Anopilta huutia:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niskavuoren Miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niskavuoren Miniä

Vieras
Olen naimisissa nallekarhun kanssa, jonka sydän on laaja ja puhdasta kultaa, noinniinkuin kliseisesti aloittaakseni:
Lisää kunnon suomalaiskansallista asetelmaa on tiedossa: Mieheni on vahvatahoisen äidin ainoa lapsi, takamettiäkin on ja muori siis hämäävään hauraasta ulkonäöstään huolimatta lumivalkoisine hiuksinnen täyttä rautaa.

Pari vuotta siiten pääsin selville siitäkin, että anoppi ei ole isoisän perinnönjaon jälkeen puhunut sisarelleen sanaakaan. Päättäväinen suoritus sikäli, että paappa on kuollut jo pitkästi 25 vuotta sitten, ja koko suku ja sisarukset asuu samalla seudulla. Perinnönjaossa on kait ollut jotakin erinomaisen epätasa-arvoista, mutta ei minun nähdäkseni ainakaan näytä, että anoppi olis häviölle jäänyt:vanhassa talossa on 200 neliöö, +kuistit ja täyskorkea vintti, hyvässä maalissa ja ruutuikkunat kiiltää koko riviltä niin että köyhempiä (=kuten esim. minä) häikäisee.

Enivei, mieheni kanssa olemme vajaa 40-kymppinen lapseton (??arrg) pariskunta, asumme etelä-Suomessa, molemmat hyvissä töissä, mies matkustaan työnsä puolesta paljon.

Soitinpa sitten anopille eilen. Jaa, että mitä minä siinä mielistelen ja soittelen kuulumisia, sietää kysyä. Ja kyselin sitä itsekin itseltäni!? No, kun mies on maailmalla viikkoja, eikä aina parhaan puhelinyhteyden päässä, niin on ollut tapana että minäkin joskus soittelen ja kyselen terveydentilat ym. ja kerron, jos olen mieheltä vaikka saanut meiliä tms.

Nythän on nimittäin käynyt niin, että olemme lähdössä reiluksi 3 viikoksi Aasiaan, lentoliput on Bangkokiin ja sieltä sitten jatketaan mihin sitten keksitäänkin. Tämä on meille hyväksi havaittu matkustamistapa ja B-kokin kautta on koluttu sielläpäin jo neljä kertaa aikaisemminkin.
""Juu, ei"", sanoi anoppi, tämä ei käy, hän ei hyväksy ollenkaan. Siellä on lintuinfluenssaa, kuolleita lintuja vissiin tippuu taivaltaa kesken lentonsa ja tsunamit hyökyy rantaan.

Ei auta puhua mitään rationaalista, kuten tietoa asiasta. ""Kaikkea voi tapahtua"", sanoi Mamma. Näin on, en voinut kieltää mitenkään, mutta haluamme nyt lomalle lähteä, ei olla oltu missään pidemmällä moneen vuoteen. ""Juu, ei, ei tänä vuonna saa lähteä"". No, onhan siellä ollut lintuinfluenssaa jo kaksi vuotta, ei tässä voi lähteä mihinkään jos oikein ruvetaan kattomaan.

Sitten mamma veti esiin varsinaiset pelikortit: eka veto: kun hän on kuitenkin minun ainoa lapseni, minulla ei muita ole. (Tämä on erinomaisen vetävä kortti, sillä mieheni vanhemmat ovat eronneet hamalla 60-luvulla, jolloin ei juuri avioeroja sattunut. Isänsä perusti pääkaupunkiin uuden perheen, on toki poikansa kanssa poistikortin-vaihto-väleissä, mutta ei muuten.) Äiti ja poika ovat sikäli ainoat toisilleen.

Yritin silti vääntää keskustelua muille raiteille, vakuuttaa, että matkailemme järkevästi emmekä lähde kananteurastajaisiin, mutta eipä auttanut.

