Antaisitteko ostaa?

Tilanne on siis se, että esikoistytär täytti viikko sitten 5v. Sai lahjaksi mm. pussilakanasetin, josta on tosi onnellinen, sellainen prinsessapussilakanasetti. Pikkusisko oli siitä vähän pahalla mielellä kun hänellä ei ole mitään vastaavaa (meillä ei ole yhtään ns. lasten pussilakanoita), ja sanoin sitten, että hän ehkä saa itse sitten lahjaksi omana syntymäpäivänään pussilakanat.

No, nyt esikoinen sai vielä lahjaksi rahaa, ja hän sanoi, että aikoo ostaa lahjarahoillaan siskolle pussilakanasetin. :O Mä olin ihan liikuttunut kun musta se oli niin herttaista. :heart:

Nyt mä vaan painiskelen sen kanssa, että pitäiskö mun vaan sanoa, että esikoinen ei saa ostaa niitä lakanoita, ja sanoa, että äiti ostaa ne lakanat, vai antaa vaan hänen toteuttaa mielitekonsa ja ostaa siskolle ne lakanat.

varvcs
Anna ihmeessä ostaa, muistaa varmasti aikuisenakin tämän ihanan liikuttavan teon.:) <3<3 voithan toko laittaa saman summan lapsen tilille, niin ompahan saanut sitten rahan tilillensä, mutta lapsi itse kuitenkin ymmärtänyt että ostanut rahalla pikkusiskolle pussilakanasetin.:) menipä vaikeasti selitettävästi, toivottavasti ymmärsit pointtini.

..................
Hän käyttää rahansa omiin tarkoituksiin tai säästää. Sä ostat toiselle tytölle synttärilahjaksi sit vuorostas.
Mitä jos nuorempikin saa lahjaksi rahaa ja haluukin käyttää ne itseensä ym, ja sit isompi muistaakin että on omansa käyttänyt siskon pussilakanoihin kun siskolle tuli paha mieli?
Selitä sä aikuisena, että ne rahat on sun lahja ja niillä voit hankkia itsellesi jotain!

"vieras"
Minkä ikäinen pikkusisko on? Ja anteeks,mutta miten/miksi teillä ei ole lasten pussilakanoita?

Onko siskon synttäriin kovin pitkä aika vielä? Mites jos ehdottaisit että kun isosisko on niin antelias ja ihana että omista lahjarahoistaan olis valmis ostamaan siskolle lakanat,niin äiti tulee "kimppaan" ja maksaa puolet? Tajuaako tyttö edes paljon lakanat maksaa ja riittäiskö lahjarahat?

040608
No tuossa tilanteessa mä ostaisin kyllä itse siskolle pussilakanan. Ei esikoisen tarvitse ostaa pikkusiskolle lakanoita. Ne on mun mielestä sellaista tavaraa joka kuuluu vanhempien ostaa, varsinkaan jos niitä ei ole.

Meillä kans esikoinen on saanut synttärilahjaks rahaa, nyt 7v, ja ostanut sit niillä itselleen esim. legoja. Osa rahoista on säästössä rahapussissa ja joskus taas kun sanoi että haluaa legoa ostaa ja kielsin (meillä on niitä niiiin hirveän paljon) ja sanoin kun ei pikkusisarukset saa mitään eikä äiti nyt rupea ostamaan mitään. Niin esikoinen sanoi että jos hän ostaa omilla rahoillaan sit muillekin. Mut sen kielsin ja kukaan ei sit saanut mitään.

"vieras"
Voi ei miten ihana :heart:

Mä varmaan tekisin niin, että ostaisin isosiskon kanssa yhdessä. Ei menisi siskolta kaikki rahat, mutta saisi silti kokea antamisen ilon :)
Tää on hyvä neuvo!

Ei todellakaan kannata viedä lapselta antamisen iloa, mutta toisaalta 5-vuotias on vielä pieni ymmärtämään rahan arvoa ja sen käyttämistä ja harjoittelu synttärilahjarahoilla on aika karu tapa...

Lapsilla ei ole omia tilejä, mutta nyt ne voisi kyllä tietenkin perustaa, kun tuntuu, että rahaakin alkavat saamaan lahjaksi. :) Mä kyllä sanoin lapselle, että hän tekee kauniisti kun ajattelee siskoaan ja haluaa olla antelias, mutta että hän voi oikeasti ostaa itselleen jotain. Mutta hän edelleen sanoi haluavansa ostaa siskolle ne lakanat :p Kyllä mäkin mietin etupäässä tuota, että hän varmaan itsekin tulee iloiseksi jos saa tehdä siskon iloiseksi... tai jotain, vaikea selittää.

[QUOTE="vieras";23342137]Minkä ikäinen pikkusisko on? Ja anteeks,mutta miten/miksi teillä ei ole lasten pussilakanoita?

Onko siskon synttäriin kovin pitkä aika vielä? Mites jos ehdottaisit että kun isosisko on niin antelias ja ihana että omista lahjarahoistaan olis valmis ostamaan siskolle lakanat,niin äiti tulee "kimppaan" ja maksaa puolet? Tajuaako tyttö edes paljon lakanat maksaa ja riittäiskö lahjarahat?[/QUOTE]

No siis meillä on ihan tavallisia pussilakanoita. :D Siis ei mitään prinsessalakanoita tai hahmolakanoita, mutta on kyllä muuten lapsille tarkoitettuja lakanoita, sellaisia ruudullisia pari settiä... meillä on muutenkin tosi vähän aikuistenkin lakanasettejä kun ei ole vaan tullut hommattua, on rahat mennyt oleellisempiin juttuihin.

