Apua ei sitten saa yhtään mistään, ei edes lastensuojelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt nimettömänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei tuossa oikein jää muita vaihtoehtoja kuin koittaa pärjätä tai tehdä teinistä lastensuojeluilmoitus, jolloin voi olla mahdollista että teini sijoitetaan esim. lastenkotiin.
Olisiko se lastenkoti nyt sitten niin kamala vaihtoehto, jos tuntuu ettette kertakaikkiaan pärjää?
Tai sitten otat tämän teinin kouluterkkariin yhteyttä ja kerrot ongelmista, pyydät olisiko mahdollista päästä esim. perheterapiaan jonka sossut usein hoitavat!

[QUOTE="Lapland";23975698]Tässä on se ongelma että sen jälkeen ne voi tehdä mitä huvittaa,jopa harkita lasten sijoitusta jne.
Ja tähän on turha tulla sanomaan etteihän ne sellaista tekisi,sosku on virasto mihin en itse tekisi mitään suojeluilmoitusta elle ole todella hätä tai näe naapurissa yms tapahtuvan jotain kamalaa.[/QUOTE]

Hei, mä puhun ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Itse olen tehnyt ls-ilmon lapsestani. Mun mielestä ap:n tilanteessa on hätä. Hätä lapsen tulvevaisuuden puolesta.

Laitan tähän lastensuojelu tarpeen arvioinnit huolet jotka kirjattu lausuntoihin eli: lapsen karkailu kotoa, miten käy jatko-opiskelun ja minkäverran lapsi tarvitsee tukea opintojen suunnittelemiseksi, perheellä tiukka tilanne, onko äidillä ollut liian rankka yksin lasten kanssa, kuinka paljon lapsi on huolissaan äidin jaksamisesta, ottaako äiti vastaan apua. Tässä on osa mitä oli kirjattu huolista ja tosiaan aikaa mennyt pian se 5kk ja mitään ei ole kuulunut. Soittanut olen ja vastattiin töykeästi että mitä tänne soittelet kun asia siirretään jollekkin mutta kelle? Mitä ihmettä ne odottelevat siellä?

ensinnäkin: jos teet lastensuojeluilmoituksen, ei se ole mikään automaatio, että heti otetaan huostaan. noin 3% ls-ilmoituksista johtaa huostaanottoon...ainakin siellä missä minä teen töitä. se on HUOLENILMAUS, ilmaus siitä, että nyt tarvitaan apua! toisekseen, kehotan edelleen soittamaan sinne sossuun!

Kuulehan ap, tuli mieleeni, että oletko hakenut kovin tiukoilla kriteereillä? Jos hakee vaikka vaan murrosikäisten perheille suunnattua lomaa, niin ei välttämättä saa ja yh lomat on kovin haluttuja, niille on vaikea päästä. Mutta tavis perhelomaa niin, että useampi kohde ja muutama viikko on laitettu sopivaksin, muitakin kuin kylpylöitä, niin aina olen saanut perheelleni.

Kuulehan ap, tuli mieleeni, että oletko hakenut kovin tiukoilla kriteereillä? Jos hakee vaikka vaan murrosikäisten perheille suunnattua lomaa, niin ei välttämättä saa ja yh lomat on kovin haluttuja, niille on vaikea päästä. Mutta tavis perhelomaa niin, että useampi kohde ja muutama viikko on laitettu sopivaksin, muitakin kuin kylpylöitä, niin aina olen saanut perheelleni.

Ei ole ollut mitään "kovia" vaatimuksia. Itseasiassa loma kuin loma olisi ollut ihana. Jospa mekin saataisiin seuraavana kesänä....Onneksi kotona voi keksiä kaikkea kivaa kesällä

Huomenta! Taas on lauantai ja näin aamusta ahdistaa..en tiedä mikä. Pienemmät jäävät juhannukselta kesälomalle ja tuleva loma pelottaa miten tulen jaksamaan 24/7 3 viikkoa yhtään ilman omaa aikaa. Edelleenkään sosiaalipuolelta ei ole kuulunut mitään.

