anoppi kutsui omat vieraansa ristiäisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päähajoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä anoppi kans yritti kutsua omia ystäviään meidän häihin ja lasten ristiäisiin. Sanoin hänelle et minä päätän mieheni kanssa ketä kutsutaan ja ketä ei ja anoppi voi jäädä pois jos ei mielytä. Uskoi kyllä aina mut silti yritti aina uudelleen ja uudelleen yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja päähajoo:
Meinattiin että ristiäiset pidetään ihan lähipiirissä, eli papin ja kummien lisäksi molempien vanhemmat ja sisarukset sekä minun mummo ja miehen pappa. Sellaset pienet perhejuhlat koska ei ristiäiset ole mikään sukukokous niinkuin esim. kirkkohäät. Niin eikö anopin perkele ole kutsunut meille mitään kertomatta veljensä akkoineen ja mahdollisesti muitakin sukulaisiaan. Kiva yllätys...
Sen ymmärtäisi jos tuo mieheni eno olisi jotenkin läheinenkin mieheni kanssa mutta kun ei se ole ikinä käynyt meillä kylässä, emmekä me niillä, mieheni ei myöskään soittele enolleen eikä edes ole nähnytkään sitä varmaan pariin vuoteen.
Millä ihmeen järjellä toisten ristiäisiin pitää kutsua täysin ulkopuolisia ja vieraita ihmisiä, minä olen nähnyt sen enon yhden ainoan kerran enkä sen eukkoa ikinä. Mieleenkään ei juolahtanut pyytää ristiäisiin isovanhempien sisaruksia, sinne ei todellakaan ole tulossa minunkaan äidin eikä isän sisaruksia. Miksi olisi? Jo pelkässä lähipiirissä olisi ollut ihan tarpeeksi sakkia, kaikille ei riitä istuma/kahvittelupaikkoja muutenkaan niin sitten pitää ängetä vielä lisää ja lisää...
Ja jos joku nyt sanoo että eiköhän niille pullapalat ja kahvit löydy niin siitä se ei ole kiinni vaan ihan periaatteesta, että jos itse halutaan pitää pienet perhejuhlat niin minkä helvetin takia anoppi omin päin sinne ketään kutsuu. Pitäkööt itse sellaisia kinkereitä kuin itse tykkää, ei tarvisi muiden juhliin sekaantua. Inhoan järjestää mitään isoja juhlia muutenkin, ärsyttää tuollainen.
Ja kyseessä ei ole ensimmäisen lapsen ristiäiset, vaan toisen että anopin mummoksitulemisen innostuskaan ei tällä kertaa selitä tuota että pitää raahata mukanaan muitakin. Eikä se eno ollut viimeksikään ristiäisissä niin eikö sitä voi tulla minään muuna päivänä kylään kuin ristiäisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Kiinalainen:
Suomalaiset eivät ole sukurakkaita. Mummot ja papat nippanappa kuuluvat vielä sukuun mutta enot, tädit ja sun muut serkut ovat jo ulkopuolisia/vieraita

No niin, nyt ollaan Suomessa ja täällä toimitaan täkäläisten tapojen mukaan. Täällä ei vastaavasti tädit ja muut ole auttamassa vastasynnyttänyttä äitiä, joten ihan kohtuullista, ettei hänelle sälytetä yksin isojen juhlien järjestämistä. Ja täällä on lisäksi tapana pitää ristiäiset kotona. Siitä tulee jo tilaongelma, jos pitäisi kotiinsa kutsua, enot, tädit ja serkut. Meillä olisi ollu ristiäisissä noin sata henkeä, jos oltaisiin tuo toteutettu, olisi voinut olla kerrostalon olkkarissa ahdasta.

Meillä anoppi teki saman. Kyseessä on kyllä miehelle ihan läheisiä sukulaisia (äitinsä serkkuja, sun muita). Me tehtiin niin, että ei sanottu anopille mitään, mutta mies soitti näille sukulaisille itse ihan hyvässä hengessä ja selitti että hänen äidillään on mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin ja hänelle on sattunut erehdys. Mies selitti että kyseessä on hyvin pieni juhla ja mielellään saavat tulla kylään joku toinen kerta. Sukulaiset lähettivät ihania kortteja ja lahjoja tästä huolimatta ja välit on yhä hyvät.

