anopista taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on tilanne, jossa anoppi ja minä emme tule juttuun alkuunkaan. Alussa varmaan molemmat yritimme parhamme, mutta "kemiat" eivät vain pelaa. miehen kanssa ollaan oltu yhdessä jo 12 vuotta ja ensimmäinen lapsi syntyi 7 vuoden yhdessäolon jälkeen ja toinen 9 vuoden jälkeen. Anoppi asuu 500km päässä.

Anoppi on käynyt meillä ennen lasten syntymää 2 kertaa ja lasten syntymien jälkeen 5 kertaa. Viimeksi vuosi sitten. Syynä tähän riitaantumiseen on ilmeisesti se, etten anna anopin tehdä kotitöitä kodissani.

Ne kerrat kun hän on käynyt meillä, hänen suunnillen ensimmäinen kommettinsa on; milloinkas hän saa imuroida? Ei siinä mitään, kiva jos auttaa, mutta jos ollaan miehen kanssa siivottu hiki hatussa koko kämppä ennen hänen tuloaan. Ok, meillä on kissa ja koira, joten karvoja on kokoajan, enemmän tai vähemmän. Ikkunoiden pesusta huomauttaa joka kerta, onpas likaiset, saako pestä ym. ym. ym. Haluaa pestä ja silittää pyykkiä, mutta, en halua anoppini pesevän likaisia alusvaatteitani. Olenko siis nipo?

Olenko outo, jos kuvittelen mummin, joka näkee ainoita lapsenlapsiaan kerran vuodessa, olevan kiinnostunut enemmän heistä kun kotini puhtaudesta? Tai mielummin lähtevän pesemään autoaan, kun leikkivän lapsenlastensa kanssa? Ja korostan, että meillä on ihan ns.puhdasta, ei tavaroita levällään, lattiat imuroidaan ja pestään pari kertaa viikossa.

ja kommettia saa antaa ihan laidasta laitaan, josko saisin ulkopuolisen kommenttia, mitä olen tehnyt väärin, tai miten voisin omaa käytöstäni muutettua, jotta voisin anopin käyttäytymistä ymmärtää. Kiito!

anoppi tarkoittaa hyvää, yrittää kai olla hyödyksi. mutta en minäkään antais tehdä kotitöitä omassa kotonani. koita kestää. aattele jos anoppi asuis teidän naapurissa: ois joka päivä siivoamisapua tarjoamassa, tois teille lämpösiä, kitkis sun kukkapenkit jne... jos se kerran vuodessa käy niin pääset suht helpolla =).

Ehka han vaan ajattelee auttavansa ja tekevansa hommia, niin te saatte lomaa ja leikkia lasten kanssa? Ota vaikka alusvaattees erilleen ja pese ite myohemmin ja anna mummon hommailla...

Jotkut ihmiset on ehka vahemman sellaisia leikkivia.

Kuulostaa ihmiseltä joka ei voi olla tekemättä jotain hyödyllistä. Ja kuulostaa kovin tutulta. Minä vetäisisin herneet nenään hyvin äkkiä ja kysyisin et näyttääkö täällä sotkuiselta tai luuletko etten osaa pestä ikkunoita? B) Ja antaisin varmaan käskyn olla nyt kerrankin sen lapsenlapsen kanssa kun kerran näkee sitä noin harvoin.

Hän kuulostaa vaan hyväntahtoiselta, ei tunne itseeään arvokkaaksi, jso ei saa tehdä koko ajan työtä. (ja kaikki eivät pidä lasten kanssa leikkimistä työnä, vaikka ainakin minulle se on rankempaa työtä kuin moni muu)

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Kuulostaa ihmiseltä joka ei voi olla tekemättä jotain hyödyllistä. Ja kuulostaa kovin tutulta. Minä vetäisisin herneet nenään hyvin äkkiä ja kysyisin et näyttääkö täällä sotkuiselta tai luuletko etten osaa pestä ikkunoita? B) Ja antaisin varmaan käskyn olla nyt kerrankin sen lapsenlapsen kanssa kun kerran näkee sitä noin harvoin.

