Anneli Saaristo: Evakon laulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilhelmiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie olen evakon tytär ja tyttärentytär ja ylpeä siitä. Evakon laulu sai mummin aina itkemään, laulun sanojen mukaisia tapajtumia oli evakkomatkalla junassa todistanut.

Mä itken joka ikinen kerta siinä kohdassa missä lauletaan "Kirje tuli isältä: Mä pääsen pian siviiliin. Tulikin, ja kirkon viereen sankarhautaan siunattiin."

Ja liikuttaa myös se missä kerrotaan niistä sotilaista "Meitä vastaan marssi nuoret Suomen soturit, heitä johti lapsenkasvoiset nuo vänrikit. Moni kulki silloin elämässään viime retkensä päätä kohden, vakaana kuin aavistaisi hetkensä." Surullista ajatella kuinka moni nuori mies jäi sille tielle... :'(

Kuoliko kuudes lapsi, joka syntyi junassa - koska seuraavana siellä asemalla äidin ja viisi lasta asemalle jättivät? Kyllä kouraisee miestäkin tämä laulua aina - vaikka tai varsinkin kun on ollut yli 2 vuotta sotatoimialueella ...onneksi Suomalaisilla miehillä on ollut varjelusta matkassa...

Evakon laulussa tosiaankin näyttäisi olevan virhe lasten lukumäärässä. No, pikku juttu muuten kauniissa laulussa. Joskin aina kiusallisesti tämän kuullessaan ajatukset siihen suuntaa...

Yhteistyössä