Annatko teiniesi elää kesälomalla kuin pellossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minusta ainkin nyt on jo aika viimeistään alettava koulurytmiin jos on tapana kesällä kukkua. varisnkin jos koulu alkaa kahden viikon pästä

En minä kohta 16-vuotiasta laita mihinkään rytmiin :) Hän kyllä sitten koulun alkaessa ja valmennusten paukahduttua päälle monta kertaa viikossa menee rytmiin ihan itse. Hyvin nopeaankin, jos alkuun valvookin alkaa se uni kyllä maistua.

Nukkumisiin en itse aikasen iltaunisena valitettavasti ole jaksanut koskaan puuttua. Valvoo jos valvoo, kunhan koulunsa hoitaa. Ja erinomaisesti se on tähän saakka kaikkien harrasteiden höystämänä sujunutkin. Joten pellossa saa valvomisten suhteen olla kyllä :)

[QUOTE="vieras";28748263]Ajattelin vaan, kun mun 13v pojalla on ollut täällä kaveri muutaman päivän kylässä ja ne heräsivät tänään yöuniltaan vasta kolmelta päivällä.
Eli, söivät "aamupalakseen" päiväruoan.
Sitten ovat lojuneet vaan ja pelanneet tietsikkapelejä, nyt ne lähtivät käymään uimassa. Valvovatkin varmaan kolmeen- neljään joka yö.
Enkä mä jaksa heräillä yöllä patistamaan niitä maate, olenko liian löysis?[/QUOTE]

Oletko koskaan käynyt pellolla? Oletko koskaan tehnyt pelto töitä? Olen aina ihmetellyt tuota sanontaa `eletään kuin pellossa`. Pelto työt tehdään siististi, peltoja hoidetaan ja sato korjataan. On kunnia asia hoitaa maansa huolella.

Selitähän miten koet elämisen kuin pellossa?

Puolipellossa nyt ainakin. Itseasiassa tunnustan, joskus palstailun alkuvuosinani, kun omat olivat vielä pieniä hivenen pyöritteleväni silmiäni, ( sisäisesti ja vain aavistuksen paheksuen ) kun palstalla kirjoiteltiin teineistä, jotka nukkuivat vähintään puolelle päivin. Minusta se oli outoa, mutta ei enää..
Nyt minulla on sellainen täällä kotona ja nukkukoon. Olen itsekin lomalla, ja minusta on mukavaa, ettei kukaan kilju täällä kukonlaulun aikaan. Miksi pitäisi nousta, jos saa nukkua. En usko siihen varhainen lintu madon nappaa teoriaan. Minut on kasvatettu siten ja siihen, että olisi liki synti olla sisällä kauniilla säällä.

Mutta nukkukoon sitten ja syntiä tehköön. Se elokuu, koulunalku ja todellisuus iskee päälle sitten kun se tulee.

Meillä on käytössä sellainen sanonta, kuin "nukkuva ei tee syntiä." :)

Minusta vanhana yötyöntekijänä on mahtavaa vedellä rauhassa lomalla unia pidempään kuin siihen aamukuuteen, jolloin työaamuina nykyisin herään. Korvessa asumisen riemua - pitkä työmatka.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="sipsi";28750101]Meillä on käytössä sellainen sanonta, kuin "nukkuva ei tee syntiä." :)

Minusta vanhana yötyöntekijänä on mahtavaa vedellä rauhassa lomalla unia pidempään kuin siihen aamukuuteen, jolloin työaamuina nykyisin herään. Korvessa asumisen riemua - pitkä työmatka.[/QUOTE]

Meillä taas tämä: "nukkuminen on halpaa", pitää paikkaansa etenkin teinin suhteen, joka käyttää rahaa mielellään valveilla ollessaan :D En hätistä nuorta hereille ennen puoltapäivää. Kun koulu alkaa, sitten taas herää kellon soittoon ja omin nokkineen :D

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
pellossa elellään, ja nautitaan siitä.

unirytmiä ei noiden oo ikinä tarvinnu alkaa aikaisemmin muuttelemaan, tai siis mun ei tarvitse siitä huolehtia, tajuavat itsekkin et pitää mennä ajoissa nukkumaan.Osaavat nytkin mennä aikaisemmin unille jos aamulla on tarpeellista herätä.

