Onko imetyksessä nyt jotain vikaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Johnanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Johnanna"

Vieras
Kertokaa mulle meneekö tämä oikein vaan etenkään jotain väärin.

Vauva on nyt reilun viikon ikäinen ja meidän syömistahti menee jotakuinkin näin: aamu alkaa noin 3-4 tunnin imettämisellä jonka jälkeen nukkuu n. 3 tuntia. Sitten tissiä taas sen 4 tuntia ja näin se menee koko ajan, unien määrä vaan lyhenee koko ajan. Joka kerran joutuu antamaan myös lisämaitoa.

Tissit on rikki ja verillä ja mä alan olla kans koska en ymmärrä miksi lisämaitoa pitää antaa silti. Jos sitä ei anna, on tissillä jopa 7-8 tuntia eikä nuku kuin koiranunta. Eikö mun maito riitä vai pidetäänkö mua vain tuttina??? Nieleskelee kyllä imiessään.

Mitä enemmän vauva on rinnalla, sitä enemmän se saa seuraavalla kerralla maitoa. Imeminen stimuloi maidontuotantoa. Anna vauvan imeä, niin pääset todennäköisesti eroon lisämaidon antamisesta.

Sun vastasyntynyt nukkuu tosi paljon! Jos unet sun mielestä vähenevät niin, en ole mitään hätää muihin verrattaessa.

Vastasyntyneet ovat PALJON rinnalle, ensimmäiset viikot ja kuukaudet asutaan, kirjaimellisesti, rinnalla, eli syödään ja nukutaan. Hyvä jos saa nukutettua muutenkin tai siirrettyä sänkyyn, mutta meillä niin ei ainakaan onnistunut.

Sua ei pidetä tuttina, vaan on aivan normaalia pienen vauvan tarvetta ruualle ja läheisyydelle.

Rikkinäisiin rintoihin lansinoh:ia, se auttaa. Rintakumeista voi olla myös apua. Imuote voi olla huono, jos sattuu. Lisämaitoa ei todennäköisesti tarvita, jos olet vain luullut rintasessioiden pituuksien takia ettei saa tarpeeksi maitoa. Jos täysiä pissavaippoja tulee useampi päivässä ja vauva kasvaa, niin saa tarpeeksi maitoa, vaikka olisikin rinnalla 16h per vuorokausi. Vauvan kuuluu olla rinnalla lähes ympäri vuorokauden alussa. Se yllättää uudet äidit.

Tsemppiä!

Mun esikoinen oli kans tommonen takiainen.. Kaiket päivät oli rinnalla ja nukkui vain pätkissä. Jälkeenpäin tajuan nyt, että imuote oli huono, imetys sattui (jälkikäteen vihloi ihan järkyttävästi) ja rintatulehduksia oli lukuisia kun ei saanut rintoja tyhjennettyä.
Kuopus taas söi vauvanakin max 30min ja puklasi puolet pois. Hyvä imuote, sai maidon nopeasti ja ilmeisesti liikaakin koska kasvoi kovasta puklailusta huolimatta.

Onko sun vauvalla tutti? Kokeilisin sitä imetyksen jälkeen. Esim. puol tuntia per rinta ja sitten tutti. Vauvallasi saattaa olla vain imuntarve ja jatkuva rinnallaolo käy raskaaksi sinulle (toki anna olla vaan mikäli jaksat, mutta rinnat saisivat levätä jos vauva ei ihan koko ajan kiinni ole). Imettäisin ennemmin sinuna usein mutta tietyn ajan vain mikäli vauva ei näytä siltä että tehokkaasti koko ajan nielee.

Hei!
En ehkä antaisi tuttia niin kauan kun lisämaitoa menee, jotta vaavi pääsee tilaamaan lisää maitoa rinnoilta. Kuulostaa ihan vastasyntyneen rytmiltä :) eihän lisämaito aiheuta masuvaivoja joka häiritsisi unta?
Ensimmäiset viikot ovat rinnoille, ja äideille, tosi rankkoja, hienoa että olet jaksanut imettää tiheästi! Jos imetys ei satu koko ajan ja jälkeenpäinkään ei viiltävää kipua tunnu, imetysote voi olla oikea, koska vauva nielee. Sen voi tarkistuttaa imetystukihenkilöllä tai osaavalla neuvolatädillä, jos lisämaidon tarve jatkuu tai vauva on itkuinen.
Lansinohia joka kerran jälkeen ja puhtaat laput, sillä mulla parani täysin auenneet nännit parissa viikossa. Onhan ne ihan sairaan hellät ensin...
Jaksamisia sinne!