Seuraavaksi alettiin käyttää järeämpiä panoksia: ""Ei tiedä, onko minua sitten enää"" loihe anoppi lausumaan. Sain kuulla lääkäriajoista, kirurgista, jostain leikkauksesta joka on kuulemma todella suuri. Ja lopuksi alettiin näköjään kantajia valitsemaan. Että näikseen.

Onpa hienoa olla jossain lomamatkalla ja aina välillä laittaa kännykkä päälle, ja siinä sitten odotella että tulee kenttää ja kattoa, että minkälaista viestiä sinne on ehkä sitten ed. kerran tullut!

Jotenkin siinä keskustelun tiimellyksessä tuli nimittäin sellainen tunnelma, että tämä koko matka on MUN keksimäni, ja mun vaatimani ja että hänen poikansa ei edes lähtis koko hulluuteen ilman mun vaikutustani. Vahvasti kärysi myös ilmassa, että mene sinä vaan, mutta minun poikani ei kyllä lähde!?

Ja lipaston päällä meidän hääkuva on takuulla siirretty niin, että miehen kuva näkyy kokonaan ja mun puolikkaan eteen on siirretty joku maljakko...

Olin kuin klapilla päähän lyäty tuon puhelun jälkeen. Saapa nähdä kun kulta tulee kotiin,niin millaisen taistelusuunnitelman mamma on suunnitellut. Liput on envei ostettuna ja printattuna, lomapäivät kuitattuna. Muori vaan kyselee, että miksi että voi olla kotona niinkuin muutkin ihmiset, niin hekin on?? Tiedustelipa vielä, että onko meidän asunnosta sanottu sopimus irti?

Että tämmöstä. Saapa nähä, miten käy. Siirtyykö lähtö, lyhennetäänkö matkaa, vaihdetaanko päämäärää, vai mitä?

Kirjoitit tarinasi Parisuhdepalstalle. Oletko sattunut huomaamaan Naisen elämää palstalla jo pitkään pyörinyttä Poika vietiin ketjua. Siellä Anoppi yhdistys on pitänyt raportointia toiminnastaan melko kauan. Tervetuloa yhdistyksen kannatusjäseneksi. Jäsenmaksua emme peri.

Tarinasi oli totta tai sitten tarua. Sinulla on sujuva kirjoitustyyli. Olet varsinainen kynaniekka.

Anoppi seuraa selvästi aikaansa. Onko hänellä laajakaista vai millä tavalla hän seuraa mediaa? Teräväpäinen nainen.
Lintuinfluenssasta oli pitkä viestiketju Kristallipallopalstalla.
Onneksi valtiovalta on ottanut nyt asiaan kunnolla kantaa.

Ehkä anoppi sairastaa sitä minun entistä tautia eli läheisriippuvuutta. Miten me Ellit häntä täällä netissä voisimme auttaa. Ainoastaan siten, että anoppi liittyy mainitsemaani anoppiyhdistykseen pikaisesti. Hilima ja kumppanit antavat hänelle pikaisesti ensiapua ongelmiin.

Joskus ihan harmittaa, että Hella Wuolijoen Niskavuori jutut ovat painuneet suomalaisten takaraivoon. Naisille ikäänkuin on annettu valtuudet olla jyränä miesten elämässä.
Eihän se niin mene. Valtikka on luovutettava anopille.

Eikö Niskavuoren nuori emäntä elokuvassa ole kohtaus, jossa vanha emäntä sanoo nuorelle emännälle ""istu siinä kuin olisit aina istunut"".

Minusta tuo kohtaus on Niskavuorielokuvien kaunein.
Istu sinäkin elämässäsi paikallasi kuin olisit aina istunut.
Nouset koneeseen ja jätät kännykän kuikuilun vähemmälle.
Kyllä anoppi pärjää.

Heitä sitten raportteja hotellien netistä kuten Enrico tekee 50+ palstalla. Luemme täällä Suomessa erittäin mielellään kuulumiset. Kyllä minäkin matkustaisin, jos olisin varoissani. Miehettömänä yh-äitinä on aika vaikea nousta koneeseen.
En pääse yhdestäkään turvatarkastuksesta läpi pupuna.

