AMK pääsykokeet, sairaanhoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiedoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiedoton"

Vieras
hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Maanantaina postilaatikosta tipahti laput että olen päässyt pääsykokeisiin. Pääsykokeet sisältävät käsittääkseni ryhmäkeskustelun, ennakkotehtävän luovuttamisen sekä kirjakuulustelun. Pääsykoekirjoja oli kaksi, eli lukemista on tosi paljon ja aikaa siis todella vähän koska ne ovat jo 5 päivän päästä. Haluaisin siis tietää millaiset pääsykokeet ovat, mitä ne tarkkaanottaen sisältävät ja millainen on tämä kirjakuulustelu? Auttakaa nyt, pakko saada vähän vinkkejä! :) Onko mahdollista että pääsykoekirjoista on ilmoitettu jossakin ennen kun edes kutsut ovat menneet postiin?

Mihin hait?
Olen tähän saakka luullut että on vain joko kirjakuulustelu tai soveltuvuustestit (sisältäen psykologiset kirjalliset testit, opettajan & psykologin haastattelun ja ryhmäkeskustelun).

Metropolian sivuilla pääsykoekirjat ovat ainakin koko hakuajan nähtävissä. Itse hain ykkösenä Diak:n sh-koulutukseen ja siellä on noi soveltuvuustestit ja ennakkotehtävä.

hain metropoliaan. eli kirjat on mennyt täysin ohi. Kirjakuulustelu on ilmeisesti kirjallinen, vai suullisestikko siellä pitää kertoa asioista :D Minkähänlaisia kysymyksiä siellä vois olla tulossa? Voi hirveä stressi!

Mä luulisin kyl kans et ei ole pelkästään ryhmäkeskustelutilannetta vaan että se ryhmäkeskustelu on osa tuota soveltuvuuskoetta, johon kuuluvat siis myös kirjalliset psykologiset tehtävät, ainakin psykologin haastattelu SEKÄ ryhmäkeskustelu.

Tässä vähän infoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5646794

Mulla on itselläni kopioina ne kaksi lukua anatomian kirjasta, voi jessus mitä hepreaa se kemian ja fysiikan perusteet-luku! :/ En mennyt edes pääsykokeisiin kun en iltaisin jaksanut lukea noita. Psykologiset on helpommat mun mielestä.

Tällä sivulla on olleet pääsykoekirjat esillä:

http://www.metropolia.fi/haku/nain-haet-syksy-2010-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/hoitotyo-sairaanhoitaja/

[QUOTE="minä";22371947]Mä luulisin kyl kans et ei ole pelkästään ryhmäkeskustelutilannetta vaan että se ryhmäkeskustelu on osa tuota soveltuvuuskoetta, johon kuuluvat siis myös kirjalliset psykologiset tehtävät, ainakin psykologin haastattelu SEKÄ ryhmäkeskustelu.[/QUOTE]

Metropoliassa onkin näköjään kirjakuulustelu (jolla varmasti suurin painoarvo) sekä pelkkä ryhmäkeskustelu.

Joo, itse sain vasta eilen hankittua ne kirjat ja ku aukasin ne ja selaisin, huomasin kuinka täyttä hepreaa se on. Että aika kiire tulee näin lyhyessä ajassa lukea, sekä ymmärtää luettu. Taidanpa olla kusessa.

Itse hain kanssa samaan paikkaan. Tietääkö kukaan kuinka hankala sinne on ylipäätään päästä? Eli paljonko on ollut hakijoita ja sitten valitut? kuulin että se kirjakuulustelu on monivalintatehtävä, oikein/väärin. Pitääkö paikkaansa?

Kyllä. Tosiaankin vähän viime tippaan jäi tämä opiskelu.. Mut sen siitä saa kun on niin urpo ettei osaa katsoa kirjoja joita pitää lukea netistä. Toivon että aiemmasta koulutuksestani ois jotain hyötyä, olen lähihoitaja ja käynyt noita asioita läpi jota kirjoissa käsitellään. Tuurilla ne laivatkin seilaa? :D

No, jos yhtään lohduttaa niin vaikein osuus on jo takana. Vaikeinta SH koulutuksessa on päästä pääsykokeisiin paskalla lukio/amistokarilla. Psykologisiin testeihin semmonen vinkki että ei kannata valehdella eikä yrittää kaunistella mitään mitenkään. Ite piirtelin bioanalytiikan pääsykokeissa puukkoja ja pensseleitä ja hirviöitä, kaikenkaikkiaan tuli uskomattoman kovat pisteet :)

hain diakkiin mutta laittoivat valintakokeeseen metropoliaan,missa on just se kirjallinen koe...:/ + ryhmakeskustelu. etiikan kirja ok mutta se toinen ihan kasittamaton...en ollu todellakaan varautunut koska luulin etta paasykoe on diakissa.se oli 1.hakutoive kuitenkin. Noh,taytyy menna katselee ja toivottavasti on ok.jos ei muuta niin myohemmin uudestaan:) itsella huono lukion todistus,siksi olin yllattynyt etta paasin edes valintakokeeseen! ehka helpompi paasta nyt kun kevaalla.
onko tietoa minkalaisia kysymyksia kokeessa on?

Pahoittelen, että nyt kierrän puukkoa haavassa, mutta kyllä luulisi, että motivoitunut opiskelemaan pyrkivä henkilö ottaisi sen verran selvää viimeistään kouluun hakiessaan, että millainen pääsykoe kys. oppilaitoksella on!

Itse pidin Metropolian kirjakuulustelua suurena syynä siihen, että miksi hain juuri Metropoliaan. Siinä tuntuu, että pystyy vähän enemmän vaikuttamaan kouluun pääsyyn. Psykologisista testeistä on jo kokemusta ja niitä en pitänyt kovin mielekkäinä mittareina opiskelijoita valitessa. Olenkin valmistautunut pääsykokeisiin koko kesän ja syksyn ajan.

Mutta tsemppiä teille kaikille :) Itse olen jo valmis sairaanhoitaja ja huomenna menossa Metropolian valintakokeisiin kätilö-linjalle.

Yhteistyössä