Anoppi, minä, mies ja muut osapuoliset. Neuvvoja kaivataan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lastemme isovanhemmat asuvat kaukana, joten tyypilliset vierailut tapahtuvat harvoin ja kestävät 3-7 vrk. Anoppi oli kylässä ja tapahtui seuraavaa (joka kuvaa hyvin hänen vierailuistaan seuraavia tilanteita)... Vierailujen jälkeen palaamme arkeen. Myös vierailujen aikana rajoitamme usein anopin toimia, koska ne eivät palvele lastemme etua...

2,5 vuotias lapsemme on saanut eteensä aamupuuron. Hän syö sen tavallisesti hyvällä ruokahalulla, mutta näissä poikkeusoloissa voimme kuvitella, että ongelmia seuraa... Lapsi sanoo, ettei halua puuroa, vaan suklaata aamupalaksi! Anoppi antaa oitis suklaata, pienen itkuäänen jälkeen. Hänen kun on vaikeaa kestää lapsen protestia ja puuro jää syömättä! Lapsi pyytää vielä mehua ja anoppi antaa. Totean kaikkeen tähän, että jos lapsi saisi meiltä vanhemmiltaan suklaata ja mehua aina kun haluaa, niin hänellä ei olisi kohta hampaita suussaan! Muina aamuina olen ehdottomasti estänyt nämä anopin viritykset vedoten lapsen rutiineihin, mutta koska nyt on anopin kotiinlähtöaamu, niin katson tämän kerran läpi sormien ja lapsi siis saa suklaansa ja mehunsa ennen puuroa! Anoppi kun ei opi virheistään ei niin millään, mutta toivon että joskus kantapään kautta kuitenkin..

Olemme oman perheen kanssa iltapalalla ja laitan iltapuuroa, koska aamupuuro jäi syömättä. Vauvamme aloittaa iltaitkunsa, joten vetäydyn tankkaamaan häntä maidolla yötä vasten. Mies tarjoaa puuroa, mutta lapsi ei halua syödä, vaan pyytää suklaata! Mies sitten alkaa huutamaan lapselle, että nyt syöt sen puurosi ja ei ole mummoa antamassa suklaata! Lapsi hätääntyy, kun mies yrittää vielä pakolla syöttää puuroa. Menen väliin ja annan itkevän vauvan, jonka iltahetki tuli häirityksi, isälleen. Yritän syöttää uhmaikäistä. Saan annettua yhden lusikallisen lapsen rauhoituttua. Meillä on periaate, että kaikkea maistetaan, mutta enempää ei pakoteta syömään, mutta mies oli siis tällä kertaa yrittänyt pakottaa. Monesti lapsi syökin ruokansa mielellään, kunhan ensimmäinen lusikallinen on saatu suuhun.

Sitten sanon, että nyt iltapesulle, kun ei maistu. Lapsi kävelee suoraan iltapesulta isänsä sängylle ja kosto on suloinen pakkoruokinnasta! Pissaa isänsä sänkyyn, mitä ei kyllä ole ennen uhmassaan tehnyt! Tervettä uhmaa tällä kertaa mielestäni;) Sanon miehelleni, että siitäs sait siinä sinulle kosto! Mies alkaa haukkumaan minua, kun olen jättänyt hänet vaikeaan tilanteeseen! Sanon, että miten niin olen jättänyt hänet tilanteeseen? Tulinhan apuun, vaikka hoidinkin vauvvaa... Vauvva rauhoittuu kanssani paremmin illala ja itki sitten vain isänsä sylissä, kun puutuin isän ja isomman lapsen tekemisiin. En kyllä haluaisi tästä syytä itselleni!

