Anopin mielestä 2 lasta on riittävästi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katmat

Aktiivinen jäsen
22.01.2008
2 265
1
36
Se on meidän toisen lapsen syntymästä asti hokenu vähä väliä että eikai me enempää tehdä lapsia. Ihan kuin kolmannen lapsen syntymä olis jotenkin kauhea juttu. Nyt ootan kolmatta viikolla 14+,ei olla vielä kerrottu anopille ja vähä jännittää mitä se sanoo... :whistle:

En oikein ymmärrä tuota sen asennetta, että mitä se kuuluu sille vaikka tehtäis kymmenen lasta?Sen ei oo tarvinnu meidän lasten hoitoon sekaantua kuin hätätapauksessa (esim kun viime keväänä jouduin sairaalaan ja miehen piti olla kuitenki töissä niin hoito lapsia sen aikaa)joten ei sen ainakaan tartte pelätä että sen taakat kasvais. Ja me ollaan kumpiki yli 3kymppisiä, vakituisessa työssä olevia ihmisiä, joilla on kaikki perusasiat kunnossa (on siis koulutus,työ,asunto,autot jne) ja muutenki menee kaikinpuolin hyvin.Eli mun mielestä ei mitään syytä anopin puhua noin.

Oon sanonu miehelle, että saa ite kertoa tästä raskaudesta äidilleen, mielenkiinnolla odotan sen reaktiota...

Onhan hänellä varmaankin mielipiteeseensä oikeus, mutta toinen asia on sitten se, pitääkö se ilmaista ääneen tai äänettömästikään. Onko miehesi pienestä perheestä, yksi- tai kaksilapsisesta? Olen huomannut, että moni nainen ei mummoiässä oikein "sulata" sitä, että omille lapsille tulee enemmän lapsia kuin hänellä itsellään on. En tiedä miksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika jännä, oma anoppini ei oo onneksi kommentoinut mitään. Hänellä tosin on 4 lasta ja 8 sisarusta :)

Juu munkin anopilla on 4 lasta ittellään ja ite on isosta perheestä.En sitte tiedä että juuriko siksi hänen mielestä olis parempi pitäytyä kahdessa lapsessa.Mutta kun eihän se ole siltikään sen asia, montako lasta hänen lapsensa tekevät...

Meillä sama tilanne... Tosin lapsia on vasta yksi, mutta vähän väliä tulee anopilta kommentteja tyyliin "... niin ja sitten teette ne KAKSI lasta ja vasta sitten..." Olen välillä vastannutkin, että kymmenen kyllä oli suunnitelmissa :D Anopin ilme oli sanoinkuvaamaton xD

Meidän anopin mielestä lapsiluku on hyvä pitää kolmessa...mutta kun hän kuuli että kolmaskin tulokas on tyttö niin hän otti osaa ja ilmoitti heti, että kyllä meidän on sitten vielä yksi lapsi tehtävä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Onhan hänellä varmaankin mielipiteeseensä oikeus, mutta toinen asia on sitten se, pitääkö se ilmaista ääneen tai äänettömästikään. Onko miehesi pienestä perheestä, yksi- tai kaksilapsisesta? Olen huomannut, että moni nainen ei mummoiässä oikein "sulata" sitä, että omille lapsille tulee enemmän lapsia kuin hänellä itsellään on. En tiedä miksi.

Kirjoitin tuossa jo äskenkin että hänellä itsellään on 4 lasta.Mieheni sisaruksilla on kaikilla muilla vain 1 tai 2 lasta, paitsi meillä ensi kesästä lähtien...

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Meillä sama tilanne... Tosin lapsia on vasta yksi, mutta vähän väliä tulee anopilta kommentteja tyyliin "... niin ja sitten teette ne KAKSI lasta ja vasta sitten..." Olen välillä vastannutkin, että kymmenen kyllä oli suunnitelmissa :D Anopin ilme oli sanoinkuvaamaton xD

:laugh: mä oon kans miettiny että jos kertoisin sille, monestako ite nuorempana haaveilin - kuudesta lapsesta :laugh: että eihän tässä olla vielä puolessavälissäkään sitä lukua :D

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Kirjoitin tuossa jo äskenkin että hänellä itsellään on 4 lasta.Mieheni sisaruksilla on kaikilla muilla vain 1 tai 2 lasta, paitsi meillä ensi kesästä lähtien...

