Anoppi (+muu mieheni suku) pilaavat suhteemme?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miniä helvetistä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miniä helvetistä?

Vieras
Ollaan oltu nyt vuosi naimisissa, yhdessä reilu neljä vuotta. Meillä on ihana 2-vuotias poika ja toista odotetaan syntyväksi lokakuussa.
Asutaan mieheni rakentamassa ihanassa omakotitalossa, tontti on lohkottu hänen vanhempiensa tilasta. Pihoilla on välimatkaa noin 100m.
Appivanhempani pitävät lypsykarjatilaa, ja peltoakin viljellään. Appiukko tekee navettahommiensa lisäksi kolmannelle pojalleen taloa. Anoppi pulailee mitä pulailee. Hoitaa 10 vasikkaa ja kukkaistutuksiaan. Juo välillä viinaa vaikka viikon putkeen. Hänellä ei ole ajokorttia eikä hän halua itsenäisesti hoitaa asioitaan. Jos hän ei osaa puhelinta käyttää niin se on jonkun muun syy. Mieheni 20-vuotias veli asuu viellä kotonaan ja hoitaa perheen laskut ja karjan tiedot tietokoneellaan.

Anoppini on tyhmä kuin saapas. Ei osaa käyttäytyä, ei tunne etikettiä ja antaa ymmärtää ettei tarvitsekaan! Minua hän pompottaa ja hyppyyttää. Pyytää hakemaan sitä ja tuomaan tätä. Ja olen kyllä kaikenlaista tehnytkin. Kaljaa en suostunut hakemaan.

Tilanteemme pahentunut pahenemistaan. Mieheni ei voi keskustella perheensä kanssa koska "ne on vaa semmosia". Hän haluaisi ottaa jonkun näkymättömän roolin, olla asettumatta kenenkään puolelle.
Sama tilanne oli kun mieheni serkku luisti yhteisestä sopimuksesta ja tilanne päättyi välien katkaisuun. Edelleen mulla on olo että olin kohtuuton ja "hullu" sen riidan aikana -siis mieheni mielestä. Pyynnöstäni hän kuitenkin oli "puolellani", ainakin kasvojeni edessä.

Nyt anoppini teki ISON virheen ja valehteli kahteen kertaan samaan asiaan liittyen. Hän käskytti minut ottamaan meille pakastimeen jäätelöitä (200l). Kysyin niitä hakiessani (kyllä, annan hyppyyttää itseäni ja menein hakemaankin ne saakelin paketit) että otan jos siinä on vain sinun jäätelöitäsi -tiesinhän että jäätelöä oli tilattu puolelle kylää. Vastaus kahteen kertaan esitettyyn kysymykseen oli; kaikki ovat minun. No, juhannusaattona mieheni puhelin soi, hänen veljensä vaati erään kyläläisen jäätelöitä pakastimestamme. Sanoin että nyt -juhannusaattona- ei käy, tulkoon hakemaan kun on selvinpäin.
Mieheni sitten kysyi äidiltään että olikin sitten muidenkin jäätelöitä kuin omiasi.. "vain Sinikan ja minun, ei kenenkään muun" oli vastaus. Tänään sain kuulla (mitä jo aiemmin aavistelin) että viikonpäästä pitää saada meiltä myös Riitan jäätelöt.
Minkä takia en voi/osaa puolustaa itseäni? Miksi vain seison hiljaa ja annan anopin jatkaa valehteluaan?
Mieli on niin paha että itken. Meillä on muutenkin mieheni kanssa hankalaa suhteessamme, pelkään että "kiukutteluni" pilaa loputkin.
Haluaisin lapseni takia olla väleissä mieheni suvun kanssa.
Vaikka yritän tehdä oikein ja olla tosi kiva, lopulta mun mitta tulee täysi ja pahoja tapahtuu.

Ihan paskaa.

Sinun ei ole pienen lapsen äitinä pakko alkaa anoppisi asioilla juoksemaan.. Tai muutenkaan.. Tee ystävällisesti selväksi seuraavalla kerralla tälle ajokortittomalle juntille, että pyytää asialle jotain toista, sillä sinulla on muuta tekemistä..