[QUOTE="vieras";28748263]Ajattelin vaan, kun mun 13v pojalla on ollut täällä kaveri muutaman päivän kylässä ja ne heräsivät tänään yöuniltaan vasta kolmelta päivällä.
Eli, söivät "aamupalakseen" päiväruoan.
Sitten ovat lojuneet vaan ja pelanneet tietsikkapelejä, nyt ne lähtivät käymään uimassa. Valvovatkin varmaan kolmeen- neljään joka yö.
Enkä mä jaksa heräillä yöllä patistamaan niitä maate, olenko liian löysis?[/QUOTE]

En antaisi elää täysin "pellossa". Teini-ikäinen kuitenkin tarvitsee kunnon yöunet, ja esim ruokarytmi ja liikuntakin on tärkeitä. Mutta tottakai kesälomalla saa välillä valvoa ja nukkua pitkään. Kuitenkin esim koulun alun lähestyessä muistuttelisin, että pitää korjata rytmit kuntoon.

[QUOTE="sipsi";28750101]Meillä on käytössä sellainen sanonta, kuin "nukkuva ei tee syntiä." :)

Minusta vanhana yötyöntekijänä on mahtavaa vedellä rauhassa lomalla unia pidempään kuin siihen aamukuuteen, jolloin työaamuina nykyisin herään. Korvessa asumisen riemua - pitkä työmatka.[/QUOTE]

Synnit tehdään siis öisin muiden nukkuessa?

Itsestäni kuullostaa todella omituiselta, että lasten annetaan valvoa jatkuvasti yöt ja nukkua päivät johonkin 15-16 asti, perheen kanssa yhteistä hereillä oloaikaa jää n. 6 h.

Mitä ne tenavat syövät, kun tuossa 6 h ei millään ehdi syödä aamu-, väli- ja iltapaloja, lounaita & päivällisiä.

Samaiset tenavt elävät todennäköisesti koulun alettua samaa rytmiä myös viikonloppuisin, ei ihme että koulussa väsyttää arkena.

No pikkuisenhan se on sitäkin ollut. Tytär on myös harjoittelun mielessä ottanut joitakin työtehtäviä itselleen ansaitakseen taskurahaa. Pikkuisen on saanut vahtia että tulisi tehdyksikin.
( 11:han se vasta on toki, ei vielä pariin vuoteen teini, mutta aika pikkuvanha...)

Viimeksi muokattu:
Oonpa mä tiukkapipo. Työkaverilla teinit nukkuu kahteenkin päivällä. Yöt nukutaan ja pelataan pelejä. Mä oon ihan ollu itsekseni järkyttyny, mutta nyt huomaan että oon vähemmistössä. Itellä ei lapset vielä lähelläkään teini-ikää tosin.

Aikalailla joo... Hoitaa itse omat juttunsa ja käy paljon ulkoilemassa, pelailee ja näkee kavereitaan ja on myös paljon perheen kanssa. Illat / yöt lukee jne. Nukkuu pitkään. En näe ongelmaa.

Poika kohta 11 vee. Toki höllään pipoa kesällä, mutta komennan nukkumaan viimeistään puolilta öin ja rajoitan sipsien syöntiä ja pelaamista ja järkkäilen uintireissuja sun muita, ettei menisi vaan lorvimisksi. Yläkoulun opettajana voin sanoa, että liian monella muksulla on ihan kouluarkessakin nukkuma- ja ruokailutavat retuperällä ja netissä ja peleissä ollaan ihan liikaa kiinni.

