Annoin palautetta pk:n ruokailusta!

• Viestiketjun aloittaja se joku
  • Ensimmäinen viesti
se joku
Ihan totta mene peilin eteen ja kysy itseltäsi onko lapsilla kotona joka aamu eri aamupala ja sama kysymys iltapalan suhteen.
Meillä ei ainakaan ole voi olla jopa samalla viikolla 3 kertaa puuroa.
Älä valita !
Mä saan valittaa, varsinkin kyse on lasten hyvin vointiin vaikuttavasta asiasta.

Mutta hei kyllä meilläkin syödään puuroa viikolla ja aina niitä kahta samaa, kun muut laadut ei kelpaa.

Mä en näe yhtään järjeliistä syytä miksi lapsille tarjotaan hoidossa useasti hodareita ja lihiksiä, jotka mä luen "kioskiruoaksi".

Ja kyllä meilläkin syödään pitsoja, hamppareita, mutta EI useasti kk:ssa.

se joku
[QUOTE="vieras";24805693]no perunasta sä et pääse lapsesi ruokavaliossa eroon kuin lääkärintodistuksella. Peruna on niin suomalaista perus ruokaa, että sitä tullaan tarjoamaan aina päiväkodeissa ja kouluissa usein. Myöskin siksi, että se on edullista ja mielummin mä kyllä tykkään, että mun lapsi saa perunaa kuin esim. vaaleaa makaroonihöttöä missä ei ole ravintoarvollisesti mitään ![/QUOTE]

Joo se vakuumipakattu valmiiksi kuorittu peruna jota säilytetään pitkiä aikoja, onkin tosi hyväksi. Se ei ole yhtään sen parempaa kuin valkoinen makaroni.

"mamma"
Mä ehkä olen nipo ja vaikka mitä,mutta en mä kyllä ymmärrä miksi lasten tarvisi saada pk:ssa 2krt/kk lihapiirakka tms, mun mielestä ne ei ole hyvä välipala usein / harvoin tai koskaan, nehän on ihan moskaa!! En mä tiedä valittaisinko asiasta, mutta kyllä mäkin näreissäni olisin! (saattaisin jopa mainitakin) Vaikka se sitten tekis musta ärsyttävänkyylääväntiukkapiponatsimutsin! :) No tosin meidön 3 vuotias ei ole koskaan syönyt hampurilaisia/lihiksiä/karkkia yms..... Joten kivittäkää vaan!

Ei muuta kun lääkäriin sitten vaan, hakemaan todistus siitä että lapsen atopia vai mikälie ei kestä kahta lihapiirakkaa kuussa.

Mä ap ratkaisen sun ongelman; jättäkää kotona väliin ne pizzat, hampparit yms niin ei haittaa jos niitä on "usein" (eli 2 krt/kk) pk:ssa :flower:

se joku
Ei muuta kun lääkäriin sitten vaan, hakemaan todistus siitä että lapsen atopia vai mikälie ei kestä kahta lihapiirakkaa kuussa.

Mä ap ratkaisen sun ongelman; jättäkää kotona väliin ne pizzat, hampparit yms niin ei haittaa jos niitä on "usein" (eli 2 krt/kk) pk:ssa :flower:
Jos sinulla ei ole parempaa asiaa niin voit pitää suusi tukossa, asiasta josta et näköjään mitään tajua etkä halua edes ymmärtää.

"vieras"
Olen itse päiväkodissa töissä(pk-seutu)ja kyllä meidän ruuissa olisi paljon parantamisen varaa. Itse en ole niinkään huolissani siitä miten usein joitakin ruokia tarjoillaan, mutta kyllähän eineksiä käytetään aika paljon. Välillä on syöty makaroonia viikossa 4 päivänä ym. Ruuanlaatu ja maku ovat meillä ongelma kohtia ja minusta ihan hyvä jos vanhemmatkin antavat asiasta palautetta, kun hakevat usein nälkäisiä lapsiaan päiväkodista,

se joku
[QUOTE="vieras";24805734]Olen itse päiväkodissa töissä(pk-seutu)ja kyllä meidän ruuissa olisi paljon parantamisen varaa. Itse en ole niinkään huolissani siitä miten usein joitakin ruokia tarjoillaan, mutta kyllähän eineksiä käytetään aika paljon. Välillä on syöty makaroonia viikossa 4 päivänä ym. Ruuanlaatu ja maku ovat meillä ongelma kohtia ja minusta ihan hyvä jos vanhemmatkin antavat asiasta palautetta, kun hakevat usein nälkäisiä lapsiaan päiväkodista,[/QUOTE]

Kiitos ymmärryksestä.

