anoppi ja vauvalle nimi

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Meillä kahden viikon ikäinen vauva ja anopin kanssa on erimielisyyttä nimestä. Meillä oli valmiina täysin sopiva nimi, mutta koska mieheni pikku serkulla on samanniminen lapsi, emme vai omalle antaa anopin mielestä samaa nimeä. Tai siis niin että kolmesta etunimestä kaksi on samoja.

Harmittaa ku se oli niiiiiin hyvä nimi. Mies on valmis antamaan siltikin tuon meidän valkkaaman nimen vaikka onkin sukulaisella sama. Anoppi on sitä vastaan. Mä taas tiedän että jos emme vaihda nimeä jää asia anopin hampaan koloon jäytämään mun ja anopin välejä, koska tietysti nimi juttu on mun vika ettei sitä vaihdettu.

Vaikea selittää, mutta toivottavasti joku jotain tajus.

Miten teillä puuttuuko anopit/isovanhemmat nimeen? Entä miten reagoitte?
meillä anoppi yritti vaikuttaa nimeen, ihan niinkuin siihen että kastetaanko lapsi vai ei... mutta pidin tiukasti pääni ja poika sai sen nimen mikä haluttiin, ja lasta ei kastettu...
toki voi olla että jotain jää hampaankoloon mutta se on teidän lapsi, te päätätte!!
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
muistelen jostain lukeneeni et isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia/velvollisuuksia lastenlapsiin, et kyllä vanhemmat itse päättävät oman lapsensa nimen.
pitääkö tällainen ihan jostain lukea :D eikös se nyt ole itsestäänselvyys.........!!
 
vieras
Minun anoppi ilmoitti jo raskausaikana, että jos tyttö tulee niin ainakin toinen nimi piti olla se tietty, mikä hänellä kulkenut suvussa tytöillä. Onneksi tuli poika. Toinen olikin tyttö, mutta sai toiseksi nimekseen minun suvussa kulkeneen nimen -mahtoi anoppia harmittaa!! Ja ihan oikein sille! Me päätämme ainakin itse minkä nimen lapsille annamme, ei kukaan muu.
 
mie
miksi kerrotte nimen vasta ristiäisissä?tai miksi joku sanoo, että sai kasteessa nimen?hei haloo,siinä kasteessa kukaan nimeä saa,kasteen vain. nimi ei liity siihen millään lailla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
miksi kerrotte nimen vasta ristiäisissä?tai miksi joku sanoo, että sai kasteessa nimen?hei haloo,siinä kasteessa kukaan nimeä saa,kasteen vain. nimi ei liity siihen millään lailla.
Meillä se on paljastettu vasta siellä,koska se on lyöty lukkoon vasta ihan viime metreillä.Pojan nimeä mietittiin vielä edellinen ilta eli ei ollut mitään mitä kertoa etukäteen.
 
mie
Tarkoitinkin näitä jotka sanovat jo raskausaikana et on meil nim,mut eipä kerrota ja sit et ei puhutella lasta kotonakaan nimellä ettei vain paljastu kellekkään ennen ristiäisiä.
 
tossuliini
Mä olen kans sitä mieltä että piruakos se anopille kuuluu minkä nimen annatte lapsellenne? Jos ottaa nokkiinsa niin ottakoon, meillä ei edes sanottu esikon aikana etukäteen tytön nimeä, saivat kuulla sen ristiäisten jälkeen, varsinkin anoppi, mun mielestä appiukko oli silloin ristiäisissä ei anoppi. Ja kuopuksen aikana mulla oli nimet valmiina kun lähdin sairaalaan eli pojan nimestä kysyin vaan mieheltä että käykö ne kaksi nimeä jos on poika ja kuulemma sopi hyvin hälle, eli pidin pääni molempien lapsien nimissä.
 

Yhteistyössä