Poika kohta 11 vee. Toki höllään pipoa kesällä, mutta komennan nukkumaan viimeistään puolilta öin ja rajoitan sipsien syöntiä ja pelaamista ja järkkäilen uintireissuja sun muita, ettei menisi vaan lorvimisksi. Yläkoulun opettajana voin sanoa, että liian monella muksulla on ihan kouluarkessakin nukkuma- ja ruokailutavat retuperällä ja netissä ja peleissä ollaan ihan liikaa kiinni.

11-vuotias tuskin on vielä teini.

Omat lapset ovat vielä alle kouluikäisiä, mutta minusta on hurjaa ajatella, että joku nukkuu yli puolenpäivän, minusta se on tyhmää. Aamulla klo 10 aikohin pitäisi viimeistään nousta, itsellänikin on aamuisin herätys siinä klo 8 vapaallakin, koska muuten menee päivä ihan vituralleen.

Saa sitten nähdä miten meillä toimitaan kun lapset pääsevät teini-ikään.

Meillä osaa kyllä teinit itse lämmittää ruokansa jos eivät ole paikalla silloin kun ruoka on tarjolla...

Samoin meillä ja meitä on 7 (toisinaan enemmänkin kuon on nuorison seurustelukumppanit myös paikalla) henkeä eikä ole mikään ongelma jos joku nukkuu ruoka-ajan yli.Kuitenkaan se ei ole jatkuvaa.Kesälomalla ei nipoteta:D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28751850]Omat lapset ovat vielä alle kouluikäisiä, mutta minusta on hurjaa ajatella, että joku nukkuu yli puolenpäivän, minusta se on tyhmää. Aamulla klo 10 aikohin pitäisi viimeistään nousta, itsellänikin on aamuisin herätys siinä klo 8 vapaallakin, koska muuten menee päivä ihan vituralleen.

Saa sitten nähdä miten meillä toimitaan kun lapset pääsevät teini-ikään.[/QUOTE]

Mutta yö menee vituralleen, jos menee nukkumaan ennen klo 01.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Toivottavasti mun mukelo sitten teininä (tai mieluiten vaikka jo 10-vuotiaana!) nukkuu vapaa-aamuina pitkään, niin voi itsekin huoletta nauttia elämästä valvoen ja nukkuen.
Kauhea vääryys ensin kärsiä pikkulapsiaika aikaisista aamuherätyksistä (klo 08-09) ja sitten vielä valittaa, jos se sama tyyppi myöhemmässä elämänvaiheessaan nukkuukin muutaman tunnin pidempään. :D

Musta tuntuu aina ennen kahta nukkumaan mennessäni, että elämäni menee hukkaan.
Ja samalta tuntuu, kun herään aamulla klo 06:00 viettääkseni päiväni töissä.
Illalla pitää taas mennä jo ennen kahtatoista nukkumaan, mikä on niin helvetillistä elämän hukkaan heittämistä, että itkettää ajatellakin.
Harmi vain, että yhteiskunta pyörii aamuihmisten säännöillä. Ja minunlaisen yöihmisen elämä valuu kuin vessanpöntöstä alas. Eikä tämä ole mitään dramatisointia, sillä se oikeasti tuntuu siltä.
Yritän vain olla ajattelematta ja koetan miettiä, olisiko mitään järkevää keinoa tienata leipänsä niin, että voisi heittää vähän vähemmän elämää hukkaan (8-16 työaika click-click-boom).

Mun lapsuudenkodissa sai myös valvoa ja nukkua niin pitkään kuin huvitti, paitsi siivouspäivinä piti herätä jo kymmeneltä.
Eikä siinä meidän arki kärsinyt tai ruokailut. Ei meillä kyllä edes yritetty pitää mitään armeijakuria. Mun äiti on sellainen boheemi ilopilleri ja aina nauraa, ettei se olisi kyennyt sellaiseen. Saati, että sillä olisi ollut halua siihen.
Peruslause jonka kuuli sen suusta isän lähtiessä työmatkalle oli "huh, se lähti/lähtee huomenna, voidaan taas ottaa rennosti". :D

• Tykkää
Reactions: Oisku
[QUOTE="vieras";28751382]Synnit tehdään siis öisin muiden nukkuessa?