Jos sinulla ei ole parempaa asiaa niin voit pitää suusi tukossa, asiasta josta et näköjään mitään tajua etkä halua edes ymmärtää.
Kyllä mä kovasti haluaisin ymmärtää, mutten vaan ymmärrä että miksi kahdesti kuussa toistuva lihis on paha, paha juttu. Niin paha, että siitä pitää ihan reklamoimaan alkaa.

Atopia on tuttu juttu kyllä. Itse oon atoopikko ja toinen lapsistani on myös.

"klö"
Onhan oikeesti päiväkotien ruassa todella paljon parantamisen varaa, puhumattakaan siitä, mitenen paljon parempaa (ainakin täällä) ruoka oli, ennen kun siirryttiin erään ison yritityksen muonitukseen. Todella paljon einestä ja salaatit todella yksi puolisia...

ei ap
Kyllä mä kovasti haluaisin ymmärtää, mutten vaan ymmärrä että miksi kahdesti kuussa toistuva lihis on paha, paha juttu. Niin paha, että siitä pitää ihan reklamoimaan alkaa.

Atopia on tuttu juttu kyllä. Itse oon atoopikko ja toinen lapsistani on myös.
No mä voisin kommentoida tähän sen verran että mä lasken lihapiirakat roska/Grilliruuaksi ja en itsekään syö roskaruokaa 2krt/kk joten miksi lapsen pitäisi syödä hoidossa niin usein? Kun kuitenkin kaiketi suurin osa odottaa että lapset saa hyvää ja terveellistä ruokaa päiväkodissa?

No mä voisin kommentoida tähän sen verran että mä lasken lihapiirakat roska/Grilliruuaksi ja en itsekään syö roskaruokaa 2krt/kk joten miksi lapsen pitäisi syödä hoidossa niin usein? Kun kuitenkin kaiketi suurin osa odottaa että lapset saa hyvää ja terveellistä ruokaa päiväkodissa?
Eikös ne ole ruislihapiirakoita. Ok, ei siltikään mitään terveysruokaa mutta tuskin nyt kuolemaksikaan (jos ei ole allerginen ko. lihapiirakan ainesosille tai tukehdu siihen piirakkaan).

"Nappi"
Minä en ehkä näkis ongelmaa, jos sattumoisin kaks kertaa yhden kuukauden aikana tarjotaan päiväkodissa lihapiirakkaa. En oo tutustunu sen kummemmin päiväkotien ruokalistoihin, mutta minusta on syytä huolestua, jos lapsille tarjotaan ihan jatkuvasti pari kertaa kuussa lihapiirakkaa, lisäks lisäaineilla kyllästettyä sapuskaa, jatkuvasti makkaraa tms erilaisissa muodoissa ja koko ajan vitivalkosta leipää. Mun muksu on perhepäivähoidossa ja on kerran saanu aamupalaksi vohveleita. Mutta pääasiallisesti lapsi saa siellä ihan terveellistä kotiruokaa, vaikkakin sillon, tällön makkararuokaa, jätskiä tms vähemmän terveellistä. Kotona syödään lähes pelkästään alusta asti itse tehtyä terveellistä ruokaa enimmäkseen luomuruoasta, joten jos nyt sillon, tällön syödään esimerkiks eineksiä kotona tai suklaamuroja hoidossa niin eipä se haittaa. Enimmäkseen ruoka on kuitenki terveellistä, ja se on mun mielestä pääasia.

"vieras"
HEHEE

Juu ei laitetan enää natriumglutamaattia! Mutta laitetaan hiivauutetta, joka on käytännöllisesti katsoen natriumglutamaattia.

Sitä natriumglutamaattia on myös LUONTAISESTI soijassa. Jota vissiin syödään aika paljon tuolla idempänä...

ei ap
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24805798:
Eikös ne ole ruislihapiirakoita. Ok, ei siltikään mitään terveysruokaa mutta tuskin nyt kuolemaksikaan (jos ei ole allerginen ko. lihapiirakan ainesosille tai tukehdu siihen piirakkaan).
Tuskin joo kuolemaksi itse piirakka, mutta näin mä asian näen, varma en ole hakiko ketjun aloittaja tässä samaa asiaa (uskoisin?) mutta sanoin nyt tämänpuolen mielipiteeni kun moni on ollut sitä mieltä että se on ok ja halunnut tietää miksei se olisi ok, joten tässä tämä minun näkemys siihen miksi en tykkäisi jos lapseni saisi useasti lihiksiä tms päiväkodissa, oli ne sitten tavallisia, ruis, graham tai mitä lie lihapiirakka kun lihapiirakka....

dfdf
Lihapiiraksta, koska sitä on ollut tosi usein tarjolla pk:n välipalalla. Muutenkin listat täällä Espoossa on ollut tosi outoja tosi usein samaa ruokaa on ollut tarjolla. Esim. pehmeetä leipää on ollut tarjolla yhdellä viikolla 4 päivänä ja useimmiten sen 2 kertaa.