Anoppi soitti nyt aamulla ja mies otti hänen kanssaan puheeksi tapahtuneen. Minä sitten kerroin tarkemmin, että mistä oli kyse, kun anoppi ajatteli taas vain ohittavansa lapsemme "sopeutumisvaikeudet" olan kohautuksella ja naurulla. Anoppi taisi suuttua, koska sanoi seuraavalla kerralla tulevansa vain päivän vierailulle, jottei arkemme menisi sekaisin. Eipä noin pitkältä matkalta kannattaisi tulla vain päiväksi, sanon minä, vaan mieluummin kuitenkin pidemmäksi aikaa. Ei kait ratkaisuna voi olla, että vaikeat tilanteet vain kierretään? Kait olisi aika oppia?

olis ku olis lukenu omaa kirjoitusta... ainakin noot syömis jutut...

mun anoppi ei edelleenkään tajua, et me vanhemmat määrätään lasten syömiset... aina on jotai käden vääntöä niistä. mut aion pitää täst edeskin pääni, et meidän säännöillä mennään tai sit ei kyläillä lainkaan...

Jaaha, vaikeaa kun aikuinen ihminen ei ymmärrä tekevänsä väärin...

Anopin olisi parempi olla jossain muualla kuin keittiössä kun lapset syö, ettei pääse sotkemaan tilanteita. Vaikka seiskaa lukemassa olkkarissa....

Mä käytän tätä systeemiä lapsilla silloin kun samassa pöydässä istuminen tuottaa vain riehuntaa, toinen saa istua huoneessaan odottamassa että toinen saa syötyä. Vois pian tepsiä anoppiinkin.

Mä olen kyllä aina ollu sillä linjala, että isovanhempien kanssa saa olla erisäännöt kun vanhempien kanssa. Lapset on fiksuja ja ymmärtää kyllä, etä eri ihmisillä on eri säännöt. Tietty se on hankalampaa, jos se vieras tulee kotin, mutta kun lapset on isovanhemmilla, en esim. edes kysy mitä ovat syöneet tai mihin aikaan nukkuneett, paitsi sen kysyn, tarviivatko iltapala viellä kotona jos iltasella haen kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä olen kyllä aina ollu sillä linjala, että isovanhempien kanssa saa olla erisäännöt kun vanhempien kanssa. Lapset on fiksuja ja ymmärtää kyllä, etä eri ihmisillä on eri säännöt. Tietty se on hankalampaa, jos se vieras tulee kotin, mutta kun lapset on isovanhemmilla, en esim. edes kysy mitä ovat syöneet tai mihin aikaan nukkuneett, paitsi sen kysyn, tarviivatko iltapala viellä kotona jos iltasella haen kotiin.

no meillä on kans et isovanhemmat asuu kaukana ja tapaavat muutaman kerran vuodessa. Oikeestaan toiki riippuu lapsesta ja isovanhemmista.
mä en anna mummolassa hyppii seinille vaikka mummo antais, enkä anna karkkia ja ym. syödä vaikka nälkäänsä kun isovanhemmat haluu lellii.

Mummolassa nukutaan päikkärit ihan niinkuin kotona jne.

jos mummolassa sais elää niinku pellossa niin paluu ikävään arkeen kotona on hankalaa, ainaki meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
mä olen kanssa samaa mieltä LisaMarien kanssa. sillo kun näinkin harvinainen mummo vierailu on kuin teillä, koska mummo asuu kaukana, niin rutiineista voi tinkiä. ei se lapsi siitä piloille mene. ja ei tarvii mummonkaan mieltään pahoittaa. varmaan haluaa lelliä lasta harvoin kun näkee. eri asia olis jos asus muutaman kilsan säteellä ja päivittäin näkivivät

Mielestäni paluu arkeen oli tällä kertaa liian vaikeaa. Mieheltänikin meni hermot, ei hyvä. Taidan tiukentaa linjaa ja antaa edelleen palautetta anopille. Samalla korostan sitä, että kiva kun tulee vierailulle. Saa antaa herkkuja vain täyteen vatsaan. En ole mielestäni aivan nipo.

