ambulanssiin lapsi mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kysyn nyt kaiken varalta jos sattuis synnytys käynnistymään miehen juuri ollessa 700 km päässä työmatkalla.. saakohan ambulanssiin ottaa lasta kyytiin jos synnytys tosissaan käynnistyis sen aikana kun mies on poissa maisemista? Matkaa sairaalaan on 200 km ja asumme paikkakunnalla jossa meillä ei ole ketään tuttuja jotka vois viedä sairaalaan tai ottaa lasta hoitoon siksi aikaa. Lapsi siis pitäis ehdottomasti saada mukaan kun on niin pieni vielä. Ambulanssilla viedään täältä suunnalta sairaalaan todella helposti kun kyse ei ole ruuhkasuomesta. Mutta ottaako ne lasta kyytiin,niin onko kellään kokemusta?

Ihmisiä ne sairaankuljettajatkin ovat.. eli kait se on tilannekohtaista. Jos on pakko, niin sithän on pakko ottaa se lapsi mukaan.. Sitä en kyllä tiedä, mitä ne siel sairaalassa siitä sanovat?

No en tottakai ottais sairaalaan mukaan kuin siksi aikaa että sinne voi mummot ja papat ajaa..ne kuitenkin tulee kauempaa joten ei ne ehtis just ajallaan sinne kun olen itse perillä.

Ei ne voi pakottaa jättämään kotiinkaan, koska se olisi heitteillejättö. Kyllä ne varmaan asian ymmärtää varsinkin, kun sanoit, että teillä päin on aika tavallista lähteä ambulanssilla synnyttämään. Ja sairaalassakin varmasti tilanteen ymmärtävät, etkä varmaan olisi edes ensimmäinen, jonka on pitänyt toimia näin. On kuitenkin ihan eri juttu lähteä synnyttämään 200 kilometrin päähän kuin kahdeksan...

Ei se auta kuin toivoa ettei vauva haluais nyt juuri syntyä kun jään yksin lapsen kanssa kotiin. En usko että kyseessä on syöksysynnytys,mutta eihän sitä koskaan voi varmuudella sanoa kun jokainen raskaus ei ole samanlainen. Toka synnytyshän voi olla nopeempikin kun paikat pehmenee aikasemmin. Isovanhemmat varmaan tulis sitten synnytyssairaalaan, ei niiden ois järkeä ajaa tänne meille kotiin pitkän matkan vuoksi. Mutta pääasia on nyt se että sais lapsen ainakin kuiten siihen ambulanssiin kyytiin, ei sitä voi yksin kotiin jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Joko lanssiin mukaan, tai poliisin mukana sosiaaliviranomaisille siksi aikaa.

Eikö isovanhemmat tai joku voisi tulla teille asumaan kun synnytys alkaa olla käsillä?

Ei se oo mahdollista kun toiset on niin iäkkäitä jo ja heillä on omat murheensa kotona..toiset on sitten taas niin "nuoria" että ovat vielä työelämässä hyvinkin kiinni. Eihän ketään voi pakottaa, eikä nuo ole itsekään ehdottaneet moista :/ Mutta jos nyt edes sais niistä jommat kummat sitten sairaalaan mentäessä katsomaan lasta että pääsen synnyttään rauhassa.

Kenen ajattelit hoitavan lasta synnytyksen aikana? Synnytys ei ole sopivaa katseltavaa lapselle. Entä jos joudut leikkaukseen? Suosittelen hankkimaan lastenhoitajan synnytyksen ajaksi ajoissa. Sairalassa ei ole lastenhoitajia eikä tiloja sisaruksille.

Ottaa, itsellä kokemus kun hoitolapsi sai kuumekouristuksen niin pakkohan sitä oli ottaa oma poika mukaan. Itse olin takana hoitolapsi sylissä kun oma 3v istui etupenkillä. Sanomattakin on selvää että tämä reissu jäi poikani mieleen HIENONA ASIANA :D

Jos haluat miehesi mukaan synnytykseen, tulee esikoiselle olla hoitaja muutenkin synnytyksen ajaksi. Silloinkin suosittelen järjestämään lastenhoitajan jo hyvissä ajoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Järjestelykysymys:
Kenen ajattelit hoitavan lasta synnytyksen aikana? Synnytys ei ole sopivaa katseltavaa lapselle. Entä jos joudut leikkaukseen? Suosittelen hankkimaan lastenhoitajan synnytyksen ajaksi ajoissa. Sairalassa ei ole lastenhoitajia eikä tiloja sisaruksille.

Noissa sairaaloissa, minne tullaan pitkänkin matkan takaa synnyttämään, saattaa olla ihan omia systeemejä juuri tällaisia tapauksia varten. Eli siellä saattaa olla mahdollisuus luovuttaa se lapsi jollekin lastenhoitajalle siksi aikaa, kun äiti synnyttää.

