Annatko lapsesi valita leikkikaverit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta miten se tekee leikistä mahdottoman? Joku lapsista antaa pompotella ja joku ei, joskus ne lapset tinkaavat keskenään ja hakevat sitä paikkaa. Mutta siinäpä tinkaavat, niinhän ne tekee aikuisetkin.

Mun lapset eivät ainakaan kauan jaksa vääntää sellaisen lapsen kanssa, joka aina yrittää määräillä, ei koskaan suostu joustamaan, käy päälle jos ei saa tahtoaan läpi, omii kaikki lelut...toteavat, että pidä leikkisi, ja menevät toisaalle mukavampien kavereiden pariin.

:o Kyllä minä ainakin rohkaisen lapsia leikkimään niiden "vaikeidenkin" lasten kanssa jos se ei vaadi mitään muuta kuin periksi antamista. Ei aina tarvitse leikkiä sitä mitä itse haluaa, jos joku haluaa pomottaa, niin silti hänen kanssaan voi olla hyvä kaveri ja ne leikit voi olla hauskoja.

Et taida oikein ymmärtää. JOs se pompottaja sanoo, että tule leikkimään, leikkii 1min ja sitten sanookin, että tää leikki onkin plääplää leikki ja tässä sää et voi olla enää mukana. Eli ihan tarkoituksena eka pyytää ja sitten hylkää. Ei ole siis ongelma, että oma lapsi ei leikkisi sen vaikean kanssa, vaan se pompottaja ei leiki sen lapsen kanssa. Tää päällepäsmäri siis voi tehdä noin ja sitten hetken päästä pyytää uudelleen leikkimään ja taas sama juttu n. 5min päästä; Ei saakaan leikkiä enää, koska vain ja ainoastaan "pompottaja" ei halua leikkiä, vaikka se toinen kaveri haluaakin siinä sivussa. Lapsia siis 3 kpl.

Miksi meidän lapsilla ei sellaista kaveria olekaan, jonka kanssa leikit ei onnistu? :whistle:

Te ette tunne pompottaja-lapsia, tai sitten teidän lapsia ei haittaa olla pompoteltavana...

Mutta miten se tekee leikistä mahdottoman? Joku lapsista antaa pompotella ja joku ei, joskus ne lapset tinkaavat keskenään ja hakevat sitä paikkaa. Mutta siinäpä tinkaavat, niinhän ne tekee aikuisetkin.

No jos yksi lapsi joutuu tinkaamaan, että saapa leikkiä ja yksi sanoo, että en halua enää leikkiä ja ottaa sen toisen kaverin ja leikkii sen kanssa, eikä siis enää sen kanssa, jota just pyysi. Eli mää näen, että pompottaja pyytää leikkimään vain siksi, että saisi pompottaa pois leikeistä. Ilmeisesti saa jotain mielihyvää siitä, että toinen hyljätään. Ei kai kukaan oikeasti terve lapsi noin muuten tekisi..

Kotilehmä:

Onko sinulla juuri nimenomaa itsellä se pompotteleva lapsi?

Annatko pompottelevan lapsesi pyytää jotain leikkiin, jotta voi vartavasten pompottaa, ettei leikkiin saa tullakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi meidän lapsilla ei sellaista kaveria olekaan, jonka kanssa leikit ei onnistu? :whistle:

Te ette tunne pompottaja-lapsia, tai sitten teidän lapsia ei haittaa olla pompoteltavana...

No jos yksi lapsi joutuu tinkaamaan, että saapa leikkiä ja yksi sanoo, että en halua enää leikkiä ja ottaa sen toisen kaverin ja leikkii sen kanssa, eikä siis enää sen kanssa, jota just pyysi. Eli mää näen, että pompottaja pyytää leikkimään vain siksi, että saisi pompottaa pois leikeistä. Ilmeisesti saa jotain mielihyvää siitä, että toinen hyljätään. Ei kai kukaan oikeasti terve lapsi noin muuten tekisi..

Eipä kai siinä muuta voi kuin koittaa vahvistaa oman lapsen itsetuntoa ja selittää, ettei vika ole hänessä. Ja varmasti kannustaisin myös joskus kieltäytymään leikkikutsusta, ettei ihan heittopussina tarvitse olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eipä kai siinä muuta voi kuin koittaa vahvistaa oman lapsen itsetuntoa ja selittää, ettei vika ole hänessä. Ja varmasti kannustaisin myös joskus kieltäytymään leikkikutsusta, ettei ihan heittopussina tarvitse olla.