Ei tämä mummona olokaan ihan helppoa ole. Me asumme myös kaukana lapsista ja tapaamme noin 2 kk välein.
Tuliaiset on ongelma: vaateita ei osata ostaa, väärän värisiä tai mallisia AINA, karkkia ei saa antaa, leluja on liikaa...
Ruokailutilanteet teennäisiä: "mummi saanko leipää? hmm.pitää kysyä äidiltä voitko syödä leipää.. makeisia ei mukana juuri olekaan.
Poikani kyllä huomaa tilanteen ja "mutsi relaa, se voi syödä jo kaikkea" mutta enhän mä voi miniää suututtaa.
Nukkuminen on ongelma kun olemme paikalla, mutta niinä harvoina kertoina kun lapsi on ollut meillä yksin ei mitään ongelmia ole ollut.

En tiedä minkälaisia vinkkejä ajattelit, mutta niissä tilanteissa joissa saattaa tulla tuollaista vääntöä, yrittäisin hoitaa homman vain oman porukan kesken. Tuskin sitä anoppia tarvitaan siihen pyörimään. Ja jos anoppi syö samaan aikaan, niin sitten syö eikä ala kaivamaan mistään namikätköjä.
Ymmärrän kyllä tuon, että rutiineista voi joustaa, vaikkapa isovanhempien kanssa, mutta ei tuollaisessa ole mun mielestä mitään järkeä, että vaihdetaan aamupala suklaaseen.

no höpö höpö taas! kyllä jossain muualla on vika, jos vanhemmat eivät kestä lapsen uhmaa. vaikka anoppi olisi taivaan enkeli, niin hänen vierailunsa on muutos perheen normaaleihin rutiineihin. uhmaikäinen lapsi reagoi siihen tavalla tai toisella. sitä ei tarvitse vanhempien sen kummemmin dramatisoida vaan palauttaa arki takaisin urilleen vanhemman auktoriteetilla. jos tähän ette pysty niin turha siitä on anoppia syyttää.

p.s. se on muuten vauva ja neuvoja

Tuota noin... kannattaisi tutkiskella sitä omaa parisuhteen tilaa, reagoitte itsekkin jotenkin omituisesti lapsen uhmaan.... Meillä ei naureta jos lapsi lyö (tai tässä tapauksessa pissaa tahallaan)... ilmeisesti on helpompi syyttää anoppia kuin ihmetellä omia toimiaan.

Minusta lapsen on hyvä oppia myös se, että mummot ja papat voivat antaa asioita periksi, mutta vanhemmat eivät. Kuten senkin, että kylässä pitää käyttäytyä siivommin kuin kotona taas vapaammin.

Taisitte itse mennä vähän sekaisin tuosta vierailusta.

Tottakai se lapsi menee ihan sekaisin jos rutiinit pettävät, koska teillä on liian tarkkaa ja liian tiukat rutiinit. Anteeksi nyt vaan. Ehkä kannattaisi vähän hellittää.

No ei ole iso vaiva odottaa anopiltakaan että antaisi vasta puuron jälkeen herkut, oma anoppi juoksee lautasen kanssa muksun perässä ja antaa sipsejä, jos ei ruoka maistu, ja eihän se sitten usein maistukkaan mummolassa :kieh:
Asia ei tietysti minulle kuulu, mutta onko teillä erilliset sängyt miehesi kanssa?

Meillä tuli ongelmia just tommosen parivuotiaan kanssa, kun mummolassa oli omat sääntönsä ja meilä kotona taas toisenlaiset.

ja lapsi oli mummolassa, ilman meitä, mutta toi mummolatavan meille kotiin ja kun todettiin,m ettei noin tehdä, alkoi taistelu ja vastaan huutaminen jne.

Tapahtuma oli vielä pienempi kuin ap.n suklaa-aamupala. Infottiin anoppia ja hän teki muutoksen sääntöihin, jottei kotona tarvitse taistella..

