Annoin palautetta pk:n ruokailusta!

• Viestiketjun aloittaja se joku
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Minä en ymmärrä miten kukaan voi pitää lihistä hyvänä välipalana, en minkään ravinto-opin mukaan! Oli graham tai ruis, aivan sama, se ei ole muuta kuin halvimmalla mahdollisella lihalla täytetty munkki. Piirakkaliha on kaikkein surkeinta lihaa mitä ihmisille voidaan syöttää, siihen päälle vielä uppopaisto ja avot, on niin terveellistä että!
Niiiiiin samaa mieltä. Se joku, joka piti lihapiirakkaa oivallisena välipalana, jätti vastaamatta aiempaan viestiini. Ylläri.

Kesällä oltiin "matkalla jossain päin Suomea" ja pysähdyttiin grillille varmaan ekaa kertaa viiteen vuoteen. Ostin lihiksen myös pojalle mutta ei hän halunnut sitä syödä, oli kuulemma pahaa. En voi moittia, pahaahan se oikeasti oli.

Huom harmaana
[QUOTE="mä";24806122]Kysyisinkin sitten näiltä valittajilta että mikä on teidän mielestä hyvä ja terveellinen välipala?[/QUOTE]

melkein mikä muu hyvänsä mutta ei lihapiirakka.

Hedelmät, juurekset, ruisleipä/täysjyväleipä, viili, ruiskuorinen karjalanpiirakka jne. Onhan noita.

ei ap
[QUOTE="mä";24806122]Kysyisinkin sitten näiltä valittajilta että mikä on teidän mielestä hyvä ja terveellinen välipala?[/QUOTE]

Meillä syötiin eilen ruisleipä, kurkku, kinkku. Marjoja ja maust.jugurttia ja vehnäleseitä. Pala omenaa. (lapset 2 ja 4v)

Tänään olivat syöneet hoidossa, mustikka kiisseliä ja sämpylän ja satsumaa.

Huomenna voisin tehdä tuota sienipiirakkaa mitä joku tuolla aiemmin mainitsi.

Eihän sen välipalan mitään ihmeellistä tarvitse olla, perusjutuilla saa hyvää ja terveellistä!

Minusta on hyvä, jos valitukset osoitetaan suoraan välipalojen tarjoajille, ts. sille yritykselle, joka kyseiseen päiväkodin välipalatarjoiluista vastaa. Vaikka meillä kotona juuri tänään syötiin noita samaisia grahamlihapiirakoita, en siltikään pidä kaksinaismoralistisena tai tekopyhänä itseäni todetessani, että avauksessa mainitun kaupungin päiväkoti- ja kouluruoissa ( ja välipaloissa) olisi hyvin paljon parantamisen varaa. Ne lehtiset, joilla aterioitaan mainostavat, tai joilla niistä vanhemille tiedottavat ovat kovin kaunopuheisia ja saavat ruoat kuulostaaan paremmilta kuin ovatkaan.

Päiväkotihenkilökunnalle ei kannata asiasta valittaa. Tai koulun opettajille.

se joku
No kiva nähdä että asiallisiakin kommentteja on tullut. Ja joku on tajunnut pointinkin, joka on usealta sujahtanut ihan ohi.

Minä kiitän.

Jokainen syöttäköön lapselleen mitä haluaa, enkä itsekkään ole mikä "äiti teresa" ruokien suhteen. Mutta ihan oikeasti joskus olisi hyvä pohtia sitäkin mitä ne piltit pk:ssa pistävät suuhunsa ja kuinka usein.

Ja ne lihikset ja hodarit ei sinne pk:n ruokalistalle kuulu ainakaan kovin usein.

Siellä listalla näytti olevan useampana päivänä välipalana kiisseliä (eli vettä+sokeria+mehua), rahkaa ja kaakaota. Aamupalalla näytti olevan jugurttia ja jopa muroja. Eikö sua nämä sokeripommit huoleta ollenkaan? Mikä jostain kiisselistä tekee muka yhtään sen ravitsemamman välipalan kuin lihis.

Välillä olet sitä mieltä että ruuan pitäisi olla nimenomaan vaihtelevaa lapsesi ihon vuoksi. Toisaalta taas saan sen käsityksen että kyse on nimenomaan ravitsevuudesta. Miten on, kumpi nyt se oikea ongelma onkaan?

Huom harmaana
Siellä listalla näytti olevan useampana päivänä välipalana kiisseliä (eli vettä+sokeria+mehua), rahkaa ja kaakaota. Aamupalalla näytti olevan jugurttia ja jopa muroja. Eikö sua nämä sokeripommit huoleta ollenkaan? Mikä jostain kiisselistä tekee muka yhtään sen ravitsemamman välipalan kuin lihis.

?
Olen ollut tosi ihmeissäni noiden välipalojen kanssa, Espoossa siis asutaan. Meillä kun ei ole koskaan ollut tapana syödä mitään kiisseleitä tms. Yhtenä viikkona poika kertoi että oli ollut välipaloina mustikkapiirakkaa ja vaniljakastiketta, kiisseliä, pizzaa ja pannukakkua hillolla. Sinä viikkona meinasin tarttua puhelimeen mutta jätin tekemättä.

"mä"
Oman kokemuksen mukaan päiväkodissa on liian usein makeita välipaloja; jugurttia, kiiseliä , makeaa piirakkaa , pannukakkua jne.
Olen iloinen aina kun päiväkodissa on "suolaista" välipalaa sillä makeaan totuttaminen alkaa jo päiväkodissa :(
toisilla kotona . Eli tän takia lihapiirakka on mun mielestä aina parempi vaihtoehto kuin esim. sokerilla kyllästetty vesi-kiiseli litku .

ymmärrän
Minusta lasten ruoka pitäisi olla aivan viimeinen säästökohde. en tykkäisi lihiksistä päiväkoti-ikäisen välipalana. Valittaisinko? No en. Ja kun lapsi iloisena kertoisi, että oli lihistä, nam, niin sanoisin,että sepäs kiva, että on maistunut.

ymmärrän
Ja jaksanko itse aina panostaa sen enempää? No en, siksi olisi iiiiihana saada joskus apuja siihen omaa jaksamiseen, ja sitä tarjoaisi esim. se että koulut ja päiväkodit tarjoaisivat kunnollista ruokaa.

Meillä myös lasetn mummo ei välitä ravinnosta, se on hyvää, jos se on halpaa ja helppoa, eli einestä.

Jos haluaa, että lapset syövät terveellisesti, kaikki on omasat selkänahasta revittävä. Niin kai se kuuluu ollakin, joo, no panic...

Yhteistyössä