Olet antanut anopille pikkusormen ja nyt se on viemässä koko kättä..

Oma autoton anoppini, joka viettää impulsiivista (toisinaan myös alkoholin sävyttämää arkea) on yrittänyt vaatia minulta milloin mitäkin palvelusta, koska minulla on auto jne.. Ei onnistu. Mulle on ihan yksi lysti, vaikka eukko ei voisi sietää minua ja olen tämän (kauniimmalla tavalla sanottuna tosin) tehnyt selväksi myös ukolleni..

Anoppi vatvoo mahdotonta on-off parisuhdettaan, ratkeilee juomaan välillä ja saattaa lähteä (työtön kun on) hetken mielijohteesta toiselle puolen suomea viikoiksikin.. Ilmoittaa useimmiten itsestään ukolleni tarviessaan rahaa.. Viimeksikin oli jonkun uuden äijän kanssa tullut riitaa ja sitten oltiin ovet paukkuen lähdetty hotellista, jota ei ollut varaa maksaa..

Tekee ihan pahaa katsoa, kun anoppi hyväksikäyttää taloudellisesti poikaansa.. Hän ei ole äidilleen mitään velkaa.. Eikö riitä, että hänestä kasvoi mukava nuori mies vanhempiensa esimerkistä ja helvetillisestä lapsuudesta huolimatta??

Eri asia on mielestäni esim. tällainen tapaus, että omat työttömät ja raittiit vanhempani toisinaan pyytävät rahaa lainaan ruokaa varten, jos on vaikka tullut yllättäviä menoja (auton korjausta tmv.), joka on saanut rahat loppumaan.. Omat vanhempani ovat aina kykyjen mukaan auttaneet meitä, opiskeluaikanani toisinaan tiukan paikan tullen taloudellisestikin ja maksavat aina lainaamansa takaisin.. Anoppi ei velkojaan takaisin maksele..

Kunhan työkiireet tässä helpottaa otan asian puheeksi ajan kanssa ukkoni kesken ja teen selväksi, että tämä peli ei vetele..

Jäätelö, jäätelö. On sullakin ihme murheet, onko puikot Sinikan vai Mirjan, ihan sama sanon minä, taidat sinä olla sivistymätön ja moukka. Anoppi saa sympatiat kun tuollaista ruikeloa joutuu päivät kuuntelemaan, olisi kiva kuulla mitä sanottavaa anopilla on sinusta.

Tämä kommentti ei tietenkään auta sun perimmäistä ongelmaa yhtään, mutta kun luin tekstisi niin ensimmäisenä tuli mieleen, että:

Voi vitsi, että olen sulle toooosi kade - teillä on 200 l pakastin täynnä jäätelöitä! (Mutta jos se on vaan vaniljajäätelöä, niin sitten en ole kade ollenkaan.) Suklaa ja minttu on mun suosikkeja, mutta melkein kaikki muutkin käy kunhan se vain on JÄÄTELÖÄ! Nam!

t. Jäätelöfani

Ps. Voi olla, että nyt raskautesi aikana asiat tuntuvat suuremmilta ja hankalammilta kuin oikeasti ovatkaan. Toisaalta - asua samassa pihapiirissä juopottelevan anopin kanssa... huh! Tsemppiä oikein kovasti anoppi-ongelman ratkaisuun!!!

Pointtini ei toki ollut siinä jäätelössä.
Tämänkertainen tilanne -valehtelu ja hyppyyttäminen- nyt vaan sattui liittymään siihen.
Mieheni on monesti sanonut äidistään että laittaa sille rotanmyrkkyä ruokaan kun siitä on vaan haittaa kaikille. Mieheni sisko ei ole enää tekemisissä äitinsä kanssa.

Ja nyt päivän mietittyäni, vaikka se daiju kiltti tyttö minussa haluaisi että välit on hyvät, ruusut vaaleanpunaisia ja linnut laulaa niin en kyllä välitä. Kun vaan löytäisi jostain diplomatiaa kertoa asiansa menemättä samalle tasolle sen ihmisen kanssa. Tarviin mun pikkusormen takaisin!