Itsestäni kuullostaa todella omituiselta, että lasten annetaan valvoa jatkuvasti yöt ja nukkua päivät johonkin 15-16 asti, perheen kanssa yhteistä hereillä oloaikaa jää n. 6 h.

Mitä ne tenavat syövät, kun tuossa 6 h ei millään ehdi syödä aamu-, väli- ja iltapaloja, lounaita & päivällisiä.

Samaiset tenavt elävät todennäköisesti koulun alettua samaa rytmiä myös viikonloppuisin, ei ihme että koulussa väsyttää arkena.[/QUOTE]

Nooo... Mun lapset ovat vielä pieniä joten tämmösiä ongelmia ei ole. Voisin kuvitella etten todellakaan itse nipota tollasesta, korkeintaan olen kateellinen kun itsellä ei ole 10 viikon kesälomaa että mäkin voisin valvoa pitkään ja nukkua myöhään!

En oikein tajua mikä sua niin kauheasti stressaa. Jos teini nukkuu 12 tuntia vuorokaudessa ei se tarvitse viittä ateriaa päivässä. Kolme tai neljä epäilemättä riittää ihan hyvin. Syövät sitten vähän enemmän.

Perheen yhteinen aika taas, etkö sä itse käy töissä vai teetkö iltatöitä? Toimistotyöajalla olijat kun ei kuitenkaan ole tavallisesti kotona vielä kolmen maissa joten se siitä perheen yhteisestä ajasta. Muutenkin nuo teinit yleensä tykkäävät liikkua enemmän kavereiden kanssa kuin vanhempien. Itsekin aikanaan riekuttiin päivät pitkät uimarannoilla, kavereiden luona jne. Aika moni meistä ei enää 15 kesäisenä lähtenyt vanhempien kanssa edes mökeille tai muille reissuille vaan jäätiin kotiin.

[QUOTE="vieras";28751382]Synnit tehdään siis öisin muiden nukkuessa?

Samaiset tenavt elävät todennäköisesti koulun alettua samaa rytmiä myös viikonloppuisin, ei ihme että koulussa väsyttää arkena.[/QUOTE]

Otitpas sananlaskumme kirjaimellisesti :laugh: Sehän oli vain sananlasku, tyyliin "itku pitkästä ilosta, paska paljosta naurusta." Ehkä jopa yhtä todennäköinen.

Meillä tuota yhteistä oloaikaa nyt tyttären ollessa liki 16v ei tule varmastikaan tuota kuutta tuntia päivässä-me vanhemmatkin kun liikuskellaan myös kodin ulkopuolella :) Tytär heräilee siinä puolenpäivän maissa, toki itsekin saatan kesällä nukkua kevyesti kymmeneen, jos katselen telkkua myöhään tms. Iltaunisuus ei mullakaan kesäisin ihan niin paha ole.

Syönnin kanssa ei ole ollut ongelmia, ilmeisesti jotain kuitenkin syö, vaikka en vahtimassa olekaan (saatan olla vaikka lenkillä tytön herätessä) kun ei ole nälkään kuollut kuitenkaan. Aika usein kokkaa koko perheelle.

Varmasti koulussa väsyttää, kuten minuakin väsyttää töissä. Kuitenkin loma on lomaa, kesä on kesää, ja valvokoon ihan rauhassa vaan :)

[QUOTE="Tiukkis";28751428]Oonpa mä tiukkapipo. Työkaverilla teinit nukkuu kahteenkin päivällä. Yöt nukutaan ja pelataan pelejä. Mä oon ihan ollu itsekseni järkyttyny, mutta nyt huomaan että oon vähemmistössä. Itellä ei lapset vielä lähelläkään teini-ikää tosin.[/QUOTE]

minäkään en ymmärtänyt tuota aikaisemmin, kun omat lapset olivat pienempiä.

Yhteistyössä