Ap:n kannattaisi ehkä soitella sinne synnärille ja kysyä, että mitä tehdä jos tällainen tulee kohdalle. He neuvovat varmasti mielellään :) .

Aika monta kertaa olen kyllä tainnut mainita että hoitaja eli mummo/pappa tulee sairaalaan synnytyksen ajaksi. Muuten synnytän yksin, jos tulee tilanne että mieheni joutuu olemaan lapsen kanssa sen aikaa. Ei se oo mikään ongelma synnyttää yksin.

minkäikäinen lapsi??

mulla vähän erinlainen kertomus ambulanssilla en mennyt sairaalaan mutta taysiin matkaa 8km kiireellä lähdettiin ja mies joutu palaan vielä tytön 2v7kk kotiin kun oli mut vieny sairaalaan ( tarkotuksena oli viedä tyttö mummolaan 50km päähän että isukki pääsee synnytykseen) mutta kun olivat mut jättäneet ja mies tuli puuttuvaa korttia tuomaan n. 20min päästä sairaalalle oli mun synnytys jo käynnissä.
tyttö sai jäädä ensiavun vastaanottoon ja isukki pääsi synnytykseen ja näin TAMPEREELLA joka on varmasti iso ja kiireinen paikka. synnytys oli nopea ja isukki pääsi sen jälkeen viemään tyttöä mummolaan.

Lapselle voidaan järjestää hoitaja sairaalaan tai sitten sosiaalityöntekijät hakevat lapsen synnytyksen/tarvittavaksi ajaksi muualle hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
minkäikäinen lapsi??

mulla vähän erinlainen kertomus ambulanssilla en mennyt sairaalaan mutta taysiin matkaa 8km kiireellä lähdettiin ja mies joutu palaan vielä tytön 2v7kk kotiin kun oli mut vieny sairaalaan ( tarkotuksena oli viedä tyttö mummolaan 50km päähän että isukki pääsee synnytykseen) mutta kun olivat mut jättäneet ja mies tuli puuttuvaa korttia tuomaan n. 20min päästä sairaalalle oli mun synnytys jo käynnissä.
tyttö sai jäädä ensiavun vastaanottoon ja isukki pääsi synnytykseen ja näin TAMPEREELLA joka on varmasti iso ja kiireinen paikka. synnytys oli nopea ja isukki pääsi sen jälkeen viemään tyttöä mummolaan.

Ea ei taida olla paras paikka lastenhoitoon

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lapselle voidaan järjestää hoitaja sairaalaan tai sitten sosiaalityöntekijät hakevat lapsen synnytyksen/tarvittavaksi ajaksi muualle hoitoon.

Suosittelen, kyllä itse järjestämään hoidon, ettei tarvitse sosiaalityöntekijöiden puuttua hoidon järjestämiseen. Synnytysosatoilla ei välttämättä ole tiloja sisaruksille ja heidän hoitajille muutoinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
minkäikäinen lapsi??

Ea ei taida olla paras paikka lastenhoitoon

ei varmasti ollutkaan mutta olivat itse ehdottaneet että tyttö voi siinä hetken olla.jos ei olis käynyt niin tietty mies olis jättänyt synnytyksen välistä kokonaan.
ite en ajan kulkua muista kauanko siinä kaikenkaikkiaan on mennyt mutta varmaan max 30min meni mun synnytyksessä meni. päähän oli jo melkein näkyvissä kun mies juoksi paikalle.

Suosittelen, kyllä itse järjestämään hoidon, ettei tarvitse sosiaalityöntekijöiden puuttua hoidon järjestämiseen. Synnytysosatoilla ei välttämättä ole tiloja sisaruksille ja heidän hoitajille muutoinkaan.

Siis miten sä kuvittelet että hoito järjestetään etukäteen jos
a) ei ole ketään hoitajaa
b) synnytyksen ajankohtaa ei tiedetä

Kannatta varmaan sopia esim. "vastentahtoisten" isovanhempien kanssa kuka voi milloinkin irrottautua hoitamaan lasta synnytyksen ajaksi, kunnes isä pääsee hoitamaan häntä. Itse en haluaisi jättää esikoista ensiavun nurkkiin odottelemaan sosiaalitätiä.

Aina sitä ei ole mahdollista järjestää. Silloin on vaan lapsi otettava mukaan, eikä tällaisessa tilanteessa lapsi joudu synnytyssaliin mukaan.

Jos synnytys alkaa vaikka ennenaikaisesti niin mites järjestät lapsen hoitoon jos mies on kaukana, mahdolliset muut hoitajat vaikka ulkomailla jne. Kyllähän niitä hoitajia voi suunnitella mutta ei nyt ketään voi alkaa määrätä että elää odottajan rv:t 25-42 niin että on aina lähettyvillä ja heti hoitajaksi saatavilla. Kaikilla ei ole sukulaisia/tuttuja niin lähellä että ehtisivät nopeasti jne.

Yhteistyössä