Noin olen tehnytkin. Sanoikin sitten illalla pontevasti, kun taas pyysivät, että en kerkiä nyt. Mulla on tosi tärkeää hommaa tässä.

Ja on kieltäytynyt ennenkin ja olen sitä ihmetellyt ja rohkaissut menemään vaan. Nyt kun olen katsonut tarkemmin hommia, niin olen huomannut, että ne alkavatkin hyvin röyhkeästi pompotteleen tuollain "ei saakaan leikkiä".

En tiedä uskallanko enää päästää niille sisäänkään lasta.. :( JOs siellä tekevät samanlailla ja lapsi sitten vaan istuukin nurkassa itkiessä, kun vanhemmat ilmeisesti sallivat tuollaisen käytöksen lapsilleen.

Kuulin kun sanoivat, ettei voi sille mitään, jos ei haluakaan leikkiä enää.

Kotilehmä:

Annatko pompottelevan lapsesi pyytää jotain leikkiin, jotta voi vartavasten pompottaa, ettei leikkiin saa tullakaan.

Minulla on viisi lasta, kaikilla erilaiset luonteenpiirteet, on johtajaa ja on peesaajaa, mutta ilkeää lasta ei yhtään.

En tiedä uskallanko enää päästää niille sisäänkään lasta.. :( JOs siellä tekevät samanlailla ja lapsi sitten vaan istuukin nurkassa itkiessä, kun vanhemmat ilmeisesti sallivat tuollaisen käytöksen lapsilleen.

Minkä ikäisistä lapsista on kyse?

Minkä ikäisistä lapsista on kyse?

Oma on 3 vuotias eli ei todellakaan ymmärrä, miksi yhtäkkiä noin toinen tekee. Pompotteleva lapsi on 5 v ja sen sisko on hieman vanhempi, mutta antaa nuoremman pompotella. Vanhempi sisko tykkää leikkiä meidän lapsen kanssa paljon (ei pompota kuin siskonsa) ja leikit sujuvat todella hyvin ja molemmat tykkäävät leikeistä tosi paljon. Yleensä pompotteleva lapsi pyytää leikkiin, kestää 1min ja oma lapseni itkee ja huutaa kunnes selviää, että leikkiin ei pääsekään. Tätä tapahtunut jo aika monta kertaa perätysten.

Poikien kanssa pääsee onneksi helpolla. Totta pojillekin tulee välillä erimielisyyksiä, eivätkä halua leikkiä kaikkien kanssa, mutta yleensä heillä on kivempaa, mitä enemmän porukkaa leikeissä on. Ja tosiaankin puutun tilanteeseen, jos yhtä ei syystä tai toiseta leikkiin huolita. Yleensä siihen löytyy syy ja sen saa sovittua.

Mitenköhän mä kestän noiden tyttöjen kanssa, kun alkavat kavereilla juoksemaan... (täältä puuttuu hiki otsalla hymiö)

Kotilehmä:

Minulla on viisi lasta, kaikilla erilaiset luonteenpiirteet, on johtajaa ja on peesaajaa, mutta ilkeää lasta ei yhtään.

No antaisitko johtaja lapsesi pyytää jotain ulkopuolista leikkiin ihan vain siksi, että saisi sanoa, että nyt ei saakaan leikkiä?

Kotilehmä:

No antaisitko johtaja lapsesi pyytää jotain ulkopuolista leikkiin ihan vain siksi, että saisi sanoa, että nyt ei saakaan leikkiä?

No ei todella, istuisi viikon omassa huoneessa ja miettisi tekosiaan jos noin toimisi |O

Oma on 3 vuotias eli ei todellakaan ymmärrä, miksi yhtäkkiä noin toinen tekee. Pompotteleva lapsi on 5 v ja sen sisko on hieman vanhempi, mutta antaa nuoremman pompotella. Vanhempi sisko tykkää leikkiä meidän lapsen kanssa paljon (ei pompota kuin siskonsa) ja leikit sujuvat todella hyvin ja molemmat tykkäävät leikeistä tosi paljon. Yleensä pompotteleva lapsi pyytää leikkiin, kestää 1min ja oma lapseni itkee ja huutaa kunnes selviää, että leikkiin ei pääsekään. Tätä tapahtunut jo aika monta kertaa perätysten.