Tää jäätelöpointti oli hauska, tuli mieleeni, että kaikesta sitä pitääkin riidellä.
Mutta, mutta...Ymmärrän toki, että kun asiat menee hankaukseen, niin silloin ärsyttää ihan kaikki pienetkin jutut henkilön taholta.
Olikohan viisasta asettua anoppilan lähelle asumaan?
Oliko se ainut mahdollisuus yhteiselämäänne?
Tunsitko appivanhempiasi ennen talonne rakentamista, vai otitko tietoisen riskin?
Oliko anopillasi jo seurusteluaikananne "henkilökohtainen ongelma", kuten fiksusti sanotaan?
Olet ilmeisesti nuori nainen ja elämän kokemusta ei vielä paljoakaan ole.
Paljon helpommalla pääsisitte, jos muuttaisitte mahdollisimman kauas anoppilasta ja eläisitte ihan omaa elämäänne.

En tiedä pitäisikö ap:n viestiin ottaa samanlainen kesähenki kuin osassa vastauksista, mutta minulla nousi tukka pystyyn lukiessani moisesta elämisen helvetistä. Jäätelöjuttuhan oli vain esimerkki siitä mitä kaikkea vallanhaluinen "vanha emäntä" saattaa keksiä.

Mutta tilanne on patissa. Olette hyväksyneet tontin ja talon lähelle appivanhempiasi, jossa arki ei näytä teillä yhdessä sujuvan. Miehesi "puolueeton" asenne lapsuudenkotiaan kohtaan on opittu jo ajat sitten, jos perheessä on niinkin paljon ristiriitaa mitä alkoholisti voi aiheuttaa tuittupäisyydellään.Kukaan ei vaan uskalla tehdä mitään ja sinä ulkopuolisena näet taas sitäkin kirkkaammin, mutta keinosi ovat vähäiset purkaa vuosikymmenien synnyttämää sumaa.

VAihtoehtosi ovat tosi vähissä, jonka tiedät itsekin: jäädä tai lähteä. Mutta jos oma perhe-elämäsi on muutoin kunnossa, niin opettele muuttamaan asennettasi niin ettet ota pultteja anopistasi. Sinä et voi muuttaa muiden elämää, mutta voit helpottaa omaasi kasvattamalla henkistä etäisyyttä vaikka näkisit anoppisi joka päivä.

Siitä jäätelojutusta sen verran, että opettele valkoisia valheita. Aloita oman reviirisi merkitseminen edes niillä ja ole mieluummin bimbo kuin pidät puoliasi. Tyhmyyden nimiin voi nimittäin laskea kaikki mokat ja vaan kohautella olkapäitään, etten mä tiennyt että ne jädet piti laittaa heti pakkaseen kun mä jotenkin käsitin sun tulevan ne kohta hakemaan pois tmv älytöntä. Tai mä jaoin ne lapsille, koska pitihän sitä jussina nyt lastenkin antaa juhlia sielunsa kyllyydestä. Älä ota vastuuta anoppisi lupauksista ja nyt vaan auto alle, viet jädet omistajilleen ja toteat näin marja-aikaan tarttevasi kaiken vapaan tilan pakastamisestasi. Toki siinä voi tulla vähän kärhämöintiä anopin taholta, mutta mitä vakaammin pidät linjasi sen paremmin muutkin tottuvat.

Onko sulla mahdollisuus puutarhaharrasteen kautta kasvattaa kunnon aidanteet ja kasvit kotisi ympärille, koska joskus sekin auttaa henkisesti antamaan etäisyyttä?

Ja vinkki: älä missään nimessä sotkeudu miehesi suvun ongelmiin, kuten kerroit jostakin serkusta. Ne eivät aikuusti oikeesti kuulu sulle ja tuhlaat omaa energiaasi, jos muut tyrivät tai saavat nokkiinsa. Keskitä voimasi sinne missä voit vaikuttaa, äläkä mene edes tunteissasi hönkimään puolesta tai vastaan. Joku päivä se voi kääntyä sua itteäs vastaan ja mitä neutraalimpi olet sen vähemmällä pääset.