Anoppi otti nokkiinsa, mutta sehän nyt ei ole meidän ongelma. Toisiin ristiäisiin ei kutsunut kuokkavieraita =)

Miehen suvussa on ollut tapana pitää ristiäiset koko suvulle eli kaikki mahdolliset paikalle. Me taas haluttiin pitää ristiäiset pienenä ja lähimmät vaan kutsuttiin. Alussa anoppi taisi vetää vähän hernettä nenään ja saimme kuulla, miten sukulaiset loukkaantuvat, mutta minä vaan tuumasin että siinäpä sitten loukkaantuvat mun puolesta. Meidän lapsen juhlathan ne on ja me ne maksetaan, joten tasan päätetään kyllä ketä sinne kutsutaan ja ketä ei. Sano vaan suoraan hänelle että ei onnistu, te päätätte ketä juhliin tulee!

Meillä isompi ongelma mun äiti, joka oli kutsumassa esim. meijän häihin yhden ystävänsä miehensä kanssa sillä perusteella et "sehän asuu siinä ihan teijän lähellä ja on mulle ystävänä niin läheinen". Itse en ole tavannut koskaan tuota äidin ystävän miestä ja ystävänkin lapsena viimeksi. Kyseessä häät joihin ei kutsuttu edes omia isovanhempia. Sanoin äidille et jos kutsuu niin perun häät. Jäi kutsumatta ja häät pidettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinalainen:
Suomalaiset eivät ole sukurakkaita. Mummot ja papat nippanappa kuuluvat vielä sukuun mutta enot, tädit ja sun muut serkut ovat jo ulkopuolisia/vieraita

No niin, nyt ollaan Suomessa ja täällä toimitaan täkäläisten tapojen mukaan. Täällä ei vastaavasti tädit ja muut ole auttamassa vastasynnyttänyttä äitiä, joten ihan kohtuullista, ettei hänelle sälytetä yksin isojen juhlien järjestämistä. Ja täällä on lisäksi tapana pitää ristiäiset kotona. Siitä tulee jo tilaongelma, jos pitäisi kotiinsa kutsua, enot, tädit ja serkut. Meillä olisi ollu ristiäisissä noin sata henkeä, jos oltaisiin tuo toteutettu, olisi voinut olla kerrostalon olkkarissa ahdasta.

Niin ja mä - ja niin taisi tehdä ap:kin - erotan suvun ja perheen.

Sitten tulee kaverit ja ystävät ja tuttavat ja hyvänpäiväntutut ja liikekumppanit ja ventovieraat ja muukalaiset ja viholliset. Ei välttis tässä järjestyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Meillä anoppi teki saman. Kyseessä on kyllä miehelle ihan läheisiä sukulaisia (äitinsä serkkuja, sun muita). Me tehtiin niin, että ei sanottu anopille mitään, mutta mies soitti näille sukulaisille itse ihan hyvässä hengessä ja selitti että hänen äidillään on mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin ja hänelle on sattunut erehdys. Mies selitti että kyseessä on hyvin pieni juhla ja mielellään saavat tulla kylään joku toinen kerta. Sukulaiset lähettivät ihania kortteja ja lahjoja tästä huolimatta ja välit on yhä hyvät.

Anoppi otti nokkiinsa, mutta sehän nyt ei ole meidän ongelma. Toisiin ristiäisiin ei kutsunut kuokkavieraita =)

Ihanan reipas mies :)

minulle tuntemattomia miehen sukulaisia! En ole koskaan tavannut ihmisiä, joita anoppi meinaa kutsua lapseni kummeiksi :0

Soittele perään ja valittele että anoppi-raukak se alkaa olla vähän dementoitunut,kun onneton taitaa luulla itse saaneensa lapsen :kieh: voi olla että anopin sotiteluinto laantuu kun suku alkaa epäillä anopin järjenjuoksua :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:

Mun mielestä tää olisi hyvä ratkaisu.

