Antaisko 2kk ikäiselle tutin, kun tähänkin asti" pärjännyt ilman"

Eli mietin tässä, kun meidän neidillä tuntuu olevan kovakin imemisen tarve, että yrittäisinkö opettaa tutille. Välillä imee nyrkkejään niin että kova maiskutus kuuluu. Jos silloin annan rintaa, niin ei välttämättä kuitenkaan halua sitä imeä, melkein yökkää kun imaisee sitä. Joskus muutaman viiikon ikäisenä kokeilin, mutta silloin ei tuttia huolinut.

Toisaalta ajattelen, että jos vauvalla tarve imeä, se kertois siitä että haluaa rintaa eikä mitään kumitulppaa, mikä kuitenkin aika uusi keksintö. Vai käyttikö vauvat ennen tutin keksintöä sitten nyrkkejä / peukaloita.

Mulla ennestään kaksi lasta, joilla ei ole tuttia ollut (eivät huolineet, vaikka tarjottiin) ja olen vähän hukassa näitten asioitten suhteen. Mitä te tekisitte?
 
kmkm
no jos se vauva ei oo levoton eikä kitise niin en mä antais. mulla itsellä 3 tutitonta vauvaa, nuorin nyt 4kk. kyllä sekin jossain määrin imee nyrkkiään mut oon antanu imeskellä. oon kyllä kokeillu tuttia kaikille mut kukaa ei oo sitä halunnu.
 
"niin"
No ennen annettiin vauvan imeä vanhemman sormea, jos ei tissiä voinut heti kaivaa. Itse kyllä kovin imuhaluisen tytön äitinä liputan tutin puolesta, koska meillä tyttö olisi rinnalla koko ajan ja sitten onkin vatsa kipeä ja painoakin on tullut niin valtavasti että rinnalla ollaan kyllä oltu. Opetin tytön varta vasten tutille ja vatsavaivat helpottivat heti. Silti tyttö syä käsiään ja lelujaan ja hihojaan ja kaikkea mistä kiinni saa. Joillakin vauvoilla vaan on kova tarve imeä ja tutkia suullaan.
 
Mistä sen sitten tietää, että vauva tarvitsee tuttia? Onko se sen merkki, että tarvitsee, jos imee nyrkkiä? Kun toisaalta mä ajattelen, että mikäli vauvat tuttia tarvitsisi, niin sellainen kasvais niiden kädessä ja se katoais sitten kun vauva kehityksen kannalta sitä ei tarvitse.. eikös evoluutio olis mahtanut sen näin hoitaa? Ei mutta oikeesti, kyllä hän vielä imee tosi tiheästi, varsinkin iltaisin, mutta eikö se ole normaalia, kun ikää vasta 2 kk.
 
"niin"
Mistä sen sitten tietää, että vauva tarvitsee tuttia? Onko se sen merkki, että tarvitsee, jos imee nyrkkiä? Kun toisaalta mä ajattelen, että mikäli vauvat tuttia tarvitsisi, niin sellainen kasvais niiden kädessä ja se katoais sitten kun vauva kehityksen kannalta sitä ei tarvitse.. eikös evoluutio olis mahtanut sen näin hoitaa? Ei mutta oikeesti, kyllä hän vielä imee tosi tiheästi, varsinkin iltaisin, mutta eikö se ole normaalia, kun ikää vasta 2 kk.
Tutti on hygieenisempi vaihtoehto vanhemman sormelle tai jollekkin muulle vastaavalle. Tuolla logiikalla voisi olettaa sitten että jos vauva tarvitsisi vaatteita, sillä kasvaisi turkki ja että jos vauva tarvitsisi vaippaa sillä kasvaisi sekin.. Monet luonnonkansat kantavat vauvojaan alasti alastomina kantoliinassa ja vauva saa imeä rintaa vaikka koko ajan tai vartin välein. Länsimaassa tämä ei onnistu, joten tutti on ihan kätevä keksintö.
 
