Antaisitko lapsesi 2- v oikeasti syödä vielä tuttia?

  • Viestiketjun aloittaja tytti
  • Ensimmäinen viesti
vieras vaan
Meillä on kesällä 3 v täyttävä ja tutti käytössä vaan kun unille laittaa,muina aikoina tutit on pois.Pikkuhiljaa tarkoitus jättää pois kokonaan.Eikä se sitä syö vaan imee :D
 
Vieras
Veljeni söi tuttia 5 vuotiaaksi ja upeat hampaat sil on.Mun poitsu täyttää kesällä 3 imee tuttia vielä.Vierotan sen kun meille tulee koiranpentu tossa parin viikon päästä. USkon et poitsu antaa tutin kiltisti pois kun saa koiran...ainakin olevinaan...äitin koira se on :)
 
misko
Ite oon julkinen vitsi suvun kesken siitä ku oon mukamas syöny niin kauan tuttia et hyvä ku en kouluu menny tutti suussa (ehkä pientä liioittelua..!) mutta kuitenkin pitkään söin ja on kyllä hampaat ihan priima kunnossa. Uskoisin myös että perimällä on vaikutusta. Meillä suvussa on tosi terveitä hampaita muutenkin.. Mutta sitä ihmettelen että jotku "ammattilaiset" täällä mesoaa faktana et hampaat vinoontuu. Meidän poika myös noudatti hygienistin ohjetta joka oli 3v ja niihin aikoihin poika vieroitettiin tutista ja tähän mennessä näyttää ihan hyvältä hänenkin hampaat, mutta kuten sanoin perimällä voi myös olla osuutensa. En kuitenkaan kehtais toisten lasten kasvatusta lähteä kritisoimaan noinkin mitättömässä asiassa.
 
vieras
Musta ois nyt ihan naurettava ajatus että toi meidän 3v söis tuttia. Musta kuvat joissa likalla on tutti suussa siinä 2v iässä on jotenki tosi huvittavia. Ei se sillon mitenkään kummalta näyttäny mut nyt jälkeen päin ku kattoo niin iso akka ja tutti suussa! :D
 
hmm
Meillä 1v1kk ikäinen syö vielä tuttia yöunilla ja päikkäreillä. Enkä todellakaan oo ajatellu että se pitäs repiä pois. Päivätutista luovuttiin jo silloin, kun tyttö ei sitä enää tarvinnut. Joskus saattaa jostain nurkasta löytää tutin, ja laittaa suuhun. Sekä jos nyt ihan hirveä suru tulee puseroon. Ja autossa sitten jos hermostuu, eihän siitä muuten mitään tulis. Ehkä syksyllä vierotan, ehkä en vielä sittenkään. Naapurin poikakin söi tuttia vielä ennenkuin muuttivat, ja oli jo 3. Liekö syö vieläkin, sitä en tiedä.
 
No kyllä 3-vuotiaaksi asti voi tuttia käyttää, hammaslääkäri sanoi, että 3v mennessä olis hyvä luopua tutista, eikä siitä mitään olla koskaan sanottu jos 2v käyttää tuttia. Vasta jos 3 vuotiaalla on tutti niin siinä vaiheessa pitäis jo luopua koska se voi vaikuttaa hampaisiin, ja tämä on ihan hammaslääkärin mielipide, että näin...
 
.
meillä vähän yli kaksivuotiaalla on edelleen nukahtamistutti, missään elämänvaiheessa sitä ei ole juurikaan muuten käytetty kun nukahtamiseen, en ole pitänyt sen asian kanssa mitään kiirettä, ja tosiaan meillekin suuhygienisti sanoi että kunhan tuolla 3v tienoilla sais pois. Mutta kyllä se tuntuu koomiselta kun näkee isoja lapsia jotka kävelee tutti suussa kauppaan, se ei mun mielestä ole ihan ok...
 
Me vierotettiin 1-vuotiaana poika tutista, helposti meni.. Musta se näyttää jotenkin koomiselta että 2 vuotias syö vielä tuttia, lähipiiristä sellaisiakin löytyy, mutta ei se mun pään vaiva ole.. :) Meille sanoi hammashoitaja, että 2-vuotiaana viimeistään pitäis vierottaa, koska se avopurennan riski kasvaa siitä eteenpäin.
 