Käsket anopin ilmoittaa näille hänen kutsumilleen vierailleen, että on puhunut ohi suunsa ja eivät ole tällä kertaa kutsuttavien listalla. Anna anopin hoitaa asia ja kokea aiheuttamansa mielipaha itse omalla kohdallaan.

Tiedän ikävä kyllä hyvinkin tuon ihmistyypin :(
Minun ex- anoppini saa näkemään vieläkin punaista :(
Olimme päättänneet mennä naimisiin,
vaan anoppipa oli sitten sitä jo koko kylälle huutamassa vaikka kielsimme.
Tämä anoppi kutsui kummin kaiman serkkunsakin ja kehui kuinka ei voi pitää näin ihanaa asiaa sisällään ja pakkohan suku on nyt kutsua ja mitä sillä juhlapaikalla,
kunnon juhlat
sillä morsiamen puolihan ne maksaa,
niin tehtiin ennenvanhaankin (ikää anopilla alle 50v. )
Siis anoppi oli ottamassa ties ketä juhliimme ja ei edes kysynyt maksaako minun vahempani,
sanoimme moneen otteeseen että molempien vanhemmat maksaa ne puoliksi ja sen mukaan miten paljon vieraita kummaltakin suvulta tulee.
Lopulta oli tehty vieraslistat ja joku oli siis karsittava, paikalle ei mahtuisi kuin 80 ihmistä,
Anoppini mielestä ne karsittavat oli kuitenkin otettava minun puoleltani,
koska siellä oli ihan turhiakin sukulasia.
Siis oli minun kummini, molemmat mummoni sekä enot ja sedät ei edes serkkuja perheineen.
Karsin listalta sitten ihan piruuttani oman sukuni jättäen isäni ja äitini listaan,
vaan mitä tekee anoppi.
Kuulemma ei minun vanhempien olisi siellä pakko olla kun kuitenkin hänen suku on pakko kokonan kutsua ja jos se kutsutaan niin se taas suuttuu jos sitäkin ei kutsuta,
siis anopin mielestä.
Lopulta listassa oli vain anopin suku ja me hääpari, anoppi vieläkin kiljuu kun hän joutuu maksamaan niin monen ruokailun,
lopulta poistin itsenikin listasta ja kysin että nyt on kokonaan teidän suvun häät,
joten maksakaa. Uskokaa tai älkää, ei anoppi tajunnut vieläkään vihjettä,
paasasi vain että teen tämän hänelle tahallaan :( ja ei hänellä ole varaa yksin maksaa yli 80ihmisen ruokailuja tai kahveja ja miksi minun vanhempien ei kuulu muka mitään maksaa?
Loppujenlopuksi
menimme naimisiin ja juhlimme kotonamme, johon anoppi sitten sai leipoa ja kutsua ketä halusi (kutsuikin eräät tuttavansa ja uuden kumppanin suvun )
minun suvustani ei ollut kuin vanhempani,
ja anoppi sitten kehui koko hänen suvulleen kuinka minun sukuni oli tuolla paikalla mutta ei miehen ja kuinka minun sukuni sitä ja tätä :(
Jokakerta anoppi paasasi minulle kuinka en saa koskaan paljastaa että hänen uuden kumppanin suku olikin meidän juhlissamme,
eikä heidän suku.
No ei se liittokaan kauan kestänyt,olisihan se pitänyt tajuta juosta karkuun siinä vaiheessa un poika ei saa äidilleen sanottua yhtä ei sanaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Sano sille. Mä en ainakaan vois olla avaamatta suutani tuommosessa tilanteessa.

Samaa mieltä, älä anna tätä anopille periksi tai taidat olla loputtomassa suossa sen jälkeen.

Varmaan niin, mutta samalla saa kätevästi sen enonkin ym. vihastuksen niskaansa! :/ Ainakin tässä on nyt hyvä tilaisuus tutustua.

Kai nyt kuitenkin sanoit, että olit meinannut pienmpiä juhlia? Ja kustantaako anoppi sitten eväät puolelle suvulle?

