Annatko lapsesi valita leikkikaverit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
'Voitte leikkiä yhdessä, mutta muistattehan, ettei ketään jätetä ulkopuolelle. Olen huomannut, että teette välillä niin ja se ei ole reilua.'

Tehoaa tosiaankin about 5-10 min ja taas sama meininki jatkuu. Niin kauan kun leikki on meidän puolella menee hyvin, mutta heti kun astuvat toisten pihalle pompottelevalapsen pompottelun takia, niin alkaa pompottelu ja ilkeä käytös.

No saatko pidettyä leikit teidän puolella? Tai sitten annat vaihtoehdo tyyliin "voitte leikkiä, mutta jos taas tulee ongelmia, pidetään leikeissä taukoa"?

En tiedä saanko. En ole yrittänyt, kun haluavat yleensä pompottelevalapsen takia mennä toisten puolelle. Pitä sanoa, että sinne ei sovi mennä, koska silloin pienelle tulee paha mieli, kun syrjitte kesken leikkien, niin täällä saa leikkiä vain.

jep, just näin. Teet selväksi, että olet huomannut, seuraat, etkä hyväksy. Mutta saatte leikkiä, jos se on kaikista kivaa.

No mitäpä jos lapset eivät enään leikkisi keskenään? Jos ei muita kavereita naapurustossanne ole, niin luulisi jossain vaiheessa näitä kahta tyttöä harmittavan kun keskenään leikkii... Ja sinä käyt vaikka puistoissa oman lapsesi kanssa, jotta hänellä olisi seuraa.

Mun lapsella on aika paljon kavereita. On serkkuja ja on samanikäisiä kaveruksia. On myös hoidossa jossa on hyviä kavereita. Nämä siskokset ovat olleet kotihoidossa (ja ovat vieläkin, joskin vanhempi on jossain eskarijutuissa aina välillä) ja niillä selkeestikään ei ole kuin ne kerran viikossa olevat kerhopäiväkaverit.

Naapuristossa on myös samanikäisiä muita lapsia, mutta ne eivät leiki tämän pompottelevan kanssa. Eivät vaan tykkää leikkiä, ENKÄ IHMETTELE kun noin toimii. Vanhempi lapsi menee siskonsa kanssa, eikä juuri sano vastaan ja jos sanoo, alkaa pompottevan lapsen hirveet marttyyri-itkut, jolloin saa melki tahtonsa läpi.

No mitäpä jos lapset eivät enään leikkisi keskenään? Jos ei muita kavereita naapurustossanne ole, niin luulisi jossain vaiheessa näitä kahta tyttöä harmittavan kun keskenään leikkii... Ja sinä käyt vaikka puistoissa oman lapsesi kanssa, jotta hänellä olisi seuraa.

Mun lapsella on aika paljon kavereita. On serkkuja ja on samanikäisiä kaveruksia. On myös hoidossa jossa on hyviä kavereita. Nämä siskokset ovat olleet kotihoidossa (ja ovat vieläkin, joskin vanhempi on jossain eskarijutuissa aina välillä) ja niillä selkeestikään ei ole kuin ne kerran viikossa olevat kerhopäiväkaverit.

Niin no oliko tuosta ehdotuksesta mitään hyötyä? Ehkä voisi testata... Niin ja kyllä se ikäerokin tuossa voi vähän painaa jos ikäerot on 2-4 vuotta?

'Voitte leikkiä yhdessä, mutta muistattehan, ettei ketään jätetä ulkopuolelle. Olen huomannut, että teette välillä niin ja se ei ole reilua.'

Tehoaa tosiaankin about 5-10 min ja taas sama meininki jatkuu. Niin kauan kun leikki on meidän puolella menee hyvin, mutta heti kun astuvat toisten pihalle pompottelevalapsen pompottelun takia, niin alkaa pompottelu ja ilkeä käytös.

No saatko pidettyä leikit teidän puolella? Tai sitten annat vaihtoehdo tyyliin "voitte leikkiä, mutta jos taas tulee ongelmia, pidetään leikeissä taukoa"?

En tiedä saanko. En ole yrittänyt, kun haluavat yleensä pompottelevalapsen takia mennä toisten puolelle. Pitä sanoa, että sinne ei sovi mennä, koska silloin pienelle tulee paha mieli, kun syrjitte kesken leikkien, niin täällä saa leikkiä vain.

jep, just näin. Teet selväksi, että olet huomannut, seuraat, etkä hyväksy. Mutta saatte leikkiä, jos se on kaikista kivaa.

Lisäyksenä vielä: muista kuitenkin olla aikuinen eli älä osoita mieltäsi naapurin lapsia kohtaan. Mä ainakin helposti mökötän ilkeilijälle, josta kuitenkin aikaa myöten saattaa tulla sen oman lapsen paras kaveri. Lapset testailee sosiaalisia taitojaan. Siksi mun mielestä lapselle on reilumpaa sanoa suoraan asiasta kuin kiukutella kuukausia. Kun vaan aina jaksaisi itse ...

