AMK-tutkinto on korkeakoulututkinto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juristi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Eli kuten tuosta selvästi käy ilmi, AMK-opinnäytetyö ei ole eikä sen ole tarkoituskaan olla tieteellinen tutkimus, toisin kuin pro gradu.

Tuo oli ylempi amk, eli eri asia. Ja todellakin tutkintojen tarkoitus on eri. Kumpi tutkinto palvelee paremmin työelämän tarpeita? Tutkijan uralle halutessa yliopisto on ainut vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Amk-tutkintolaisilla on kova hinku työpaikalla johtotehtäviin, mutta ei ne tajua, ettei niiden koulutus anna siihen edellytyksiä (työpaikalla työskentelee myös maistereita, niin heidän koulutus antaa paremmat edellytykset johtotehtäviin).

tämä on totta, mutta tästä ei ollut tässä ketjussa kyse

No kiteytäppä mistä tässä ketjussa on kyse?

Lue otsikko

Tämä liittyy täysin asiaan, koska amk-tutkintolaiset hauavat nostaa korkeakoulutukinto-nimikkeellään itsensä työmarkkinoilla samaan asemaan maistereiden kanssa.

Mistä niin päättelet? He ovat yhäkin alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita, eli kandidaatin tasoisia. Mutta yhtä kaikki korkeakoulututkinnon suorittaneita. Ja ylempi amk on eri kuin tämä perustasoinen amk tutkinto.

Kysypä sitä amk:n suorittaneilta.

Tämä liittyy täysin asiaan, koska amk-tutkintolaiset hauavat nostaa korkeakoulutukinto-nimikkeellään itsensä työmarkkinoilla samaan asemaan maistereiden kanssa.

Mistä niin päättelet? He ovat yhäkin alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita, eli kandidaatin tasoisia. Mutta yhtä kaikki korkeakoulututkinnon suorittaneita. Ja ylempi amk on eri kuin tämä perustasoinen amk tutkinto.

Ei omassa tuttavapiirissä ole tuollaisia, jotka väittäisivät olevansa maisterin tasoisia. Kuten kanditkaan ei väitä.

Ei omassa tuttavapiirissä ole tuollaisia, jotka väittäisivät olevansa maisterin tasoisia. Kuten kanditkaan ei väitä.

Työpaikoilla ei ole ollenkaan harvinaista, siellä voi usein olla terävät kyynärpäät käytössä ja asioiden kaunistelua kuten tutkinnon suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurut:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Jos mulla on sihteerin ammattitutkinto, niin mihin väliin se putoaa? :xmas: :xmas: :xmas:

Onko se ammattikoulutasoinen?

En mä tiiä, kun mä vaan olin sihteerin ammattitutkintoon valmentavassa koulutuksessa, mutta en oo asiaa sen tarkemmin pohtinu :ashamed: :xmas:

No hei, tän ketjun pohjalta voidaan varmaan vakuuttaa sulle, että kyllähän toi nyt vähintään joku korkeakoulututkinto on! Ja vieläpä aika korkea, vähintään yliopiston kanditasoinen. Että sanot vaan reippaasti olevasi akateeminen ja korkeakoulutettu!

Jee, tai jos mä vaan sanon olevani Kekkonen, niin sehän peittoaa kaikki muut! :whistle: B)

Jos mulla on sihteerin ammattitutkinto, niin mihin väliin se putoaa? :xmas: :xmas: :xmas:

En mä tiiä, kun mä vaan olin sihteerin ammattitutkintoon valmentavassa koulutuksessa, mutta en oo asiaa sen tarkemmin pohtinu :ashamed: :xmas:

No hei, tän ketjun pohjalta voidaan varmaan vakuuttaa sulle, että kyllähän toi nyt vähintään joku korkeakoulututkinto on! Ja vieläpä aika korkea, vähintään yliopiston kanditasoinen. Että sanot vaan reippaasti olevasi akateeminen ja korkeakoulutettu!

Jee, tai jos mä vaan sanon olevani Kekkonen, niin sehän peittoaa kaikki muut! :whistle: B)

ei kun kerro että olet amk-juristi, niin kaikki ihailoo

Alkuperäinen kirjoittaja sdjshls:

Ei kyl Kekkonen on paras :whistle: :whistle: :whistle:

:laugh:

Amk-opinnäyte tuli kasaan kolmessa viikossa ja numeroksi kaunis vitonen. Gradua väänsinkin sitten vuoden päivät tiuhaan proffan luona ravaten ja tuntui ettei valmista tule millään. Ensin mainittuun en varmaan lukenut yhtä kokonaista kirjaa (kuten en koko amk-aikana), mutta graduun kannoin sitten kirjastosta selkä vääränä opuksia. Mutta juu, kyllähän amk-tutkinto nimensä mukaisesti on korkeakoulututkinto, niin ovat päättäneet. Mutta sekaannusta se näköjään aiheuttaa. Ja tämänkin ketjun perusteella voisi todeta, että se ylempi hullutus on saanut ihmiset ihan sekaisin, olisi varmaan aiheellista edes itse tietää minkä tutkinnon on opiskellut (sekin tuntuu olevan monella hakusessa) ja mihin se kelpuuttaa. Se nyt on kyllä ihan varma että amk-väylän ja yliopistoväylän ei kannata verrata toisiaan vastaavuuksissa eikä opintopistemäärissä, eri tutkintoja kaikki tyynni. Hyvää yötä!

missä voisi opiskella amk-juristiksi? Opo puhunut tardenomi-tutkinnosta mutta tuo kuullostaisi mielenkiintoisemmalta.