Meillä on kans just tämmöstä, onneksi nyt jo rauhoittunut... luoja ties ketä veljen kummin kaimoja olisi pitänyt meidän lasten ristiäisiin kutsua, kun muutenkin lähimmät sukulaiset nostivat vierasmäärän 40 henkilöön. Hittoako myö vähistä rahoistamme ruokkimaan vielä ihmiset ketä ei edes tunneta, saati että koskaan enää myöhemmin olisivat meidän kanssamme missään tekemisissä :o

Niin ja kummiehdotukset olivat myös samaa luokkaa. Joku hänen kiva kaveri tai hammaslääkärin vaimo olisi pitänyt ottaa, että siitä voisi kuulemma joskus olla jotain hyötyä...?!?!?! Ei voinut kuin nauraa siinä vaiheessa kun ihmetteli miksei nämä ehdotukset kelvanneet :D

Samainen anoppi olisi myös tahtonut väen vängällä tulla kuvaamaan meidän esikoisen synnytyksen, suuttui verisesti kun kielsin :laugh:

Ihan mukava hää on, mutta... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis en ymmärrä, miten aikuiset ihmiset eivät saa sanottua anopeille ja muille sukulaisille ketä juhliinsa haluavat!

Eihän sitä tajua ennekun tämä omalle kohdalle osuu ;) ja helposti osuukin jos koko suku samassa pitäjässä tai naapuripitäjässä asuu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja päähajoo:
Meinattiin että ristiäiset pidetään ihan lähipiirissä, eli papin ja kummien lisäksi molempien vanhemmat ja sisarukset sekä minun mummo ja miehen pappa. Sellaset pienet perhejuhlat koska ei ristiäiset ole mikään sukukokous niinkuin esim. kirkkohäät. Niin eikö anopin perkele ole kutsunut meille mitään kertomatta veljensä akkoineen ja mahdollisesti muitakin sukulaisiaan. Kiva yllätys... Sen ymmärtäisi jos tuo mieheni eno olisi jotenkin läheinenkin mieheni kanssa mutta kun ei se ole ikinä käynyt meillä kylässä, emmekä me niillä, mieheni ei myöskään soittele enolleen eikä edes ole nähnytkään sitä varmaan pariin vuoteen. Millä ihmeen järjellä toisten ristiäisiin pitää kutsua täysin ulkopuolisia ja vieraita ihmisiä, minä olen nähnyt sen enon yhden ainoan kerran enkä sen eukkoa ikinä.

Mieleenkään ei juolahtanut pyytää ristiäisiin isovanhempien sisaruksia, sinne ei todellakaan ole tulossa minunkaan äidin eikä isän sisaruksia. Miksi olisi? Jo pelkässä lähipiirissä olisi ollut ihan tarpeeksi sakkia, kaikille ei riitä istuma/kahvittelupaikkoja muutenkaan niin sitten pitää ängetä vielä lisää ja lisää...

Ja jos joku nyt sanoo että eiköhän niille pullapalat ja kahvit löydy niin siitä se ei ole kiinni vaan ihan periaatteesta, että jos itse halutaan pitää pienet perhejuhlat niin minkä helvetin takia anoppi omin päin sinne ketään kutsuu. Pitäkööt itse sellaisia kinkereitä kuin itse tykkää, ei tarvisi muiden juhliin sekaantua. Inhoan järjestää mitään isoja juhlia muutenkin, ärsyttää tuollainen. Ja kyseessä ei ole ensimmäisen lapsen ristiäiset, vaan toisen että anopin mummoksitulemisen innostuskaan ei tällä kertaa selitä tuota että pitää raahata mukanaan muitakin. Eikä se eno ollut viimeksikään ristiäisissä niin eikö sitä voi tulla minään muuna päivänä kylään kuin ristiäisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja huppista:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Sano sille. Mä en ainakaan vois olla avaamatta suutani tuommosessa tilanteessa.

Samaa mieltä, älä anna tätä anopille periksi tai taidat olla loputtomassa suossa sen jälkeen.

Varmaan niin, mutta samalla saa kätevästi sen enonkin ym. vihastuksen niskaansa! :/ Ainakin tässä on nyt hyvä tilaisuus tutustua.

Kai nyt kuitenkin sanoit, että olit meinannut pienmpiä juhlia? Ja kustantaako anoppi sitten eväät puolelle suvulle?