Mun mielestä varsinkin silloin kun lapsilla on enemmän ikäeroa, on vanhemman aina puututtava tilanteeseen.

Kotilehmä:

No ei todella, istuisi viikon omassa huoneessa ja miettisi tekosiaan jos noin toimisi |O

No olisiko se vika sitten siinä lapsessa joka on hyljätty?

Vai mikä sun alkuperäinen pointtisi oli?

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mun mielestä varsinkin silloin kun lapsilla on enemmän ikäeroa, on vanhemman aina puututtava tilanteeseen.

Kertokaa ihan kädestäpitäen, että miten aikuinen voi siihen puuttua? PItäisikö omaa lasta suojella ja sanoa lapsen puolesta, että ei voi, koska teette niin ilkeesti ja toiselle tulee niin paha mieli sen tähden? Kertokaa ihan kädestäpitäen neuvoja.

Kotilehmä:

No olisiko se vika sitten siinä lapsessa joka on hyljätty?

Vai mikä sun alkuperäinen pointtisi oli?

Siis meillä nimenomaan ketään ei saa jättää leikin ulkopuolelle, ikinä ja eikä missään tapauksessa. Jokaiseen isompien leikkiin on mahtunut tuo 2-vuotiaskin mukaan =)
Mulla on hirveän helppo puhua aina näissä asioissa, kun meillä on kaverit kotoa jos ei muualta löydy, niin ei tarvitse koskaan sietää huonoa kohtelua siksi ettei muita kavereita olisi. Mutta kyllä minä haluan että omat lapset osaavat olla hankalempienkin kavereiden kanssa, kaikenlaista maailman kuningasta ja kuningatarta (ainakin omasta mielestään) meilläkin on käynyt kylässä :whistle:

Siis meillä nimenomaan ketään ei saa jättää leikin ulkopuolelle, ikinä ja eikä missään tapauksessa. Jokaiseen isompien leikkiin on mahtunut tuo 2-vuotiaskin mukaan =)
Mulla on hirveän helppo puhua aina näissä asioissa, kun meillä on kaverit kotoa jos ei muualta löydy, niin ei tarvitse koskaan sietää huonoa kohtelua siksi ettei muita kavereita olisi. Mutta kyllä minä haluan että omat lapset osaavat olla hankalempienkin kavereiden kanssa, kaikenlaista maailman kuningasta ja kuningatarta (ainakin omasta mielestään) meilläkin on käynyt kylässä :whistle:

No mitä tekisit jos tällainen selkeesti vanhempi "kuningatar" tekisi lapsellesi jatkuvasti noin, mutta oma lapsesi olisi kiltti ja menisi aina kun pyydetään juuri tuon takia, että on oppinut, että kaikkien kanssa leikitään, mutta sitten tapahtuukin noin?

Sanoisitko lapsellesi, että ei kannata leikkiä kun toinen tekee noin?

'Voitte leikkiä yhdessä, mutta muistattehan, ettei ketään jätetä ulkopuolelle. Olen huomannut, että teette välillä niin ja se ei ole reilua.'

Tehoaa tosiaankin about 5-10 min ja taas sama meininki jatkuu. Niin kauan kun leikki on meidän puolella menee hyvin, mutta heti kun astuvat toisten pihalle pompottelevalapsen pompottelun takia, niin alkaa pompottelu ja ilkeä käytös.

'Voitte leikkiä yhdessä, mutta muistattehan, ettei ketään jätetä ulkopuolelle. Olen huomannut, että teette välillä niin ja se ei ole reilua.'

Tehoaa tosiaankin about 5-10 min ja taas sama meininki jatkuu. Niin kauan kun leikki on meidän puolella menee hyvin, mutta heti kun astuvat toisten pihalle pompottelevalapsen pompottelun takia, niin alkaa pompottelu ja ilkeä käytös.

No saatko pidettyä leikit teidän puolella? Tai sitten annat vaihtoehdo tyyliin "voitte leikkiä, mutta jos taas tulee ongelmia, pidetään leikeissä taukoa"?