Ettekö te yhtään seuraa ruokalistoja?!
Olet naurettava. Kaksi kertaa kuukaudessa on harvoin. Kyllä meillä kotonakin syödään usein samoja ruokia, jopa kolmena päivänä peräkkäin. Ja leipää syödään monesti kaksi kertaa päivässä.

[QUOTE="vieras";24805809]HEHEE

Juu ei laitetan enää natriumglutamaattia! Mutta laitetaan hiivauutetta, joka on käytännöllisesti katsoen natriumglutamaattia.

Sitä natriumglutamaattia on myös LUONTAISESTI soijassa. Jota vissiin syödään aika paljon tuolla idempänä...[/QUOTE]

Missä esim. tuossa lihiksessä on hiivauutetta? Saarioinen - Grahamlihapiirakka 4 kpl 280 g

Mun silmään ei vaan osu tuoteselosteessa hiivauute. *sokea*

Minä en ymmärrä miten kukaan voi pitää lihistä hyvänä välipalana, en minkään ravinto-opin mukaan! Oli graham tai ruis, aivan sama, se ei ole muuta kuin halvimmalla mahdollisella lihalla täytetty munkki. Piirakkaliha on kaikkein surkeinta lihaa mitä ihmisille voidaan syöttää, siihen päälle vielä uppopaisto ja avot, on niin terveellistä että!

No katos kun se pehmeä leipä maksaa ihan sikana ja sen hukkamenekki on melkoinen joten sekin roskikseen menevä raha on pois muusta ruoasta.
Se rahamäärä mikä on budjetoitu päiväkodissa ruoalle ei välttämättä ole hirmu suuri summa. Päiväkotien pitää tulla toimeen aina vain vähemmällä.

Mun pojalla on atooppinen ihhottuma jota tietyt ruoka-aineet pahentaa, joten kyllä mä katson mitä ne syö pk:ssa etten tarjoa kotona samaa ruokaa peräjälkeen tai lyhena ajan sisään uudestaan.

Ennen ei ollut ongelmaa mutta tänä syksynä tilanne on räjähtänyt käsiin.

Joten jos tahti ei muutu pitää varmaan mennä lääkäriin hakemaan lappu joka oikeuttaa mun piltille erikoissapuskat. Kun normaalisti sellaista ei tarvittaisi, jos olisi tasapuolisesti kaikkea tarjolla, mutta nyt on tämä ihme listaus...
Tuossa tapauksessa olisit ollut viisas äiti ja käynyt hakemassa lapselle lääkärintodistuksen ja käyttäisit antihistamiineja. Olisit selvinnyt alunperin helpommalla.

Olenpas onnekas, että meidän lapsillamme on päiväkoti, jossa on oma keittiö ja aivan upea kokki!

"pph"
Itse en tarjoa lihapiirakkaa koskaan. Tänään söimme välipalalla kylläkin itse tekemääni suppilovahveropiirakkaa =) Ja välillä kasvispiirasta jne. Itse teen myös joskus makeat piiraat eli vaikkapa mustikkapiirakkaa. En ymmärrä miksi lapsen ruokavaliossa pitäisi olla mitään lihapiirakkaa! Osa lapsista syö jo kotona just kaikkea tollaista epämääräistä höttöä + hampurilaisia, pizzaa jne. Ei sitä siis hoidossa tarvitse enää tarjota!

• Tykkää
Reactions: Klomas
Huom harmaana
Meidän lapsen eskarissa ( päiväkodin yhteydessä ) on ollut kyllä tosi hyvät ruoat. Aamuisin samaa puuroa ja näkkäriä joka päivä ( no joskus saattaa olla jotakin toistakin puurolajiketta kuin kaurapuuro ) En kyllä kauheasti seuraile ruokalistoja, mutta koska lapseni on kylläinen ja tyytyväinen niin olen ajatellut, että ruoka on varmasti hyvää.
Meillä huonontuivat merkittävästi aamiaiset kun poika meni koulun yhteydessä olevaan eskariin. Aamiainen on tyyliin yksi valkoinen paahtoleipä jossa on päällä juusto tai kurkkua ja muki mehua. Päiväkodissa sentään oli kunnon aamupala.

"vieras"
Its en lohapiirakoista välitä, eikä niitä meillä kotona edes tarjota. Silti en jaksaisi asiasta päiväkodissa valittaa. Mutta olen kuullut Espoossa asuvilta ystäviltäni, että ruuat ja etenkin välipalat ovat todella huonoja ja epäterveellisiä. Esim. pasteijoita, vanukkaita, lihapiirakoita jne usein. Tuollaisia herkkuja saa toki olla, mutta ei jatkuvasti.

Yhteistyössä