Toivon sinulle paljon voimia, kuulostaa ikävältä tilanteesi. En tiedä minkälainen oulussa on tilanne lastensuojelun suhteen, siitä on niin kauan kun asuin siellä. Olin siis aikoinani itse se hankala karkaileva teini...

Jotain retkeilyjä ja muuta lomamukavaa yrität vaan jaksaa keksiä lasten kanssa, sellaisia me tehtiin kun itse olin lapsi ja kyllä ne riittivät, mukavinta oli kun vanhemmilla oli aikaa leikkiä kanssamme.

Kokeile myös järjestöistä: Hope yhdistys (Oulussa toimintaa), seurakunnat, MLL.

Pidän peukkuja sinulle. Toivottavasti jaksat vielä itse. Teinille voisi harkita tuettua harrastustoimintaa, siis sellaista joka häntä oikeasti kiinnostaa. Tahoja on jotka sitä tarjoavat. Oletko ollut yhteydessä perheneuvolaan? Omalla paikkakunnallani se ainakin toimii jotenkuten. Toivon sinulle voimia ja jaksamista.

kannattaa myös soitella nuorisotoimeen, sieltä vois teinille ainakin saada juttuseuraa..täällä ainakin on tosi hyvin toimiva nuorisotyö, ja siellä töissä sellaisia nuoria aikuisia jotka oikeasti haluaa auttaa.

Hei. Aamusta soittelin ja sain kiinni sosiaalityöntekijän ja sanoi että palataan asiaan syksyllä. Niin vain jätettiin minut yksin lasten kanssa ilman apua. Ei voi muuta kuin itkeä....... sanoi loman nyt jäävän mutta katsotaan seuraavana kesänä ja toivotti hyvää kesää. Maksusitoumusta lapsen lääkkeisiin kuulemma en saa vaikka maksavat 1200 euroa vuodessa.

Hei, olen itsekin oulusta ja kohta kolmen lapsen äiti. Nuori sellainen. Olisiko teinillesi apua ns kaverista, joka on vanhempi, mutta kaveri? Olen ollut samanlainen karkaileva nuori vajaa 10 vuotta sitten. Jos haluat, laita s-postia rwhe [at] hotmail.com.

Ja minulla on myös ihan lähiajoilta kokemusta oulun ls-työstä.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt nimettömänä;24019607:
Hei. Aamusta soittelin ja sain kiinni sosiaalityöntekijän ja sanoi että palataan asiaan syksyllä. Niin vain jätettiin minut yksin lasten kanssa ilman apua. Ei voi muuta kuin itkeä....... sanoi loman nyt jäävän mutta katsotaan seuraavana kesänä ja toivotti hyvää kesää. Maksusitoumusta lapsen lääkkeisiin kuulemma en saa vaikka maksavat 1200 euroa vuodessa.

tuota siis maksusitoumuksenhan saa joka kuulle,jolle on myönnetty toimeentulotukea,saatteko sitä? jos saatte niin maksusitoumus kuuluu kyllä saada(mutta joutuu pyytämänä tietty joka kuukausi erikseen)ihan ihmeellistä ls työtä siellä päin,sillä tiedän monia paikkoja joissa jopa sijoitusta/huostaanottoa tarjotaan tollasessa tilanteessa. :O oho

siis mitä apua sinä konkreettisesti olisit ollut vailla? omaa aikaa? lastenhoito apua? kasvatus apua? siivous apua? juttuseuraa?

nimittäin oon huomannut että aika köyhät on nuo avohuollontukitoimet,perhetyö(käytännössä vaan keskustelua) ja tukiperhe, joo onneton yks viikonloppu kuussa, kuka oikeesti avun tarpeess aoleva hyötyy moisista tyhjistä tukitoimista? ei kukaan. sit tehään huostaanottoa.