-
Mielestäni jokainen saa imeä tuttia vaikka vanhuuteen asti mutta se on fakta että tyhmältä se näyttää jos iso lapsi imee tuttia joka paikassa, n´kokemusta on esim muskarista jossa lapsella on aina tutti suussa ja ikää on 3 v, eihän se lapsi opi mitään laulujakaan kun tutti roikkuu huulilla aina vain :)no jokaisen vanhenman oma asia!
 
no
ja musta on ihan äärettömän tyhmää sanoa rumaksi ja tyhmäksi, koomisen näköiseksi ja ties miksi, LASTA. Oli sitten tutti suussa eli ei. No, sehän on fakta, että osalle palstamammoista ei kans käy mikään!!! Menkääpä vaikka itseenne, te täydelliset porvoolaiset :D
 
Mä oon syöny tuttia 5v asti, hampaat todella hyvässä kunnossa, ei reikiä eikä oikomishoitoja. Mutta kyllä omaltani tutin ajattelin vähän aiksemmin pois ottaa... :) Nyt ikää 1v5kk ja lähikuukausina varmaan jätetään tutti pois. Uskoisin sen olevan suht. helppoa, kun ei ole tuttia syönyt alun alkaenkaan kuin unilla. Mutta en mä silti tarkkaile muiden lasten tutin syömistä, ei se mua haittaa.
 
jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no mun yks kaveri on syönyt tuttia 5 vuotiaaksi, ja ihan terveet hampaat on. Ja ajatteles, se lapsi on vielä hammaslääkärin poika! :)
Joo, munkin tuntemista lapsista ne eniten tuttia syöneet ovat hammaslääkärin lapsia... Et ehkä ne vaikutukset hampaisiin eivät sittenkään ole niin vakavia, kunhan valitsee sen käytettävän tutin oikein.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ois nyt ihan naurettava ajatus että toi meidän 3v söis tuttia. Musta kuvat joissa likalla on tutti suussa siinä 2v iässä on jotenki tosi huvittavia. Ei se sillon mitenkään kummalta näyttäny mut nyt jälkeen päin ku kattoo niin iso akka ja tutti suussa! :D
Mä puhuin ainakin vain omastani!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ois nyt ihan naurettava ajatus että toi meidän 3v söis tuttia. Musta kuvat joissa likalla on tutti suussa siinä 2v iässä on jotenki tosi huvittavia. Ei se sillon mitenkään kummalta näyttäny mut nyt jälkeen päin ku kattoo niin iso akka ja tutti suussa! :D
Mä puhuin ainakin vain omastani!
Tämä siis klo 12.16 kirjoittaneelle no:lle
 
Miseliini
Jos tutin korvikkeeksi lapsella menee jatkuvasti peukalo suuhun, niin mieluummin sitten se tutti. Meillä hampaita oiotaan lapsilta, jotka on vieroitettu tutista alle vuoden ikäisinä.
 
muumibuumi
Meillä poika söi tuttia vielä 2v 3kk. Mut ei otettu asiaksi sitä aikaisemmin, kun tiedettiin että kesällä oli matka muumimaailmaan ja ajateltiin, että jätetään se sitten siellä muumimammalle. Ja hyvin meni. Pari iltaa itkua nukkumaan mennessä ja aamulla olis pitänyt lähteä takas muumimaailmaan hakemaan ne tutit muumimammalta :D Vieläkin muistaa, että sinne ne jäi. :)
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ois nyt ihan naurettava ajatus että toi meidän 3v söis tuttia. Musta kuvat joissa likalla on tutti suussa siinä 2v iässä on jotenki tosi huvittavia. Ei se sillon mitenkään kummalta näyttäny mut nyt jälkeen päin ku kattoo niin iso akka ja tutti suussa! :D
Mä puhuin ainakin vain omastani!
Tämä siis klo 12.16 kirjoittaneelle no:lle
Aika yleisesti ottaen tässä on kyllä kirjoiteltu...
 
Mä olen itse syönyt tuttia 3v asti ja mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia hampaiden kanssa, ei mitään rautoja ikinä eikä ole reikiäkään vielä tähän ikään saakka ollut.

Meillä poika 1v11kk ollut tutitta nyt viikon verran. Me päätettiin lopettaa siihen ku lapsi itse valmis, heitti itse tutin roskiin ja ihan tyytyväinen ollut. Toki varastaa vielä välillä pikkuveikan 1v tutin, mutta kiltisti antaa sen pois kun sen huomaa. Ja siis olisin antanut pojan syödä tuttia kauemminkin jos ei olisi ollut vielä valmis siitä luopumaan. Tää oli mun mielestä helpointa lapselle ja meille vanhemmille.

Poikien serkkutyttö toi vajaa 2vuotiaana mulle kaikki tuttinsa ja mun piti "syödä" ne. Hän oli sitten tyytyväinen eikä enää kaivannut tuttia koska ne oli mun mahassa. =) Hänkin sai siis itse päättää koska loppuu tutin syöminen.
 
Heidi
Joo, meidän 2-v saa lutkuttaa tuttia unille mennessään. Tuskin on mitään haittaa siitä vartista mitä päivittäin pitää tuttia suussaan. Kaipa sen lähiaikoina voisi jättää poiskin.
 

Yhteistyössä