Ammattiliitto vs. YTK

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyn nyt kuitenkin:

Tilanne: Valmistun pian filosofian maisteriksi. Työpaikkaa ei ole tiedossa, en kuulu mihinkään liittoon tms. Ilmottaudun tietenkin työttömäksi.

Kysyttävä: Mihin minun nyt pitääkään liittyä kun olen virallisesti työtön? Työttömyyskassaan? Liittoon? Muualle? Vai odotanko, että pääsen töihin? Mihin sitten liityn?

Kyllä, olen niin naiivi etten tiedä enkä ole mistään saanut apua vaikka olen yrittänyt sitä hakea. Ei byrokraatteja kiinnosta tavallisen tallaajan tyhmät ongelmat...

[QUOTE="poikia3";22142071]Liittyy kyllä kovasti alasta. Ytk:n jäsenmaksu on tänä vuonna 99 euroa. Ammattiliiton jäsenmaksu 37 euroa kuussa, eli 444 euroa vuodessa, on mielestäni kyllä oleellisesti kalliimpi maksu. [/QUOTE]

Tuossa vertailussa ei ole mitään järkeä. Vähän sama, että sänky maksaa Iskussa 1000 euroa, mutta hylly Ikeassa 35 euroa. Kerro mikä liitto kyseessä, niin nähdään mitä kassaa se käyttää. Sen jälkeen voidaan verrata kyseisen kassan maksua ytk:hon.

Mun tilanne on se, että olen it-alan ammattilainen - sen suhteen liittoni olisi erto, mutta erto ei ole neuvottelijana sillä alalla jolla työskentelen - eli olen töissä pankki- ja vakuutusalan yrityksessä. Tuolla neuvottelijaosapuolena on tietysti alan oma liitto - joka ei taas it-ihmisten asioita aja tippaakaan - ikävä kyllä. Joten YTK on mulla ehdottomasti parempi vaihtoehto!

Edelleen vertaan ihan vääriä asioita. Vaikka sopivaa liittoa ei löytyisikään, voit silti liittyä niiden käyttämiin työttömyyskassoihin.

ai niin liiton maksuhan on ilmainen kun sen saa verovähennyksiin. mut ihmeellisesti vaan vähä oppineet . luulee että ytk. on halvenpi.

Liiton jäsenmaksu ei todellakaan ole ilmainen, vaikka sen saa verovähennyksiin, voit vaikka kokeilla vero.fi, miten käy jäsenmaksun kanssa ja ilman sitä. Tai googlaa vaikka!

Ainakin minun tapauksessani ytk on merkittävästi halvempi!

Tuossa vertailussa ei ole mitään järkeä. Vähän sama, että sänky maksaa Iskussa 1000 euroa, mutta hylly Ikeassa 35 euroa. Kerro mikä liitto kyseessä, niin nähdään mitä kassaa se käyttää. Sen jälkeen voidaan verrata kyseisen kassan maksua ytk:hon.

Edelleen vertaan ihan vääriä asioita. Vaikka sopivaa liittoa ei löytyisikään, voit silti liittyä niiden käyttämiin työttömyyskassoihin.

No joo, voisin liittyä pankki- ja vakuutusalan työttömyyskassaan ja verrata sen maksua YTK:n, mun tapauksessani vaan YTK:n kuuluminen on helpompaa - ainakin työpaikan vaihtotilanteissa.

Mutta minä kommentoin vain ja ainoastaan siihen, kun joku väitti liiton jäsenmaksun olevan liki saman suuruinen kuin kassan jäsenmaksu, ja sehän ei nyt pidä alkuunkaan paikkaansa, ei edes verovähennysoikeuden kanssa!

Kaikkien työttömyyskassojen ja ammattiliittojen jäsenmaksuja kohdellaan verotuksessa samanarvoisesti. YTK ei eroa tässä suhteessa mitenkään esim. metallityöväen työttömyyskassasta. Tai tehyn jäsenmaksusta.

Ei missään tapauksessa kannata vaihtaa ytk:hon jos kuulut liittoon. Se maksaa sulle vaan päivärahat jos jäät työttömäksi. Liitto on kumminkin aina puolellasi ja antaa neuvoja jos tulee ongelmia töissä, kustantaa oikeuskäsitttelyt ym. Jos sellaisa tulee.

Eli näiden järjestöjen välillä ei ole eroja käytännössä?
On tää nyt outo juttu, kun kukaan ei osaa vastata että onko eroa vai ei. Ymmärrän kyllä että se riippuu minun palkasta, mutta ei kai näiden kahden välillä ole eroa siitä mitä maksaisivat minulle?

