Anoppi vaatii lasta yökylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juttuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juttuja

Vieras
Esikoinen on 3-vee ja ei ole koskaan ollut yksin yökylässä. Äitini on ollut pari kertaa lasta meillä kotona yö yli hoitamassa mm. kun olen ollut synnyttämässä. Miehen äitiä lapset ei tapaa kovin usein, noin kuusi kertaa vuodessa, koska anoppi asuu toisella puolella Suomea. Nyt sitten on alkanut tulla vaatimuksia, että haluaisi esikoisemme mummolaan yökylään.

Käytännössä tämä ei ole mielestäni järkevää. Joutuisimme ajamaan viisi tuntia viemään lapsen mummolaan ja sitten samat takaisin kotiin. Seuraavana päivänä lapsi pitäisi taas noutaa takaisin. Yksi yö vielä voisi mennä, mutta ei useampi. Mummo ei ole niin tuttu kuin oma äitini, eivät tosiaan ole kovin usein tekemisissä. Vuodessa käymme pari kertaa viikonloppuvisiitillä mummolassa ja kesällä olemme nelisen päivää siellä vieraana. Isänsä kanssa lapsi saattaa vielä käydä kerran vuodessa yhden tai kahden yön kyläilyllä minun ollessa pienempien kanssa kotona. Ja vaikka isä onkin mukana ovat illat yhtä itkua ja huutoa ja pyyntöjä kotiin menemisestä. Mummo käy puolestaan lomillaan kerran tai kaksi vuodessa meillä. Kun olemme mummolassa, ei lapselle paljon huomiota heru vaan mummo painelee tekemässä omia juttujaan. Esikoisemme on vielä aika arka luonteeltaan ja ei halua edes minun äidilleni yöksi jäädä, vaikka he tapaavatkin monta kertaa viikossa. Päivisin esikoinen jää ihan hyvin hoitoon äidilleni ja muutamalle muulle tutulle, mutta siihenkään ei ole kovin usein tarvetta ollut.

Onko teillä ollut vastaavia tilanteita ja miten olette toimineet? Mummo on kovasti lasta sinne pyydellyt ja ei tunnu kuuntelevan selityksiä ollenkaan. Minusta yökyläilyssä ei ole mitään järkeä vielä ja se olisi vaikeaa toteuttaa, mutta miten saan mummonkin sen ymmärtämään.

Suostuisiko mummo tulemaan teille kotiin yökylään lapsenlapsen luokse, jolloin te voisitte miehenne kanssa saada vapaaillan?

Tai sitten jos se yksi yö siellä mummolassa menisi niin, että menisitte sinne ja sinä ja miehesi sielläpäin keksisitte jotain ajanviewtettä, että mummo saisi pitää lapsenlapsensa yökylässä?

En antaisi noin pientä vielä yökylään varsinkin kun on pitkä välimatka! Kyllä anoppisi saa odottaa että lapsesi tahtoo itse yökylään :) Voihan se itse tulla sitten hakemaan ja tuoda,kunhan lapsi itse sanoo että haluaa yöksi sinne. Lapsi on sinun ja sinä päätät..anoppi päättäkööt omista asioistaan :D

Tuohan on loistava juttu, esikoiselta olen kysellyt, että haluaako mennä yöksi mummolaan tai mummulaan, mutta vielä ei ole halunnut. Mummo vaan on sellainen, ettei paljon selityksiä kuuntele. Asiat pitäisi aina mennä niin kuin hän haluaa.

Esikoiselle pikkusisarukset ovat kovin tärkeitä ja niinä parina kertana kun on ollut yön erossa heistä on aina itkenyt ikäväänsä pienempiä kohtaan. Mummo ihmettelee, että miksi emme halua olla ilman lapsia, mutta eipä tässä ole tarvetta ollut. Viimeiset kolme vuotta esikoisen syntymän jälkeen olen joko periaatteessa koko ajan raskaana tai imettänyt, joten eipä tässä paljoa ole oltu missään bilettämässä tai muuta tekemässä. Miehen kanssa ollaan välillä oltu illalla jossain kahdestaan, mutta silloin meillä on ollut kotona lapsenvahti ja yöksi ollaan aina tultu omaan sänkyyn.