Ja portissa lukko. Sekä selkeä viesti anopille. Pysy omalla puolellasi, niin konkreettisesti kuin asioissasikin.

Karrikoituna ja tiivistettynä näin.

En pystyisi kuvittelemaan, että asuisin oman anoppini kanssa lähekkäin. Hän ei ole juoppo tms., mutta muutoin hankalan luonteinen (eikä vain minulle). Olisi hirveän vaikea ketään muuta loukkaamatta tehdä selväksi rajat. Tämä anoppi kun uskoo, että äitinä hänellä on edelleen oikeus tutkia lastensa huusholleissa kaikki paikat, paperit ja laatikot. Onneksi hän ei osaa käyttää tietokonetta! Sitten hän tekee omat tulkintansa asioista, ei kysy asioitten todellisuutta, vaan kertoo uskomuksensa totena eteenpäin. Kyllä on monta soppaa keitety niillä aineksilla. Sisarusten väleissä on hankausta, yksi poika on jättänyt yhteydenpidon kokonaan äitiinsä loukkausten jälkeen. Käräjille kukaan ei ole häntä vielä haastanut, vaikka aihetta olisi.

Hei!
Keäs ja hellettä luvassa. Mikset alkaisi jäätelökauppiaaksi? Myyt ne vähitellen ja syöt itse samalla. Sinun pakastimesasahan ne on. Jos joku niitä kyselee, niin kohauta olkiasi ja sano ettei pakastimessasi ole muuta kuin omia ja anopin jäätelöitä. Jos joku on omansa antanut anopillesi talteen niin menkööt sieltä kyselemään.

Sinun tilanteessasi kirjoittaisin tiukkasävyisen kirjeen ja kertoisin, että pahastuin kovasti jäätelöjupakasta ja koska tällaisia vastaavia tapauksia on tullut aiemminkin, niin kieltäydyn tästä edespäin kokonaan olemassa kuskina tms. apuna. Tästä lähtien olisin tekemisissä vain niissä asioissa, jotta välit lapsen vuoksi säilyvät sukupolvien välillä.

Jos pihassanne ei ole vielä sinulle omaa tilaa (esim. katettu terassi), niin vaatisin miestä rakentamaan sellaisen.

Todennäköisesti olet rakentamisvaiheessa tiennyt, millainen anoppi on. Älä vedä hernettä nenään. Todennäköisesti anopillasi on vielä pahempi olo kuin sinulla. Jos juo kauheasti, niin se vaikuttaa myös aivoihin ja iän myötä tekee entistä enemmän kaikkea päätöntä. Jos hänellä on lisäksi masennusta tai muuta psyykkistä häikkää, niin ei ihme, jos hän on välillä täysin sekaisin.

Kun olet itse tiukkana, ehkä miehesikin uskaltaa tulla vanavedessäsi rohkeammaksi. koska miehesi on joutunut elämään lapsuutensa äitinsä komennossa, ei ole ihme, ettei hän uskalla vastustaa äitiään. Todennäköisesti hän ei koskaan pääse äitinsä vaikutusvallasta kokonaan eroon.

Oletko AP ajatellut että anopilla voi olla pitkälle kehittynyt jäätelöallergia? Jos ne jäätelöt olisivat anopin pakastimessa voisivat niistä leviävät jäätelönitiöt ja jäätelöhilepöly altistaa jäätelöastmalle. Siitä olisi leikki kaukana!

Ja ehkä anoppi juo koska se on janoinen, kyllä ne teiltä leviävät mikroskooppisen pienet jäätelönhiukkaset voivat kuivattaa anopinkin kurkun. Yritä itse olla pari päivää juomatta nyt kun teillä on kaikki nuo puikot pakkasessa. Jano tulee sullekin, usko pois!

Pitää nähdä myös asioiden toinen puoli eikä heti sutena syyttää toisia!

Yhteistyössä