Kolme vuotias on niin pieni, että toki voit kieltää yhteisleikit hetkeksi. Pulma varmaan häviää itsestään aikaa myöten. Yleensä en tarjoaisi kovin helposti ratkaisuna tuota 'älä sitten leiki'. Ainakin oma lapsi tivaa usein ratkaisuja siihen, että mitä mä nyt teen. Eli jotain, millä selviää ongelmasta eteenpäin eikä jää yksin kotiin.

Meillä on ollut hiukan tuon tyyppinen tilanne kahden 5 vuotiaan kanssa. Yksi ohjeeni oli silloin, että sanot suoraan, miten inhottavalta tuntuu. Lopputuloksena lapset huusivat toisilleen muutaman minuutin, mököttivät pari tuntia ja leikkivät sen jälkeen tasa-arvoisemmin. Mutta joo, kyse oli siis samanikäisistä.

No saatko pidettyä leikit teidän puolella? Tai sitten annat vaihtoehdo tyyliin "voitte leikkiä, mutta jos taas tulee ongelmia, pidetään leikeissä taukoa"?

En tiedä saanko. En ole yrittänyt, kun haluavat yleensä pompottelevalapsen takia mennä toisten puolelle. Pitä sanoa, että sinne ei sovi mennä, koska silloin pienelle tulee paha mieli, kun syrjitte kesken leikkien, niin täällä saa leikkiä vain.

No mitäpä jos lapset eivät enään leikkisi keskenään? Jos ei muita kavereita naapurustossanne ole, niin luulisi jossain vaiheessa näitä kahta tyttöä harmittavan kun keskenään leikkii... Ja sinä käyt vaikka puistoissa oman lapsesi kanssa, jotta hänellä olisi seuraa.

En tiedä saanko. En ole yrittänyt, kun haluavat yleensä pompottelevalapsen takia mennä toisten puolelle. Pitä sanoa, että sinne ei sovi mennä, koska silloin pienelle tulee paha mieli, kun syrjitte kesken leikkien, niin täällä saa leikkiä vain.

Näin minä tekisin. Ja antaisin tosiaan vaihtoehdot niin, että leikit lähtee esim. viikoksi tauolle jos ei suju, ja pitäisin siitä kiinni. Voisi kummasti parantaa motivaatiota, jos tämä yksi lapsi tajuaisi, ettei se toinen ole koko ajan saatavissa hänen pompotteluaan varten, vaan teoilla on seurauksia?

Kolme vuotias on niin pieni, että toki voit kieltää yhteisleikit hetkeksi. Pulma varmaan häviää itsestään aikaa myöten. Yleensä en tarjoaisi kovin helposti ratkaisuna tuota 'älä sitten leiki'. Ainakin oma lapsi tivaa usein ratkaisuja siihen, että mitä mä nyt teen. Eli jotain, millä selviää ongelmasta eteenpäin eikä jää yksin kotiin.

Meillä on ollut hiukan tuon tyyppinen tilanne kahden 5 vuotiaan kanssa. Yksi ohjeeni oli silloin, että sanot suoraan, miten inhottavalta tuntuu. Lopputuloksena lapset huusivat toisilleen muutaman minuutin, mököttivät pari tuntia ja leikkivät sen jälkeen tasa-arvoisemmin. Mutta joo, kyse oli siis samanikäisistä.

Niin 3vuotias ei ole sanallisesti vielä niin hyvä, että osaisi sanoa niin vaan huutaa yleensä mut paikalle ja pyytää multa apuja sanomiseen, että tuntuu kurjalle. Puhuu paljon ja selvästi, mutta ei niin, että osaisi ratkoa tuollaisia "ei nyt leikitä sun kanssa, vaikka pyydettiin".

Asutaan senverran lähellä, että lapset ovat melki meidän puolella, jos oma lapsi esim. nukkuu tjms. Mietin vain, että mitä oma lapsi miettii, jos kiellän niitä leikkimästä, jos kuitenkin kaikki ollaan pihalla ja voisi leikkiä hyvin yhdessäkin...`? TOsi kinkkinen tilanne joka on nyt about 2vko ajan jäänyt siihen, että mun lapsi itkee, kun toiset pelleilee noin. Aikaisemmin ovat leikkineet sovussa, mutta nyt on ollut ongelmia, kun ovat olleet enemmän tekemisissä hienon kelin vuoksi.

Yhteistyössä