Anemia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalpea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kalpea

Vieras
Onks kellään ollut? Paljonko oli hb? Mulla epäillään tuota, huomen menen verikokeisiin. Kuukautiset on ´todella runsaat, joten en yhtään ihmettelisi vaikka anemia olisikin. Puoltoistakuukautta sit kävin verikokeissa muun asian takia, ja silloin hb oli 113. silloin oli tosin just kuukautiset loppuneet, ja nyt on yhdet ennättäny tässä välissäkin tulla. Ja siis todellakin vuodan paljon! Nyt särkee jatkuvasti päätä, huimaa, silmissä mustenee, yleinen voimattomuus, ja rasituksessa alkaa sydän tykyttämään.Jotenkin tosi heikko olo, ja tämä vaikuttaa jopa mielialaan, kun tuntee ettei jaksa nykyään mitään. Kasvoistani olen kuulemma kalpea(mut omasta mielstäni olen aina ollut) ja viime aikoina on mukaan tullut myös jonkinasteiset nukkumisvaikeudet.

Luin kyllä netistä anemian oireista, mutta haluaisin kuulla joltain ihan omakohtaisia kokemuksia ja tuntemuksia, mikäli on anemiasta kärsinyt?

Käytin joskus raskausaikana noita rautavalmisteita, ja kaikki ärsytti vatsaa tosi paljon...Et ei oikein hotsittais niitä alkaa käyttämään. Mut joo ,pakkohan se on aloittaa, jos tää nyt anemiaksi todetaan...

Muutama vuosi sitten hemppa oli jatkuvasti 82-95. Olin itse tottunut niin siihen tilaan että en kokenut juuri oireita. Vähän oli huono hengittää. Nykyisin hb on 110-112, mikä on normaaliarvo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muutama vuosi sitten hemppa oli jatkuvasti 82-95. Olin itse tottunut niin siihen tilaan että en kokenut juuri oireita. Vähän oli huono hengittää. Nykyisin hb on 110-112, mikä on normaaliarvo.

Niin, alle 120 on kuulemma jo anemiaa...

Minulla todettiin anemia puolivahingossa. Menin verikokeisiin ihan muista syistä. , Olin opiskelia silloin ja aamukasilta soitti koulun th että tulisinko käymään siellä. Noh, kun pääsin paikalle hän käski minut maate. Olin aivan ihmeissäni ja säikähdin että mitä kamalaa oli läytynyt. Sitten selvisi että hän luuli minun pyörtyvän tms. Verikokeissa oli selvinnyt että hb oli 85

Ei minulla mitään oireita ollut eikä itseäni heikottanut tai väsyttänyt.

Rautakuurille sitten jouduin.

ainut että söin aina paketin rautaa kun käskettiin. hb nousi hetkeksi sinne sataan ja laski taas. Lopulta eräs lääkäri vaivautui kertomaan että elimistöni rautavarastot ovat olemattomat. Joten minun piti syödä rautaa 6kk-12kk putkeen! Että rautavarastot täydentyvät kunnolla. Vasta sen jälkeen kroppa pystyy ylläpitämään sitä.

Ja sen jälkeen ovatkin pysyneet itsestään sadan paremmalla puolella. Paitsi raskausaikana, mutta se nyt on ihan normaalia

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin, alle 120 on kuulemma jo anemiaa...

Ei oo enää nykyisin. Viitearvot on muuttunut. Naisilla alle 110 arvo on anemiaa.

mul joskus ollu 84 ja terv.hoitaja kans ihmetteli et miten olin sinne menny,no ei meinannu uskoa kun sanoin et kävellen :D mullakin normaalisti kieppuu tos 116 kieppeil ja eipä nouse vaik rautaa imen ku pesusieni...lekuri sit kerran totes et joku imeytymishäiriö,et ihan sama syön niit tai en :snotty: ja tytöil sama juttu :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Mulla putos arvo just 107:ään 136:sta, kun vuosin rajusti. Päätä särkee ja väsyttää. Aloin ottaa tänään rautaa. Pitäis ottaa kans c-vitamiinia, kun se edesauttaa raudan imeytymistä.

Eräältä keskustelupalstalta pongasin ketjun, missä muutama valitteli että matala hb, siis anemia, on laskenut jopa mielialaa. itse huomasin saman toissaviikolla :(

siksköhän mullakin pinna palaa välil niin nopeaan :ashamed: mut oikeesti voi hyvin paikkaansa pitää,koska tuo jatkuva väsyminen ja "horroksissa"olo,päänsäryt jopa hapenpuute varmasti vaikuttaa mielialaankin

Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
siksköhän mullakin pinna palaa välil niin nopeaan :ashamed: mut oikeesti voi hyvin paikkaansa pitää,koska tuo jatkuva väsyminen ja "horroksissa"olo,päänsäryt jopa hapenpuute varmasti vaikuttaa mielialaankin

aivan:)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
noitahan ne oireet on, mulla oli nuorempana hb 108 kun oli runsaat menkat.. ei siinä kummempaa ku rautakuuria vaan ja alkaa nopsaan helpottaa

Mun likalla kans verenvuotoanemia jota on vaikea hoitaa kun ei saada menkkoja millään loppumaan, että rauta saataisiin pysymään elimistössä....

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
noitahan ne oireet on, mulla oli nuorempana hb 108 kun oli runsaat menkat.. ei siinä kummempaa ku rautakuuria vaan ja alkaa nopsaan helpottaa

Mun likalla kans verenvuotoanemia jota on vaikea hoitaa kun ei saada menkkoja millään loppumaan, että rauta saataisiin pysymään elimistössä....

Eikö e-pillereillä saada kuuakautiset pois, jos niitä syö pari levyä putkeen?! Tai näin olen kuullut...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:

Eikö e-pillereillä saada kuuakautiset pois, jos niitä syö pari levyä putkeen?! Tai näin olen kuullut...

Ei onnistu meillä...tämä meilläkin on ohjeena mutta tulevat silti aina. Ja aina yhtä runsaina.

Mulla oli väsymystä,huimausta,voimattomuutta ja yleistä huonoaoloa jolloin lääkärit sit mittas hemoglobiinin joka oli mun normaalista lukemasta 160 laskenut niinkin alas kuin 79. Siitä sit tankattiin punasoluja suoraan suoneen ja olo parani kummasti.
Syytä tuohon hb:n alenemiseen ei löydetty mut seurailtiin pitkään ettei ala enää alenemaan.

Mulla tällä hetkellä anemia, johtuu tosin raskaudesta. Hemppa on just ja just 90. Oireita on monia noista, joita lueteltiin. Huimaa, sydän tykyttää, ei jaksa mitään, jopa ruoan laitto on liikaa...
En saa sitä myöskään nostettua, kun rautalääkkeet laittaa mahan vesiripulille. Ennen on käynyt Floradex (entinen Kräuterbludtsaft), mutta nyt sekään ei enää käy. Sitä voin suositella muille kyllä! On yleensä vatsaystävällinen ja hemppa nousee sillä nopeaan. Nyt seuraavaksi saan lisäverta, kun ei oo enää muuta vaihtoehtoa. Ei tässä jaksaisi enää muuta tehdä kuin makoilla.

Yhteistyössä