Anopin kanssa riitaa jouluaatosta...määrääkö muilla anoppi aaton kulun?

  • Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti
Joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja Myöhäinenkös;30530522:
Mä en ymmärrä näitä palstan jatkuvia anoppi ongelmia. Eikö ihmisillä ole selkärankaa pitää omia puoliaan? Jos anopin temput ei miellytä niin se tehdään hänelle selväksi. Eikä todellakaan muuteta omia suunnitelmia yhtään mihinkään.
Miten se tehdään selväksi jos mies puolustaa aina äitiään? Molempien puolisoiden pitäs pitää toistensa puolta. Eihän se miniäkään yksinään voi päättää kun perheellinen on.
 
"Vieraana"
Nykyinen anoppini ei määrää enää edes vessassa käynneistään, on pitkälle dementoitunut ja kontaktien ulkopuolella jo...

No, siellä käytiin ennen joulua kuitenkin. Tiesikö että käytiin, tiesikö ketä oltiin, eipä tietoa. Silmät kiinni makaili.

.
Joo. Et voi tietää etteikö olisi tajunnut ja aistinut läsnäoloanne vaikkei pystynytkään kommunikoimaan. Kontaktien ulkopuolella? Kosketuskin on kommunikaatiota ja läsnäolo, syvästi dementoitunutkin ne aistii. Aistii myös väheksynnän ja tylyyden.
 
woo
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30530194:
No se anoppi nyht tuntuu tällä palstallaolevan kaiken pahan alku ja juuri. Teidän tapauksessa pyrkisin sopu ratkaisuun. Osa ajasta papalla ja osa mummolla.
Jos jouluja vietetään jonkun luona, ne vietetään vuoron perään. Tasapuolisesti.

Ei kukaan voi velvoittaa lapsiperhettä viettämään pitkiä aikoja autossa jouluaattona, elleivät itse halua.

Isoäiti, mielestäni ei ole tervehenkistä anopilta vaatia lapsenlasta omaksi viehätykseksi joka vuosi muiden sukulaisten kustannuksella ja vielä lähteä tunteilla manipuloimaan.
 
"vivi"
Ei määrää. Me vietetään joulu omassa kodissa, ja meille saa tulla jos haluaa, välillä on toiset isovanhemmat, välillä enemmänkin sukua paikalla käymässä. Ehkä harmittaa eniten se, ettei toinen mummi (äitini) välitä tulla aattona, mieluummin viettää rauhallista joulua itsekseen, mutta se hänellekin suodaan.
 
"ööh"
Mikä ihmisiä vaivaa? Ei ole pakko olla kenenkään kanssa tekemisissä jos on hankalaa. Kannattaa ajoissa pitää ne omat rajat eikä pyrkiä miellyttämään jos ei halua kärsiä loppuikäänsä. Mulla ei kukaan tuu määräämään missä mä jouluni vietän, ei kukaan. Ja paskat anopit olkoot omissa oloissaan ja katsokoon peiliin.
 
Koronajoulu
Olen äiti, isoäiti ja anoppi ja iloitsen siitä, jos olemme lasten ja heidän perheittensä kanssa yhdessä jouluna. Voimme hyvin ajella aattona 100 km suuntaansa joulun viettoon. Samoin on mukava, jos he tulevat meille. Ei tulisi silti mieleenkään vaatia yhteisiä jouluja joka joulu. Kuulostelemme ajoissa heidän suunnitelmiansa, ja sen perusteella osaamme varautua. Pikkulapsiperheillä on muutenkin ihan tarpeeksi kiirettä ilman jouluakin, joten hyvin ymmärrän myös sen, jos haluaisivat viettää joulun keskenään.
Tämä on juuri se lähestymistapa, mitä toivoisin!

Isovanhemmat ovat lapsille tärkeitä ja haluaisin mahdollistaa heille joulun vieton molempien kanssa. Anopin (leski) mielestä vuorojoulut olisivat ”reilu ratkaisu” kaikille. Olemme parina tällaisena vuorojouluna vaihtaneet tai ehdottaneet joulupäivänä paikan vaihtoa ja hän on tästä verisesti loukkaantunut, koska hänen mielestään joulu pitää viettää sitten kokonaan yhdessä ja samassa paikassa.
Niinpä ratkaisimme asian viettämällä joulun kotonamme ja kutsumalla heitä tänne. Hänellä tänne n. 160 km tai 280 km matka riippuen siitä onko asunnollaan vai mökillään. Pitää oikeutenaan lähteä ja palata mökille, ja kohtuuttomana ajatusta että tulisi tai palaisi asunnolleen, minkä vuoksi ”hän tulee kaukaa ja hänen tulee saada yöpyä”. Hän pitää oikeutenaan nähdä lastenlapsiaan jouluisin ja yöpyy sitten meillä (siitä lähtien kun vanhin oli 3 kk) aatonaatosta Tapaninpäivään. Hän on mustasukkainen minun vanhemmistani, jotka viettävät jouluaaton 12-20 meillä ja tulevat joulupäivänä syömään. Asuvat 10 km päässä. He myös osallistuvat joulun laittamiseen, anoppini ei. Istuu vain sohvalla ja toteaa: miten mukavaa on katsella kun muut puuhastelevat.
Nyt koronajouluna ehdotimme että jaamme turvallisuussyistä porukkaa. Olen myös viimeisillään raskaana, joten koen ajatuksen isosta kestittävästä porukasta raskaana.. Ehdotimme minun vanhempien tulevan aatoksi ja anopin perheineen joulupäiväksi, jolloin hän olisi voinut myös yöpyä pidempään. Hän tulkitsi, ”ettei kuulu ydinperheeseen” ja raivostuneena sanoi huomaavansa, ettei ole tervetullut ja jättävänsä koko joulun väliin.
Nyt päätin, että jatkossa olemme edelleen kotona. Meille ovat tervetulleita jouluna—yhdeksi päiväksi. Ja sen päivän (aatto, joulupäivä vai Tapaninpäivä) päätämme me. Mieheni mielestä tämä on kohtuutonta, koska ”hän tulee kaukaa”. Onko näin?
 

Yhteistyössä