Työttömyysturvan, eli maksettavan päivärahan suhteen eri kassoilla ei ole mitään eroa. Toiset ovat kalliimpia kuin toiset, toiset ovat hitaampia jne. Mutta maksettavan päivärahan suuruuden määrää laki, eikä se riipu työttömyyskassasta. Siksi en ymmärrä, miksi jotkut maksavat samasta turvasta satoja euroja, ja toiset muutamia kymppejä. Koska sen saa itse vapaasti valita, niin minä maksan kymppejä.

[QUOTE="MÄ";22142213]Ei missään tapauksessa kannata vaihtaa ytk:hon jos kuulut liittoon. Se maksaa sulle vaan päivärahat jos jäät työttömäksi. Liitto on kumminkin aina puolellasi ja antaa neuvoja jos tulee ongelmia töissä, kustantaa oikeuskäsitttelyt ym. Jos sellaisa tulee.[/QUOTE]

Kannattaa vaihtaa ytk:hon tai johonkin muuhun kassaan, jos se on halvempi kuin nykyinen. Esim metalliliiton työntekijä voi vaihtaa metallityöväen kassasta ytk:n jäseneksi. Silti voi edelleen kuulua metalliliittoon jos haluaa ne lehdet, oikeusturvat yms.

Työttömyysturvan, eli maksettavan päivärahan suhteen eri kassoilla ei ole mitään eroa. Toiset ovat kalliimpia kuin toiset, toiset ovat hitaampia jne. Mutta maksettavan päivärahan suuruuden määrää laki, eikä se riipu työttömyyskassasta. Siksi en ymmärrä, miksi jotkut maksavat samasta turvasta satoja euroja, ja toiset muutamia kymppejä. Koska sen saa itse vapaasti valita, niin minä maksan kymppejä.

Etkä näemmä ymmärrä sitäkään, että verotuksessa ne sataset saa täysimääräisenä takaisin. Koska näin on ja vapaasti saa valita kattavan turvan tai kassan välillä, maksan mielelläni niitä satasia.

Mua kiinnostas iahn käytännössä tietää että miten käy kun minut nyt todennäköisesti lomautetaan reilun vuoden päästä, niin maksetaanko kummastakin samalla tavalla korvausta, vai voiko siinä olla jotain eroa? uulun nyt Pamiin, mutta moni meidän työpaikalla kuuluu ytk:hon ja "painostaa" minuakin vaihtamaan. En vaan näe mitään syytä vaihtaa eikä he selkeästi osaa perustella kantaansa.

Itse vaihdoi Ytk:n pari vuotta sitten ammattiliitosta. Ensinäkin isksi kun rahojen tulo kesti ihan saamarin kauan aina jopa pari kk ja kerran olen tarvinnut apua ja silloinkinammattiliitto pesi kätensä asiasta ja en saanut tarvitsemaani apua. Jouduin hakemaan avun ihan muualta. Ammattilittomaksaa vuodessa noin 240e eli on kallis.
Ytk:ssa rahat tuli hakemuksesta viikossa ja maksu on 99 e vuodessa + 17e oikeudenkäyntikulu maksua. Eli jos sitä tarvitsee niin on taattu että ei itse tarvitse maksaa oikeuskäynti kuluja.
Siis oman kokemuksen perusteella suosittelen Ytk:ta.
Siirry Ytk:n vasta vuoden alusta ettei tarvitse tästä loppuvuodesta maksaa koko vuosimaksua,siis jos päätät siirtyä. Ja ihan normaalisti siirryt sinne niin että työssäoloehto sailyy eli vanhana.

[QUOTE="tööt";22143226]Etkä näemmä ymmärrä sitäkään, että verotuksessa ne sataset saa täysimääräisenä takaisin. Koska näin on ja vapaasti saa valita kattavan turvan tai kassan välillä, maksan mielelläni niitä satasia.[/QUOTE]

mut miksi antaa lainaa valtiolle?

Minä taidan olla meidän työpaikalla ainoa joka ei kuulu Tehyyn tai Superiin. Enkä liity. Super nyt ehkä vielä menisi, mutta Tehy on kyllä sellainen ammattiliitto josta pysyn hyvin kaukana!! Kuulun YTK:hon ja riittää minulle. Jos tarvitsen lakipalveluita saan ne myös ihan ulkopuoliselta lakimieheltä. Eikä ainakaan meidän työpaikalla ketään kiinnosta kuulunko liittoon vai en. ja olen vielä sanonut, että Tehyn lakon aikana (jos sellainen vielä joskus tulee ) voi tehdä oikein hyvin töitä!