Mistä sen sitten tietää, että vauva tarvitsee tuttia? Onko se sen merkki, että tarvitsee, jos imee nyrkkiä? Kun toisaalta mä ajattelen, että mikäli vauvat tuttia tarvitsisi, niin sellainen kasvais niiden kädessä ja se katoais sitten kun vauva kehityksen kannalta sitä ei tarvitse.. eikös evoluutio olis mahtanut sen näin hoitaa? Ei mutta oikeesti, kyllä hän vielä imee tosi tiheästi, varsinkin iltaisin, mutta eikö se ole normaalia, kun ikää vasta 2 kk.
No jos vaikuttaa että lapsi kovasti imee sormiaan kannattaa tarjota tuttia mun mielestä. Jos lapsi on tyytyväinen eikä ime esim sitä peukaloa ei kai se tuttiakaan tarvitse. Itse varmaan tarjoaisin tuttia jos tuntuu että vauva haluaa imeä jotain muuta kuin rintaa ja jos vauva sen tutin huolii ja pitää siitä. Mun mielestä oon jostain lukenu että vauvan imemistarve lisääntyis parin kuukauden iässä ja tutti vois olla paikallaan vaikka aiemmin ei oliskaan tarvinnu.
 
Miä vaan
Ajattelin kysäistä, että miksi se tutti on niin paha juttu? Itse söin tuttia peräti neljävuotiaaksi, eikä se kyllä puhumiseeni tai hammasrivistööni vaikuttanut mitenkään kielteisesti - suullisen viestinnän ammattilainen musta lopulta tuli, ja legonikin ovat kuin amerikkalaisesta saippuasarjasta konsanaan! ;) Niin, ja silloin ennen vanhaan lapset lutkuttelivat kangastuppoja, ja isovanhempani kertoivat, että heillä tuttina toimi hiotut "puutulpat".
 
"niin"
[QUOTE="mamma";22527045]Meillä 3kk tyttö ei huoli tuttia ja imee kans kovasti nyrkkiä. Olen ostanut 3 erilaista tuttia ja mikään ei kelpaa. Miten vauva opetetaan tutin käyttäjäksi?[/QUOTE]

Mä olen pitänyt sitä tuttia suussa ja vähän noittanut kitalaen takaosaan sillä kutitella niin että imu käynnistyy. Monesti vauva imee tuttia kuin tissiä ja silloin kieli työntää tutin pois. Siitä tutista täytyy vähän pitää kiinni, että kieli löytää tutin alle ja oikea ote löytyy.
 
"mimmu"
Vielähän voi seurailla tilannetta, millaiseksi se menee - voihan olla, että tyttö pärjää nyrkin imemisellä niin ettei kannata alkaa tuttia opettamaan. Toisaalta jos peukalo livahtaa suuhun ja alkaa sitä hanakasti imeä niin tutti on parempi siinä vaiheessa purennan kannalta. Toisaalta voi olla että ajankohta tutille tulee myöhemmin. Ja miten sille opetetaan? No, pitämällä suussa...aina ja vaan pukkaamalla se suuhun - ja tyhmäähän sille on opettaa jos siihen mitään syytä ei ole. Toisilla on vaan imuntarve aivan huima toisiin verrattuna.
 
mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä ongelma siinä on jos vauva imee nyrkkiään?? Meillä ei ole kahdella pienimmällä ollut ollenkaan tuttia ja nyrkkejään ne ovat syöneet, mutta peukkua eivät kertaakaan. Aina jos on vahingossa meinannutkin se peukku mennä suuhun niin oon vaan ottanu sen pois suusta ja antanu vaikka lelun käteen imeskeltäväksi.
Mä en myöskään ymmärrä tota "tutti on hygieenisempi kuin joku muu". Mitä väliä sillä on?? kun vauva on lattialla niin nuoleehan se sitä lattiaa/mattoa/peittoa samalla ja äidin paitaa ja omia käsiään ja leluja ja kaikkea mahdollista minkä sinne suuhun voi tunkea. Näinhän vauvan immuunipuollustus kehittyy eikä sitten sairastu joka tautiin.
 

Yhteistyössä