Alkuperäinen kirjoittaja amk-opinnäyte:
Amk-opinnäyte tuli kasaan kolmessa viikossa ja numeroksi kaunis vitonen. Gradua väänsinkin sitten vuoden päivät tiuhaan proffan luona ravaten ja tuntui ettei valmista tule millään. Ensin mainittuun en varmaan lukenut yhtä kokonaista kirjaa (kuten en koko amk-aikana), mutta graduun kannoin sitten kirjastosta selkä vääränä opuksia. Mutta juu, kyllähän amk-tutkinto nimensä mukaisesti on korkeakoulututkinto, niin ovat päättäneet. Mutta sekaannusta se näköjään aiheuttaa. Ja tämänkin ketjun perusteella voisi todeta, että se ylempi hullutus on saanut ihmiset ihan sekaisin, olisi varmaan aiheellista edes itse tietää minkä tutkinnon on opiskellut (sekin tuntuu olevan monella hakusessa) ja mihin se kelpuuttaa. Se nyt on kyllä ihan varma että amk-väylän ja yliopistoväylän ei kannata verrata toisiaan vastaavuuksissa eikä opintopistemäärissä, eri tutkintoja kaikki tyynni. Hyvää yötä!

Taisi olla amkin alkuaikoina tuo sinun opinnäytetyösi.
Itse puursin 1,5 v ja väitän ettei häpeä graduja yhtään.

Onneksi tasot noussut. Alkuun kun ei amk tiennyt itsekään mitä pitää opettaa ja missä mennä.

Amk-tutkintolaisilla on kova hinku työpaikalla johtotehtäviin, mutta ei ne tajua, ettei niiden koulutus anna siihen edellytyksiä (työpaikalla työskentelee myös maistereita, niin heidän koulutus antaa paremmat edellytykset johtotehtäviin).

Minä taas en halua esimiehekseni korkeakoulusta tai ammattikorkeakoulusta valmistunutta henkilöä. Vaan ihmisen, jolla on oikeasti kokemusta myös käytännön työstä, eli en luota niihin ihmisiin joilla on vain se paperi, muttei mitään käsitystä siitä, mitä me oikeasti teemme työksemme. Kolme parasta esimiestäni ovat olleet koulutukseltaan merkonomi, datanomi ja matemaatikko. Yhteistä kaikille se, että olivat tehneet käytännön töitä it-alalla vuosia ennen kuin esimiestehtäviä. He osaavat arvioida tehtävän vaativuutta, kuka siihen kykenee, osaavat pitää alaistensa puolia vaativissa projekteissa, kun asiakas heittäytyy hankalaksi jne. He eivät kyttää, vaan luottavat siihen, että homma tulee hoidetuksi, mutta silti heidän ovensa on jatkuvasti auki, eli voi käydä juttelemassa koska vaan.

Hankalimmat tapaukset ovat sitten niitä juuri koulun penkiltä tulleita, jotka ottavat asiakkailta työn kun työn, tietämättä onko meillä resursseja tehdä hommia asiakkaan haluamaan aikaan mennessä. Aliarvioivat työn vaativuuden, eivät tunne välineitä, tarvittavia laitteita, ohjelmistoja jne. Kyttäävät tekemisiä, ja saa selitellä myös tekemisiään.

"Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet voivat työelämässä hankitun kokemuksen jälkeen syventää ammatillista osaamistaan jatkamalla opintoja ja suorittamalla ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja."

Suora lainaus opetushallituksen sivuilta......

YAMK ja Yliopistotutkinnot samanarvoisia, joista ulos suuntaa erityyppisiä henkilöitä työnantajien käyttöön. Tälläkin kertaa työnantajani valitsi YAMK:n suorittajan, vahvempi tietotaito työelämästä ja sopiva tähän rooliin. Yliopisto suuntautuu liikaa tutkijatyyppejä.

Menee vähän puurot ja vellit taas sekaisin täällä. :D Kuten alkuperäisessä tekstissä luki, amk-tutkinto on korkeakoulututkinto. Kukaan ei ole väittänyt sitä akateemiseksi. Ja kyllä, eroaa yliopistotutkinnosta, mitä järkeä olisi koko ammattikorkeakoulujärjestelmässä jos se suoltaisi täysin samaa sisältöä kuin yliopistot.

Itse olen tradenomi, mikä tarkoittaa että minulla on alempi korkeakoulututkinto, enkä kuvittele olevani akateemisesti koulutettu joten rauha maassa vaan yliopistolaiset. :D

Mä olen sitten jee jee kaikkea, ensin lukenu amk:ssa sosionomiks ja nykysellään sitten YTM, sosiaaliterapeutti :)

Ja jos luoja suo, niin joku nätti päivä sitä ois sitten vielä laillistettu psykoloooginen :D

Yhteistyössä