Rahan arvoa ei kyllä lapsi vielä kamalasti ymmärrä, esikoinen on siis 5v ja nuorempi täyttää ihan kuukauden sisällä 4v. Lahjarahat riittäisi kyllä ihan reilustikin.

Anna ihmeessä ostaa, muistaa varmasti aikuisenakin tämän ihanan liikuttavan teon.:) <3<3 voithan toko laittaa saman summan lapsen tilille, niin ompahan saanut sitten rahan tilillensä, mutta lapsi itse kuitenkin ymmärtänyt että ostanut rahalla pikkusiskolle pussilakanasetin.:) menipä vaikeasti selitettävästi, toivottavasti ymmärsit pointtini.
Samaa mieltä :)

[QUOTE="vieras";23342159]Tää on hyvä neuvo!

Ei todellakaan kannata viedä lapselta antamisen iloa, mutta toisaalta 5-vuotias on vielä pieni ymmärtämään rahan arvoa ja sen käyttämistä ja harjoittelu synttärilahjarahoilla on aika karu tapa...[/QUOTE]

Totta, useampikin on neuvonut näin, ja sen taidan toteuttaa :) Meillä ei aikaisemmin sen kummemmin ole tullut keskustelua rahan käytöstä, kun ei lapset ole ennen saaneet yleensä rahaa lahjaksi... tai joskus ovat saaneet, mutta lähinnä silleen, että lahjan antaja on antanut rahan mulle ja kehottanut ostamaan jotain lapsille niillä. Tämä on yleensäkin eka kerta kun meillä synttäreitä juhlitaan erikseen, niin voi olla että tuntui lapsista oudolta sekin, että niitä lahjoja ei saatu yhtä aikaa.

Voi miten ihanasti ajateltu, hyvä etten itkuun pillahtanut kun luin..:heart:
Mä varmaankin tekisin niin että antaisin lapsen laittaa vaikkapa puolet siitä summasta tai esim. kympin tms.
No kyllä muakin kieltämättä alkoi itkettämään kun kuulin tuon. :D Olihan se jotenkin liikuttavaa. :'( Lapsi vielä jotenkin ihan spontaanisti heitti sen, kukaan ei edes kysellyt, että mitäs näillä ostat tms.

järkeä saa käyttää
Ostaisin itse vanhemmalle ne pussilakanat, kiittäisin nuorempaa esimerkillisestä toisten huomioon ottamisesta ja kehottaisin samalla ostamaan itselleen rahoillaan jotain mukavaa.

Jos nuoremmalla on syndet ihan kuukauden sisällä, niin voisihan isosisko ostaa pussilakanat pikkusiskolle syndelahjaksi. :) Ihanaa, että toinen on niin valmis luopumaan omistaan. :)
Mustakin on kyllä ihanaa, että haluaa antaa toiselle ja jakaa omastaan. :) Ja tosiaan rahaa on nyt sen verran, että omaankin käyttöön jää vaikka jotkut lakanat ostaisi. Eikä meillä olla muutenkaan totuttu kamalia summia kuluttamaan leluihin, enkä nyt ihan heti innostu ajatuksesta, että saa mennä ihan mitä vaan krääsää ostamaan koko rahalla. Tyttö ei itse keksinyt mitään lelua, mitä olisi synttäreiden jälkeen halunnut, sanoi, että kaikkea on nyt :)

"vieras"
Meillä käynyt samanlaisia juttuja usein 7v ja 2v kanssa. Saadessaan joskus pikkukoilikoita 7v haluaa laittaa aina rahan myös pikkuveljen säästöpossuun :) Tänään sai hakea kaupasta pitkään säästämillään rahoilla mitä halusi ja sen sijaan että olisi sännännyt hyllyjen kimppuun, mietti pitkään, mitä rahoilla saisi myös pikkuveljelle. Ostin itse pienemmälle jotakin ja taputtelin selkään 7veetä, joka niin ihanasti huomioi pikkuista.

"vieras"
On sullakin ongelma! Totta helskutissa käyttäköön rahansa mihin haluaa.
On tossa se ongelma, että 5-vuotias ei vielä ymmärrä rahankäytöstä ja on aika karua, että synttärilahja opettaisi ettei raha riitä aina kaikkeen ja se loppuu joskus...

Meillä vajaa 5-vuotias käytti viikkorahansa karkin sijasta leluun ja vaikka asian selitimmekin, niin alkoi myöhemmin päivällä itkemään, kun ei ollutkaan karkkipäiväkarkkia... Joo, siihen loppui meidän viikkorahakokeilu ;) .

Hra Majuri
[QUOTE="vieras";23342501]On tossa se ongelma, että 5-vuotias ei vielä ymmärrä rahankäytöstä ja on aika karua, että synttärilahja opettaisi ettei raha riitä aina kaikkeen ja se loppuu joskus...

Meillä vajaa 5-vuotias käytti viikkorahansa karkin sijasta leluun ja vaikka asian selitimmekin, niin alkoi myöhemmin päivällä itkemään, kun ei ollutkaan karkkipäiväkarkkia... Joo, siihen loppui meidän viikkorahakokeilu ;) .[/QUOTE]

Joojoo, ongelma on sitten vasta kun siitä tekemällä tehdään ongelma.

Samaa mieltä.
Anna ihmeessä ostaa.
Mieleltään kaunis tytär sinulla. Saat olla syystä ylpeä.

Yhteistyössä