Voi kun osaisin olla noin suorapuheinen. Kuitenkaan en riitaa haluaisi haastaa. Ja todella työtä riittää jokapäivälle tämän porukan kanssa. parhaani teen ja se satuttaa, että minun työtäni ei arvosteta. Tuntuu, että anoppi kuvittelee minun löhöävän sohvalla. kuitenkin käydään töissä, sekä minä että mieheni. Ja kotia, lapsia ja läimiä hoidetaan parhaamme mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:

Voi kun osaisin olla noin suorapuheinen. Kuitenkaan en riitaa haluaisi haastaa. Ja todella työtä riittää jokapäivälle tämän porukan kanssa. parhaani teen ja se satuttaa, että minun työtäni ei arvosteta. Tuntuu, että anoppi kuvittelee minun löhöävän sohvalla. kuitenkin käydään töissä, sekä minä että mieheni. Ja kotia, lapsia ja läimiä hoidetaan parhaamme mukaan.

siis ELÄIMIÄ, ei lämiä hoidetaan parhaamme mukaan

Hän kuulostaa vaan hyväntahtoiselta, ei tunne itseeään arvokkaaksi, jso ei saa tehdä koko ajan työtä. (ja kaikki eivät pidä lasten kanssa leikkimistä työnä, vaikka ainakin minulle se on rankempaa työtä kuin moni muu)
Siinpä se, hän kuvittelee auttavansa enemmän tehdessä kotitöitä. Mutta minulle apua olisi enemmänkin lasten kanssa puuhailusta. Olen siitä sanonut monesti, mutta hän ei ota kuuleviin korviinsakaan. Mielummin lähtee pesemään autoaan, kun veisi lapsia leikkimään.

Mitä tapahtuu, jos huokaiset ja sanot, että kai ne ikkunat on pestävä uudelleen. Voisiko anoppi mennä siksi aikaa ulos lasten kanssa? Tai jos haet siivousvälineet hänelle ja sanot ole hyvä.

*kelpaisiko anopille oma lääke*

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Mitä tapahtuu, jos huokaiset ja sanot, että kai ne ikkunat on pestävä uudelleen. Voisiko anoppi mennä siksi aikaa ulos lasten kanssa? Tai jos haet siivousvälineet hänelle ja sanot ole hyvä.

:) koitin tuota kerran, ja anoppi otti ikkunalasta käteensä ja sanoi: no tuleepa kerrankin pestyä kunnolla." :)

anoppi otti ikkunalasta käteensä ja sanoi: no tuleepa kerrankin pestyä kunnolla." :)

:kieh: Anopissasi on sekin hyvä puoli, että jos kaveriporukassa on tylsä hetki voit kertoa hyvän jutun: "Yhdellä tutulla kävi vieras...."

Oikeasti, älä mieti anoppisi omituisuuksia, hän on persoonallisuus. Itse olen kyllä huomannut persoonallisuuden hauskana piirteenä vasta ex-anopissa, mutta sinä voit olla kypsempi ihminen. Joskus olen miettinyt, miksi minäkin en voisi olla Persoonallisuus. Vaatisin oman tilani ja nostaisin metelin, jos ei mennä minun säännöilläni.

Siinpä se, hän kuvittelee auttavansa enemmän tehdessä kotitöitä. Mutta minulle apua olisi enemmänkin lasten kanssa puuhailusta. Olen siitä sanonut monesti, mutta hän ei ota kuuleviin korviinsakaan. Mielummin lähtee pesemään autoaan, kun veisi lapsia leikkimään.

ei toisia voi muuttaa. Miksi hänen pitäisi alkaa yhtäkkiä leikkimään jos ei osaa tai hänet on kasvatettu niin että pitää tehdä "oikeaa" työtä jota on joku muu kuin lasten kanssa olo?

anoppi otti ikkunalasta käteensä ja sanoi: no tuleepa kerrankin pestyä kunnolla." :)

:kieh: Anopissasi on sekin hyvä puoli, että jos kaveriporukassa on tylsä hetki voit kertoa hyvän jutun: "Yhdellä tutulla kävi vieras...."