No tähän ei sitten "teoriani" sovellu. Anoppisi lienee noin viisissäkymmenissä? Olisiko sitten sitä, että muistelee, kuinka on joutunut itse jakamaan asioita kenties tai ollut ehkä tiukkaa ja tuumii, että lapsenlapsilla pitäisi olla paremmin tms.? Ei ne tietty hänen päätettäviään asioita ole teidän perheenne kohdalla.

No mun anoppi oli jo yhden kohdalla että yksi riittää. No toista odotimme niin sanoi että oletteko ihan tyhmiä. No nyt jouluaattona sitten kerroimme odottavamme kolmatta ja silloin hymyili ja onnitteli =)

Joo meillä tuntuu olevan just näin. Anopilla itellään siis kaksi lasta, miehensä olisi joskus halunnut kolmannen lapsen, ns. iltatähden. Anoppi ei kuitenkaan suostunut. En sitten tiedä, olisiko se juuri sitä, että meillekkään ei sopisi tulla enempää kuin ne kaksi. Se on ilmeisesti hänen mielestään paras lapsiluku vai onko siinä sitten sitä, että kun hän joskus teki sen "mokan" ettei halunnutkaan kolmatta lasta, olisi se hänelle liian kova pala purtavaksi, jos omalle pojalleen lapsia siunaantuisikin enemmän. Mene ja tiedä. Tosin uskon anopin olevan niin ulkokultainen, että pohjimmainen syy kahden lapsen periaatteeseen on se, että se on IDYLLIperhe, etiketin mukainen... :/

No tähän ei sitten "teoriani" sovellu. Anoppisi lienee noin viisissäkymmenissä? Olisiko sitten sitä, että muistelee, kuinka on joutunut itse jakamaan asioita kenties tai ollut ehkä tiukkaa ja tuumii, että lapsenlapsilla pitäisi olla paremmin tms.? Ei ne tietty hänen päätettäviään asioita ole teidän perheenne kohdalla.

mun anoppi on jo yli 6 kymppinen ja niillä on tosiaan ollu erittäin köyhää ja tiukkaa kun lapset oli pieniä, appiukon törttöilyjen takia (appi oli isopalkkaisessa työssä mutta peli- ym velat nieli sen tulot ja anoppi elätti lapsiaan pienellä siivoojan palkalla).Mutta kun meillä tää talousasia on ihan toisin.Meidän ei ole tarvinnu laskea kolikoita ja miettiä mitä voi ostaa ja mitä ei, edes silloin kun olin muutaman vuoden kotihoidontuella.Että mun mielestä ei oo perusteltua tuo kahden lapsen raja edes taloudellisesti, meillä on kyllä varaa ostaa kaikille lapsille kaikki viimeisen päälle jos vaan halutaan (harrastetaan tosin kierrätystä joten ei ny kaikkea osteta uutena,mutta teoriassa voitais ostaa).

:laugh: mä oon kans miettiny että jos kertoisin sille, monestako ite nuorempana haaveilin - kuudesta lapsesta :laugh: että eihän tässä olla vielä puolessavälissäkään sitä lukua :D

Kokeilepa piruuttas sanoa... Vois mennä aika hiljaseks :) Ja herranjestas, oikeesti jos perusasiat on perheellä kunnossa, miksei jokainen voi kasvattaa perheensä kokoa niin paljon kuin haluaa. Lapsethan ovat rikkaus ja siunaus. Inhottaa jotenkin aina se, miksi suuriperheisiä pidetään sossupummeina ym.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No mun anoppi oli jo yhden kohdalla että yksi riittää. No toista odotimme niin sanoi että oletteko ihan tyhmiä. No nyt jouluaattona sitten kerroimme odottavamme kolmatta ja silloin hymyili ja onnitteli =)