Anoppiko kustantaisi? Hahhah! Se ei ole edes kysynyt, tarviiko missään auttaa. Äitini auttaa siivouksessa ja miehen äitipuoli tarjoutui leipomaan. Pitäisikö laittaa anoppi tiskaamaan? Ai niin, mutta siinähän saattaa lohjeta rouvan juuri manikyroity kynsi. Anoppi kutsuu vaan vieraita eikä yhtään auta järjestelyissä.

Ei sillä akalla ole kaikki ruuvit samassa kulhossa muutenkaan. Tässä joitain kokemuksia:

Kun odotin esikoista, anoppi työnsi aina päänsä mahaani kiinni ja alkoi leperrellä vauvalle. Ja kun erehdyin istumaan sohvalle sen viereen, se painoi päänsä mahaani ja jäi siihen nojailemaan. Olisin voinut vaikka silittää sen päätä (tai hakata...).

Sitten kun synnytin esikoisen ja makasin puolitajuissani synnytyssalissa pitkän ja vaikean synnytyksen jälkeen, anoppi oli jo sairaalan aulassa. Soitteli miehelleni ja ihmetteli minkä takia se ei saa tulla synnytyssaliin katsomaan vauvaa. Oli vielä jälkeenpäinkin sitä mieltä, että kyllä se varmaan olisi sinne päästetty!
Ja kun minut lopulta kärrättiin rullatuolissa osastolle, anoppi oli osaston aulassa päivystämässä ja räpsi kuvia. Miellyttävää...

Menimme naimisiin esikoisen kasteen yhteydessä emmekä kertoneet siitä kellekkään, koska halusimme ihan pienet häät. Siitäkös sai kuulla.
Anoppi rupesi ehdottelemaan että kyllä teidän täytyy järjestää isot kirkkohäät kesällä, mihin voisi tulla kaikki paikalle. Mitään merkitystä ei tietenkään ollut sillä, että meidät oli jo vihkinyt pappi, eli meidän olisi pitänyt ensin erota ja sitten mennä uudestaan anopin mieliksi kirkossa naimisiin.

Ja kun mieheni kysyi ihan huvikseen että sinäkö ne maksaisit, niin vastaus oli että "ei kun ottaisitte pankista lainaa".
Voi nyt jumalauta...

En jaksa edes muistaa kaikkea, aina tuo akka osaa kyllä yllättää...

Meillä samanlainen anoppi, halus väkisin kutsua veljensä meidän pojan ristiäisiin. Sanottiin, ettei se käy,piste. Pahotti tietty mielensä kun "veli on niiin läheinen hänelle". Miehelleni hänen enonsa ei ole ollenkaan läheinen, mutta tätäthän anopin oli vaikea käsittää.

Niin ja sama homma oli häiden kanssa - isot piti häiden olla, mutta kustnnuksiin ei halunnut osallistua. Sit kaiken huipuksi lähti meidän häistä tosi aikasin kotiin ja sanoi, että menee juhlistaan meidän onnea kotiinsa omalla porukalla. Kiva.
Niin ja sairaalaan ei haluttu ketään esikoisen syntymän aikoihin, mutta väkisin tuli ja vielä heti synnytyksen jälkeen.
Onkohan meillä ap sama anoppi?:/

Alkuperäinen kirjoittaja kamilla:
Niin ja sama homma oli häiden kanssa - isot piti häiden olla, mutta kustnnuksiin ei halunnut osallistua. Sit kaiken huipuksi lähti meidän häistä tosi aikasin kotiin ja sanoi, että menee juhlistaan meidän onnea kotiinsa omalla porukalla. Kiva.
Niin ja sairaalaan ei haluttu ketään esikoisen syntymän aikoihin, mutta väkisin tuli ja vielä heti synnytyksen jälkeen.
Onkohan meillä ap sama anoppi?:/

:laugh:

Valitettavasti noita taitaa piisata. Mieheni on anopin ainoa lapsi eli ei ole mahdollista.

anna anopin hössöttää, vaihatta vain ristiäisten aikataulua eikä anopille sanaakaan tästä muutoksesta. siinä tulkoot kylään omien vieraittensa kans :D tee selväksi kene lapsen ristiäiset ne on..

Yhteistyössä