Oikeasti, älä mieti anoppisi omituisuuksia, hän on persoonallisuus. Itse olen kyllä huomannut persoonallisuuden hauskana piirteenä vasta ex-anopissa, mutta sinä voit olla kypsempi ihminen. Joskus olen miettinyt, miksi minäkin en voisi olla Persoonallisuus. Vaatisin oman tilani ja nostaisin metelin, jos ei mennä minun säännöilläni.

Kiitos Hankey,

Tässäpä mietittävää :)

ei toisia voi muuttaa. Miksi hänen pitäisi alkaa yhtäkkiä leikkimään jos ei osaa tai hänet on kasvatettu niin että pitää tehdä "oikeaa" työtä jota on joku muu kuin lasten kanssa olo?

Kiitos tästä kommentista. Onko siis tuon ikäpolven ihmisillä käsitys "oikeasta työstä" tuo? Eli lastenhoito ei ole työtä?

Onko siis tuon ikäpolven ihmisillä käsitys "oikeasta työstä" tuo? Eli lastenhoito ei ole työtä?

Lastenhoito on työtä, jota tehdään samalla kun tehdään kotitöitä tai puutarhahommia. Laiska se äiti, joka vain istuu hiekkalaatikon reunalla ja juttelee lasten kanssa. Eikä lapsia pitäisi opettaa siihen että he voivat häiritä äidin työntekoa.

Itse ajattelen kyllä toisin.

odotin enemmän anopin puolustajia, komentoikaa nyt jo joku! Vinkkejä, en halua hänen kanssaan riidoissa olla. Olen kuitenkin ainoan poikansa puoliso.

Ihan rehellistä mielipiudettä otetaan vastaan.

Onko siis tuon ikäpolven ihmisillä käsitys "oikeasta työstä" tuo? Eli lastenhoito ei ole työtä?

Lastenhoito on työtä, jota tehdään samalla kun tehdään kotitöitä tai puutarhahommia. Laiska se äiti, joka vain istuu hiekkalaatikon reunalla ja juttelee lasten kanssa. Eikä lapsia pitäisi opettaa siihen että he voivat häiritä äidin työntekoa.

Itse ajattelen kyllä toisin.

Hankey, ollaan samoilla aaltopituuksilla, mutta ollaanko ainoita?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Rehellistä mielipiudettä otetaan vastaan.

Järjestä niin että anoppi on nukkunut hyvin, syönyt hyvin ja jos anoppi siitä huolimatta mellastaa, se on anopin häpeä. Moneenko kyläpaikkaan kehtaisit mennä arvostelemaan ikkunoiden puhtautta? Anopillasi on ollut yhden lapsen huushollissa ihan eri määrä hommia kuin sinulla lasten ja elukoitten kanssa. Aikas mahdoton hänen on teidän arkea ja elämää ymmärtää. Mistä sitä tietää, vaikka vaihdevuodet hormooneineen tekisivät anopista hankalamman mitä hän oikeasti on. (Ilkeä miniä varmaan kysyisi tätä asiaa suoraan )

talo elää tavallaan ja vieraat menee ajallaan.

Kiitos tästä kommentista. Onko siis tuon ikäpolven ihmisillä käsitys "oikeasta työstä" tuo? Eli lastenhoito ei ole työtä?