Sun pitäisi saada ne rinnanpäät kuntoon, koska kovin kivuliaasta rinnasta ei välttämättä heru maito kunnolla (ja sitten maidontulo vähenee). Imuotteen tarkistus ja/tai rintakumi käyttöön. Kipu pois ->heruminen paranee. Rasvaile ahkerasti lansinohilla ja anna ilmakylpyjä. Lämmitä rintaa ennen imetystä, että maito tulisi vauvan suuhun pienemmällä "kiskomisella". Jos annat lisämaitoa ja imetysvälit pitenee, niin yritä pumpata, että kysyntää olisi kuitenkin tarpeeksi. Voit sitten antaa myös sitä omaa lypsyä lisäksi seuraavalla imetyksellä.

Meillä niin että vauvan verensokerit synnärillä tosi alhaiset. Ja paino laskenut parin päivän kotona olon jälkeen. Silloin piti parin tunnin imusessioita ja nukkui usein 6 tuntia putkeen. Lastenlääkäri sanoi, että vauvalla verensokeri liian alhainen yhä eikä jaksa pyytää. Kuulema myös maidosta 90% tulee ulos ekan 5 min aikana ja pitkällä syömisellä vauva imee lähinnä ilmaa...?!

Nyt Vauva 4 viikkoa. Kellon kanssa syötetään. 10 min per tissi (pidempään jos vauva nielee selvästi ja haluaa vielä jatkaa) sitten lisämaitoa 60 ml josta juo joskus kaiken, joskus ei mitään ja kaikkea siltä väliltä. Ruokailujen väli max 4 tuntia, jos vauva ei itse pyydä niin herätetään.

Tällä paino lähtenyt nousuun. Oma jaksamiseni on loistava. Nyt monena päivänä vauvalle ei ole kelvannut lisämaito joten kai omaa maitoa alkaa olla paremmin. Lekurin mukaan noin kuukauden päästä kysyntä ja tarjonta pitäisi olla tasapainossa.

Hieman tietenkin turhauttaa tämä kun on ihan eri systeemi kuin mitä itse olen kuvitellut (vauvantahtisuus jne jne). Ja jotenkin kuvittelen että lisämaito jää kuitenkin tähän koko ajaksi kun vauva ei tilaa imemällä lisää maitoa :(
Mutta katsellaan nyt...

Meillä niin että vauvan verensokerit synnärillä tosi alhaiset. Ja paino laskenut parin päivän kotona olon jälkeen. Silloin piti parin tunnin imusessioita ja nukkui usein 6 tuntia putkeen. Lastenlääkäri sanoi, että vauvalla verensokeri liian alhainen yhä eikä jaksa pyytää. Kuulema myös maidosta 90% tulee ulos ekan 5 min aikana ja pitkällä syömisellä vauva imee lähinnä ilmaa...?!

Nyt Vauva 4 viikkoa. Kellon kanssa syötetään. 10 min per tissi (pidempään jos vauva nielee selvästi ja haluaa vielä jatkaa) sitten lisämaitoa 60 ml josta juo joskus kaiken, joskus ei mitään ja kaikkea siltä väliltä. Ruokailujen väli max 4 tuntia, jos vauva ei itse pyydä niin herätetään.

Tällä paino lähtenyt nousuun. Oma jaksamiseni on loistava. Nyt monena päivänä vauvalle ei ole kelvannut lisämaito joten kai omaa maitoa alkaa olla paremmin. Lekurin mukaan noin kuukauden päästä kysyntä ja tarjonta pitäisi olla tasapainossa.

Hieman tietenkin turhauttaa tämä kun on ihan eri systeemi kuin mitä itse olen kuvitellut (vauvantahtisuus jne jne). Ja jotenkin kuvittelen että lisämaito jää kuitenkin tähän koko ajaksi kun vauva ei tilaa imemällä lisää maitoa :(
Mutta katsellaan nyt...

Kyllä mä luulen että tuon lisämaidonkin saatte joissain vaiheessa jätettyä pois, kun vauva on vasta neliviikkoinen ja menee jo noin hyvin hankalan alun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28046461:
Kyllä mä luulen että tuon lisämaidonkin saatte joissain vaiheessa jätettyä pois, kun vauva on vasta neliviikkoinen ja menee jo noin hyvin hankalan alun jälkeen.

Toivotaan tosiaan näin ja ainakin tekee todella hyvää kuulla että joku ajattelee noin...
Kiitos!! :)

Yhteistyössä