Minusta ap.n tapauksessa ei ole kyse vain suklaasta, vaan siitä, että anoppi käveli vanhempien "käskyvallan" yli lapsen läsnäollessa.
Lapsi siis oppii, ettei äitiä tai isiä tarvitse totella, he ovat kuin ovatkin väärässä. Äiti ja isi sanoo: syö ensin puuro. Lapsi on toista mieltä ja kas, mukana oleva toinenkin aikuinen on toista mieltä eli samaa mieltä kuin lapsi! JEE! Loppupäätelmä lapsen logiikalla: isiä ja äitiä ei tarvitse totella, minulla on puolustajia jotka on samaa mieltä kuin minä.

Vaikka anoppi on harvinainen vieras, mummon vaikutusvalta on yllättävän iso ja kantaa kauas. Omieni kohdalla on näin käynyt, ongelmia on ollut ihan valtavasti v ain siksi, että mummolassa on mummon säännöt ja tavat.
Ja ap.n tapauksessa tämä tapahtui lapsen omassa kotona, ja kuten sanoin, vanhempien yli käveltiin.

Kun isillä paloi pinna noin vähästä, syy ei ole tapahtuma itse, vaa siihen vaikuttanut tausta: se että mummo tulee kotiin ja määrää asioista, jotka ei sille kuulu ja jotka sitten aiheuttaa ongelmaa jälkeenpäin.

Minä harventaisin anopin vierailuja. Tai sitten sanoisin anopille suoraan, että meidän tavat lapsen kanssa on meidän tapoja, eikä hän puutu niihin ollenkaan, ei edes sitten vakk alapsi miten parkuisi. Sanoisin, että lasta ei kiusata eikä lyödä tms. vahingoiteta, vaan pidetään normaalisäännöt ja se, että vanhemmat kuitenkin määrää ja päättää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja sanon minä:
Tottakai se lapsi menee ihan sekaisin jos rutiinit pettävät, koska teillä on liian tarkkaa ja liian tiukat rutiinit. Anteeksi nyt vaan. Ehkä kannattaisi vähän hellittää.

ja minä sanon sulle että paskat.
mikä tiukka ja tarkka tuo on, aamupalat ja iltapalatko pitäisi olla suklaata??? kyllä makeaa saa antaa, mutta ei se se päivän ensimmäinen ateria ole!!

Mun täytyy sanoa olevani äärettömän onnellinen mun lapsen molemmista isovanhemmista.
Kumpikaan mummo ei kyllä lapselle ole mitään herkkuja tarjonnut vaikka ruoka ei ole maittanut. Toki eihän lapsi vielä mitään suklaata tai muutakaan osaa vaatia mutta molemmat mummot tuntien niin ei kyllä jatkossakaan niitä tarjoilla jos ei ensin syödä oikeeta ruokaa.

Mäkään en kysele kun neiti on ollu hoidossa että mitä on syönyt, kysyn vain että onko syönyt ja sama se periaatteessa mitä vastaa, että hyvin on syönyt, tai no vähän huonosti tai että ei ollenkaan, tiedän vain sitten seuraavaa ruokailua varten.
Meillä kun on ollu tapana että jos ei se mitä on tarjottu kelpaa niin sit on syömättä (tähän poikkeuksena jos on kipeä) ja seuraava ateria tarjotaan sitten omalla ajallaan.
Ja tämän tietävät myös isovanhemmat, luulen että toimivat myös sen mukaan, ainakin oma äitini kun näin on myös meidät aikanaan kasvatettu.

Mutta ymmärrän todella ap:tä mä saisin todella kilarit tollasesta, siis jos täällä kotona noin toimis.

Riippuu lapsesta miten tuollaiset poikkeukset sekoittavat elämää. Meillä yksi lapsista ei ymmärrä ollenkaan poikkeuksia. Hän saattaa vielä puolen vuoden päästäkin muistaa poikkeukset ja yrittää vaatia samaa uudestaan tämän tästä. Näin siitä huolimatta, että meillä elellään suht vapaasti ilman tarkkoja sääntöjä.