Niin no oliko tuosta ehdotuksesta mitään hyötyä? Ehkä voisi testata... Niin ja kyllä se ikäerokin tuossa voi vähän painaa jos ikäerot on 2-4 vuotta?

Niin, jotain pitää keksiä tuohon. PItää varmaan vaan kylmästi kieltää ja pyytää enemmän lapselle omia kavereita, jolloin ne saavat oman mielen määrän mukaan kieltää toisia tulemasta leikkiin. Tästäedes niiden kanssa ei tarvi leikkiä, jos ei halua.
ENnen olen aina kannustanut leikkiin ja sanonut, että toiselle tulee paha mieli, jos yksi jää sivuun ja siten saanut se pompottelevakin lapsi tulla toisen leikkeihin mukaan. 3v ottaa kyllä leikkiin helposti, mutta ei voi ymmärtää, miksi toinen saisikin käyttäytyä sit erilailla. tulee turhauma, kun äiti käskee ottamaan sen mukaan, mutta pahimmassa tapauksessa se ottaa kesken leikkien lapseni leikkikaverin ja alkaakin sen kanssa leikkiin ja kieltää mun lapsen leikin siinä sivussa, vaikka alunperin siinä olisikin leikkinyt vain mun lapsi ja toinen lapsi. Tosi tökeröä ja tästä edes aion puuttua kieltämällä sitä menemästä leikkiin, jos vähänkin tuntuu, että toinen ei sitä siihen halua. En kannusta leikkiin ilkeän kanssa enää.

Lisäyksenä vielä: muista kuitenkin olla aikuinen eli älä osoita mieltäsi naapurin lapsia kohtaan. Mä ainakin helposti mökötän ilkeilijälle, josta kuitenkin aikaa myöten saattaa tulla sen oman lapsen paras kaveri. Lapset testailee sosiaalisia taitojaan. Siksi mun mielestä lapselle on reilumpaa sanoa suoraan asiasta kuin kiukutella kuukausia. Kun vaan aina jaksaisi itse ...

Itse en mökötä vaan sanon suoraan. Jos on ilkeä, niin itsepähän kuoppaa kaivaa. Kysyn varmaan suoraan, että miksi olettaa, että hänen kanssaan haluaisi leikkiä kun on niin ilkeä, että ei saakaan leikkiä muutaman minuutin kanssa?

Jos pyytää leikkiin, pitää leikkiä sitten kanssa, eikä toimia noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mutta miten se tekee leikistä mahdottoman? Joku lapsista antaa pompotella ja joku ei, joskus ne lapset tinkaavat keskenään ja hakevat sitä paikkaa. Mutta siinäpä tinkaavat, niinhän ne tekee aikuisetkin.

Mun lapset eivät ainakaan kauan jaksa vääntää sellaisen lapsen kanssa, joka aina yrittää määräillä, ei koskaan suostu joustamaan, käy päälle jos ei saa tahtoaan läpi, omii kaikki lelut...toteavat, että pidä leikkisi, ja menevät toisaalle mukavampien kavereiden pariin.

:o Kyllä minä ainakin rohkaisen lapsia leikkimään niiden "vaikeidenkin" lasten kanssa jos se ei vaadi mitään muuta kuin periksi antamista. Ei aina tarvitse leikkiä sitä mitä itse haluaa, jos joku haluaa pomottaa, niin silti hänen kanssaan voi olla hyvä kaveri ja ne leikit voi olla hauskoja.

No jaa, mulle taas ei tulisi mieleenkään sanoa lapsille että "Leikkikää vaan sen Jaakko-Marian kanssa. Tiedän, että se pöllii lelut, saa raivokohtauksia, määräilee koko ajan, repii tukasta ja lyö, tönii teidät pois leikkimökistä ja valtaa koko liukumäen niin ettei sinne pääse muita, mutta sen kanssa nyt vaan pitää leikkiä koska kaikkien kanssa voi olla hyvä kaveri" :o

Eivät mun lapset mitään masokisteja ole, ja jos joku ei kerran osaa ollenkaan olla nätisti muiden kanssa, niin mun muksujen velvollisuus ei ole toimia koekaniineina siltä varalta että se joskus oppisi. Eli riittää, kun yksi ja sama lapsi on muutaman kerran ollut ilkeä ja väkivaltainen. Kivojakin leikkikavereita on olemassa - ja kyllä tuollaisen noin kuusivuotiaan jo pitäisi osata olla muiden kanssa :flower:

Pystyisittekö komentamaan toisten lapsia tuollaisesta?

Itse olen näköjään tosi arka komentamaan toisten lapsia.

Minä olen komentanut omia ja toisten lapsia.

Yleensä en puutu,koska kaikki tämä kuuluu kasvamiseen ja lapsi opiskelee näin sosiaalisen kanssakäymisen "sääntöjä". Mutta joskus tilanne on ollut sellainen,että on ollut pakko puuttua.

Kiusaaminen on mielestäni se raja,jolloin vanhempien kannattaa puuttua.

Yhteistyössä