Lupaan huiskuttaa ohi lentäville lentokoneille. Miinä se siellä lentää. Hyvää matkaa.

""Valtikka on luovutettava anopille"" korjaan miniälle
ja muutama a oli vaihtunut ääksi. En tiedä oletko Miina tai joku muu. Elleissä kirjoittele pari Miinaa. Toivottavasti saat paljon positiivisia kommentteja.

Mulla ei ole hankalaa anoppia, joten mun on helppo sanoa, mutta ehdotan silti. Älä vastaisuudessa kerro liikaa ja ennen kaikkea etukäteen suunnitelmistanne. Kertokaa vasta jälkikäteen, että kävitte jossakin. Jos asutte kauempana, saattaisi joku reissu mennä sen huomaamatta kokonaan varsinkin jos teillä ei ole lankapuhelinta.

Minä sinun tilanteessasi sanoisin anopille, että meidän täytyykin miettiä tuota reissujuttua vähän uudestaan, jos ei vaikka lähdettäisikään. Sitten vain kaikessa hiljaisuudessa lähdette ja jälkikäteen tai lähdettyänne kerrotte, että lähditte sitten kuitenkin. (Syyksi voi varmaan antaa mitä tahansa, alkaen siitä kun oli liputkin maksettu. Kertomuksestasi päätellen sillä selityksellä ei hirveästi ole väliä, eri mieltä se kuitenkin on.)

Mekin tehdään mun miehen vanhempien kanssa niin, ettei kerrota niille mitään. Sitä puhelinrumbaa kun ei jaksa hullukaan. Päivää paria ennemmin sanotaan, että lähetään lomalle, muttei tarkempaa maata. Jos kysyvät, niin Aasiaan...

Ei elämisestä tule muuten mitään. Omat vanhempani antavat meidän olla rauhassa eivätkä utele tekemisiämme ja varsinkaan arvostele. Mutta mies (yllätys yllätys) on perheen ainoa lapsi, joten hänen asioitaan taivastellaan kuukausitolkulla.

Onneksi asutaan satojen kilometrien päässä, joten mummoa ei tartte usein nähdä. Mutta se jatkuva soittelukin kyllä ärsyttää. Miten ihmisellä voi olla joka ainummainen päivä asiaa? Oikeesti. Joka päivä hän soittaa ja kysymykset on lähinnä: mitä söitte tänään, oliko siellä kylmä, millä menit tänään töihin, mihin aikaan heräsitte, olette katsoneet telkkaria? Jos kuulee, että olemme lähdössä reissuun tai vaikka ostamassa uutta sohvaa, niin mummahan rynnistää paikalle ja tuo itse valitsemansa sohvan meille (näin on käynyt). No, mummo suuttui ja sohva lähti takaisin.

Ei auttanut muut kuin kova vastarinta eli ei kerrota enää omia asioita, kun täti sotkeentuu niihin. Esim. ostaessamme asuntoa, mummo oli ottanut yhteyttä pankkiin ja kysellyt edullisia lainoja meille. Käsittämätöntä!

Sitten vielä odottaa, että olisimme kiitollisia, kun hän sentään välittää ja ottanut asioista selvää.

Tätä nykyä en ole hyvissä kirjoissa mummolle, mutta eipä niin väliä. Olenkin paljon tyytyväisempi, kun välit on viileät. Miehelle tuo näyttää soittelevan joka päivä, mutta mies yleensä tekee töitä samaan aikaan, kun äitinsä soittaa ja äiti höpöttää puhelimessa ja mies vastailee yhdellä sanalla.

Eli viisastu vahingosta ja älä enää soittele ja älkää enää kertoilko asioitanne kovin tarkkaan.

