Antaisitko lisämaitoa 4päivän ikäiselle.......?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissimaitoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissimaitoa?

Vieras
kotiuduttiin alle vuorokauden ikäisenä.. eilen oltiin sairaalassa tarkastuksessa ja paino oli tippunut melkein sen 10%.. mulla alkoi eilen vasta nousemaan maito, mutta ne käski että mun pitäisi joka kerta antaa tissin jälkeen 10ml/per päivä lisämaitoa..eli 40ml nyt pitäs antaa.. no mulla nyt tulee tuota maitoa paljon (ainakin omasta mielestä, valuu kunnolla vielä kun on syönytkin ja ovat ihan kovat)..

koko eilisen päivän huusi mahakipuja ilmeisesti aina tuttelin jälkeen.. sen vuoksi en sitten yöllä antanutkaan koko lisämaitoa, ja loppui itkut, heräs kuitenkin syömään 2 tunnin välein tissiä.. aamulla sit kokeiltu taas lisämaitoa ja voi mikä huuto sen jälkeen.. nyt käyty ostaan nannia vuorostaan, mutta kun mun ei tee mieli antaa sitä kun kerran mun tisseistä tulee maitoa..
vai onko mun vaan pakko antaa kun lääkäri määrännyt?
huomenna uus tarkastus taas..
sai tissiä 12 ja nukkui tyytyväisenä, äsken herätin syömään taas tissiä, ja nyt nukkuu taas tyytyväisenä..nyt sit mietin et kun nukkuu nyt kerranki noin hyvin, onko paino laskussa..
ristiriitasia mietteitä kun sitä maitookin tulee nyt,mutta lääkäri käskee antaa lisämaitoa..
Mitä mä teen?

ja ei ole eka lapsi.. edellisten kanssa mun imetykset on loppuneet alussa, ja olis kiva kerranki imettää pitempään.. huoh..

En antaisi jos oma maito noinkin selvästi riittää. Meillä vauvat on sairaalassa saaneet lisämaitoa, mutta heti kun oma maito on alkanut nousta niin olen jättänyt sen lisän pois.
Ja vauvasi kyllä vaikuttaa ihan riittävästi saavan maitoa kun kerran nukkuu tyytyväisenä. :)

Meillä toiselle lapselle annettiin ekoina päivinä sairaalassa lisämaitoa ja sanoivat että jatkaa sillä pari päivää kotonakin. Kuitenkin oma maitoni nousi niin että pumppasin sitä ja tyttö sai sitten siitä nuo lisänsä ekana kotipäivänä, sitten uskoin kyllä maidon riittävän ihan tissistäkin.

itse en antaisi lisämaitoa. Mitä merkitystä sillä on saako se 10ml tutteli/nannia tms. jos tarjolla on kuitenkin hyvää rintamaitoa. Rintamaito on kuitenkin ravitsevampaa.

Meillä puhkesivat vaikeat allergiat vastaavasta suosituksesta :( Seuraava lapsi ei saanut lehmänmaitoa ja pysyi terveenä.

Jos maito nyt alkaa vasta tulemaan, eikö lapsi saa sillä mahaa täyteen ja samalla maidontulo lisääntyy? En tosin tiedä mikä on hälyttävää painonlaskua, mutta yrittäisin ilman korviketta jos ei mistään hengenhädästä ole kyse. Eikö sekin ole tavallista että paino vähän laskee syntymäpainosta? Jos lapsi allergisoituu, siitä se vasta painonlasku alkaakin :/

ok.. täytyy pumpata ja katsoa paljonko tulee..
mua on vaan pelottanut kun teen näin lääkärin määräystä vastaan enkä ole antanut sitä lisämaitoa nyt,et onko se vauvalle pahaksi..

Olipas sinulla imetysvastainen lääkäri. itselläni nousi maito vasta kolmantena päivänä (kotona, kun olin ottanut yhden ykkösoluen ) eikä sairaalassa mainittu sanallakaan lisämaidon antamisesta.

"Tyhjiä" tissejä vauva luputti sen pari päivää ihan tyytyväisenä. Syöttöpunnituksesta näkyi, että maitoa ei paljon tullut, mutta ei niin pieni sitä paljoa tarvinnutkaan.

mä en nyt ihan ymmärtänyt että miks lisämaitoa pitäis antaa jos kerta paino oli tippunut ALLE sallitun 10% ? oliko vauvan voinnissa muuta vikaa?

ei ollut tippunut vielä ihan 10% mutta melkein..
on myös kellertävä, ja se arvo on nousussa.. mutta niin meidän kaikille lapsilla on ollut alussa, eivätkä ole tarvinneet valohoitoa..
eikä ollut pissannut tarpeeksi ekoina päivinä.. nyt on pissaa tullut vuorokauden aikana ainakin 5 kertaa..

Tämä onkin just päinvastoin. se että nukkuu ei takaa sitä, että saa tarpeeksi maitoa. Omani olisi nukkunut vaikka kuinka kauan, oli liian pieni pitääkseen huolen omasta ruokailusta. Aloittaja ei tosin kerro vauvansa kokoa, joten sekin vaikuttaa antaisko lisämaitoa vai ei. Omani painoi alimmillaan 2400g ja lisämaitoa annettiin, vasta kun saavutti 3000g painon alkoi itse heräilemään syömään, aiemmin olisi vain nukkunut.

