Antaisinko 9v itse päättää sikapiikkin tarvetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vapaaehtoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vapaaehtoinen

Vieras
9v poika sanoi ettei hän halua kyseistä piikkiä. Tietää, että sikaflunssa voi olla kohtalokas riskiryhmille mutta hän itse on perusterve, ja sehän ei sitten ole vaarallista perusterveille,,,
Annanko 9v lapsen itse päättää tässä asiassa?

En antaisi. Eilen meidän 13- ja 15-vuotiaat rokotettiin.

17-vuotiaan annoin päättää itse. Kaverinsa oli joutunut tiputukseen ja poika oli aika kauhuissaan ja oli hakenut paljon lisätietoa. Nyt tosin kun se vauvamme syntyy ihan pian, niin alkoi miettiä, että olisiko se piikki sittenkin pitänyt hakea, ettei hän tartuta sitä vauvaan, mikäli sairastuu hänen ensimmäisinä kuukausina.

Meistä on itsestään selvää, että lapsen rokotuksista päättää ja ottaa vastuun huoltaja. Asioista voi toki keskustella ja pitääkin, mutta kyllä sen päätöksen tekee vanhempi aikuisena.

En antaisi päättää, mutta voisin kyllä kuunnella, miksi lapsi pelkää rokotteen ottamista. Itse muistan vielä jonkun verran miten ajattelin tuon ikäisenä, eikä siinä paljon lähdekritiikistä tai eri tietolähteiden vertailusta ollut kysymys. Luultavasti lapsi on kuullut jotain, mistä pelästynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
no en antaisi itse päättää.
meillä koko perhe rokotettu. 10 v. lapsi ei olisi halunnut sitä. syy oli se että pelkää piikkejä.

Peesi. Mutta meillä selvittiin keskustelemalla ja poika myönsi itse että mieluummin kuitenkin piikki kuin taas se kamala tauti (oli influenssassa kevättalvella ja muistaa sen vielä)

En antaisi päättää, ihan periaatteesta ei lasten kuulu tehdä päätöksiä heidän turvallisuudesta tai terveydestä. Ihan kipeää touhua jos antaa lapsen valita, joka voi perustaa päätöksensä ihan järjettömälle syylle.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
En antaisi päättää, mutta voisin kyllä kuunnella, miksi lapsi pelkää rokotteen ottamista. Itse muistan vielä jonkun verran miten ajattelin tuon ikäisenä, eikä siinä paljon lähdekritiikistä tai eri tietolähteiden vertailusta ollut kysymys. Luultavasti lapsi on kuullut jotain, mistä pelästynyt.

Meillä oli 7-vuotiaan kanssa tämänkaltainen tilanne. Ei olisi halunnut rokotetta, koska ylempiluokkalaiset oli pelotelleet että siihen kuolee. :headwall:

No en todellakaan antaisi! Ei sen ikänen päätä pienemmistäkään asioista kuten siitä mihin aikaan tekee läksyt, joten miksi ihmeessä antaisin noin tärkeästä asiasta päättää?

Meillä kyllä keskusteltiin asiasta, miksi rokote otetaan ja että miksi siitä rokotuksen ottamisesta on niin paljon juttua liikkeellä. Siis puhuimme myös mahdollisista haitoista sekä sairaudesta avoimesti mutta hysterisoimatta tilannetta. 10v lapsi ymmärsi asian aivan mainiosti. Hänen mielestään oli mukava että asiasta keskusteltiin ja hänet näin huomioitiin eikä vain isketty piikkiä käteen asiaa kummemmin läpi käymättä.

Lapsen en antaisi asiaa päättää, mutta en rokotuttaisi enää tässä vaiheessa lasta koska pahin epidemia on ohi, ja mielestäni kyseessä liioiteltu tauti. Ja jos mahdollinen toinen aalto tulee niin johan siitä uutisoitiin että tämä rokote ei mahdollisesti enää silloin auta.

Meillä kylläö sai lapset itse päättää ottaako piikin vai ei ja eivät ottaneet eikä kaikki muutkaan luokasta. Kyllä lapsella täytyy olla oikeus päättää omasta kehostaan ja siitä mitä paskaa sinne nahan alle tungetaan.
Toi on vähän sama kuin että aikuinen päättää siitä tekeekö lapsi abortin vai ei.

Yhteistyössä