Annatko/antaisitko lapsesi leikkiä mutiaisen tai mustalaisen kans?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mutiainen=ulkomaalainen. siis joku irakilainen,somali... Mietin vaan kun nuo mustalaistytöt sattuu oleen aika arveluttavasta perheestä,mut enkehtais kieltääkään kun tyttö ne pari kertaa meille tuonut. ja noista ulkomaalaisista en oikein tykkää,kun kauhutarinaa kuullut niiden perheestä:/ esim,että isä ois tappanut 4kk ikäsen vauvan,,jne,,,ja äiti saa ihme raivari kohtauksia vaikka olisi lapsilla kavereita tai muuten ihmistenilmoilla olis..

Eipä viitsisi vastata moiselle vatipäälle, mutta kommentoin ketjuun, että minusta on hyvä että lapset saavat tutustua erilaisiin perheisiin ja ihmisiin. Ihonväri tai rotu ei tee ihmisestä toista huonompaa tai parempaa.

Jos sua epäilyttää niin ainahan sä voit antaa lapsesi tuoda ystävänsä teille kylään ja samalla tutustua lapsiin itsekkin. Ja tee tuttavuutta myös perheisiin. Mulla mustalaisista sellainen kokemus nuoruudessani, että mukavasti hyväksyivät kaikki ihmiset ja lastenkin uudet kaverit. Onhan meitä valtaväestössäkin joka lähtöön.

Ihanaa jeesustelua. Mä en päästäisi kumpaankaan perheeseen, ennen kuin olisin tutustunut vanhempiin ja ne normaaleiksi todennut. Mulla ei ole ensimmäistäkään positiivista kokemusta mustalaisista. joo, tosi ikävää että ne kaikki elämäni aikana tapaamani on ollut röyhkeitä, aggressiivisia, varastelevia, epärehellisiä jne. ja ne leimaa ne kaikki mustalaiset, jotka on jotakin ihan muuta ja joita mä en ole ikinä tavannut.Voih. Mulla ois niin monta tarinaa, mitä kaikkea olen nähnyt ja kuullut...

Ja koska maahanmuuttajaperheiden tavat voi poiketa niin paljon meidän tavoista, niin haluaisin ehdottomasti tavata ja tutustua vanhempii ensin. Esim. mua kiinnostaa, miten perhe suhtautuu lapsiin ja naisiin. Uskonnolla ei ole väliä.

luultavasti, joo. Annan niitten leikkiä USKOVAISTENKIN kanssa, vaikka me ollaan ateisteja.

Ainakin vähintään antaisin niitten "poikkeavien" tulla meille leikkimään, jotta näkevät millaista on tavallisessa suomalaisessa kodissa.

Antaisin leikkiä! :)

Tästä asiasta oli juuri siskoni kanssa puhe, että jos lapsi tahtoisi leikkiä romanilaisten lasten kanssa jotka on samalla luokalla, mutta se perhe muuten varastelee kaikilta niin päästäisitkö lapsiasi sinne ja sen lapsen teille.. :D
Tässä oli pulmaa, mutta ketä estelemään.. ei nekään lapset ole sen kummempia! tavat vaan opitaan perheeltä/suvulta!

ENKÄ nyt yleistä kaikkia romanilaisia, että olisivat tämmöisiä!!! :attn:

En antais. Syy on se, että kulttuuri ja kaikki muu on niillä kuitenkin ihan erilainen mitä meillä. Mustalaisista en tunne yhtään ns ''kunnon ihmistä'' ja maahanmuuttajiin suhtaudun tietyllä epäluulosuudella ja varovaisuudella, koska tästäkään ryhmästä ei mulla ole mitään hyviä kokemuksia. Eli en antais.

Maahanmuuttajalasten kanssa nuo leikkii melkein päivittäin. Todella mukavien sellaisten, kohteliaita ja reiluja lapsia. Vanhemmat on tuttuja mulle ja sitä rataa, oikein kunnon sakkia kaikki (työssäkäyviäkin kaiken lisäks, jee). Irakilaisperhe, israelilaisperhe, venäläisperhe, virolaisperhe.

Romaniperheitä ei tunneta, ei täällä asu sellaisia. Romaneja kohtaan olen kieltämättä aika ennakkoluuloinen. Muksut on kyllä leikkineet romanilasten kanssa ruotsinlaivalla, kaverinsa synttäreillä, jne ja mä oon jutellut mukavia romaniäidin kanssa sairaalassa lasten osastolla, eli eiköhän se siinäkin tapauksessa riippuisi ihan siitä millaisia vanhemmat ja lapset ovat että sallisinko leikit vaiko en.

Monen ihan suomalaisen perheen lapsen kanssa oon kieltänyt noita leikkimästä. Tai ei nyt kymmenien mutta useamman kuin yhden tai kahden. Ihan siitä syystä, että perheet on epämääräisiä ja lapset käytökseltään epämiellyttäviä, ja sellaisia en halua muksujeni kavereiksi.

En eväisi lapseltani kenenkään kanssa leikkimistä kulttuurin, uskonnon tai etnisen taustan perusteella. Muuten onkin sitten ihan tapauskohtainen asia. Jos tietäisin, että lapsi/lapset joiden kanssa oma lapsi leikkii, ovat ns. hulttioita (tai miten sen nyt voisi ilmaista) niin en antaisi, aivan sama olisiko kyseessä valkolaislapsi, romanilapsi tai vaikkapa pakistanilaislapsi. Jos taas kyseessä on tavallisen hyvätapainen lapsi, niin en kyllä näkisi tuossa mitään ongelmaa.

Onhan ihmisten kulttuureissa toki eroja, mutta on myös paljon kulttuureja, jotka eivät loppujen lopuksi aivan hirveästi omastamme eroa. Yhtäläisyyksiäkin siis löytyy paljon. Monesti tuntuu vain, että meille vieraammista tavoista/tapakulttuureista tehdään jollakin tapaa ihan valtava numero, ja oikein korostetaan sitä erilaisuutta ja sitä, miten "heillä tehdään toisin, meillä näin" - jolloin voi olla entistä hankalampi nähdä yhtäläisyyksiä kulttuurien välillä.

Niin tuokin minkä joku mainitsi, kyllä, mun lapseni saavat leikkiä ateistien lasten kanssa vaikka me ei olla ateisteja. Ja ne saa leikkiä muslimilasten kanssa vaikkei olla muslimeja. Mä en oikein ymmärrä mitä merkitystä on kotimaalla, uskonnolla tai rodulla ystävyyden suhteen? Tosi ystävyys kestää eroavaisuuksia kyllä.

kyllä omat lapseni saavat leikkiä ja leikkivätkin. Lähinnä ulkona, ulkoilen itsekin samalla. Ja meille saa tulla. Vanhempien kanssa kuitenkin aina keskustelen näistä vierailuista sisällä. Lapset tulevat klo ja lähtevät kotiin tietyllä kellon lyömällä. Meille ei jäädä olemaan. Kuitenkin ulkoilussa on pää pointi kun lapset muuutenkin aina sisällä.

Yhteistyössä