Tämä onkin just päinvastoin. se että nukkuu ei takaa sitä, että saa tarpeeksi maitoa. Omani olisi nukkunut vaikka kuinka kauan, oli liian pieni pitääkseen huolen omasta ruokailusta. Aloittaja ei tosin kerro vauvansa kokoa, joten sekin vaikuttaa antaisko lisämaitoa vai ei. Omani painoi alimmillaan 2400g ja lisämaitoa annettiin, vasta kun saavutti 3000g painon alkoi itse heräilemään syömään, aiemmin olisi vain nukkunut.

No se onkin eriasia jos on pieni painoisena syntynyt, mutta kerran pääsivät kotiin jo alle vuorokausi synnytyksestä niin oletettavasti kysessä on ihan normaalipainoinen vauva.

[QUOTE="vieras";23524417]Meillä puhkesivat vaikeat allergiat vastaavasta suosituksesta :( Seuraava lapsi ei saanut lehmänmaitoa ja pysyi terveenä.

Jos maito nyt alkaa vasta tulemaan, eikö lapsi saa sillä mahaa täyteen ja samalla maidontulo lisääntyy? En tosin tiedä mikä on hälyttävää painonlaskua, mutta yrittäisin ilman korviketta jos ei mistään hengenhädästä ole kyse. Eikö sekin ole tavallista että paino vähän laskee syntymäpainosta? Jos lapsi allergisoituu, siitä se vasta painonlasku alkaakin :/[/QUOTE]

Höps, allergia ei puhkea sen takia että olet antanut lisämaitoa...

painoi syntyessään 3,3kg.. on kyllä hereillä ollut esim aamulla 1,5tuntia putkeen, katseli ja kuunteli ja myöhemminkin.. nyt on nukkunut 12 asti putkeen mitä nyt herätin syömään äsken.
kai sitä lisämaitoa on vaan annettava varmuuden vuoksi..jos meinaa oikein alkaa nukkumaan..

kotiuduttiin alle vuorokauden ikäisenä.. eilen oltiin sairaalassa tarkastuksessa ja paino oli tippunut melkein sen 10%.. mulla alkoi eilen vasta nousemaan maito, mutta ne käski että mun pitäisi joka kerta antaa tissin jälkeen 10ml/per päivä lisämaitoa..eli 40ml nyt pitäs antaa.. no mulla nyt tulee tuota maitoa paljon (ainakin omasta mielestä, valuu kunnolla vielä kun on syönytkin ja ovat ihan kovat)..

koko eilisen päivän huusi mahakipuja ilmeisesti aina tuttelin jälkeen.. sen vuoksi en sitten yöllä antanutkaan koko lisämaitoa, ja loppui itkut, heräs kuitenkin syömään 2 tunnin välein tissiä.. aamulla sit kokeiltu taas lisämaitoa ja voi mikä huuto sen jälkeen.. nyt käyty ostaan nannia vuorostaan, mutta kun mun ei tee mieli antaa sitä kun kerran mun tisseistä tulee maitoa..
vai onko mun vaan pakko antaa kun lääkäri määrännyt?
huomenna uus tarkastus taas..
sai tissiä 12 ja nukkui tyytyväisenä, äsken herätin syömään taas tissiä, ja nyt nukkuu taas tyytyväisenä..nyt sit mietin et kun nukkuu nyt kerranki noin hyvin, onko paino laskussa..
ristiriitasia mietteitä kun sitä maitookin tulee nyt,mutta lääkäri käskee antaa lisämaitoa..
Mitä mä teen?

ja ei ole eka lapsi.. edellisten kanssa mun imetykset on loppuneet alussa, ja olis kiva kerranki imettää pitempään.. huoh..

Soita neuvolaan ja pyydä että ottavat vauvaa puntarille. Imetä vaan ja käy punnituksessa niin kauan että olet varma painon noususta.

Jos paino ei lähde nousemaan hae apteekista allergisille tarkoitettua korviketta.

painoi syntyessään 3,3kg.. on kyllä hereillä ollut esim aamulla 1,5tuntia putkeen, katseli ja kuunteli ja myöhemminkin.. nyt on nukkunut 12 asti putkeen mitä nyt herätin syömään äsken.
kai sitä lisämaitoa on vaan annettava varmuuden vuoksi..jos meinaa oikein alkaa nukkumaan..

Ei tarvi, kun on ihan normaalipainoinen vauva. Kun on kerran hereillä ollessa virkeä ja nukkuu noinkin hyvin niin maitosi ihan varmasti riittää. :)

Itse pilasin esikoisen imetyksen tuolla että annoin varmuuden vuoksi korviketta pullosta enkä luottanut että tisseistä tulee tarpeeksi. Kolmannen kohdalla jo sitten viisastuneena imetin vaan ja kas hyvin onnistui imetys puolivuotiaaksi.

Mä en antaisi lisämaitoa, jos vauva on tyytyväinen ja pissaa hyvin ja sulta tulee maitoa. Nyt jos annat lisämaitoa ja punnituksessa paino noussut, et voi tietää, olisiko paino noussut ilman lisämaitoa. Tietty vaikea ehdottomia neuvoja tällain antaa netin kautta, mutta itse ainakin sain ohjeen vaan imettää tiheämmin alkuun, kun paino ei heti lähtenyt kovasti nousuun. Ylitti sitten syntymäpainon alle kahden viikon kuluttua syntymästä, mikä kai se normi aika. Tsemppiä!

Yhteistyössä