Itse pelkään sitä päivää, kun saamme lapsen (olen raskaana). Täti ei varmasti malta pysyä siellä maalla, vaan on tunkemassa joka hetki tänne. En voi ymmärtää, miksi tästä on tullut niin suuri ongelma. Eihän omat vanhempanikaan tuputa neuvoja ja omia mielipiteitään, jos niitä en kysy. Oma äitini on luvannut auttaa vauvanhoidossa, jos apua tarvitsen, mutta aivan varmasti hän ei tuo tavaraa tms. eikä tulee kotiimme lupaa kysymättä pimputtelemaan oven taakse ovikelloa.

Tarkoitus ei ole erottaa vauvaa isoäidistään, mutta kyllä nyt joku raja sentään pitää olla. Tämähän on meidän perhe, minun, mieheni ja tulevan lapsen. En ymmärrä, miksei ihminen voi pysyä taka-alalla. Apuaan voi tarjota ja on kiva, että tietää, että on joku johon voi luottaa, mutta tuollainen väkisin auttaminen vain ärsyttää.

Olen tosiaan kirjoittanut tänne anopistani aikaisemminkin, edellisenä kesänä, kun olimme olleet kesälomalla viettämässä juhannusta maalla. Siitä juuri tuo Niskavuori-vertaukseni tulikin mieleeni. Sillä kerralla joku vastaajista käytti miehestäni Niskavuoren Aarne-vertausta ja anopista ihan osuvasti tuota samaista nimeä.

Asetelmathan eivät ole siitäkään juhannusviikosta miksikään muuttuneet. Samoilla ""säädöillä"" mennään edelleen.

Tuon kesäisen viikon huipentumana anoppi tiedusteli multa vienosti sieltä keittiön pöydän äärestä, että olenko mahtanut koskaan käynyt mitään talouskoulua? Vastaukseni koulun kotitaloustunneista vaiettiin aivan virattomaksi. En nimittäin (muistaakseni) osannut muunmuasa keittää uusia perunoita (ei missään nimessä suolaa keitinveteen, herran jestas) enkä ymmärtänyt mistään tavallisesti keittiöhygieniasta yhtään mitään (=bakteerit ja basillit vaanivat aina). Ynnä muuta. En nyt jaksa tässä heti iltalenkkini jälkihikisenä alkaa muistelemaan niitä reklamaatioita sen enämpiä.

Kirjoittelen nopeasti ja pahemmin oikomatta, joten tyyli voi olla aika lennokasta toisen mielestä, ilmeisesti jopa keksityn oloista. Totta vaan kaikki on, meidän elämäämme.

Mun anoppini (nyt jo vainaa) tyrkkäsi nokkansa ihan joka ikiseen asiaan, mitä meidn perheestä sai kuulla. Kun poika oli pieni, anoppi kutsui hänet silloin tällöin koulun jälkeen kaakaolle kyselläkseen meidän perheen asioista. Anoppi asui pojan koulumatkan varrella ja meni tien varteen odottamaan poikaa.

Ihmeteltiin aika kauan monia juttuja, joista anoppi aina käydessään meillä vihjaili. Pohdittiin miehen kanssa, oliko meistä jompikumpi puhunut jotain asiasta.Minä syytin monta kertaa miestä, että hän on mennyt löpisemään asioistamme. Sitten kerran poika kuuli keskustelumme ja tuli kertomaan, että mummi oli kysellytsitä ja tätä, kun oli tarjonnut kaakaota.

Tilanne oli aika hirveä, sillä emme voineet olla alle 10-vuotiaalle pojalle vihaisia -eihän se hänen syynsä ollutkaan.Toisaalta oli aika vaikea selittää pojalle, että ihan kaikkea perheen asioita ei kannata kertoa edes mummille.

Jonkun ajan kuluttua anoppi oli sanonut syyttävästi pojalleen (siis miehelleni), että olette kieltäneet poikaa kertomasta hänelle asioistamme. Mies oli ollut aika vaivautunut, mutta oli pystynyt sanomaan kuitenkin äidilleen ystävällisen tiukasti, että näin on ehty ja toivotaan, ettei hän enää utele pojalta asioistamme.