Nyt menee vähän asian vierestä, mutta pakko kirjoittaa, että oma anoppini on tosi ahkera tekemään töitä ja kotitöitä, vaikuttaa siltä, että puurtaa aina siihen asti, että simahtaa suorilta jaloilta johonkin nojatuoliin, torkkuu vähän aikaa ja jatkaa taas. Kun olemme anopilla ja apella muutaman päivän reissulla, anoppi puurtaa kaikenlaisissa kotitöissä usein puoleen yöhön. Minä auttelen tietysti häntä, mutta itse vetäydyn nykyään kyllä jossain vaiheessa myöhäisiltaa jo omaan rauhaan. Anoppi on kyllä lapsenlapsensakin kanssa, mutta tosiaan touhuaa muuten koko ajan jotakin. Lähes sama tahti jatkuu täällä meillä käydessä, mutta ei kuitenkaan pyykkihuoltoon tms puutu. Vaikuttais siltä, että toimettomuus on monelle tuon sukupolven edustajalle jotenkin kunniatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Rehellistä mielipiudettä otetaan vastaan.

Järjestä niin että anoppi on nukkunut hyvin, syönyt hyvin ja jos anoppi siitä huolimatta mellastaa, se on anopin häpeä. Moneenko kyläpaikkaan kehtaisit mennä arvostelemaan ikkunoiden puhtautta? Anopillasi on ollut yhden lapsen huushollissa ihan eri määrä hommia kuin sinulla lasten ja elukoitten kanssa. Aikas mahdoton hänen on teidän arkea ja elämää ymmärtää. Mistä sitä tietää, vaikka vaihdevuodet hormooneineen tekisivät anopista hankalamman mitä hän oikeasti on. (Ilkeä miniä varmaan kysyisi tätä asiaa suoraan )

talo elää tavallaan ja vieraat menee ajallaan.

ihana lukea kommettejasi, täytyy taas yrittää. Nieleskellä ja antaa tarvittaessa samalla mitalla takaisin. Mutta seuraus voi olla, että lapset eivät tapaa mummuaan taas seuraavaan vuoteen.

Mutta suuret kiitokset ihmisille, jotka ovat kommentoineet asiaa. Sain ajattelimesen aihetta ja ehkä vielä josku voidaan anopin kanssa olla ihan puheväleissäkin.

:) koitin tuota kerran, ja anoppi otti ikkunalasta käteensä ja sanoi: no tuleepa kerrankin pestyä kunnolla." :)

No mä kyl käyttäisin tollasta anoppia ihan surutta hyväkseni... :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

No mä kyl käyttäisin tollasta anoppia ihan surutta hyväkseni... :kieh:

Joo, ihan kiva ele, mutta jos olisit siivonnut tunti tolkulla anopin vierailua varten ja anopin ensikommetti uudesta asunnostanne olisi ollut vastaavanlainen, miten olisit suhtautun?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Nyt menee vähän asian vierestä, mutta pakko kirjoittaa, että oma anoppini on tosi ahkera tekemään töitä ja kotitöitä, vaikuttaa siltä, että puurtaa aina siihen asti, että simahtaa suorilta jaloilta johonkin nojatuoliin, torkkuu vähän aikaa ja jatkaa taas. Kun olemme anopilla ja apella muutaman päivän reissulla, anoppi puurtaa kaikenlaisissa kotitöissä usein puoleen yöhön. Minä auttelen tietysti häntä, mutta itse vetäydyn nykyään kyllä jossain vaiheessa myöhäisiltaa jo omaan rauhaan. Anoppi on kyllä lapsenlapsensakin kanssa, mutta tosiaan touhuaa muuten koko ajan jotakin. Lähes sama tahti jatkuu täällä meillä käydessä, mutta ei kuitenkaan pyykkihuoltoon tms puutu. Vaikuttais siltä, että toimettomuus on monelle tuon sukupolven edustajalle jotenkin kunniatonta.

varmaan näin onkin, mutta olen sanonut omalle äidilleni "säännöt", kiva jos auttaa silloin kun pyydän. ja hän noudattaa niitä. Olen anopille ladellut samat pyynnöt, mutta hän niistä vähät välittää. Hän tekee niin kun parhaaksi katsoo. Se on kuulemma hänen oikeutensa mieheni äitinä ja lastenlastensa mummina.

Yhteistyössä