Mä kans pelkään sitä että sanoo just tuon "ootteko te nyt ihan tyhmiä"-kommentin.Anoppini on voimakas persoona ja vois hyvin sanoa tuon ihan ääneen -niinkuin on monta muutakin asiaa sanonut lapsiin ja lastenhoitoon liittyen (kuten esim että on vastuutonta viedä 2,5kk vanha lapsi pois kotoa, lapsi pitää kuulemma pitää 3kk asti ihan vaan kotona ettei siitä tule levoton... :whistle: |O )

Meillä taas mun isäni on ilmeisesti sitä mieltä, että meidän pitäisi koko maailma kansoittaa, sillä ekasta raskaudestaan kuullessaan alkoi välittömästi selittää toisesta lapsesta ja nyt sitten kun toista odotan niin höpöttää koko ajan jo kolmannesta... :D

Mutta annetaan niiden höpöttää, sillä eihän se lapsiluku niille kuullu. :)

Kokeilepa piruuttas sanoa... Vois mennä aika hiljaseks :) Ja herranjestas, oikeesti jos perusasiat on perheellä kunnossa, miksei jokainen voi kasvattaa perheensä kokoa niin paljon kuin haluaa. Lapsethan ovat rikkaus ja siunaus. Inhottaa jotenkin aina se, miksi suuriperheisiä pidetään sossupummeina ym.

Juu ei me ainakaan sossun luukulle jouduta kolmannen lapsen takia.ja ollaan kumpiki töissä alalla, jolta työt ei kovin äkkiä lopu.

Mutta onhan se totta, että nykymaailmassa kaksi lasta on jo melkein liikaa. Ei ympäristö kestä teidän lapsitehtaita. Vaikka onkin niin kiva lusmuilla siellä kotona kun tekee sopivin väliajoin mukulan, pitää kantaa vastuu yhteiskunnasta ja ympäristöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja vee:
Mutta onhan se totta, että nykymaailmassa kaksi lasta on jo melkein liikaa. Ei ympäristö kestä teidän lapsitehtaita. Vaikka onkin niin kiva lusmuilla siellä kotona kun tekee sopivin väliajoin mukulan, pitää kantaa vastuu yhteiskunnasta ja ympäristöstä.

Kivat sulle! Mitä teet täällä lapsiin liittyvällä keskustelupalstalla?

Alkuperäinen kirjoittaja vee:

Mutta Suomalaiset katoaa maan päältä jossei jokainen perhe tee vähintään 3 lasta :) ja itse henk koht en oo niitä jotka on kotona ja tekee lapsen sopivin väliajoin, ihan on korkeakoulututkinto ja vakituinen työ.Olin toki useamman vuoden kotiäitinä tuossa taannoin, mutta emme silti kotihoidontukea lukuunottamatta saaneet mitään muita yhteiskunnan tarjoamia rahoja (ei esim asumistukea tms)eli ihan tultiin ns omillamme toimeen.Ja mulla oli koko ajan se vakituinen paikka odottamassa vaikka kotona olinkin. Nyt oon taas työelämässä ja kun jään äitiyslomalle niin aion kyllä olla sen 3 vuotta kotona kun siihen kerran on oikeus.Mullehan jää taaskin se vakityö oottaan eli on paikka mihin mennä sitten, ja taloudellisesti pärjäämme sen 3 vuotta ilman että tarttee mitään muita tukia hakea kuin kotihoidontukea.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Anoppi ei päätä teidän perhesuunnittelusta.

ei päätä ei, mutta vahvan persoonan kanssa on aina ne omat ongelmansa. :attn: siis se, että asioista saa kuulla sit ihan ääneen.Puhuiski vaan selän takana sukulaistensa kanssa mutta ei. ONneksi oon itte junttipäinen pohojalaanen, joten paan anopin kyllä kuriin. Esikoisen vauva-aikana se tuppas sanelemaan sääntöjä siinä määrin, että mulla kärähti käämit ja sanoin sille suoraan muutaman valitun sanan. Sen jälkeen meni muutama vuosi mukavasti, ei uskaltanu kovin paljon ääneen sanoa, nyt taas on innostumaan päin. PItänee palauttaa se taas maan tasalle :laugh:

Yhteistyössä