esim.tässä kunnassa ihan lehessä sosiaaliviranomainen kertoo kuinka huostaanotot on vähentyneet kun on pystytty tarjoamaan enemmän avohuollontukitoimia, eli käytännössä myöntä äettä osa huostaanotoista olisi ollut vältettävissä intensiiviselllä avulla,vaan ei oo ollut antaa. ja resurssit.

kattia sanon mä kunnalle maksaa 100 000e vuodessa/yksi lapsi lastenkodissa, 50 000-60 000e perhekodissa. tukisivat sellasilla summilla sitä alkuperäistä perhettä! esim.lastenhoitoavun puitteissa, ajatelkaas avustaja 40/tuntia viikossa maksaisi sen 2000kk eli 24 000e/vuosi aika paljon edullisempaa ja moni lapsi sais onnellisemman lapsuuden. muutta eihän sitä kannata ennalta ehkäistä. huokaus.

[QUOTE="madame";24025249]tuota siis maksusitoumuksenhan saa joka kuulle,jolle on myönnetty toimeentulotukea,saatteko sitä? jos saatte niin maksusitoumus kuuluu kyllä saada(mutta joutuu pyytämänä tietty joka kuukausi erikseen)ihan ihmeellistä ls työtä siellä päin,sillä tiedän monia paikkoja joissa jopa sijoitusta/huostaanottoa tarjotaan tollasessa tilanteessa. :O oho

siis mitä apua sinä konkreettisesti olisit ollut vailla? omaa aikaa? lastenhoito apua? kasvatus apua? siivous apua? juttuseuraa?

nimittäin oon huomannut että aika köyhät on nuo avohuollontukitoimet,perhetyö(käytännössä vaan keskustelua) ja tukiperhe, joo onneton yks viikonloppu kuussa, kuka oikeesti avun tarpeess aoleva hyötyy moisista tyhjistä tukitoimista? ei kukaan. sit tehään huostaanottoa.

esim.tässä kunnassa ihan lehessä sosiaaliviranomainen kertoo kuinka huostaanotot on vähentyneet kun on pystytty tarjoamaan enemmän avohuollontukitoimia, eli käytännössä myöntä äettä osa huostaanotoista olisi ollut vältettävissä intensiiviselllä avulla,vaan ei oo ollut antaa. ja resurssit.

kattia sanon mä kunnalle maksaa 100 000e vuodessa/yksi lapsi lastenkodissa, 50 000-60 000e perhekodissa. tukisivat sellasilla summilla sitä alkuperäistä perhettä! esim.lastenhoitoavun puitteissa, ajatelkaas avustaja 40/tuntia viikossa maksaisi sen 2000kk eli 24 000e/vuosi aika paljon edullisempaa ja moni lapsi sais onnellisemman lapsuuden. muutta eihän sitä kannata ennalta ehkäistä. huokaus.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat että meidän tilanteessa olisi tarjottava tai jopa tarjottaisiin huostaanottoa? Siis minähän hoidan lapset hyvin ja asia koskee yhtä lasta jonka piti saada tukihenkilö. ei saada toimeentulotukea mutta soskun päätöksessä oli maininta lomasta mutta sekin jää. Aivan sama kunhan en joudu olemaan heidän kanssaan enää tekemisessä. Mitään en ole ollut vailla mutta lastenhoito apua olisin voinutkin kaivata. Siivous apua emme tarvitse koska siivoan itse. Tukiperhettä ei ole tarjottu. Voimavaroiksi oli kirjattu että äiti tietää voimavaransa koska huolehtii monesta laspesta yksin. Itse eikä ystäväni ymmärtäneet mikä ihmeen voimavara se on. Kunhan vaan kirjaavat kaikenlaista mutta siihen se jää. Käsittämätöntä touhua