Ihan samaa mieltä oon, että sitten kun lapset itse haluavat yökylään saavat mennä mutta aiemmin en omianikaan pakolla laita, sanovat isovanhemmat mitä tahansa.. Joskus ovat omat olleet mummolassa, missä itsekkin yövytään ennen ja jälkeen pakollisen yövahtimisen tarpeen..

Suostuisiko mummo tulemaan teille kotiin yökylään lapsenlapsen luokse, jolloin te voisitte miehenne kanssa saada vapaaillan?

Tai sitten jos se yksi yö siellä mummolassa menisi niin, että menisitte sinne ja sinä ja miehesi sielläpäin keksisitte jotain ajanviewtettä, että mummo saisi pitää lapsenlapsensa yökylässä?

Tätäkin ollaan mietitty, mutta meillä tosiaan on hieman alle parivuotias ja pikkuvauva vielä lisäksi. Hotelliinhan sitä voisi vaikka muulla porukalla mennä, mutta tiedän esikoisen tulevan siitä kateelliseksi. Haluaisi takuulla olla mielummin pikkusisaruksien kanssa puuhastelemassa kuin mummolassa. Mummo on siis aika vieras, ei esim. lastenlasten kanssa ikinä puhu puhelimessa ja tapaamisiakin on aika harvassa.

Mummolle ollaan ehdotettu, että tulisi meille yökylään useammin ja puuhailisi esikoisen kanssa omia juttuja ja me muut olisimme taka-alalla, kaikkia kolmea en usko mummon haluavan hoitaa. Pieninkin on vielä pelkällä tissillä, eikä tuttipullosta osaa juoda. Ei kelpaa meillä yökyläilyt, vaan haluaa lapsen omaan kotiinsa.

Sanot mummolle vain "Ei". Se on kokonainen lause, eikä tarvitse sen enempiä selittelyjä. Niin kauan, kuin sinä ja/tai lapsesi ette tunne ajatusta yökyläilystä hyväksi, ei yökyläilyä tule tapahtumaan. Kiukutelkoot mummo keskenänsä, ethän sinä oikeasti voi aiheuttaa lapselle ahdistusta ja pahaa mieltä siksi, ettei aikuiselle ihmiselle tulisi paha mieli!

Seuraavan kerran kun olette menossa sinne, niin ilmoita anopille, että voi tulla hakemaan lapsen päivää aikaisemmin, niin voi olla siellä sen yön. Sen jälkeen anoppi voi hieman miettiä, kannattaako yhden yön takia nähdä matkan vaiva.

[QUOTE="vieras";23748435]Seuraavan kerran kun olette menossa sinne, niin ilmoita anopille, että voi tulla hakemaan lapsen päivää aikaisemmin, niin voi olla siellä sen yön. Sen jälkeen anoppi voi hieman miettiä, kannattaako yhden yön takia nähdä matkan vaiva.[/QUOTE]

Hyvä ajatus. Tosiaan on ihan hirvittävän pitkä matka!

Meillä kolmevuotias oli viime kesänä 300 km:n päässä mummolassa yökyläilemässä kahteen otteeseen, molemmilla kerroilla viisi päivää. Omasta tahdostaan. Isovanhemmat olivat valmiit kiidättämään lapsen kotiin jos ikävä yllättäisi.

Ei meilläkään isovanhemmat ole viikoittaisia vieraita. Mutta kaipa laatu on määrää tärkeämpi tässäkin. Anoppi ja appi ovat ihanat isovanhemmat, ja ovat osanneet luoda lapseen hyvän suhteen vaikka eivät tosiaan hurjan usein tapaakaan.

Yhteistyössä