Anoppi otti sen jälkeen moneen kertaan puheeksi selitellen, että hyvää vain tarkoitti eikä hän halunnut meidän elämäämme puuttua. Kerran minä sitten sanoin hänelle, että toisten asioiden utelemisessa ulkopuolisilta, varsinkaan lapsilta, ei ole mitään hyvää vaan päinastoin siitä seuraa vain pahaa mieltä kaikille osapuolille. Sen jälkeen asiasta ei puhuttu.

Tuollaisia anoppeja tunnen vaikka kuinka monia ja useimmista lapset tykkäävät kovin. On aivan tavallista, että varsinkin yksinäiseksi jäänyt osapuoli on tavallista kiinnostuneempi ainoan lapsensa asioista.
Vähän kohtuuttomia odotat anopilta. Onhan se poika hänen poikansa, jos et ole huomannut. Lapsettoman on kai aika vaikea käsittää äidin ja pojan syvää positiivista riippuvuutta.

Kun sinulla on joustava kirjoitustyyli, koeta viedä sitä joustavuutta vähän sinne oman tukankin alle. Ja mitä tulee lintuinfluenssaan, alkaa olla oikeasti tosi kyseessä. Tilanne pahenee nopeasti ja saattaa todella olla tulossa pandemia. Jos minulla olisi noin ikävän ihmisen tuntuinen miniä, suorastaan yllyttäisin häntä Aasiaan, silläkin uhalla, että poika menee samalla.
Kaiken inhottavan keskellä sentään muistanet, että anopissa on pakosti paljon hyviä puolia. Muutoin hän ei olisi kyennyt kasvattamaan noin erinomaista poikaa ja geeneistäkin on puolet anopilta.

Taytyy pikkaisen peesata Lyyliä. Ei tuossa ole mitään kummallista, että vanhaemäntä kummeksuu tuollaista.

Onhan 3kk reissaaminen kaukoidässä, aika pitkä aika. ja vanhemmat ihmiset toki kautta aikojen ovat ""kauhistelleet"" maailman menoa, vaaroja jne. Itse en tuota niin kummastelisi.

Mutta tuo ehkä vähän särähti korvaan, että mitäs mieleistelet?!

Mutta todella, eipä tunnu tuo sinun anoppisi olevan kovinkaan kamalaa sorttia. Taitaisi naissä ellienkin anoppikeskusteluissa, tuo oma anoppisi olla herttaisimmasta päästä.

Eihän teillä ""edes"" ole mitään ongelmia?! Anoppi vain kauhistelee matkaanne, mikä toisaalta hänen vinkkelistään on aika ymmärrettävää.

vaikka en ole vielä tämän vanhempi, enkä edes vielä anoppi (pelkkä murkkujen mamma), niin kas, kas.....asetun mielikuvissani Niskavuoren emännän puolelle : )

Tykkään tuollaisista yksin pärjäävistä, topakoista naisista, joilla on arvot kohdallaan. turha häneltä on odottaa hissukkamaista asennetta, eli että ei sanoisi mitä ajattelee.

Miehesi pitäisi käyttää enemmän vapaa aikaansa äitinsä luona vierailuihin. Minusta se olisi tilanteessanne normaalia. Asuuhan vanha äiti yksin. Normaalisivistykseen kuuluu kyllä Suomessa huolehtia vanhemmistaan. Tietysti on sitten sitä toisenkinlaista sivistystä, eli ""pitää päästä Kiinaan"" -ihmiset, maksoi mitä maksoi. Rahastahan ei ole kiinni, pitäisi vain päästä irti häiriötekijöistä, sellaisista kuin esim. äiti.

Ja kyllä minäkin surisin, jos en koskaan lapsenlapsia saisi. Tietysti asia on erilainen, jos ei kykene lapsia saamaan. Suruaan ei varmaankaan saisi ääneen sanoa.

Yhteistyössä