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt nimettömänä;24029573:
Mitä tarkoitat että meidän tilanteessa olisi tarjottava tai jopa tarjottaisiin huostaanottoa? Siis minähän hoidan lapset hyvin ja asia koskee yhtä lasta jonka piti saada tukihenkilö. ei saada toimeentulotukea mutta soskun päätöksessä oli maininta lomasta mutta sekin jää. Aivan sama kunhan en joudu olemaan heidän kanssaan enää tekemisessä. Mitään en ole ollut vailla mutta lastenhoito apua olisin voinutkin kaivata. Siivous apua emme tarvitse koska siivoan itse. Tukiperhettä ei ole tarjottu. Voimavaroiksi oli kirjattu että äiti tietää voimavaransa koska huolehtii monesta laspesta yksin. Itse eikä ystäväni ymmärtäneet mikä ihmeen voimavara se on. Kunhan vaan kirjaavat kaikenlaista mutta siihen se jää. Käsittämätöntä touhua

kirjoitin ehkä epäselvästi,ihmettelin sitä että joissain kunnissa lastensuojelussa toimitaan ihan toisessa ääripäässä kuin teidän kaupungissa. siis jos teini on kovin hankala jos karkailee,ei hoida koulua,ryyppää tai jotain niistä niin tässä meidän kunnassa nuori lähtis sijoitukseen ja mahd jopa huostaanotettaisiin, mikä on minusta väärin, tarjoaisivat jotakin muuta.

siis et ollut mitään vailla ja kuitenkin otsikossa kerrot että edes lastensuojelusta ei saa apua, eli kyllä sä jotakin olet ajatellut tarvitsevasi. minä vaan ystävällisesti koitin tiedustella että mitä.. jos osais auttaa jotenkin.

[QUOTE="madame";24030259]kirjoitin ehkä epäselvästi,ihmettelin sitä että joissain kunnissa lastensuojelussa toimitaan ihan toisessa ääripäässä kuin teidän kaupungissa. siis jos teini on kovin hankala jos karkailee,ei hoida koulua,ryyppää tai jotain niistä niin tässä meidän kunnassa nuori lähtis sijoitukseen ja mahd jopa huostaanotettaisiin, mikä on minusta väärin, tarjoaisivat jotakin muuta.

siis et ollut mitään vailla ja kuitenkin otsikossa kerrot että edes lastensuojelusta ei saa apua, eli kyllä sä jotakin olet ajatellut tarvitsevasi. minä vaan ystävällisesti koitin tiedustella että mitä.. jos osais auttaa jotenkin.[/QUOTE]

Vuosia sitten olen jo kysellyt neuvolasta apua jaksamiseen mutta meille ei myönnetty perhetyöntekijää. Kun lapsen asiat sitten ovat siirtyneet lastensuojeluun ja niin kauniisti puhuivat lomasta ja muusta tuesta niin ajattelin että jos meillekkin suotaisiin jotain. Mutta ei saada mitään. Siksi otsikkona oli ettei edes lastensuojelusta saa mitään. Ehkä sitten saa kun asiat ovat jo todella "huonosti" mikä on minusta väärin. Rahaa en odota koska se ei auta jaksamiseeni. Loman olisin suonut ihanille lapsilleni ja joskus ehkäpä joku katsomaan lapsia jotta saisi hitusen omaa aikaa. Pienen loman minä järjestän lapsille lainaamalla rahaa jotta voin viedä heidät johonkin.

No jos sä et saa apua mistä viranomaistaholta (sossu, neuvola yms) niin mitäs jos aktivoituisit itse? Sen sijaan et annat periksi ja valitat kun mitään et saa, niin mitäs jos tekisit itse asialle jotain? Onko sulla ystäviä, sukulaisia, naapureita, työkavereita, lasten kavereiden vanhempien, perhekahvilassa tavattuja äitejä siis ihan mitä tahansa tuttuja? Jos heiltä saisit hetkeksi lastenhoitoapua? Sä voisit ehdottaa et katsot hetken niiden muksujen perään jos ne katsoo joskus sun muksujen perään? Olishan se parempi kuin ei mitään, mikä sulla näyttää nyt olevan se tilanne. Mitään et saa mistään.

Yhteistyössä