Tämän jälkeen lapsen huoltajalle tulee ilmoittaa kirjallisesti lastensuojelun asiakkuuden jatkumisesta tai päättymisestä. Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan tieto asiakkuuden päättymisestä voidaan kuitenkin jättää ilmoittamatta huoltajalle esim. tilanteessa, jossa lapsen omasta ilmoituksesta alkanut asiakkuus päättyy lyhyen selvityksen jälkeen. Onkohan teille voinut käydä näin?

Jos siellä on katsottu, että te ette tarvitse apua ja "mappi on jo suljettu", niin ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä uusi ilmoitus ja uudessa selvityksessä kertoa painokkaammin että apua todella tarvitaan kun tilanne ei ole vielä edennyt tämän pahemmaksi. Luulisi, että tuo "ennaltaehkäisy"-kortin käyttäminen voisi tepsiä, sillä se on ollut nyt suuntauksena lastensuojelussa. Se on jopa kunnalle paljon halvempaa antaa teille apua nyt kun nuori voi vielä asua kotona. Jos he päästävät tilanteen äitymään pahemmaksi ja nuori joudutaan sijoittamaan, niin se tulee todella kalliiksi kunnalle...

Lukematta ketjua. Itse olen ollut kerran sosiaalitoimistossa.. Mies lähti kesken remontin, oli pressu seinänpeittona, kaksi pientä lasta, hometalo, sitten tuli tulipalo. Sanotaanko, että hiukan oli vastoinkäymisiä. Menin siis sosiaalitoimeen pyytämään konkreettista apua omaan jaksamiseen tai jotain. Olin ihan loppu... Vastaus oli "ei voida auttaa, kun et ole sosiaalitapaus" Siis oli oma koti ja työ, ei alkoholiongelmaa vain elämäntilanteesta johtuva uupumus.
No sitten muutama vuosi eteenpäin... Minusta tehtiin lastensuojeluilmoitus. Sitten soittivat ja olisin saanut kotiapua, rahallista apua mitä vaan... Olivat selvitelleet lasten päiväkodista ja koulusta tilannettani. Kaikki kunnossa vastasivat sossulle. Sanoin että kiitos kovasti, mutta EI KIITOS, olisimpa sen tajunnut tiennyt silloin kun apua tarvitsin. Naapuri vaan tekemään ilmoitus nin johan aukeaa apuhanat ja rahahanat.

Ei siinä naapuria tarvita, sen voi tehdä itsekin :)

Ottakaa nyt muut tästä opiksenne. Jos teillä on lapsia ja esim. elämäntilanteesta johtuen olette lopussa ja tarvisitte apua arjessa jaksamiseen ja lasten hoitamiseen, niin oikea osoite on lastenusojelu!

[QUOTE="Apuva";24306339] oikea osoite on lastenusojelu![/QUOTE]

Anteeksi korjoitusvirhe, siis lastensuojelu. Menisi varmaan perille tuolla virheelliselläkin osoitteella, mutta kannattaa ottaa nää asiat varman päälle ja kirjoittaa oikein :D

Yhteistyössä