[QUOTE="tööt";22143226]Etkä näemmä ymmärrä sitäkään, että verotuksessa ne sataset saa täysimääräisenä takaisin. Koska näin on ja vapaasti saa valita kattavan turvan tai kassan välillä, maksan mielelläni niitä satasia.[/QUOTE]

Ei saa täysimääräisinä takaisin, ero tulee siinä, että liitonjäsenmaksu vähennetään verotettavasta ansiosta ei suinkaan verosta. Ne toki ovat täysimääräisesti vähennyskelpoisia, ja pienentävät veron määrää, mutta täysin et niitä todellakaan takaisin saa.

Luepas kirjoitukseni uudestaan oikein vielä ajatuksen kanssa. Kun vertaillaan työttömyyskassoja, niin puhutaan aivan täysin identtisestä turvasta, maksoi se sitten satasia tai kymppejä. Älä sotke ammattiliittoa ja kassaa toisiinsa. Voit edelleen valita kattavan turvan eli liittyä ammattiliittoon, mutta usein ammattiliiton kassakumppani ei kuitenkaan ole edullisin, ja sen tilalle voi valita jonkun muun ja silti kuulua liittoon.

Ja kuten täällä kerrottiin, niin maksu ei tule täysimääräisenä takaisin, vaan se vähennetään verotettavasta tulosta.

Ammattilittomaksaa vuodessa noin 240e eli on kallis.
Mikä liitto ja mikä kassa? Eli paljonko tuosta oli kassan osuus?

Ytk:ssa rahat tuli hakemuksesta viikossa ja maksu on 99 e vuodessa + 17e oikeudenkäyntikulu maksua. Eli jos sitä tarvitsee niin on taattu että ei itse tarvitse maksaa oikeuskäynti kuluja.

Pelkästä kassasta 99e on kallis. Edullisempiakin on. Jos taas vertaa tuota YTK yhdistyksen oikeusturvaa liiton vastaavaan, niin pitää muistaa, että se koskee vain irtisanomistilannetta. Ei esimerkiksi muita työriitoja.

[QUOTE="hei";22143585]Minä taidan olla meidän työpaikalla ainoa joka ei kuulu Tehyyn tai Superiin. Enkä liity. Super nyt ehkä vielä menisi, mutta Tehy on kyllä sellainen ammattiliitto josta pysyn hyvin kaukana!! Kuulun YTK:hon ja riittää minulle. [/QUOTE]

Tehy käyttää kassana Terveydenhuoltoalan työttömyyskassaa. Miksi et liity pelkästään suoraan siihen ilman tehyä? Viime vuonna sen jäsenmaksu oli 33 euroa, tämän vuotuista en heti löytänyt. Mutta selvästi edullisempi kuin YTK joka tapauksessa.

Tehy käyttää kassana Terveydenhuoltoalan työttömyyskassaa. Miksi et liity pelkästään suoraan siihen ilman tehyä? Viime vuonna sen jäsenmaksu oli 33 euroa, tämän vuotuista en heti löytänyt. Mutta selvästi edullisempi kuin YTK joka tapauksessa.

Löytyi sittenkin, eli myös tänä vuonna jäsenmaksu on 33 euroa. Tehyn jäsenmaksu näkyy olevan 1,1% palkasta. Eli jos tienaat 30 000 vuodessa, niin maksat 330 euroa. Tästä tuo 33 menee työttömyysturvaan, ja loput lähes 300 euroa on sitten ammattiliitolle. Viidessä vuodessa 1500 euroa. Tuolla summalla palkkaisi jo omankin lakimiehen vähäksi aikaa.

Löytyi sittenkin, eli myös tänä vuonna jäsenmaksu on 33 euroa. Tehyn jäsenmaksu näkyy olevan 1,1% palkasta. Eli jos tienaat 30 000 vuodessa, niin maksat 330 euroa. Tästä tuo 33 menee työttömyysturvaan, ja loput lähes 300 euroa on sitten ammattiliitolle. Viidessä vuodessa 1500 euroa. Tuolla summalla palkkaisi jo omankin lakimiehen vähäksi aikaa.

On niitä muitakin jäsenetuja kuin lakimies jos siitä nyt on kyse.
Itse käyn aktiivisesti koulutuksissa ja olenpa käynyt tuetulla lomallakin.
Lisäksi on etuja bensasta ja vakuutuksista ja paljon muuta.
Ja tietenkin luottamusmiehen palvelut työpaikalla.

[QUOTE="MÄ";22142213]Ei missään tapauksessa kannata vaihtaa ytk:hon jos kuulut liittoon. Se maksaa sulle vaan päivärahat jos jäät työttömäksi. Liitto on kumminkin aina puolellasi ja antaa neuvoja jos tulee ongelmia töissä, kustantaa oikeuskäsitttelyt ym. Jos sellaisa tulee.[/QUOTE]
Omaan kokemuksen liiton hyvyydestä ja kannatan YTK:ta